Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Forrige uke var det sommerfest i barnehagen til dattera mi. Alle hadde blitt oppfordret til å ta med noe til et felles langbord med mat. Jeg stod i 3 timer og lagde en STOR dyr sjokoladekake som jeg pyntet etter alle kunstens regler. Jeg satte den på langbordet ute i barnehagen med klede over. Da kom ei veldig korrekt mor fra ForeldreUtvalget bort til meg og spurte hva som var under kledet langpanna, hvorpå jeg stolt svarte sjokoladekake med masse godteri oppå!! Da ble hun sur og aliksom sjokkert sa, "Hva??, sjokoladekake??? Ja ja, de dør vel ikke av en dessert". Etterhvert så jeg at alle foreldrene hadde med ordentlig mat eller frukt og grønnsaker. Men det stod ikke noe om på lappen fra avdelingen at det måtte være så sunne korrekte ting. Jeg så at FU kjerringene stod og ristet på hodet og tydelig snakket om meg da ungene tømte kaka på 5 sekunder!!! Jeg syns sunnhetshysteriet har gått altfor langt!!! Kjære vene, det var jo en fest for barna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg angrer sånn på at jeg ikke sa fra, men istet liksom helt piffen der jeg stod!
innMariSterk Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Helt sikkert en gjeng feite mødre med komplekser, og hysterisk anfall for at ungene skal arve deres ræv :-) Jeg ville ikke tatt det så tungt.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 De var ikke feite, men mødre av typen "veldig politisk korrekte ressurssterke SV-mammaer med kun klær på barna fra nøstebarn og øko-mat fra Helios". Skjønner??? Agenda på et foreldremøte en gang var "fiskepinner", for FU syns det var groteskt at barna hadde fått fiskepinner i barnehagen!! Jeg er oppegående, men sånn slave av det korrekte orker jeg ikke være!!!!! Jeg tok det egentlig ikke så tungt, men er så irritert for at jeg ikke fant en passende replikk!!
innMariSterk Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Fiskepinner???!! Er det mulig?? Jeg håper de tar det opp på årsmøtet - det går da virkelig ikke an! Jeg må bare le av sånne tullinger. Stakkars unger, vi får håpe de ikke arver mødrenes anlegg for hysteri.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 PS; og så er det visstnok galt at barnehagen serverer brød fra Firstprice, for det er ikke grovt nok!!!! Også agenda på et foreldremøte. De er såååå krampe!!! HI
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 Hjelp - hørtes litt fanatisk ut, ja. ! I barnehagen vår serverte personalet grillpølser og lompe og forskjellige salater. Veldig greit, synes jeg. Noe de fleste barn og voksne liker. Mange foreldre hadde med seg godterier og brus til barna selv. Det var kjeks og salte snacks og alt mulig. Så her er det lite fanatisme - foreldrene har tilogmed kake med da de feirer bursdag i barnehagen ! Kanskje jeg burde klage ?
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #8 Skrevet 28. juni 2007 Hvis dette er hva jeg kan forvente av barnehageforeldre så gruer jeg meg til det er min tur. De var forresten sikkert bare sure fordi de visste at barna kom til å spise opp kaka så de ikke kunne gaffle den i seg selv.
Anonym_her_inne Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 Hahaha! Du store min tid!! Er glad jeg ikke har barn i den barnehagen! På sommerfesten i barnehagen hos oss var det grillfest, med utdeling av is etterpå. Veldig koselig=)
rødblåoggrønn Skrevet 28. juni 2007 #10 Skrevet 28. juni 2007 Det var stor kakebuffet på sommerfesten i vår barnehage...
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #11 Skrevet 28. juni 2007 ....sønnen min gikk i friluftsbarnehage styrt av menn.....det var en utrolig possitiv opplevelse.....ikke noe hysteri.....ungene stinka bål etter endt dag....og fikk nugatti en gang i uka.....
Sjefsmegga Skrevet 28. juni 2007 #12 Skrevet 28. juni 2007 Du kan ta deg fanden på at de samme mødrene sitter og dytter snop og kaker i kjeften så fort ungene har lagt seg eller på dagtid når ungene er i barnehagen :-DDD Men de unner ikke ungene sine sjokoladekake på fest nei!!! Det er jo reine gifta! :-DDD
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #13 Skrevet 28. juni 2007 Den beskrivelsen der er jo meg det jo! Jeg stemmer SV, handler mye på Nøstebarn og kjøper økologisk mat. Gjør det meg ressurssterk tro?? Godt:-) Meg jeg hadde ikke kicka på en sjokoladekake da, fint med variasjon:-)
børdi Skrevet 28. juni 2007 #14 Skrevet 28. juni 2007 hehe herregud,, hysteriet har gått for langt.... Hadde gladelig forsynt meg av kaka di jeg, ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #15 Skrevet 28. juni 2007 Her bakte barna selv kake til avslutninga:)
KaMa Skrevet 28. juni 2007 #16 Skrevet 28. juni 2007 Konklusjonen etter å ha lest hele tråden, er at dere er like fordømmende dere som representerer motvekten her. Selv har jeg ikke barn i barnehage enda, men jeg gruer litt for når han begynner. Betyr hver eneste bursdag kakespising? Samt kakespising alle andre merkedager? Det blir vel ganske mye kake? Jeg ville nok ikke sett rart på noen som kom med "upassende" mat, uansett setting, siden jeg ikke tror noen ville gjort det utfra onde hensikter. Samtidig syns jeg det er bedritent av voksne mennesker å få andre til å føle seg dumme, men jeg kan ikke skjønne at enkeltes elendige oppførsel skal ha noe å si for en generelt sunn holdning. Jeg er vokst opp med mat som kosemiddel, mor som har jojoslanket hele sitt voksne liv, og samtlige av fire søsken har hatt vektproblemer. Jeg ønsker å lære barnet mitt at kos og hygge ikke måles opp i hvor mye sukker han klarer å trøkke i seg. Fordi jeg ønsker at han skal ha et sunnere forhold til mat og kos enn det jeg vokste opp med. Og nei. Jeg trøkker ikke i meg sjokolade, potetgull, brus og sukkertøy etter at han har lagt seg.
Hufsla Skrevet 29. juni 2007 #17 Skrevet 29. juni 2007 I min barnehage er det vel bare meg som skulle ønske det var litt "sunnere" alternativer av og til. Flott at barna får lov å bake, men hva med grovt brød, rundstykker eller pizza som et alternativ til boller og vaffler? Selvfølgelig skal de ha boller og vaffler også, men ikke hver gang?
high five Skrevet 30. juni 2007 #18 Skrevet 30. juni 2007 Hehe tenkte akkurat det samme :-) Jeg hadde heller ikke sagt noe på sjokoladekaka, er det fest så er det fest!
Stratos med 3 barn Skrevet 30. juni 2007 #19 Skrevet 30. juni 2007 Spør du meg er det blitt inn å være litt småhysterisk på maten, les mer enn hva nødvendig er for helsas skyld. Men det går vel snart over igjen som all annen mote....
supergyda Skrevet 30. juni 2007 #20 Skrevet 30. juni 2007 Kake på fest er da hyggelig. Men alt med måte. Helt enig med deg, og også med KaMa at hygge ikke kan måles i sukkergehalt. Jeg tror ikke vår barnehage er spesielt ekstrem verken den ene eller den andre veien. Det blir mange bursdager og andre festlige anledninger i løpet av et år, der kaker, vafler, is, gele osv. blir servert. Jeg skulle derfor ønske at personalet var litt mer bevisst på sukkeret, og sørget for mer variasjon i kosten når det skal "koses".
KaMa Skrevet 30. juni 2007 #21 Skrevet 30. juni 2007 Ja, dersom du mener at kunnskap og evne til å leve i forhold til den kunnskapen man innehar, er hysteri. Og om det er mote å bruke sunn fornuft. Selv tviler jeg sterkt på det.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2007 #22 Skrevet 30. juni 2007 Vi hadde noen sånne foreldre da jeg gikk på skolen.. Foreldrene var ledere osv. Alle liksom tilba dem!! Herregud!! Jeg orka ikke ungene heller når foreldrene var så pertne, mange som ikke gjorde det. Nå i voksen alder viser det seg at hun ene ble seksuellt misbrukt av faren, den andre hadde faren et forhold i mange år på si osv. Så det er ikke gull alt som glitrer nei!
KaMa Skrevet 30. juni 2007 #23 Skrevet 30. juni 2007 Jøss... Hva har dette med bevissthet rundt kosthold å gjøre?
Stratos med 3 barn Skrevet 30. juni 2007 #24 Skrevet 30. juni 2007 Hvis du mener at folk flest dauer av et kakestykke når det skal være noe spesielt, stiller jeg meg undrende til din kunnskap!
KaMa Skrevet 30. juni 2007 #25 Skrevet 30. juni 2007 Om du sitter igjen med inntrykk av at jeg mener at folk flest dauer av et kakestykke kan du umulig ha lest hva jeg har skrevet. Vet ikke hvor god du er i regning, men du kan jo prøve å regne deg frem til hvor mange bursdager det er i løpet av året i en barnehage (avdeling). Så plusser du på alle andre bursdager i barnets familie/omgangskrets, så plusser du videre på alle andre merkedager, som påske, jul og 17 mai, videre plusser du på lørdager (som i lørdagsgodt). Og så har du igjen det daglige kostholdet, som ikke nødvendigvis er så forbanna gjennomtenkt og sunt i de mange hjem.. Så kan vi komme tilbake til det ene kakestykket som utgjør mest fare.. Hvor er det? Jeg har prøvd på denne diskusjonen før, men det er jo umulig når man blir stemplet som fanatiker fordi man ser forbi denne ene dagen. Denne ene dagen er som regel ikke enkeltstående men et perfekt eksempel på påskudd som blir brukt for å putte tull i munnen. Om du tenker tilbake på din egen barndom, er dine lykkeligste stunder knyttet opp mot mat? Forhåpentligvis ikke. For barn er ikke usunn mat en nødvendighet for å kose seg, med mindre de er lært opp til det av voksne. Jeg syns det er ganske så trist, spesielt med tanke på at overvekt faktisk er et reelt problem blant yngre og yngre barn, som drar med seg en hel haug med andre problemer. Nevner dårlig selvbilde, dårligere fysisk form, mobbing osv. Jeg ønsker det beste for barnet mitt, og kosthold og holdninger til mat er et område hvor jeg må/vil være bevisst på hva jeg lærer videre. Trist at så mange syns at det er fanatisk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå