Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 Hermer litt jeg - håper det går greit. Men dette lurer jeg faktisk veldig på. Synes dere det er bedre at et barn blir født inn i en familie der a) det ikke er spesielt ønsket b)foreldrene har ikke tid eller økonomi eller interesse til å ta seg av barnet, c)foreldrene er rett og slett ikke egnet til å ta seg av barnet, d)Barnet kommer aldri til å få vite hvem pappan er e)Barnet kommer til å vokse opp å høre hvor fæl pappan er d)Foreldrene er alkoholiserte, og nekter å slutte og drikke under graviditeten eller etter barnet et født Sikkert mange andre eksempler også, men jeg plukket ut noen. Synes dere da det er bedre å la barnet få et eller flere av disse alternativene enn at en abort blir gjennomført? Håper ikke jeg starter noen krangling, eller får useriøse svar. Jeg respekterer at folk er abortmotstandere, så lenge man holder seg sakling og voksent:)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 Under mange av spr dine, syntes jeg eks at det og adoptere bort ville vært et alternativ. Når det gjelder økonomi, kam man alltids ta seg en ekstra jobb en periode, ikke noen unskyldning til og la være sette et barn til verden. Mannen min er av alkolisert hjem, takk gud for at han ikke ble valgt bort. men jeg forstår poenget ditt, men blir man gravid får man sette det til verden også. Finnes barnevern også i enkelte tilfeller. Mange barn hører foreldrene krangle desverre men sånn er livet ingen grunn til og ikke sette barn til verden. Og er ikke barnet ønsket nei da kan man adoptere det bort evt.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #3 Skrevet 23. juni 2007 Det har jo noe med hva slags liv man kan tilby barnet...Hvis man vet med selg selv at man ikke er i stand psykisk og på andre måter til å ta seg av et barn,er det ikke bedre å spare dette livet da?Det mener nå jeg.Hva er vitsen med å sette er barn til verden for å så overlate det til barnevernet og aldri vite hvordan det gikk med det menneske??
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 23. juni 2007 #4 Skrevet 23. juni 2007 Hvorfor orker du å stille abortmotstandere spørsmål? Du får ingen greie svar siden de er så korttenkte at det gjør vondt. De snakker om at "det er et liv" og at man "dreper" men hvis man er blitt voldtatt så er det plutselig greit, er det da ikke lenger et "liv" i deres øyne? At du orker.. dette var siste gang jeg orket å engasjere meg i "diskusjonen" mot abortmotstandere.
3småskatter:0) Skrevet 23. juni 2007 #5 Skrevet 23. juni 2007 Helt enig med den siste anonym....man må jo faktisk tenke på barnets beste oppi dette her. Vil barnet virkelig få det bedre om han/hun skal måtte leve sammen med en alkoholisert mor/far eller en psykisk ustabil mor som ikke er i stand til å ta seg av barnet??? Er det det beste for barnet å vite at han/hun ikke er ønsket og kanskje bare blitt gitt bort til barnevernet?? Tenk godt over hva dette vil gjøre med ett barn....
M&MH Skrevet 23. juni 2007 #6 Skrevet 23. juni 2007 Også var det det at ifølge abortmotstandere så er det fryktelig enkelt å adoptere bort barnet sitt også...jadda! Har dessverre NULL respekt for abortmotstandere, (sånne helt ekstreme da,selvfølgelig) og det er FÅ mennesker jeg ikke gir respekt for sine meninger om ting.
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 23. juni 2007 #7 Skrevet 23. juni 2007 Det er en mulig løsning på alt a) hvis barnet ikke er ønsket, burde de vurdere adopsjon det burde de tenkt på før de ble gravide. ta deg en ekstra jobb. eller adopsjon igjen c)det er da ingen grunn til abort!! barnet kan alikevell ha en flott oppvekst med en god mor d)slik er det i mange familier desverre. gjør det at barnet fortjener noe mindre å leve? det er de voksne som burde ta seg sammen da. e)foreldrene er dumme, rett og slett, og burde søke hjelp hos AA. Ønsker de ikke barnet etter fødselen er det nok mange som vil ta plassen deres. Mange valg foreldre gjør er egoistiske. jeg tror et barn kan få det godt uansett. Se på røkere for eksempel. er de mindre verdige barn fordi de røyker? (ikke begynn å diskuter dette, var ment som et eksempel) setter du det i perspektiv, og sier at disse foreldrene ØNSKER å ha barnet, kan du da si at "nei de burde ta det bort" fordi du mener de ikke er egnet? er mange barn som vokser opp under dårlige kår, desverre, men jeg tviler ikke på at de kan ha et like fint liv som andre. Folk tar sine egne valg. Jeg står for mine. Jeg skriker ikke ut til andre når de gjør noe jeg ikke liker.Men jeg lever under mine egne meninger, og JEG kommer aldri til å ta abort. Jeg er imot det personlig, men jeg blander meg ikke inn i andres avgjørelser. De får stå for valgene sine selv. Det må vi alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #8 Skrevet 23. juni 2007 Å herregud..du sier jo deg selv i mot i en og samme setning.."er mange barn som vokser opp under dårlige kår, desverre, men jeg tviler ikke på at de kan ha et like fint liv som andre" Er det mulig...Det er veldig mange som ikke burde ha hatt barn..i det hele tatt!!Man må gå på hundekurs for å skaffe seg valp..men hvem som helst kan få en unge..åssen henger det på greip?? Mange triste skjebner der ute som lever i helvete på jord,som startet bare med at de ble født..det kunne vært unngått..
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 23. juni 2007 #9 Skrevet 23. juni 2007 er enig i noe av det du skriver. skulle vært strengere krav til foreldre. men abort er jeg personlig imot, og det føler jeg uansett. sier meg ikke imot, skulle ønske foreldre tok mer ansvar for å gjøre livet bra for ungen sin. Det har ingenting med abort å gjøre, bare du som missforstår. er synd at noen har en vond oppvekst, men med støttespillere i skolesystemet/barnehagen vokser de opp til å bli unike individer som forhåpentligvis klarer å legge det bak seg. Jeg er en svak sjel på mange måter. føler på en måte ikke det er oss som skal bestemme hvem som lever og hvem som dør. skjønner? :-)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #10 Skrevet 23. juni 2007 Ja men det er jo det,VI bestemmer det,VI har RETTEN til å velge selv om man vil være gravid eller ikke.Det er også en lov i Norges land som sier at vi har lov til bestemme det selv...Så.... Det er jo en sak om alle de som ikke burde hatt barn,det er jo egentlig en helt annen diskusjon...sklidd litt ut der ja.. Når det gjelder de som ikke vil ha barnet de har i magen...hvorfor bringe et uønsket barn til verden?Det kan jo være mange grunner..Men at det ikke er ønsket eller elsket,det er det verste..DET syntes jeg er grusomt. Klart det at en 16 år gammel jente som tar abort bare fordi hun syntes hun er for ung til å bli mor...jaja...hun hadde nok greid det fint tenker nå jeg,men det er jo hennes valg. Men voksne mennesker som av forskjellige grunner bare absolutt ikke vil ha barn..da burde de ikke få barn. Ang det litt utsklidde temaet...Mange foreldre tar ikke ansvar nei og de burde ikke hatt barn,det er da ikke barnets oppgave i livet å gjøre seg selv lykkelig og gjøre livet sitt bra ,det er foreldrenes oppgave...ta deg en tur rundt om i verden du å besøk alle mulige barnehjem,i Romania,herregud..jeg skal fortelle deg om uverdig...Ikke kom å fortell meg at de kan klare å "legge det bak seg med gode støttespillere",det fins ikke noe system der!Men dette har jo ingenting med saken å gjøre..Ville bare lufte meg ang det..
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 23. juni 2007 #11 Skrevet 23. juni 2007 Klarte ikke. Å bringe et uønsket barn til verden er ondt gjort mot både mor og barn - og far.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #12 Skrevet 23. juni 2007 Bruk PREVENSJON eller la være og ha SEX man kan bli gravid og kan man ikke ta vare på barn eller det passer dårlig SÅ SLUTT FOR F... OG HA SEX!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Solskinnsjenta Skrevet 23. juni 2007 #13 Skrevet 23. juni 2007 Jeg vil ikke dømme noen som tar abort, men ville ikke gjort det selv. Prøver å tenke litt på gode svare til dine gode spørsmål. a) At barnet ikke ønsket er en fryktelig trist situasjon. Men jeg tror det er veldig forskjell på hvordan man tenker på barnet når testen lyser positiv, og når termindatoen nærmer seg. Uansett hvordan barnet ble til, er det en uskyldig tredjepart, og jeg tror (uten at jeg påstår, eller kan vite for sikkert) at hvis mor har gode støttespillere rundt seg, og mulighet til å samtale rundt alle følelser hun måtte ha vil hun ønske barnet velkommen til livet når svangerskapet er over. Hvor dårlig økonomi kan man ha for at dette skal bli et argument for å ta abort? Til tross for mye syting og klaging her inne så finnes det støtteordninger her i Norge som skal sikre at selv de som ikke klarer å skaffe penger selv skal kunne leve - ikke i luksus, men greit. Når det gjelder interesse for å ta seg av barnet, se svar til a) c)Hvem er egnet til å ta seg av et barn? Hvem skal bestemme det? Dette er faktisk ikke et spørsmål om selvbestemt abort, men om abort ved tvang. Igjen her er støtteapparat viktig! d) Det er nok mange barn som kommer til å vokse opp i dette landet uten å vite (sikkert) hvem pappaen er. Får de et mindre verdig liv av den grunn? Er dette en så stor psykisk belastning at barnet kommer til å ønske det aldri hadde vært født? e) Hva med barn som opplever skilsmisse, og som av den grunn får høre hvor fæl far eller mor er, avhengig av hvem de tilbringer tid hos... Det er foreldrenes ansvar hvordan de snakker om den andre foran ungene. Dessverre kommer idioter i alle former, fasonger, aldre og kjønn! Idioti er likevel ikke god grunn til å ta abort, mener jeg. d) En alkoholisert mor som innrømmer sitt misbruk vil i ekstreme tilfeller kunne bli tvangsinnlagt, og barnet tvangsadoptert bort. Spør en som er vokst opp i alkoholisert hjem om de skulle ønske mor hadde tatt abort i stedet, jeg tror du vil bli overrasket over de svarene du får. Det er godt at du aksepterer at noen er abortmotstandere. Det er ikke alle som er +-.for abort som er like seriøse og saklige som deg, dessverre.
gravid me nr 8 :-) Skrevet 23. juni 2007 #14 Skrevet 23. juni 2007 enig me anonym som be folk om å slutte å ha sex for å unngå graviditet visst di er redde for å bli d....hva er poenget me å lage diskusjoner me abort motstandere?? jeg er selv i mot abort å kan diskutere d i d uendelige uten å bli enig me di som synes at abort er fint å flott...for meg er abort drap...d er et liv selv om d bare er en liten celleklump men,den celleklumpen starter hjerte aktivitet som regel før di fleste vet at di er gravide å når d slår så ser jeg på d som et liv....sånn,da fikk jeg sagt d også....
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #15 Skrevet 23. juni 2007 Jeg personlig kunne ikke se for meg at abort var/er en løsning for å utrydde mange av de årsakene du nevner her. Men jeg tror ikke at alle skal være like med tanke på abort helller, så hva som er rett for meg skal ikke måtte være rett for alle! Håper bare ikke at abort skal være den eneste løsningen for alle, for da mister vi respekten over liv og død. Når det gjelder hvilke grunnlag mennesker velger abort på, er en grunn like viktig som en annen for disse personene tror jeg?
M&MH Skrevet 23. juni 2007 #16 Skrevet 23. juni 2007 for noe ufattelig IDIOTISK å si, Håpet!!!! Tror du virkelig at folk som er for abort syntes abort er "fint og flott"??? Det viser igjen hvor TRANGSYNTE dere abortmotstandere er. Skulle trodd dere aldri hadde stått ovenfor et vanskelig valg før.
gravid me nr 8 :-) Skrevet 23. juni 2007 #17 Skrevet 23. juni 2007 mange av oss abortmotstandere har nok også stått ovenfor et vanskelig valg,jeg for min del ser ikke på en abort som en løsning...hva du synes om d driter vel jeg i..jeg har lov til å ha egne meninger akkurat som du har...når folk sier at d er jo bare til å ta abort så høres d jo jævlig enkelt ut å da blir intrykket av d som om d skulle vært så fint å flott...sa nå ikke at du mente d men,noen gjør faktisk d!!!! vi er vel ikke mere trangsynte enn alle dere andre heller da for pokker....
M&MH Skrevet 23. juni 2007 #18 Skrevet 23. juni 2007 Kjære deg, har jeg nektet deg å ha egne meninger?? Nei... det er ganske tydelig at du ikke driter i hva jeg syntes om det, i og med at du i det hele tatt gidder å svare på innlegget. Det er et fåtall mennesker som faktisk sier at "det er bare å ta abort", for de fleste vet at det er ikke så enkelt. Det er en tøff avgjørelse, og har du aldri sittet i den situasjonen (nå mener jeg generelt, ikke nødvendigvis deg), har du heller ingen rett til å uttale deg om det. Hvordan tror du folk som har måttet ta den tunge avgjørelsen om å ta abort føler seg når du kommer og sier "det er mord,drap" osv??? Er du så tett i hodet ditt at du ikke ser at det er vanskelig nok fra før a?? Jeg syntes det er et helt latterlig ord å i det hele tatt bruke om abort. Som jeg sa tidligere, jeg har NULL respekt for dere abortmotstandere. Jeg syntes dere er ufattelig trangsynte mennesker, og dere klarer antageligvis ikke se fra noen annens side enn deres egen. Det er nå bare MIN mening.
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #19 Skrevet 23. juni 2007 Jeg mener uansett at det er blitt alt for allment akseptert å ta abort i dag. Man lærer fra man får seksualundervisning på skolen at abort er en OK løsning hvis man blir gravid og det ikke var planlagt å få barn. Alt for mange ser på abort som en prevensjonsløsning. Jeg tror alt for mange tenker "pytt, pytt, blir jeg gravid og det ikke passer å få barn, så er det bare å bestille time til abort".
M&MH Skrevet 23. juni 2007 #20 Skrevet 23. juni 2007 Delvis enig med deg der. Det finnes selvfølgelig mennesker som tar lett på det. Men jeg tror det er fåtall som tenker sånn faktisk, og de som gjør det er rett og slett dumme og ekstremt naive mennesker som ikke vet hva de driver med i det hele tatt.
Leddgikt Skrevet 23. juni 2007 #21 Skrevet 23. juni 2007 LilleM&LilleJenta, når du sier at du har "NULL respekt for abortmotstandere", er det nettopp du som er trangsynt og ikke klarer å se en sak fra en annen side enn din egen... Det bør vel være mulig å respektere folk som har et annet syn enn deg? -Ok, så ser de på celleklumpen som et liv... Har man først det synet er det jo ikke bare en bryter en kan slå av - evt. for å bli enig med og respektert av deg...? Mange er mot abort uten at de av den grunn demonstrerer ved abortklinikkene eller kaller de som tar abort for mordere. Er det ikke mulig å respektere at noen har et annet syn på livet enn det du har?
M&MH Skrevet 23. juni 2007 #22 Skrevet 23. juni 2007 Det er få mennesker jeg ikke respekterer, men abortmotstandere er en av de dessverre. Jeg syntes de er trangsynte mennesker som ikke klarer sette seg inn i andres vanskelige situasjoner. Nå snakker jeg om helt ekstreme motstandere også. Folk som sier at abort er drap og mord, og disse som lager de tragiske nettstedene som finnes rundt omkring. At jeg ikke respekterer de, gjør meg ikke trangsynt. Da tror jeg du skal slå opp betydningen av dette ordet, Hyperemesis! Jeg kan jo ikke nekte de å mene det de mener, men jeg har overhodet ingen respekt for synet dems på dette.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 24. juni 2007 #23 Skrevet 24. juni 2007 Et lite spørsmål: Dere som sier d er "bare" å adoptere bort barnet...vet dere noe som helst om adopsjon i Norge i dag? D går ikke å adoptere bort/ adoptere et norsk barn sånn uten videre..D skjer kun dersom f.eks stefar- eller mor ønsker å adoptere partner sitt barn, m den biologiske forelders tillatelse, eller i sjeldne tilfeller der barnet har vært fosterbarn i mange år... Barn som ikke foreldre vil eller kan ta seg av, havner hos fosterfamilier i barnevernets regi...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2007 #24 Skrevet 24. juni 2007 jeg er imot abort!!!!!!!!!!!!!!!! men i den forstand at det ikke brukes som prevansjon, de som bare gár rundt á knuller á blir gravide hele tiden á tar abort flere ganger i áret. da er jeg totalt imot det. Det er bedre á ta en abort i uke 1-7 enn i uke 8-12 for da er det mer enn bare en celleklump.jeg var pá ultralyd i uke 12 á fikk se pá skjermen á det var ei baby der, hadde fötter, hender ansikt á alt det som et menneske skal ha. hvordan folk klarer dette skjönner jeg ikke. jeg kommer ikke til og gjöre det. det gár ogsá an á söke om á fá ta abort senere, som jeg veit om ei som tok abort i uke 23 fordi hun ombestemte seg, á trodde ikke hun klarte á ta seg av den, da er det for seint...DET ER JEG TOTALT IMOT. men helt enig med hi der det er bedre og ikke fá dette barnet i forferdelige forhold. Et barn trenger ikke á f´det bra med á bli kastet rundt i fire forskjellige fosterhjem i löpet av livet, á ja det er ikke bare bare á adoptere bort et barn i norge. men jeg skjönner va disse abortmotstanderne mener og vil med sine meninger, men jeg vil ikke kalle det drap vist det skjer i den rette tiden.
M&MH Skrevet 24. juni 2007 #25 Skrevet 24. juni 2007 Selvfølgelig enig med deg at abort ikke skal brukes som prevansjon, og å ta abort i uke 23 er altfor drøyt. Men disse ekstreme abortmotstanderne er imot abort uansett grunn osv. De mener at det bare er å adoptere bort og at det er drap hvis man tar abort. Det er dette jeg syntes er sykt og ikke har noen respekt for i det hele tatt! Det er som sagt fåtall som bruker dette som prevansjon, og disse menneskene kommer garantert til å få problemer med det senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå