Gjest Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Er jo så mange tanker og meninger rundt dette, og mange som spør hvorfor en gir ditt og datt til små barn, så nå fikk jeg bare lyst å dele mine tanker rundt dette. Jeg er av den oppfatning at dagens barn generelt får for mye sukker og at det ikke er nødvendig å proppe i dem mer enn en "må", men også at det er noe som heter alt med måte. Så lenge man generelt har et sundt kosthold med grovt brød/knekkebrød og sunt pålegg, sunne middager de fleste dagene i uken osv så ser jeg heller ikke problemet med å kunne gi litt søtt innimellom. Enten nå er et glass saft til lørdagsgrøten (og sukker oppå grøten!), litt snop, en is på butikken en varm sommerdag, litt brus og kaker i en bursdag osv. Så vorfor ikke bare gi frukt i stede, eller bare vann? Vel, våres unger får kun vann og melk å drikke 95% av tiden, så et glass saft elelr brus i ny og ne gir jeg uten dårlig samvittighet. Frukt er noe vi vanligvis serverer dem daglig og som de også får i barnehagen, de elsker frukt og spiser det så gjerne, men frukt slår ikke en skål med litt snop og chips på lørdagen til barne-tv, da er det noe ekstra. Og slik tror jeg mange har det og tenker også? Barna får for det meste sunne ting, men litt i ny og ne er greit. Og så er det viktig å huske på at barn er ulike, barnets omgivelser er ulike og ikke minst, noen barn er enebarn og andre har søsken! Første barnet kan man som oftest holde veldig lenge unna søtsaker, spesielt dersom man har en familie som følger opp og barnet ikke er så veldig nysgjerrig av seg og ikke får med seg hva andre barn snakker om eller spiser i besøk ol. Da er det enkelt. Vår eldste var mye sånn og vi holdt ham unna f.eks brus til han var nesten 3 år, lørdagsgodt begynte han ikke å få før han var over 3 år (da skjønte han av snakket fra de andre i barnehagen at dette var noe greit å få med seg og ville ha han og) osv, men kaker ol var umulig å holde ham unna, ikke minst fordi familie stappet det i ham før vi rakk og si noe og da var det gjort, da ville han også ha når han så kaker, han husket godt hvor god smak disse tingene hadde ;-) Så kom mellomste, 2 år etter eldste, en ekstremt nysgjerrig liten tass som så hva broren spiste og hva vi spiste og overhode ikke lot seg lure med noe annet. Hvor vi kunne spise sjokolade og gi eldstemann en banan i stede og han var happy, gikk det ikke med mellomste, han ville ha akkurat det vi hadde. Samme med snop til barne-tv. Eldstemann ville jo ha og da ville mellomste ha også, vi prøvde med kjeks og rosiner som et litt sunnere alternativ til sjokolade og potetskruer, men nei, ikke tale om! Så han fikk lørdagsgodt alt i en alder av 15-16 mnd. Ikke at han spiste noe særlig av det da (og det gjør han ikke nå osm han er nesten 3 år heller), men han ville ha det han og. Poenget mitt er bare at jeg tror folk flest er blitt veldig beviste på sukkerinntaket til barn nå for tiden og at de fleste helt fint klarer å begrense ungene sitt inntak, men at hva de får og når de introduseres for det også avgjøres av andre ting enn akkurat det en selv skulle øsnke og mener er mest ideelt. Noen ganger stapper en "snill" morfar i 1 åringen is uten at du ville det (han skulle jo bare være grei) og dermed er det gjort, 1 åringen vet hva det er og du kan ikke spise det igjen foran barnet uten at barnet vil ha. Barnet ditt er mer nysgjerrig enn du hadde håpet og vil ha det du eller større søksen vil ha og det nytter ikke lure det med noe annet osv. Alle gjør sitt beste, men barn og situasjoner er ulike, og da er det viktigste å huske hva en gjør i det store og hele og ikke hva en koser seg med en gang i blandt ;-)
Alva76 Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Mange gode ord. Jeg får også lyst å si litt. Det er altfor mange som ikke har respekt for folk sine egne valg, og jeg er: EKSTREMT LEI AV Å FORSVARE AT VI HELLER VELGER Å GI BARNA SUNNE ALTERNATIV NÅR VI SELV SER OSS KAPABLE TIL DETTE. Det er jo søren meg ikke vi som burde forsvare oss, -men tror vi er på god trend, -det er jo også (endelig) uglesett å røyke etterhvert, så tror dette med gode matvaner fra barnsben kanskje kan komme enda sterkere (bare synd at slike ting alltid først blir forstått og fulgt opp av den utdanna delen av folket og ikke alle -rent statistisk). Måtte bare si det i store bokstaver, for det er langt fra alle som skjønner at de gjør barna sine en STOR bjørnetjeneste ved å tilby så mye dårlig mat, snop, kjeks og is, som en overraskende stor del av befolkningen faktisk gjør. Jeg lurer på om de rett og slett er dumme, eller bare velger å lukke ørene, -for "det er jo så godt for barna med snop!". Tror det er mange voksne som ikke gidder/vil begrense sitt eget forbruk og da må jo barna også få. Det finnes også tusen måter å skjemme barna ut på for besteforeldre feks, uten at det må innbefatte is! Hva er så inderlig sjarmerende med å se våre barn spise is? Gidd å lag en smoothie, eller gi youghurt naturell med moset frukt, eller mos frukt og lag is selv heller, hvis kosen absolutt skal innbefatte mat. Tørka aprikos, nøtter, rosiner og annen tørket frukt + frisk frukt og grønnsaker er jo også topp. Jeg vil se meg frabedt at besteforeldre/fremmede/barnehagen er de som introduserer ungene våre for kaker, is, saft og kjeks. På den måten kan ALLE barn ha det sunt i barnehagen, og foreldrene kan selv legge sitt nivå på sukker/dårlig mat på hjemmebane. Litt surt herfra, -men er så lei av å forsvare et sunt godt og variert kosthold!
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Hehe... Kjenner meg litt igjen. Besteforeldre og endel andre er mennesker jeg har brukt laaaaaang tid på å få til å innse at de ikke er slemme om de gir ungene vann i stede for saft eller ikke gir bolle hver gang ungene er der på besøk. I en ideel verden skulle det ikke vært noe snop, men når det nå er det så får vi heller gjøre det beste ut av det, og når barna går i bursdagsbesøk til andre så kan man jo ikke befale foreldrene til det barnet å ikke lage sjokoladekake og gi snopepose heller, så litt blir det jo bare. Men trenden er heldigvis mer og mer å gi frukt og smoothies og mindre og mindre sjokolade, saft og brus.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 og kanskje vi som mener det motsatte er DRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT LEI AV Å HØRE PÅ DERE BEDRE VITERE??? har du/dere tenkt på at drittpraten kan komme fra dere?
KatrineS Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Jeg har ikke inntrykk av at de fleste gir barna dårlig mat. Jeg tror foreldre generelt er mer bevisste nå enn før. Vi fikk kaffemat (is, kaker, boller) hver dag gjennom hele oppveksten, og det tror jeg ikke var uvanlig. Det kunne aldri falt meg inn å gjøre selv! Dessuten tror ikke litt godteri på lørdagen er det verste. Jeg tror det er mye verre å venne seg til å drikke juice og saft (og mye melk), og småspise mellom måltider.
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 Helt enig med deg Katrine..kunne ikke ha sagt det bedre:)
børdi Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 virker som folk hele veien vil forsvare hvorfor de gir barna baaaaaare sunn mat... Hva er definisjonen på sunn mat egentlig?? Bare lurer? Spaghetti og kjøttdeig? fiskeboller? pølse i lompe hjemmelaget ferst suppe? fleskepannekaker? flesk og duppe m blomkål? fiskepinner? pizza? pastasalat? grillmat? kylling og ris med salat? chili con carne? biff med saus og potet? svinekjøtt? wok? Mc donalds? kinamat? lista er laaaaaang,, men dette er noen ting vi spiser til daglig, noen ting oftere enn andre- Lurer seriøst på hva dere mener er "sunne middager " og "sunt kosthold" for ungene. ????
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #8 Skrevet 28. juni 2007 Enig med hovedinnlegger. Svar til børdi: De fleste av rettene du nevner kan lages på en sunn måte...med mye grønnsaker i/til, lite/sunt fett, halvgrovt mel og lite tilsetningsstoffer. Pølse i lompe og McDonalds er vel unntaket...
børdi Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 så definisjonen på sunn mat er grønnsaker altså? Så bare man spiser grønnsaker til maten ,så er alt sunt???
Alva76 Skrevet 28. juni 2007 #10 Skrevet 28. juni 2007 Du lager nok mye bra mat, -men siden du spør, så kan jeg hjelpe deg litt på vei Børdi, med noen tips: Hva er sunn middagsmat? -Det kommer veldig an på hvordan du lager maten. Variasjon. Friske råvarer. Ting laget fra bunnen av er alltid bedre enn poser/glass/halvfabrikata og blanda produkter som pølser/servelat etc. Dette inneholder ofte både mye salt, sukker og E-stoffer pga holdbarhet, antiklumping, farge etc. Men du trenger ikke bruke masse smør, kremfløte og fete sauser til hverdags, disse kan du spare til èn dag i uka. -Det finnes masse gode sauser/kalde dressinger en kan lage med mat-youghurt/naturell, lettrømme,creme-fresh,matfløte, maizennemel for tyknig el. Bruk flere typer grønnsaker, og flere farger, -da disse ofte har forskjellig vitamin og antioksidant-innhold, samt det pynter opp og en får lyst å spise maten. Skjær gjerne opp litt morsomt, hvis du har tid i blandt. Bruk "ren" fisk. Det finnes feks laksestykker i porsjoner, uten skinn og bein, som er like enkle å hive på grillen, steke eller koke i salt vann, som feks pølser. Det er også mye bedre alternativ enn fiskepinner (hvor en nesten må lete etter fisken, og blanda produkt som fiskeboller -som det ofte er mye hvitt mel, tilsetningstoffer etc i).Hvis en velger dette alternativet to ganger mer enn de andre, -så hjelper det også. Topp hvis ungene får være med å fiske selv nå på sommeren,og så grille den og spise. -Lærer mye, og syns det er knallgodt! Bruk vann til drikke (unngå saft, brus, lett-produkter -for vi vet ikke langtidsvirkningenen enda). Hvis en skal ha brus fordi andre har det til spesielle anledninger, er jo f.eks eplejuice (uten tilsetninger) blandet med farris/taffelvann en sikker vinner. Hold kaker og is til spesielle anledninger, og varme dager, lag gjerne sunnere iser selv (ananas/banan, jordbær/melon, Mango/banan -finn din favoritt -m/isbiter i blender, og fylle opp i isholdere som feks selges på IKEA. Konistens som minner om sommeris). Bruk nøtter, tørket frukt og lag egne muslier til å ha på youghurt naturell, eller i salat + oljer istedet for 'kjøpe-dressinger'. Prøv noen nytt og spennende på fruktfatet, -butikkene blir flinkere til å ta inn eksotisk også. Hvis en kan toppe det med mat fra Rettferdig handel/Max Havelaar, og økologiske varer er det jo fint. Jeg tror på kort vei fra jord til bord (pga da vet du ofte mer om hva du spiser, kort transport -miljø, kortere lagring -friskhet og vitamininnhold på varene) -men må hive inn håndkle når det gjelder mer eksotisk mat selvfølgelig. Et par flere direkte eksempler på det du sier, til å "forsunne" rettene dine. Pasta og kjøttdeig: Bruk fullkornspasta, karbonadedeig og masse grønnsaker i sausen. Lag tomatsaus m/feks basilikum av tomater ellers er hakka tomater på boks bra alternativ. Grillmat: Velg annet enn pølser og hamburger til barna hver gang. De liker en masse, bare de får prøve! Har allerede nevnt fisk. Kan være fint å variere pasta/ris/potet med bygggryn, linser, bulgur (hvetekjerner), brun ris (ev blande med vanl) etc. Pizza: Bruk endel grovt mel, og oregano i deig. Bruk renere typer fyll -som kokt skinke, spekemat, forskjellige oster, sopper, sjømat. Bruk masse friske grønnsaker oppå. Lag tomatsausen selv, varier også med matyoughurt/filadelphia-ost istedet for tomatsaus....-1000 alternativ:-) Ville vel ikke satset på fast fleskepannekakedag en dag i uka, og ville valgt bort McDonalds både pga næringsinnhold i maten og som politisk standpunkt, -men ellers har du masse godt på ditt repertoar:-) Lykke til, -hvis du var interessert i tips da.. :-)
Gjest MMJ Skrevet 28. juni 2007 #11 Skrevet 28. juni 2007 Herreguuuud Dere er FLINKE altsååååååå!!!! *himle med øynene*
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2007 #12 Skrevet 29. juni 2007 Nei, jeg skrev ikke at bare man spiser grønnsaker til maten, er alt sunt. Jeg skrev: De fleste av rettene du nevner kan lages på en sunn måte...med mye grønnsaker i/til, lite/sunt fett, halvgrovt mel og lite tilsetningsstoffer. Og som svaret under her av en annen, takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende og forklarende. Ingen er perfekt her, ikke jeg heller angående mat. Tror vi alle her inne har noe å lære av hverandre. :-)
Salsa Skrevet 29. juni 2007 #13 Skrevet 29. juni 2007 Er så enig så enig. Det er snakk om å ha et bevisst forhold til det og ikke la det ta helt av. Dessuten, jeg synes nesten det er mer skummelt med alle de skjulte sukkerbombene som finnes, både i yoghurt, frokostblandinger og annen mat som tilsynelatende skal være sunne og næringsrike. Men også der tror jeg mange har fått et litt nytt syn på ting og er flinkere til å sjekke næringsinnholdet på pakkene før de handler og gir til de minste barna. Jeg har full respekt for alle som velger å holde barna sine helt borte fra alt som heter snop, men jeg har innsett at det ikke alltid er like enkelt å følge opp selv. Av og til forsvinner en sjokoladebit inn i munnen på vår treåring, og jeg er redd for at søsteren kommer til å "kreve" å få smake lenge før han gjorde det. Sånn er det bare. Vi har nesten aldri snop i skapet vårt. I så fall er det som regel rester etter at vi har hatt besøk o.l. Her tilbys det også frukt hver dag, og jeg har mange ganger vært hard og sagt nei når poden har fått øye på restene av en sjokolade i kjøleskapet. Han respekterer det. Og så lenge han gjør det, og skjønner at det er vi som bestemmer, så føler jeg at vi har kontroll.
børdi Skrevet 29. juni 2007 #14 Skrevet 29. juni 2007 alt det der gidder ikke jeg, hehe.. Jeg er den personen som sier alt med måte, spiser grønnsaker og normal kost, men og sjokolade og kaker og is. Har ingen problemer med å gi ungene youghurt eller ketshup. Og De har fått smake både is , kake og saft tidlig. Lørdagsgodt innfører vi ikke før eldste skjønner hva det er, og hun liker heller ikke hverken brus eller snop alikevel.. Sjokolade soja melk og cherrytomater og mais, er hennes favoritt,hehe.. Så bekymrer meg ikke, men lurte bare på hva folk mener er "sunn " mat... Jeg tror mer på "sunn" fornuft jeg da....:-) takk for svar alva...:-9
børdi Skrevet 29. juni 2007 #15 Skrevet 29. juni 2007 forresten så er ikke fleskepannekaker noe usunt:-) MAsse egg, litt mel og bittelitt melk/sojamelk, og bittelitt bacon skiver inni når jeg steker, og poteter ved siden av,.. :-)
Odd Molly Skrevet 11. juli 2007 #16 Skrevet 11. juli 2007 Veldig enig med deg Alva (3barn), vi gir barna våre lørdagsgodt, is på en varm dag og saft en sjeldent gang. Det jeg synes er slitsomt er fanatikere, både de som blir sure fordi vi serverer vann til middagen, og de som blir hysteriske når barna får kake i bursdag. Det er fakta at barn og voksne får for mye sukker i Norge, vi blir tyngre og beveger oss mindre. På den andre siden har du de som maser om hjemmelaget is (herre gud hvem har tid til det da?) og ser på sukker som noe livsfarlig noe. Føler vi ligger midt i mellom leirene. Når minsten på 2 år ser godt sier han "lørdag", som du erfarte måtte vi gi han godt mye tidligere en med første mann som også var over 3 år. Hva vil jeg med dette, hm, blir bare så trøtt av alt som er ekstremt, enten det ene eller det andre.
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 11. juli 2007 #17 Skrevet 11. juli 2007 Lyst til å bare nevne en ting som e fikk vite her om dagen av venninna mi som hadde vært hos tannlegen sin. Ho er så bekymra for sønnen sin på 2,5år fordi han har beg å få missfarga jeksler-så ho spurte tannlegen når det er de får innkallelse. Ho venninna mi har vært helt ekstrem når det gjelder å ikke gi snop til barn. Ho gir kjeks og saft. Tannlegen spurte da venninna mi om han spiste mye kjeks, og det svarte ho ja på og at han ALDRI får snop-og da føler ho seg litt kry og stolt forann tannlegen (sa ho selv). Så ler tannlegen og sier; når kan hs begynne å fortelle og informere foreldrene om at kjeks er det absolutt verste et barn kan få!!! Snop forsvinner med en gang fra tennene,kjeks blir liggendes mellom tenna og gnager på emaljen. Så de så større skader hos de som spiste mye kjeks,enn de som fikk snop. Tro det eller ei! Venninna mi følte seg ikke akkurat så høy i hatten da nei;) Så nå er det kjeks streik der i gården,har heller gått over til sjokolade-som visstnok var MYE bedre siden det forsvant så og si med engang (eller smeltet bort) Så der har dere noe å tenke på=)) så nå har e ikke noe dårlig samvittighet:)
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2007 #18 Skrevet 12. juli 2007 Her får ungene snop til barnetv hver lørdag. Is da det er varmt og saft/brus og kaker i selskaper. Utenom dette har vi vanlig norsk middag 6 dager i uka (kjøttkaker, lever, fleskepannekake, flesk og motti (ikke helt norsk men), lapskaus osv osv) Og de er fysisk aktive hver dag; svømming, trampoline, turer i skog og mark, ridning, sykkel osv... Og av den grunn INGEN dårlig samvittighet for at ungene koser seg med snop på lørdager.
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #19 Skrevet 13. juli 2007 Syntes det høres ut som du har tenkt å holde foredrag på en ungdomsskole eller lig. Undervurderer du virkelig foreldre så mye at du er nødt å legge ut hele listen din om hvordan du gjør det, har gjort det og hva du kommer til å gjøre, i tilegg hele tiden forsvare det med at alle foreldre sikkert er bevist på det. Om mitt barn drikker saft hver dag eller melk føler jeg ikke trang for å forsvare hvorfor eller hvorfor ikke. Hva andre besteforeldre gjør og ikke gjør når det gjelder snop er også meg likegyldig når det gjelder andre. Du legger ut her hele tiden at alle foreldre sikkert vet,..........men enda må du fortsette å skrive om hvor sjeldent og hvor sent deres barn fikk sjokolade. Jeg tolker hele innlegget som det du gjør er riktig for alle, KUN pga overskriften, hadde du bøyd nakken litt så kanskje det heller hadde hørt ut som du var inntrisert å dele erfaringer enn å irettesette om hva du gjør er riktig!
mamma til c og d Skrevet 20. juli 2007 #20 Skrevet 20. juli 2007 Så enig med deg er og så lei av og forsvare at vi ikke gir snop og kaker. Spsielt enkelte av besteforledrene virker som de skal "kjøpe" de glad med kaker, de blir jo mer glad hvis de leker og tuller litt med de, skjønner ikke hvorfor kos må inbefatte mat. Var på besøk i bhg han skal begynne i til høsten og hva serverte de der Pannekaker
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #21 Skrevet 20. juli 2007 Som regel er det barn som blir holdt unna snop og brus som spiser i smug også)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #22 Skrevet 20. juli 2007 Sunn mat for meg, er variert god mat. Da min ex-mann var i militæret mens jeg gikk gravid med andre barnet hadde de ett prøveprosjekt der. Middagsmat som var bestemt av eksperter innen ernering, lære de som var i militæret hva sunn og bra mat var. Min ex-mann kom hjem og babla ut om hva de skulle osv, nå skulle han bli sunn osv. Jeg grudde meg, for jeg regnet med at han måtte få slik mat hjemme også. Men jeg ble positivt overrasket, jeg laget så og si samme mat. Gikk etter de samme prinsippene hvertfall. Variert normal mat, som faktisk smaker godt. Eneste han var litt skuffa over, var at de hadde dessert minst en dag i uka. Det hadde ikke jeg. At desserten var frukt i biter med litt krem, eller kesam ville han ikke ut med det første. For han var jo så glad i sjokoladepudding. Det er så som har sagt at kjøttdeig er usundt, det er det måten den blir tilberedt på, tilbehøret osv. Jeg skulle helst klart å hatt en vegetarmiddag i uka, men det kommer nok ikke til å skje med det første. Det tok meg 16 år å like kokte grønnsaker, så da tar det vel nesten like lang tid før jeg klarer en middag i uka. (alltid likt grønnsaker, men ikke kokt. Jeg liker de enda best rå) Tror ungene har godt av at det ikke blir fokusert alt for mye på maten vi spiser. Mine barns far var syk en periode (eller en periode han var ille) da nevnte han alt som var usunt, og det pelte min datter på 3 opp. "mamma, mamma du kan ikke ha så mye smør på skiva, du kan legge på deg. da skjer det, og det.... " Så unger peller fort opp ting, selv om pappan her var litt ekstrem men jeg trodde ikke hun hadde fått med seg noe av det. For jeg hørte det nesten ikke selv.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2007 #23 Skrevet 21. juli 2007 Utgangspunktet for diskusjonen var jo å vente med introduksjonen av snop etc. og ikke holde det unna unger som allerede har fått smake. Barn som har fått smake, men som absolutt ikke får lov kan tenkes å smugspise, men jeg tror ærlig talt ikke omfanget er så voldsomt at en kan dra alle over en kam. Vi har en 2 åring som aldri har smakt snop og andre slikkerier og hun vet til dags dato ikke hva det er. Det er ikke mas, hun viser ikke interesse hvis noen spiser snop i nærheten av henne og jeg ser egentlig ikke problemer med dette. Det sagt, hun har fått smake kaker, boller, is osv. Men dette skjønner hun at vi kun serverer i selskap og spør ikke etter dette til hverdags. Når har vi fått ei lita jenta til, på snart 6 mnd og det blir en helt ny situasjon. Hvordan vi kommer til å takle det vil tiden vise. Men, jeg synes ærlig oppriktig talt at det er horribelt å introdusere fast lørdagsgodt til 1-2 åringer. Det vet ikke engang at det er lørdag og godteriet kjenner de ikke et behov for før det blir satt foran nesen deres. Det er et miljøskapt behov og vi trenger ikke å lære ungene våre dette så tidlig. Hva med litt god frukt i stedet? Min foreldregenerasjon, 50++, fikk servert rosin, sardiner og annen frukt til hørespillet på radioen. Jeg tror våre besteforeldre var inne på noe. Jeg mener alt snopet er et resultat av det overflodssamfunnet vi lever i og at heller vi som foreldre må gå i oss selv litt å spørre om det egentlig er et behov for en 1-2 åring å spise sjokolade til barne-tv'en eller om det er vi som heller vil at barnet skal "kose" seg? 2 åringen min storkoser seg i hvertfall med frukt og vann til barne-tv'en og øynene lyser når det blir satt frem frukt på bordet. Jenta mi skal få smake snop etterhvert, men det blir den dagen hun viser interesse for det eller spør. Enn så lenge så storkoser hun seg også uten
skorpionfruen Skrevet 21. juli 2007 #24 Skrevet 21. juli 2007 Som du poengterer er folk forskjellig. Snuppa mi liker ikke frukt, banan i nøden. Ellers er hun vanskelig å få i grønnsaker, først nå har hun vist interesse på kokt gulrot og brokkoli så da er det litt lettere. Nøtter tåler hun ikke, og ikke fis heller så det er vanskelig å finne ting imellom. Jeg gir snuppa snop når jeg synes hun fortjener det. Ikke ofte men når jeg vil. Man kan snakke om mengder også. Jeg tror også at mange foreldre i dag er bevisst på hva de gir barna sine, men det er selvsagt ikke alle, Jeg dømmer ingen, alle er ulik, men å fore adhd unger på sukker er vel ikke det lureste )
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #25 Skrevet 23. juli 2007 Ja har man et barn eller to små.....har man 4 større i tilegg som gleder seg til lørdagsgodt så kan jeg ikke be de gå å gjemme seg i boden for minsten ikke kan få, derme sitter alle i huset fra 2 til 30 år og spiser lørdagsgodt sammen=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå