Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #1 Skrevet 24. juni 2007 Nå er jeg kjempeirritert. Datteren min kom hjem fra faren i dag, og fortalte meg at i går hadde de vært og handlet sykkel til halvsøsteren. Hun hadde måttet bli med på dette, men fikk ingen sykkel selv. At den sleipe kjerringa av ei stemor kan gjøre sånn mot et barn. Snakk om å være urettferdige da. Hvorfor forskjellsbehandle så åpenlyst? At det går an.
Ingen_nick_ledig Skrevet 24. juni 2007 #2 Skrevet 24. juni 2007 Kan dette bare være et øyeblikks ubetenksomhet?? At stemoren faktisk ikke tenker over at det er forskjellsbehandling? Det kan jo være at hun ikke ser problemet hvis din datter har sykkel, mens hennes ikke hadde det?? Men enig i at det var unødvendig at datteren din måtte være med på dette, det kunne de ha gjort når hun ikke var der.
~~DoraDora~~ Skrevet 24. juni 2007 #3 Skrevet 24. juni 2007 Vel, jeg synes du reagerer urettferdig... Jeg hadde med meg mine to gutter på fredag, for å kjøpe ny sykkel til eldstemann. Han har vokst fra den første sykkelen sin, og trengte en ny. Minstemann er 3 år, og kan ha sin ett år til. Mener du at jeg var urettferdig mot ham da? Skulle jeg hatt barnevakt på ham, for å spare ham for å måtte oppleve at broren fikk sykkel, og ikke ham?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #4 Skrevet 24. juni 2007 Så usaklig Shiloh. I din situasjon var vel minstemann klar over at det ble hans tur neste gang??? Blir noe annet hvis den ene ikke har sykkel, og må være med å kjøpe til den andre!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #5 Skrevet 24. juni 2007 Hvis den andre ikke har, så er dette skikkelig urettferdig! Da hadde jeg også vært sur...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #6 Skrevet 24. juni 2007 Jeg synes også at du er urettferdig mot stemor...Hvorfor skylder du uansett på henne? Hvor var faren ? Dersom barnet trengte ny sykkel, så må de vel kunne kjøpe den mens datteren din er der. Kanskje det passet akkurat da. Vil du ikke at jenta di skal være en naturlig del av familien? Skal de måtte droppe "alt" når ungen din er hos de? I tilfelle hun blir sjalu
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 Er dette noe som skjer ofte? Forskjellbehandling altså? I så fall er det grunn til å bli sur. men ikke skyt stemor, ta heller far - det er mer han som må på banen og likebehandle søsken! Forøvrig har det da hendt at jeg har fått og ikke broren min og omvendt. Å være med å kjøpe det inn var stor stas for alle sammen, det! Ikke bare for den som fikk noe. Det er sånn livet er, og ikke nødvendigvis urettferdig. Kanskje hadde søsteren spart til sykkel? Kanskje er det en del av bursdagsgave? Har hun sykkel hos deg, og er hos far annenhver helg, så trenger hun kanskje ikke en ny sykkel der? Man må forklare barna sånne ting, og datteren din burde også oppfordres til å spørre hvorfor, og ikke bare løe hjem til mamma for å grine og få støtte for noe som "bare" er sjalusi! Kanskje har far forklart, men hun synes fortsatt det er urettferdig? Man hisser seg så lett opp, også er det kanskje ingen grunn til det... Snakk med far og spør litt - og for all del, ikke bli sinna uten at det er en reell grunn til at du bør bli det! Alle saker har MINST to sider!
så var vi 4 Skrevet 25. juni 2007 #9 Skrevet 25. juni 2007 Jeg regner med det er mer bak dette siden du sier hun er ei sleip kjerring, og at du føler det urettferdig for jenta di. Men heldigvis skjønner de fleste barn at ikke alle kan få alt på en gang. Snakka du med pappaen om dette eller er det bare det jenta di har sagt? Regner med det virker litt mer uskyldig når du har fått sove på saken
M by M Skrevet 25. juni 2007 #10 Skrevet 25. juni 2007 Jeg har to søsken selv. Da vi var små fikk vi ting etter behov. Det hendte at jeg fikk ny sykkel som min lillesøster arvet etter meg. En dag fikk kanskje hun nytt regntøy og ikke jeg, broren vår kunne få bilbane og vi ingenting. Jeg ser ikke noe galt i det jeg. Om halvsøstern til datteren din trengte ny sykkel så er det naturlig at hun fikk det. Det bare bare positivt å lære barn at man får ting etter tur og ved behov så de lærer å dele. Dette hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt om det var oss det var snakk om. Og at du gjør det selv ovenfor din datter, lærer du henne egentlig at om halvsøster får noe, er det dårlig gjort av far og stemor at din datter ikke får det samme. Ergo vil du sette datteren din i en situasjon hun selv føler seg oversett og urettferdig behandlet igjen og igjen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. juni 2007 #11 Skrevet 25. juni 2007 jeg vet ikke hva forhistorien din er. men om pappaen og stemor her hadde handlet ny sykkel til sønnen hennes og ikke til hans så hadde jeg vel egentlig ikke stusset over det. hennes bor jo fulltid det og hans gjør jo ikke det. å hva de bruker pengene sine på får de jo avgjøre selv. om han hadde blitt leiseg for det så er det jo bare og forklare så godt man kan at store ting kan man ikke altid kjøpe til begge to på en gang. vi har alle godt av og ikke få alt vi ønsker oss hele tiden. å du mener at de kunne handlet det når han ikke var der. men han hadde jo uansett fått sett den nye sykkelen neste gang han kom så han hadde jo uansett blitt misunerlig da. om det er noe som skjer hele tiden så går det jo ut over forholdet mellom far og sønn. men det er ikke min oppgave og fortelle far dette. det er jo hans jobb og finne ut hvordan forhold han vil ha til sønnen sin. å hva han vil ofre av tid og penger. vi mammaer har ansvaret for så mye. men noen ting burde disse pappaen få lov og finne ut av selv.
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #12 Skrevet 25. juni 2007 Du syns ikke du overreagerer litt? Synes egentlig det er litt domt at det skal være slik at får den ene skal den andre og ha! Er vel mange som handler sykkel til den ene ungen sin, og har den andre med.. neste gang kanskje er det hun som får noe og ikke halvsøsteren... Men nå kjenner ikke jeg hele historien da, i og med at du kaller stemoren en sleip kjerring kan det jo tenkes hun gjorde dette bevisst? Og gjorde hun det bevisst med tanke på å holde din unge utenfor så er jo det helt forferdelig!!
*-* Skrevet 25. juni 2007 #13 Skrevet 25. juni 2007 Nå ble jeg glad! Dette innlegget lå også på mine, dine, våre barn og jeg tenkte litt sånn, åhh, skal dette aldri gi seg? Skal vi voksne i nyfamilier sette i gang krangler hele tiden over ting som egentlig er vanlige i alle familier, skal vi lete etter urettferdighet og dytte en konstant følelse av konflikt på barna våre? Og så så jeg alle svarene her fra mødre som også var enig i at dette ikke trengte å skyldes ondskap fra en stemor - folk flest, både foreldre og steforeldre, er faktisk er opptatt av å skjønne hvordan og hvorfor, og ikke nødvendigvis dømme og krangle I blant får man på en måte forsterket følelsen av konflikter, motsetninger og håpløshet gjennom en del innlegg om stebarn/steforeldre, deilig når det ikke skjer.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. juni 2007 #14 Skrevet 25. juni 2007 kan godt hende jeg er blind men jeg finner ikke dette innlegget på mine, dine våre barn.vil du gi meg en link?
*-* Skrevet 25. juni 2007 #15 Skrevet 25. juni 2007 det var på dine, mine og våre på BIM, sorry ikke noe særlig svar på det ennå, var bare jeg som venta meg at den store krangelen skulle sette i gang
*-* Skrevet 25. juni 2007 #16 Skrevet 25. juni 2007 her altså: http://www.barnimagen.com/forum/thread/9677750
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #17 Skrevet 25. juni 2007 Men de kjøper jo aldri sånne store ting til datteren min, mens deres fellesbarn må se på.... det er det mest urettferdige, for hadde de gjort det, så hadde det vært hver deres gang å få noe... Datteren min synes det er så urettferdig med mye hos faren. Hun forteller om alle de flotte lekene halvsøsteren har, og hvor bortskjemt den drittungen er. Skikkelig kjipt å høre om alt det flotte den ungen har, mens jenta mi kun får noe av de innimellom. HI
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #18 Skrevet 25. juni 2007 Det er vel din oppgave å kjøpe inn ting ungen din trenger av dine penger og av farsbidraget du får. Er det ikke du som er kjip som ikke kjøper disse tingene til ungen din? Skal stemoren ikke få kjøpe ting til sin unge? Hun jobber sikkert og tjener penger hun også ikke bare x.en din.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. juni 2007 #20 Skrevet 25. juni 2007 hi. du skriver på mine dine våre barn at hun har en splitter ny sykkel hos deg. vil det ikke være dårlig gjort for stemors barn at din datter har 2 nye sykler og hun bare en? uansett hvordan vi snur og venner på det så blir det ikke rettferdig. å datteren din er 9 og hennes er 4. det er ganske normalt at datteren din blir sjalu. hun var jo der først også kom det en som stjal sjovet. jeg har selv en søster som er 5 år yngre. å jeg spurte om vi kunne gi henne bort. å var virkelig slem med henne. det betyr ikke at mor og far var urettferdig men rett og slett at jeg ikke ville dele oppmerksomheten.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #21 Skrevet 25. juni 2007 Livet er ikke rettferdig!! Og sånn er det bare! Lær ungen din å sette pris på det hun har:) Hun har sikkert utrolig mye hos deg, mens søstra har mye hos far. Å lage sjalusidrama utav dette og kalle ungen drittunge er ingen god løsning for den jentungen som er sjalu her! Å støtte opp om de følelsene er vel en heller merkelig måte å fikse ting på? Vi frakter sykler og ski osv mellom hjemmene, for et barn TRENGER ikke å ha to av alt. Spesielt ikke dersom det er "vanlig samvær" som gjelder. helt greit, få det ut, men det høres ut som at du er minst like sjalu som jentungen...
så var vi 4 Skrevet 25. juni 2007 #22 Skrevet 25. juni 2007 Jeg skjønner godt ei jente på 9 har litt problemer med å godta forskjellsbehandling, men nå er nå verden en gang sånn at man ikke får alt. Og når stesøstra er 4 år regner jeg med det er en av de første syklene. Jenta di er 9 år, men hva er din unnskyldning for å være så sjalu som du opptrer? Det virker på meg som om du trenger å endre litt på holdningene dine og på det vis vise jenta di at man må godta litt forskjellsbehandling. Og når hun i tillegg har egen sykkel skjønner jeg ikke engang hva problemet er. Det er veldig få familier som har anledning eller behov å gi alle barna det samme hele tiden, life sucks, men det er realiteten.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #23 Skrevet 25. juni 2007 Oj. HI...du virker FRYKTELIG bitter på x gubbe og den nye familien hans. Det er som flere over her sier, at det kan ligge mye bak om hvorfor halvsøster fikk ny sykkel. Kanskje hun hadde spart, en bursdagsgave fra bestefoeldre etc. Og grunnen til at din datter kanskje sier at hun blir forsjkellsbehandlet er fordi at hun bare føler at hun er en halv del i den nye familien. At hun vet at når hun drar hjem til deg så vil halvsøster være der hele tiden, hos din datters pappa.... Syntes du bør roe deg ned litt...man kan ikke få alt hele tiden. Og jeg syntes du virker kjempe sjalu. Skjønner at du vil barnet ditt det beste, det vil jo alle sine egne barn...
Ingen_nick_ledig Skrevet 25. juni 2007 #24 Skrevet 25. juni 2007 Det er IKKE greit å kalle noen som helst barn for drittunge! Bli voksen!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #25 Skrevet 25. juni 2007 håper virkelig ikke du godtar at barnet ditt går rundt å kaller halvsøsteren sin for en drittunge... Det er jo ikke greit! Og at du bruker et sånt ord er jo helt hårreisende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå