Stratos med 3 barn Skrevet 30. juni 2007 #26 Skrevet 30. juni 2007 KaMa. Jeg svarte i utgangspungtet på Hi's innlegg. Det at nå "hvemsomhelsten" er blitt kostholdseksperter og kan få seg til å stå slik disse damene gjorde ovenfor Hi, mener jeg bestemt er nytt i tiden og antagelig noe som vil gå over igjen, når ting bare normaliserer seg litt. Derav uttrykkene inn, mote osv...Grunnen til at jeg mener det er nytt av tiden er at jeg ikke kan huske det var slik når vi vokste opp, grunnen til at det er mote; les feks et ukeblad, det er kosthold og slanking etc i samtlig utgaver. Og at folk synes det er i orden å oppføre seg som disse damene, mener jeg er litt inn i tiden. Nå er det lov å hakke på sukkerspisere, tidligere hakket man på røykere. Nå er det jo ikke en røyker igjen snart å hakke på, så da er det andres kosthold vi er opptatt av. Forskjellen er at passiv røyking er skadelig, mens det er i grunnen ikke passiv sukkerspising. Vi har klart å bry oss mindre om røyken med årene og det samme vil nok skje med andres kosthold. Skjønner? At du da velger å komme med noen sleivspark om kunnskap, evner osv, får stå for din egen regning! Jeg fant det så idiotisk, at jeg klarte ikke annet enn å svare deg idiotisk tilbake! Men iom du etterlyser en sakelig diskusjon, skal jeg forsøke å gi deg det: Ok, nå regner vi litt...... Det er 15 unger på avdelingen til min gutt, altså 15 dager med kake i året. Det er vel en 52 lørdager i året, iom det er 52 uker i året. Hvor mange som har bursdag osv, kommer jo ann på hvor mange man kjenner/har i familien, så denne blir variabel. Så har vi høytidene, de jeg kommer på i farta er påske, 17. mai, pinse og jul, altså 4. Også var det det daglige kostholdet til folk da..... Jeg fatter ikke og begriper hvor du vil henn med all denne regningen! Hva er det du skal bevise? At mitt barn spiser for mye sukker? Hvorfor er du opptatt av det? Ta deg av din egen! Uansett hvor mye du regner og prøver å påvirke dine omgivelser til å ha den samme oppfatningen som deg, er du dømt til å tape. Taper gjør du fordi du ikke bruker energien din på å tenke på deg selv og dine! Din unge kan du nemlig styre! Min unge styrer jeg! Jeg tar med kake i bhg, det kan ikke du styre, men du kan lære ungen din til om det er ok å spise noe, ikke noe eller masse. Mitt regnestykke er som følger: Det er ikke generelt flere høytider i dag enn det var når vi var små. Det er samme antall lørdager, folk som har bursdag osv osv. Altså er det like mange potensielle kakedager nå, som før. Vi bare eter for mye godis i hverdagen og større mengder hver gang vi spiser. 15 bursdager i året på avdelingen i bhg. Av de 15 er det sikkert 1/4 som deler din oppfatning og aldri ville tatt med ei kake, da er vi nede i en 11 til12 kaker i året, det utgjør en kake i mnd ca. Så var det lørdagene. Må barna dine ha godis hver lørdag? Får ungene dine lov å spise ubegrenset hver gang det blir servert kake? Må dere ha godis/kake på samtlige høytider? Min filosofi er enkel og kort; det er så forbanna mye enklere å tenke på seg selv og ta justeringene ovenfor sine egne barn enn å forsøke å oppdra alle andre mammaer og pappaer der ute! Om de velger å servere 10 kaker i en bursdag, synes jeg det er opp til de! Min jobb er å få mitt barn til å forstå at ett stykke er nok. Min jobb er å begrense inntaket alle de steder der jeg er eneherre, som lørdager, høytider, i butikken osv.... Men jeg kan ikke bestemme over andre! Måtehold kan jeg dog lære barna mine når fristelsene blir servert. I min barndom kunne det ofte være kaker, men vi fikk bare et stykke. Vi fikk videre ikke is og brus hver dag fordi det var sommer, eller fordi foreldrene mine ikke kunne si nei til meg i butikken. Noen av mine gode minner fra jeg var liten var feks at jeg kunne plukke grønnsaker i hagen til morfaren min og fikk ansvar for salaten. At jeg og han stekte vafler og at vi bakte julekaker med mamma.... Hvorfor er det så galt å ha slike minner også? Vi fikk uansett bare en! Jeg synes du er en fanatiker fordi du MÅ dytte på andre dine meninger! Du kan ikke la være liksom og alle vi andre er kunnskapsløse og har liten evne til å følge vår viten.... Jeg sier det igjen; pass på dine egne unger, for du kan ikke ta fra de all verdens fristelser, men du kan lære de å omgås de med moderasjon. Hva som skjer innenfor dine fire vegger er kun opp til deg, der kan du fjerne alle usunnheter, men det kan du ikke ellers! Så skal jeg ta meg av mine unger! Å husk; passiv kakespising er ikke direkte usundt for deg og dine!
KaMa Skrevet 30. juni 2007 #27 Skrevet 30. juni 2007 Forsøket ditt på å være saklig rant litt ut i sanden når du skriver at jeg MÅ dytte min mening på andre. Du gjør akkurat det samme, og poenget for de fleste her inne, som ikke finner det givende å slenge umotivert dritt til gud og hvermann, er nettopp det. Å fremme sin mening, gjerne den meningen som går i mot det de fleste andre mener.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2007 #28 Skrevet 30. juni 2007 Åh gubban, hehe, de var sikkert sjalu fordi kaka di så så fin ut og at ungene elsket den!!! Enkelte tar bare helt av når det er noe.
Stratos med 3 barn Skrevet 30. juni 2007 #29 Skrevet 30. juni 2007 Meningen min fikk du fordi du ba om den med sleivsparka dine! Ellers hadde jeg ikke giddet å putte den inn med t-skje.....
Hufsla Skrevet 30. juni 2007 #30 Skrevet 30. juni 2007 men noe av problemet er jo at barna ikke spiser lørdagsgodt lenger. Det er i beste fall helgegodt, fra fredag til søndag, og av og til litt inni mellom. JEG mener det er viktig å være litt bevisst på det å ikke fortelle barna at nå koser vi oss bare fordi vi spiser godteri, men heller nevne det når vi koser (som i sitter på fanget og koser), når vi er på piknik eller badeturer. Om du skjønner. Og bare så det er sagt, så er det helt greit for meg at du gir barna dine det du vil.
Stratos med 3 barn Skrevet 30. juni 2007 #31 Skrevet 30. juni 2007 Er det meg du mener hufsla? I såfall er jeg enig med deg! Min gutt er bare 9,5 mnd og har ikke fått noe snop enda Men jeg tenker som så, at det er lettere å ta et tak hjemme, krangelen på butikken etc når den tid kommer, enn å forsøke å få alle andre til å ikke markere markerbare dager med kaker, is og snop etc. Så får guttungen min gå i alle bursdager han blir invitert i og markere sin egen med kake, men forhåpentligvis har han også lært at det holder med en bit. Heller at han spiser av andres snop de gangene han blir tilbudt det enn at jeg må gi han lørdagsgodt liksom. Bursdager er jo en stor dag, mens lørdag er bare en lørdag.... Forstår du hva jeg mener? Så får andre gjøre slik de vil! Bare ikke moraliser ovenfor andre og gjør slik hi beskrev! Det liker jeg ikke!
KaMa Skrevet 1. juli 2007 #33 Skrevet 1. juli 2007 Hvilke sleivspark er det du egentlig sikter til? Skjønner ikke helt hva det er du har blitt så nærtagende av. I denne tråden var det hovedsaklig bare negativ vinkling av foreldre som ønsker et sunnere forhold til mat og kos. Oppførselen til de som ble beskrevet i hovedinnlegget tar jeg avstand fra, noe jeg også poengterte lenger oppe. Dårlig oppførsel kan skjeldent bortforklares eller unnskyldes. Og derfra til å rakke ned på alle foreldre som ønsker sunnere holdninger i barnehagen er i mine øyne ganske urimlig. Du sier at jeg moraliserer, dytter på andre mine meninger og ikke respekterer hva folk gjør med sine barn. Vel, jeg kjenner meg dårlig igjen i din beskrivelse. Hva folk gjør med sine egne barn bryr jeg meg fint lite om, men hva som gjøres i offentlige institusjoner, som barnehage og skole, bryr jeg meg så absolutt om. Jeg har dessverre ikke så høye tanker om min innflytelse på mitt barn, at jeg kan lære ham opp til å bare ta ett sukkertøy, et kakestykke osv. Stort sett fordi at innen han blir gammel nok til å forstå at han bare skal ta ett kakestykke, så er han også såpass stor at han sansynligvis merker om han er forskjellig fra alle andre. De ferreste barn syns det er ok å skille seg ut. Vet ikke om du klarer å huske tilbake til hvordan det er å være barn, men fellesskap og å få være som alle andre står ganske høyt i kurs. Derfor mener jeg at bevissthet rundt dette burde være selvsagt i barnehager og skoler, så normalen blir litt sunnere enn den er i dag.
Stratos med 3 barn Skrevet 1. juli 2007 #34 Skrevet 1. juli 2007 Oi, oi, oi. Det er tungt for det om dagen ser jeg! Du kommenterte mitt svar til hi for oppførselen hun møtte på avslutningen med hva jeg kaller et sleivspark. Jeg sparka tilbake, hvorpå du mente diskusjonen var usakelig. Ga deg da et laaaaangt svar, for å besvare ditt sleivspark, noe jeg ikke hadde giddi hadde du ikke bedt om det. Må du ha forklart alt hele tiden i minste detalj? Mitt svar var ikke en generell nagtiv vinkling mot foreldre som ønsker en generelt sunnere kosthold, men at sukkerspisere nå kan rakkes ned på, synes jeg er ukultur! Så får du mene hva du vil! I bhg der min sønn skal gå er de super fokusert på kosthold, men de feirer alikevell bursdager med kake. Ikke en kake i mnd en gang og de får faktisk bare ett stykke! De som jobber der bestemmer nemlig dette! Vi ble lært opp til når vi var små at ett stykke var nok, skulle vi smake på flere typer kake måtte vi ta tilsvarende mindre stykke. Det var ikke noe problem den gangen, så hvorfor skal det være det nå? Når vi var så små at vi ikke klarte dette selv, var det andre som passet på oss.... Håper du får opp selvtillitten din når det gjelder din egen unge! Om ikke kan h'n jo ikke få en kule is, må ha hele boksen, ikke en bit sjokolade, men hele plata osv osv..... Bevisstheten rundt kosthold dreier seg ikke om kake på bursdager, men hver og ens hverdag hjemme! Hvilken skole bestemmer hva ditt barn skal ha i matpakka? Her i darn er matpakkene med hjemmefra, så det er faktisk opp til deg det! Men det låter som om det er enklere for alle foreldre om ungene aldri får tilbud om kake i bhg og på skole, for da har man litt ekstra å gå på hjemme. Dette er jeg KJEMPE uenig i! Ett kakestykke en gang i mnd i bhg velter ikke lasset om du kjører en sunn og fornuftig linje hjemme med sunne vaner og etterhvert fritidsinteresser (les mosjon). Så får du bare være så uenig du bare gidder! Jeg irriterer meg fremdeles over folk som synes det er enklere å forandre resten av verden enn å starte med seg selv.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #35 Skrevet 1. juli 2007 jøye meg da!! Ganske så frekt..burde iallefall ha opplyst om det. i barnehagen til jenta mi så får de noen foreldre til å bake kake der til både barn og voksne. Er jo tross alt en sommerfest..da synes jeg det skal være lov å spise litt kake den dagen.
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #36 Skrevet 1. juli 2007 Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan du fikk for deg at KaMa gikk imot deg etc. Stratos m/ spire i magen ) ... Jeg synes virkelig du overreagerer med disse innleggene sine. Hun satt da vel ikke der og sa: "bare fordi jeg gjør ditt og datt med mitt barn, skal du gjøre det samme"... Jeg er veldig enig jeg... Skulle ønske de ikke drev å serverte så mye usunt i barnehagene. Når jeg ser tilbake på min barndom, så var ikke kos relatert til å sitte å spise godteri. Det ble det mer opp i barneskolen da, riktignok. Når vi skulle ha "kosestunder" på skolen så fikk vi lov til å ha med kjeks. Dette gjaldt da kun kjeks uten sjokolade i eller noe slikt med karamell... I ettertid synes jeg vi likesågodt kunne ha droppet å spist noe. For det ble bare mer et symbol på at en må spise noe for å riktig kose seg. Jeg vil ikke ha min datter i en barnehage hvor de kommer til å servere kake og is ved enhver anledning. Jeg har heller ikke tenkt å la min datter få smake på hverken is, kake eller godterier før det kommer til det punktet at hun "må"... Som når hun f.eks kommer opp i 2-3 års alderen og jeg ikke har muligheten for å holde hun vekk fra alt dette her. Pga. bursdager etc. Frem til da ser jeg ingen grunn til at jeg skal gi barnet mitt usunn mat. Nemlig fordi jeg mener man kan kose seg like mye uten. Skulle hun gått i barnehagen, så hadde denne boblen garantert blitt sprengt mye tidligere. Hun ville spist kake på kake og kost seg ved mange andre anledninger med usunn mat... Noe jeg egentlig ikke hadde satt noe pris på i det hele tatt. Jeg ser ikke riktig hvorfor man trenger å ha sjokoladepålegg og kaker og is i en barnehage.... Og de foreldrene som vil gi ungen sin dette for kos, kan da gjøre det når de selv er med ungen. I en offentlig barnehage så går det liksom mer "utover" alles barn fremfor ens eget. Jeg kunne jo sikkert nektet dem å servere henne et kakestykke f.eks... Men det er jo noe en ikke hadde gjort mot et barn heller. At hun ville sittet der som den eneste som ikke fikk kake! Jeg sitter ikke å gomler godteri selv.. Det er sjeldent at jeg spiser noe sånt. I hovedsak fordi jeg egentlig ikke synes så veldig mye om kjempe søte ting, men også fordi jeg mener at det ikke er noe bra. Men jeg syns jo det var tåpelig hvordan de andre foreldrene reagerte på HI sin kake i avslutningsfesten. Hver og en forelder kunne da sagt "nei" til barnet sitt om det var noe å bli så gæren for..... Jeg hadde neppe sagt noe, men om jeg hadde likt det er jo en annen sak;-)
KaMa Skrevet 1. juli 2007 #37 Skrevet 1. juli 2007 Om du opplevde min kommentar som et sleivspark, så tør jeg påstå at du er fryktelig hårsår. At du irriterer deg over folk som syns det er enklere (!) å forandre verden enn å starte med seg selv, syns jeg virker fryktelig korttenkt. Hadde det ikke vært for folk som ønsker å forandre verden (!) hadde det vært fint lite utvikling. Og jeg tviler sterkt på at folk som er samfunnsengasjerte (altså, folk som føler et samfunnsengasjement, ikke behov for å forandre verden) ikke praktiserer samme filosofi hjemme. At du konkluderer med at jeg lar pjokken spise hva han vil av usunn mat hjemme syns jeg er ganske snevert. Jeg diskuterer barnehage og samfunnsholdninger generelt. Jeg har skrevet veldig lite om hva våre vaner er, foruten at vi faktisk ikke spiser kaker og godis hjemme. Jeg er faktisk ikke usikker i morsrollen, men jeg er realistisk med tanke på ytre påvirkning. Om du er født i 75, altså året etter meg, så må du da være enig i at samfunnet har forandret seg en hel del siden vi begge var små. Fedme og usunt kosthold er et samfunnsproblem som har blitt større de siste ti-årene. Men helt ærlig, så ser jeg ikke poenget i å diskutere dette med deg, da jeg syns det er vanskelig å holde det på et saklig nivå. Mulig jeg slett ikke klarer å formidle hva jeg mener på en forståelig måte, men siden du straks trekker konklusjonen at problemet ligger i min evt dårlige evne til å videreformidle informasjon e.l. så legger jeg ansvaret på deg. Det kan virke som du trekker slutninger som utelukkende bygger opp om forutinntatte holdninger som samsvarer dårlig med hva jeg faktisk prøver å formidle. Det blir da overflødig å fortsette denne diskusjonen.
Stratos med 3 barn Skrevet 1. juli 2007 #38 Skrevet 1. juli 2007 Lykke til med å forandre verden og alle andre! Jeg ser helst å begynne med meg selv, istede for å forlange og forvente at alle andre skal slutte å markere bursdager/markeringer med kake..... Drar selv i bursdag nå og forventer vel at det er kake der, men jeg trenger jo ikke å spise! Og det skal ihvertfall ikke gutten min! Men jeg våger alikevell aldri på noen måte å anntyde at kake i bursdag burde være tabu! Nei, jeg liker de vennene jeg har og lar de gjøre som de vil uten å være moraliserende, om ikke hadde de ikke vært mine venner! Men enig i siste linje! Nå er det ferie her i gården, så du skal få siste ordet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå