Sjokoholikern Skrevet 30. juni 2007 #1 Skrevet 30. juni 2007 Og hvorfor? Jeg synes kontantstøtta er genial, jeg ville aldri sendt babyen min i barnehage så tidlig! Jeg hadde ett års permisjon, men gikk så langt over termin at gutten ikke rakk å bli mer enn ti mnd før permisjonen var over... Så jeg fikk en flott mulighet til å være dagmamma og samtidig ha sønnen min hos meg. Hvorfor lage barn hvis andre skal oppdra de størstedelen av dagen...
mayaya Skrevet 30. juni 2007 #2 Skrevet 30. juni 2007 Jeg er for. Ungen koster uansett staten mye mindre via kontantstøtten enn via barnehagen.
olla Skrevet 30. juni 2007 #3 Skrevet 30. juni 2007 For, men det er fordi det for oss har vært GENIALT!!!! Men, kontantstøtten blir misbrukt, og da mener jeg at det er galt. Men om vi får full barnehagedekning, og en ikke bruker kontantstøtte på dagmamma, da blir det jo bare bra!!
Sjokoholikern Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2007 Hvorfor mener du at å bruke kontantstøtte på dagmamma er misbruk???
Kjærlighet <3 Skrevet 30. juni 2007 #5 Skrevet 30. juni 2007 Jeg er for valgmuligheter. Så da blir jeg for kontantstøtten da, men synes den kunne vært høyere og utbetalt til fylte to år. Slik at det faktisk blir en reel valgmulighet for folk....
Mrs. Bouquet Skrevet 30. juni 2007 #6 Skrevet 30. juni 2007 Jeg er for at hver familie skal kunne velge hva som passer best for dem
♡ Rødhette ♡ Skrevet 30. juni 2007 #7 Skrevet 30. juni 2007 For.. Jeg er faktisk mer eller mindre avhengig av den.. Vi har ikke fått barnehageplass.. Og det er fulle ventelister.. Er vi veldig heldige får vi plass til neste år.. Det lages 3 nye barnehager nå.. Jeg har en jobb.., men får ikke jobbet opptil 100%
*Kleopatra Skrevet 30. juni 2007 #8 Skrevet 30. juni 2007 Jeg er for! Hadde ikke kunnet være hjemme med sjarmøren uten den.
Sjokoholikern Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. juni 2007 Dette står i loven: Formålet med kontantstøtte: Formålet med denne loven er å bidra til at familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn, at familiene gis reell valgfrihet når det gjelder omsorgsform for barn og at det blir mer likhet i overføringene den enkelte familie mottar til barneomsorg fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet ordnes
olla Skrevet 30. juni 2007 #10 Skrevet 30. juni 2007 nå mener jeg ikke at det er det, for nå har ikke alle tilbud om barnehageplass, og da ville det jo blitt blodig urettferdig. Men jeg mener at når full barenehagedekning er en realitet, da blir det galt for meg at de som velger en annen form for barnehage, skal få kontantstøtte.
2005&2010 Skrevet 30. juni 2007 #11 Skrevet 30. juni 2007 Jeg er for, hadde det ikke vært for den, så hadde jeg ikke fått vært hjemme med jenta vår. Kontantstøtta kunne jo vært litt høyere, men vi klarer oss på den da.
Sjokoholikern Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 30. juni 2007 Men som jeg skrev litt lenger ned her, så er kontantstøtte noe du får så du kan velge hvilken omsorgsform du ønkser å gi barnet ditt. Enten du har han hjemme, eller om du ønsker at en dagmamma skal ta vare på han. Jeg ser på dagmamma som en overgang fra å være alene med mamma, til å få et par lekekamerater før man er stor nok til å dele de voksne med mange barn.
fru gullhår Skrevet 30. juni 2007 #13 Skrevet 30. juni 2007 Jeg er for! Håper virkelig at den får bli.
Katja Skrevet 30. juni 2007 #14 Skrevet 30. juni 2007 Jeg mener at tanken bak kontanstøtten er bra, men at den ikke virker slik den er tenkt. Jeg er så gammel at jeg jobbet i barnehage da kontantstøtten ble innført, så jeg har sett en del av baksidene med den. For det første: da kontantstøtten kom, valgte mange ressurssvake foreldre (gjerne alenemødre) å ta ungen sin ut av barnehagen, for å får de ekstra kronene i måneden. Disse ungene var de som hadde størst utbytte av å gå i barnehagen, av mange forskjellige grunner (sosialisering, stimulering, faste måltider, lek ute osv). Men fordi foreldrene øynet sjansen til å få 3000,- ekstra i måneden, fikk ikke ungene gå i barnehage lenger. Det skar meg i hjertet når jeg så igjen disse ungene på cafe` dag ut og dag inn, sammen med mamma eller pappa. Det samme så jeg når det gjaldt innvandrerfamilier. De ungene hadde så godt av å være i barnehagen (lære språk, forstå det norske samfunn, bli kjent med andre unger som en del av integreringen osv). Men siden innvandrere gjerne har vanskelig for å få seg jobb når de kommer hit, så var de hjemme på dagtid. Og da valgte de å ta ut ungene, og heller få de ekstra pengene. Jeg skjønner jo hvorfor de gjorde det, men det var så utrolig synd for ungene sin del. Innvandreren fikk gjerne dekket barnehage også, men det betydde ikke noe for dem, når de heller kunne få penger selv. I tillegg var det mange som ønsket barnehage eller som hadde unger i barnehage, som valgte å sende ungene til dagmamma i stedet, for å kunne bruke kontantstøtten til å betale dagmamma for. Ikke noe galt med dagmamma`er, men jeg mener at hvis man ikke har en dagmamma man kjenner godt og er 100% trygg på, så vil gjerne barnehage være et tryggere alternativ. Men en småbarnsfamilie er ofte heldt nødt til å tenke økonomi, og jeg skjønner at mange valgte dagmamma. Venninna mi som hadde en 1-åring og en 2-åring som skulle begynne i barnehage, følte at hun ikke hadde noe "valg" når hun regnet på dagmamma kontra barnehage. Hvis hun valgte barnehage ville hun måtte betale 4750,- og i tillegg miste kontantstøtten på 6000,- Hvis hun valgte dagmamma måtte hun betale 4500,-, det vil si at hun ville sitte igjen med et "overskudd" på 1500,- ved å velge dagmamma, i stedet for et "underskudd" på 10750,- som hun ville få ved å velge barnehage. Så ut i fra de nevnte tingene ovenfor, så er jeg i mot kontantstøtta. Jeg syns alle småbarnsfamilier skulle fått mye større barnetrygd i stedet, slik at man hadde en reell valgmulighet når man hadde små barn. Og at det ikke skulle være knyttet til om man hadde barnet i barnehage eller ikke. Amen fra meg, hehe
Katja Skrevet 30. juni 2007 #15 Skrevet 30. juni 2007 Huff, ser fra innlegget mitt over, at det virker som om jeg mener at alenemødre er ressurssvake, håper dere forstår at det ikke var det som var meningen i den setningen
Mamma'n til Kaisa og Simon:) Skrevet 2. juli 2007 #16 Skrevet 2. juli 2007 jeg er for kontantstøtte og synes den bør få bli til det er full barnehagedekning... selv går jeg hjemme med 2 små som ikke har barnehageplass... Så når jeg ikke får kontantstøtte for eldstejenta får jeg for lillemannen... men pokker så kjipt at ikke man får kontantstøtte når man prøver få barnehageplass og ikke får og jenta blir over 3 år til jul... *irritert* .. er jo altfor dyrt og i det hele tatt ganske håpløst å få dagmamma til 2 barn... Og hvis barna mine ikke skal i barnehage så vil jeg heller passe de selv enn å sende de til en (eller 2) fremmed(e)...
winneboo Skrevet 2. juli 2007 #17 Skrevet 2. juli 2007 Jeg er for ks. Jeg skulle gjerne kommet meg ut i jobb, men det er jammen ikke lett når vesla ikke får barnehageplass. Men her jeg bor står 50% av de som søker barnehageplass med barn under 3år, uten plass. Derfor er det greit å få de 3000 ekstra i mnd når jeg bare går hjemme. Prøver å finne dagmamma men er ikke så lett siden jeg ikke har så lyst til å levere barnet mitt til en jeg ikke vet noen ting om.
Sola Smiler 2 jenter... Skrevet 2. juli 2007 #18 Skrevet 2. juli 2007 Jeg er for kontantstøtta, den betaler dagmamman vår. Hadde kontantstøtta vært mere penger, så hadde jeg vært hjemme lengere, men siden den er så liten så må jeg jobbe, og barnehage synes jeg er litt tidlig...
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 2. juli 2007 #19 Skrevet 2. juli 2007 Tanken bak kontantstøtten er bra den, men fungerer overhode ikke. Hvem kan leve på 3300,- i mnd? De som har en mann som tjener bra?.... Jeg må i alle fall jobbe. Men vil nå motta kontantstøtte fordi jeg skal ha ungen hos en dagmamma. Da er jo meningen med den borte.... Men jeg er glad for de ekstra pengene i mnd. ender opp med å dekke dagmamma:-)
Hønemor&guttaboys Skrevet 2. juli 2007 #20 Skrevet 2. juli 2007 For!! Vi vil merke det kjempegodt dersom den halveres eller forsvinner, siden jeg er hjemme med guttene, og fra jul får ks for begge to i en periode. Jeg er også sterkt for valgfrihet!
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #21 Skrevet 2. juli 2007 I mot kontantstøtte og for flere barnehager! Ikke for det, med ks så har jeg "gratis" dagmamma, men det er jo ikke formålet med ks, det. Dessuten er ikke 3300 i måneden noe reelt tilskudd til vår økonomi, så de kronene kunne vi fint greid oss uten.
Lavendel*06*10* Skrevet 2. juli 2007 #22 Skrevet 2. juli 2007 Jeg kan ikke fatte det om noen er imot??? Hvorfor i all verden skulle de vært det?
Muffinsmamma Skrevet 2. juli 2007 #23 Skrevet 2. juli 2007 IMOT. Bor i sverige. Her er det full barnehagedekning og man betaler utifra innkomst. i tillegg har foreldrene 460 dager permisjon de kan dele seg imellom, og disse kan taes ut til barnet er fylt 8 år. I og med at foreldrene har så mange dager og folk gjør så ulik fordeling begynner barn i barnehage på forskjellig tidspunkt og det blir jevnere fordelt enn i Norge der man MÅ ta ut et 10 eller 12 mnd i strekk. syns det er et fantastisk system. Burde innføres i Norge også. Også har de statlige dagmammaer!!
Katja Skrevet 2. juli 2007 #24 Skrevet 2. juli 2007 Kan du ikke fatte at noen er i mot? Hvis du ser fra et innlegg jeg har over her, så ser du noen meget GODE grunner til å være i mot. Jeg er i mot ut fra at samfunnsnyttige motiv, ikke ut i fra egen vinning.
mamman til luringen Skrevet 2. juli 2007 #25 Skrevet 2. juli 2007 Jeg er også imot. Mye på grunn av det katja nevnte over. Og fordi at kontantstøtten ikke er en reell valgmulighet for de fleste. 3000 i måneden er en meget liten "kompensasjon" for tapt arbeidsinntekt, er vel mer som en symbolsk sum å regne. I stede for å bruke penger på kontantstøtten, mener jeg det er bedre å sette inn alle ressurser for å oppnå full barnehagedekning. Og som nevnt over her, kanskje bruke ressureser på alternative permisjonsordniger. Utvidet svangerskaps- eller pappapermisjon synes jeg er en mye bedre måte å anvende pengene på. Da blir valgfriheten mer reell for de fleste, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå