pysjamas-fantomet Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Venninna mi forteller at det er slettest ikke "norsk lov" at man ma ligge i senga og fode sann "som de gjor pa film", at mange faktisk foretrekker a fode i andre stillinger... hvordan fodte dere som har fodt for? Klem :-)
Vestlandske meierier A/S Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 begge gangene i fødesenga med bena i di derre dingsene!
Musa *4 perfekte gutter* Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Jeg har liggi/sitti i senga (den vanlige sykehussenga, ikke den fødesenga/stolen) hver gang jeg.. syns det var lettest, for da fikk jeg tak i fotbladene mine og fikk presshjelp sånn sett.. Men med første prøvde jeg å henge over ryggen på senga da... men fant ut at å ligge var best.. Men ikke ligge helt flatt da, greit å få ryggen opp, hjelper litt det og =) Tenker nok at fjerde kommer i samme stilling =)
mednr5imagen Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 2 ganger i fødstolen med beina i beinholderne, den siste gangen lå jeg over ryggen i fødestolen....(men dryggen mot jormor) det var en skikkelig grei stilling!
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 vanelig gyn.stilling.. fikk ikke lov til noe annet.. men jeg tror det var best..Noen ganger viss man står eller sitter på krakk.. kan man få så mye hjelp med tyngdekraften at man har større sjanse for å revne.
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 I forrige fødsel var det vanlig fødestilling med de beinstøttene, denne gangen også fødeseng, men uten støttene..
SuperGlad Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Lå i senga sidelengs med ene foten i bøylen. var egentlig ganske deilig å ligge slik :-)
tudeluuu Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Vanlig gyn-stilling. Jordmor mente jeg skulle begynne å presse i den stillingen, så jeg ikke ble for sliten, men så vips, etter bare 3 pressrier var han jo ute, og jeg følte meg egentlig litt snytt, for hadde sett for meg å stå, eller sitte på huk.. men sånn i ettertid tror jeg egentlig at det var den beste stillingen. Veldig trygt, jordmor har full oversikt, og som Zalina nevnte så er det kanskje mindre sjans for å revne fullt så mye!!
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Synes det er så morsomt at man bruker ord som "deilig" og "godt" i en sånn sammenheng. Som førstegangsfødende får jeg trua på at selvom smertene er jæ****, så er de absolutt overkommerlige. Takk
*84*-Lykkelig 2-barnsmamma :) Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Halvveis sittende, syns det var best der og da Regner med den å bruke samme stillingen denne gangen og. Følte det godt mellom riene, da kunne jeg bare legge hodet og overkroppen tilbake og slappe av de sekundene det var mellom hver ri.
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 3. juli 2007 #12 Skrevet 3. juli 2007 Jeg fødte i "Stabilt Sideleie" som det så fint kalles..var ikke særlig stabilt for meg,stivnet totalt ved utrivelsen og barnepleier måtte brekke opp beinet mitt.
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 badekar jeg.. prøvde først stolen, men gele kroppen låste seg pga epiduralen
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 3. juli 2007 #14 Skrevet 3. juli 2007 I fødeseng med bøyler.. Helt greit i grunn, helt til ei streng jordmor pressa beina mine ut av bøylene og opp mot magen min.. Da var det ikke noe særlig lenger :-S
Happy H Skrevet 3. juli 2007 #16 Skrevet 3. juli 2007 eg skulle egentlig stå.. klarte ikkje ligge for d va så ondt,så jordmor va klar og eg hadde de 3første pressriene stående. men så sank hjertelyden til snuppa, så eg måtte full fart oppi fødeseng m beina oppi bøyler.
Ranveig R Skrevet 3. juli 2007 #17 Skrevet 3. juli 2007 På ryggen/halvvegs sittande i vanleg seng. Hadde lyst til å stå oppreist så mykje som mulig men pga at eg blei så svimmel fekk eg ikkje lov. Var heilt greitt å føde sånn, men er glad eg slapp fødesenga med beinholdare. Derimot måtte eg oppi for å bli sydd etterpå. Denne gongen håpar eg på å få vere i badekar så mykje som mulig, gjerne føde der og... Men eg har no lært meg å ikkje ta det for gitt at fødselen blir sånn som ein planlegg på førehand.
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #18 Skrevet 3. juli 2007 Med beina i bøylene. Fikk epidural, og da får du ikke så mange valg.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 3. juli 2007 #19 Skrevet 3. juli 2007 Haha...jeg så jo fødselen til SuperGlad 4-5 dager før jeg fødte, og da sa jeg til barnefar at sånn skulle i alle fall ikke føde! Jeg skulle stå sånn knelende oppå en sakkosekk/dyne. Men da pressriene kom, så var det jo sååå ubehagelig å stå sånn knelende, så da la jeg meg på sida slik som jeg hadde lagt under åpningsriene, og det var jo deilig som bare det! Og da de senket senga litt under beina, og jeg fikk det ene beinet opp i den bøyla så var det som å komme til himmelen!:-) Ikke at jeg hadde det særlig vondt fra før av, men jeg fikk det bare bedre og bedre utover i fødselen!
Mamzen Skrevet 3. juli 2007 #20 Skrevet 3. juli 2007 Jeg fødte på fødekrakk, utrolig fint med mannen bak meg. Vekslet mellom å stå på prekestol og sitte. fikk brukt tygdekraften godt. (-og jo man har et valg med epidural, jeg både gikk på do og gjorde hva jeg ellers ville)
2søtesmåh Skrevet 3. juli 2007 #21 Skrevet 3. juli 2007 Lå på siden med ene foten i bøyle. Var veldig greit egentlig, og da hjalp en av jordmødrene/sykepleierne (????) meg med å presse en knyttneve mot korsryggen min, der ryggen deler seg .:-) Dette fordi at jeg ikke torde å presse for jeg var 200% sikker på at om jeg gjorde det, så vill babyen komme ut bakveien..... Da knyttneven kom så var det en helt utrolig lettelse, helt til jordmor sa; nå ser jeg masse hår, vil du kjenne? NEi, takk, trenger ikke å vite hva som skjer der nede, da ble det plutselig veldig vondt igjen (grøsser med tanke på hvordan det så ut der nede når håret kunne kennes...) Om alt går greit under fødselen, så tror jeg jordmødre er flinke til å se på oss hvordan vi takler de ulike fødestillingene, og komme med tips om hva vi kan prøve ut slik at vi selv kan kjenne hva som faktisk funker for oss, eller ikke. Glede meg litt til fødselen og håper den hverken blir for lang eller for kort. Tiden på fødestuen er veldig intim og koselig, samtidig fyllt med spenning, så jeg håper det ikke er over på 1-2-3- . Men ønsker heller ikke å ligge der i "dagesvis".... Lykke til med fødsel og valg av fødestilling
rosa og en blå Skrevet 3. juli 2007 #22 Skrevet 3. juli 2007 som på film.. hehe.. eg låg på magen når eg hadde rier.. men når pressriene kom, forsvant smertene i ryggen og eg kunne ligge på ryggen.. veldig deilig i forhold til riene på magen
Jubalov Skrevet 3. juli 2007 #23 Skrevet 3. juli 2007 Ved forrige fødsel fødte jeg stående (hang med armene over en "prekestol"). Synes det var supert og fikk god hjelp av tyngdekraften. Kan egentlig ikke tenke meg å ligge neste gang, men får se hva som skjer og hvordan fødselen blir:-)
twoboys & a girl Skrevet 3. juli 2007 #24 Skrevet 3. juli 2007 På ryggen, fordi jeg hadde sånne store ryggsmerter at jeg ikke klarte å røre meg eller si noe. Jordmoren, barnepleieren og far måtte holde føttene fra hverandre og hendene mine unna. Gjorde så vondt at han bare kunne bli der inne, fant jeg ut. Men ut kom han da. Fikk ikke engeng den pausen når hodet er ute, før resten av kroppen kommer. Alt kom ut på en og samme gang, men så hadde jeg mistet riene å måtte gjøre jobben selv så det begynte å haste. Ennå fikk han full pott i apgar skår.
Sanna5*m gutt og jente* Skrevet 3. juli 2007 #25 Skrevet 3. juli 2007 Med første mann i fødeseng med beina i bøyler. Hadde epidural og ikke noe annet valg-ser noen over her var veldig bevegelig med epidural, men det fikk ikke jeg lov til. Med andremann sto jeg bøyd over sengeryggen, men så skjedde det mye på kort tid, ble snudd rundt til liggende og babyen kom ut før beina kom opp i bøylene. Synes det er greit å bruke fødesenga, da har jordmor full kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå