Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Jeg gjør Fryktelig dårlig samvittighet ovenfor den lille.. Meeeen, den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, trappa jeg ned fra 20 om dagen, til MAKS 2
Tussa og Sofie Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Kjempebra at du har klart det!! Røyker ikke selv lenger, sluttet for snart 2 år siden. Men vet det ikke er så enkelt. Men klarer du 2 om dagen, klarer du også å kutte helt. Husk at etter 3-4 dager er det fysiske behovet borte og det er kun psykiske som sliter....spis tyggis og gulerøtter til du blir gul ) LYkke til!
Fabelaktiv Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Jeg har også sluttet og syns du er flink! Men du kan bli enda flinkere :) Etter en stund glemmer du denne røyken og når du husker på den så må du huske å være glad for at du ikke røyker istedet for å være lei deg. TENK: Du slipper å lukte vondt, få stygg og gammel hud - og du slipper å forpeste ungen din STÅ PÅ!! Det er litt tøft de første dagene også blir det litt som en "lek" - om å gjør å holde lengst...
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Veeldig bra!!!!!Jeg sluttet 1 månde før jeg klarte å bli gravid...nå vil jeg aldri røyke mer.lukter styggt og ser egentlig ganske dumt ut..får liksom et anna syn på det...stå på!!!!!
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. juni 2007 røker du mange !?
NyBaby2007 Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 prøver å røyke så lite som mulig, og den første røyken prøver jeg å drøye så lenge som mulig hver dag liksom. røyker vel en 4- 5 kanskje... (ikke stolt)Sluttet en liten periode i begynnelsen, men eg sprakk. dessuten har jeg hatt noen humørsvingninger uten like (ingen unnskyldning) , men det hjalp veldig med en røyk da altså. Kunne bli fryktelig sint, men har roet seg vesentlig etter røyken kom inn i bildet igjen. vet ikke om det har noen sammenheng eller om det bare er forskjeller på di forskjellige stadiene i sv. skapet.
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #8 Skrevet 28. juni 2007 jeg vil bare skrive under jeg også på at jeg syntes du er flink, det er veldig negative reaksjoner fra mange på gravide som røyker og det forstår jeg men jeg var selv "storrøyker" men kuttet helt da jeg fant ut jeg var gravid- var ikke så vanskelig fordi jeg var mye kvalm i starten. uansett så håper jeg ikke du røyker offentlig - usj, det ser ikke pent ut men om du klarer å holde deg til så få så syntes jeg du skal klappe deg selv på skulderen men et lite tips er at dersom du fyrer i røyken og du kjenner den ikke er sååå god som du trodde så stump den, alle monner drar stå på! heier på deg
Stolt M@mm@ *Fødekl@r* Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 ja, jeg røyker også røykte like mange som deg, sluttet de fem første mnd, så sprakk jeg... holdt meg til to-tre, nå siste ukene er jeg nok oppe i 6 røyker til dagen vil jeg tro
Vinterbaby+Sommerbaby Skrevet 28. juni 2007 #10 Skrevet 28. juni 2007 Jeg slutta den dagen jeg testa positivt!! Var ikke noe problem i det hele tatt, selv om jeg røykte ca en 20pk til dagen før! Men når jeg tenkte på babyen klarte jeg bare ikke røyke lengre!
Mone snart3barnsmor Skrevet 28. juni 2007 #11 Skrevet 28. juni 2007 helt sykt at folk "IKKE KLARER Å SLUTTE" hva er det for no å si da.... stakkar de små som er så uskyldige som ligger i magene deres å får masse tjære inn gjennom morkaka.... har røyka selv, men slutta den dagen vi bestemte oss for å prøve å bli gravide.
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 28. juni 2007 Helt enig NyBaby2007... Hun har sikkert aldri røyka før så...
NyBaby2007 Skrevet 28. juni 2007 #14 Skrevet 28. juni 2007 åh er så irriterende me di som skriver det pisset der, akkurat som om vi ikke veit det fra før. bedreviter lissom.. åhhh å hva faen hjelper det???
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. juni 2007 Aner ikke, noen må alltid lage kvalm for andre..
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #16 Skrevet 28. juni 2007 Jeg har selv røyka i mange år, men slutter hver gang på dagen jeg finner ut at jeg er gravid. Jeg har altid vært veldi imot røyking, et glass vin+++ under svangerskap og er veldig bevist på det. Det går på viljestyrke og kun det ene og alene, men det vet vel de fleste:o) Uansett lykke til alle sammen, håper dere alle klarer å kutte 100%)
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 28. juni 2007 #17 Skrevet 28. juni 2007 var det ikke noe snakk om at det skulle bli påbudt å slutte å røyke da en er gravid?
eh81 Skrevet 28. juni 2007 #18 Skrevet 28. juni 2007 Synes det er bra at du har klart å trappe ned såpass mye, jeg:) Det er kjempe bra:) Og skjønner kjempe godt at du ikke klarer å slutte, selvom jeg vet selv at det lar seg gjøre. Når man først har klart å slutte så skjønner man at det har med viljestyrke å gjøre. Men før man har klart å slutte, så kan man lett tro at man ikke kan klare det. Jeg tok min siste røyk 17, mai, og bare på denne mnd. har det hjulpet så masse at jeg ikke tenker så mye på røyk lenger. Og det er fort gjort å glemme hvor jævlig vanskelig det var å slutte. Jeg holdt på å sprekke flere ganger, ble helt sånn krakilsk, sint og desperat inni meg. Det gjelder å komme over den første helveteskneika, den er værst. Etter dette så blir det lettere for hver kneik:) Lykke til alle sammen og synes alle som har kuttet ned masse er kjempe flinke:)
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #19 Skrevet 28. juni 2007 Kjempe bra at dåkker har klart å trappe så mye ned! har aldri røkt fast sjøl, men kan forestille mæ at det e vanskelig å slutte. synes det e bra gjort at dåkker trappe ned så mye dåkker klare, og ikke bry dåkker om andre som bare e ute etter å kritisere, de fleste vet vel ikke kor tøft det e å slutte. Stå på!
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #20 Skrevet 28. juni 2007 Jeg er helt enig med deg Vuggi vuggi. Jeg har røykt i mange år selv, og jeg røykte MYYYE det siste året (ca 20 om dagen), men jeg sluttet på dagen da vi bestemte oss for at vi skulle prøve å bli gravid. Det dummeste jeg hører folk som røyker under svangerskapet si når de møter motstand er: Du har vel aldri røyket i hele ditt liv, du vet ikke hvordan det er å slutte, det er bare anti røykere som sier imot. BULLSHIT!! Det handler i bunn og grunn KUN om viljestyrke! Behovet for nikotin varierer fra person til person, så selvom det er lett for en person å slutte, så er det ikke sikkert at det er like lett for en annen å slutte, MEN etter noen dager frem til noen uker så er det fysiske behovet for nikotin ute av kroppen, og klarer ikke en person å gjøre det for gryende livet en har i magen, nei da burde en kanskje tenke seg litt om hva som er viktigst. Jeg synes det er veldig bra at dere kutter ned, men jeg gidder ikke å applaudere dere som røyker under svangerskapet. Selvom det kan gå bra for veldig mange å røyke i svangerskapet, så er det ikke dermed sagt at det går bra for dere. Farene ved å røyke i et svangerskap er mange, blant annet økt fare for spontanabort, infeksjoner, løsning av morkaken, lav fødselvekt, blødninger, for tidlig født (prematur), krybbedød og leppe og ganspalting for å nevne noen. Nå kan innlegget mitt oppleves som ganske krasst, men de som leser innlegget mitt og føler seg truffet av det, og blir sur og grinete: Tenk over følgende: Om jeg føler at jeg gjør absolutt alt for å slutte å røyke, hvorfor reagerer jeg da på det hun skriver? Det er snakk om toppen 3-4 uker med pur viljestyrke for å ikke tenne opp den røyken. Om ditt behov for nikotin er så stort, så gå over på Nicorette. Det anbefales ikke til gravide, men det gjør heller ikke vanlig røyk, og det er mindre farlige stoffer i Nicorette tyggegummi enn det er i en røyk. Dette er ifølge personer jeg har snakket med på Røyketelefonen. Ring røyketelefonen om du vil ha noen å prate med. Om du virkelig vil slutte og tenke mere på det livet som gror inni deg, enn det at du skal ta deg en røyk, så les følgende linker som jeg har lagt inn her: http://www.kreftforeningen.no/forebygg/tobakk/Roeykeslutt/12_tips_for___bli_r_ykfri_2300 http://www.kreftforeningen.no/forebygg/tobakk/Roeykeslutt/sugen_p____slutte__test_deg_selv_2295 http://www.shdir.no/tobakk/helse_og_tobakk/gravide_og_r_yking/r_yking_i_svangerskapet_13225 Lykke til alle sammen!
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 28. juni 2007 #21 Skrevet 28. juni 2007 Til dere som røyker og som har klart å trappe ned: Kjempebra Enda bedre om dere klarer å slutte da...vet d ikke er lett, men d går!! Jeg røykte ca 20 for dagen, men klarte å slutte da jeg fant ut at jeg var gravid... Her er noen av triksene jeg benyttet meg av: -Røyk alltid alene, aldri sammen m noen...da mister du d sosiale ved røykingen, og d blir kjedeligere -Unngå situasjoner og steder der du pleier å røyke- hjelper faktisk veldig -Når suget kommer, spis et eple, ta en tyggis, drikk vann, vask gulvet, ta oppvasken etc...gjør alt mulig annet enn akkurat den røyken, så forsvinner suget litt etter litt... -Ikke fokuser så mye på at "jeg skal ikke røyke, jeg skal slutte å røyke" osv... -Ha alltid røyk tilgjengelig, min erfaring var at suget ble ti ganger sterkere dersom jeg ikke hadde røyk...lå d derimot en 20 pk i skapet ble d liksom ikke så farlig... -Ros og støtte fra de rundt hjelper også på Ønsker dere masse lykke til, og håper dere går inn for å slutte, både for den lille i magen og for deres egen del Skal love d er en god følelse når man klarer d!!!!
gry78 prinsessa er kommet! Skrevet 28. juni 2007 #22 Skrevet 28. juni 2007 Jeg røyker... er under tett oppfølging av svangerskapet, og har vært til MANGE spesialister ang svangerskap, og SAMTLIGE har sagt til meg at de få jeg røyker om dagen (5-6) ikke gjør noen ting.. De sier at med alt det jeg har vært igjennom skal jeg kose meg med røyken og ikke stresse m å slutte, for det vil abselutt ikke være bra for meg.. mange hysteriske jordmødre har jeg fått beskjed om...
Løven & lurven Skrevet 28. juni 2007 #23 Skrevet 28. juni 2007 Må bare si at jeg synes du er kjempe flink. Klarte selv å slutte etter en mnd og ikke røyket siden men kjenner at jeg kan få lyst på en røyk innimellom nå men det går over etter en stund så det er bare å bite tennene sammen. Men det jeg også ville si at klart det beste for mor og barn er et røykfritt miljø, men det som er verre er en mor som er kjempe stresset fordi hun prøver å ikke røyke. Spurte legen om dette og hun sa at hvis mor er stresset og ikke har det bra er barnet i magen også stresset. Så hun sa da er det bedre om man røyker et par røyk om dagen. Har som sagt selv sluttet men tenk på det før man hugger hodet av andre.
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #24 Skrevet 28. juni 2007 Akkurat den med at det er bedre med et par røyk, enn at man stresse en periode ved å holde seg helt unna ble motbevist en gang for alle for en liten tid tilbak. Tror faktisk det var på nyhetene, og utalelsene kom fra en av de fremste ekspertene på det område. Det var så mange som brukte akkurat den setningen for å "rettferdigjøre" de få røykene de ikke klarte å kutte i svangerskapet. Så det var bare tull, var mye mer stressende for barnet i magen at man tok de røykene enn at mor sluttet helt og heller stresset litt med det.
JKM* Skrevet 28. juni 2007 #25 Skrevet 28. juni 2007 Ingen moralpreken dette her for jeg røyker:( Fikk en gutt i januar og han var liten 2060g og 44 cm. Kanskje det ikke var røyking som var skyld i at han var liten ved fødsel, men jeg tror desverre det. Somme dager røyka jeg fem, andre en og noen dager ikke i det hele tatt. Morkaka mi var liten og navlestrengen tynn så han fikk lite næring den siste tiden i magen. Kommer ikke til å bli gravid igjen før røyken er et avslutta kapittel. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå