kristin2 Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #26 Skrevet 26. januar 2008 Lenge siden jeg har tittet på denne tråden, men ser det er mange svar her. Tusen takk. Interessant å få litt flere synspunkt på saken. Det er nok litt storm i et vannglass ja,hehe.....men for meg så har det faktisk vært litt viktig. Ingen forandring har skjedd selv om jeg har skrevet farmor/farfar på kort etc, men det er vel ikke så mye min sak uansett kanskje. Ser mange har kalt sine for bestemor/bestefar+stedsnavn. Et problem for oss i så måte er at alle besteforeldrene bor på samme sted så det hjelper ikke så mye det heller. Tar gjerne imot flere synspunkter på denne lille stormen i vannglasset. Inntil videre venter jeg på hva vesla selv kommer til å kalle de når hun selv klarer å snakke. Ja jeg er nok litt rar og tenker vel ikke så mye på det lenger heller,hehe... Så lenge de stiller opp for barnebarnet sitt, noe de gjør, så skal jeg ikke klage. De er gode besteforeldre alle sammen og det er jeg veldig takknemlig for. Det er jo det som i bunn og grunn er det viktige
Sivalur Skrevet 6. februar 2008 #27 Skrevet 6. februar 2008 Her hos oss er det farmor og farfar, og morfar og 'kari' - min mor er død og pappa har truffet en ny dame. Hun blir aldri bestemor til mine barn, så kaller henne bare ved navn. Da jeg var liten hadde jeg selv farfar og mormor (de andre to var døde). Pappa omtaler også seg selv som morfar og virker som han synes det er helt greit. Dersom noen hadde insistert på bestemor/far så hadde jeg vel ikke sagt så mye om det, men jeg synes det er mer naturlig med mormor/farmor - og bestemor/bestefar blir liksom den som er 'best' på en måte. Vet ikke hva som er rett og galt her jeg, vil de virkelig helst hete bestemor/far, og dine foreldre ikke synes det gjør noe, så er det vel kanskje greit? Hva ungen kaller de blir jo det som hun er vant med å høre, har hun hørt fra hun var liten at farfar er farfar, så sier hun jo det!! Forøvrig har farmor her noen ganger omtalt seg selv som 'mor'. Første gangen stokk jeg skikkelig, tror hun så det, for hun forklarte da at det er helt vanlig nordpå hvor hun er fra. Der er mor mamma og bestemor er mor. Hun har sagt det et par ganger siden også, men jeg sier konsekvent farmor. Det gjør meg ikke noe at hun sier mor selv, men jeg kommer aldri til å si det. Det er jeg som er mor (er fra sørlandet selv så blir helt feil for meg å kalle henne mor). Hun selv har også begynt å si mer farmor nå istedet for mor. Og er forøvrig verdens beste farmor og 'svigermor'.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #28 Skrevet 9. februar 2008 Jeg føler meg faktisk ganske dum nå, for jeg har aldri tenkt over at besteforeldrene vil kalles noe annet enn bestemor og bestefar jeg! Når jeg tenker over det, har farmor forsøkt å stikke fram et annet ord for bestemor, men ettersom det er på et språk som ikke er naturlig for meg, har jeg ikke tenkt mer over det. Så nå fikk jeg en aha-opplevelse.. Kanskje hun vil bli kalt dette istedenfor, men er for snill til å si det rett til meg? Egentlig ser jeg ikke problemet, men for meg er ikke dette så viktig. Får håpe det er like lite viktig for min svigermor, ellers kan jeg nok ha blitt oppfattet som noe framfusende og usympatisk...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #29 Skrevet 11. februar 2008 Det at en bestemor er både farmor og mormor, og en bestefar er både farfar og morfar, er ikke tungvint for barna med mindre de er tilbakestående.. Tror forresten at til og med tilbakestående unger klarer å holde styr på det.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #30 Skrevet 11. februar 2008 Jeg ville helst at svigers skulle være farmor og farfar, men her ble det bestemor og bestefar. Ene grunnen for meg er at bestemor og bestefar er veldig unaturlig for meg å si, for meg er det noe fra bokmåls-tv om du forstår. Andre grunnen er det at min samboer er adoptert og for meg så er det litt "merkelig" (vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men av mangel på et bedre ord så blir det merkelig") at disse menneskene, som ikke er biologisk tilknyttet våre unger, kaller seg bestemor og bestefar. Sikkert de som blir provosert av at jeg kan si noe sånn, men jeg kan ikke noe for at jeg føler det slik. Har hele tiden syntes det har vært sært når svigermor har gått rundt og fortalt at hun skal bli bestemor og at hun har blitt bestemor, i og med at hun i teorien ikke er bestemor. Det blir bare for sært for meg, selv om jeg jo vet at de elsker sin sønn som om han var deres biologiske sønn, og for dem så er han jo deres sønn. Og får å spore litt av, så ble de litt snurt da det ble bestemt hvordan etternavnet til ungene skulle være, for de regnet jo selvfølgelig med at de skulle ha deres etternavn til slutt, og helst bare deres etternavn. Jeg synest ikke det er rettferdig at mitt etternavn, som er mitt biologiske, skal forsvinne ut av verden til fordel for et etternavn som ungene ikke er biologisk tilknyttet. Mitt etternavn er også ganske sjelden i motsetning til sambos etternavn. Så da ble det begge etternavn, med mitt sist, men for å blidgjøre svigers littegrann så ble det med bindestrek mellom. Og nei, jeg syns ikke du er rar, og heller ikke smålig.
Sivalur Skrevet 16. februar 2008 #31 Skrevet 16. februar 2008 Oi.. ble litt paff over dette innlegget jeg.. mener du at en mor og en far som ikke kan få barn selv, og derfor velger å adoptere, ikke regnes som en likestilt mor/far som en som er biologisk? Ser ikke mannen din på sine adoptivforeldre som mor og far? Jeg skjønner egentlig ikke helt at det skal spille noen rolle at han er adoptert, hadde ikke de tatt han til seg hadde han kanskje ikke blitt den flotte mannen du falt for. Det er mange biologiske foreldre som er mye mindre skikket til å være foreldre, enn de som velger å adoptere. Du virket litt lite reflektert synes jeg, særlig med tanke på at du har funnet deg en som er adoptert og derfor har måttet ta stilling til dette.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #32 Skrevet 17. mars 2008 Hei!! Dette var en laaang tråd!! Skjønner deg veldig godt jeg! Det er ditt barn.. og ikke gi deg. Det er du og barnets far som bør bestemme dette. Opplever dette enda.. etter 2 år!! Bare kall dem det du vil. På kort ol. Vi har laminert bilder av alle familiemedlemmene til barnet våres med Navnet som han kaller dem under. Har dem med seg over alt.. etter dette ble det ikke mere av at de overkjørte våre meninger Du som bestemmer.. Besteforeldre har ingen rett til å drive slikt som de driver her!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #33 Skrevet 18. mars 2008 jeg har fått det til at mine foreldre er bestemor og bestefar, da de har mye kontakt med mini og min sambo foreldre er farmor og farfar, for de ser vi sjelden. har dessuten et særs dårlig forhold til min svigermor, så på trass også, ble det bestemt at hun skulle være farmor, fordi hun i utgangspunktet ikke ville bli kalt det,. selv driver hun å kaller seg andre ting, alt for å unngå farmor, men for oss er hun farmor, ferdig med det
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #34 Skrevet 20. mars 2008 Synes ikke du er teit! Er faktisk helt enig med deg jeg =) Foreldrene mine ville at barnet vårt og søskenbarnet hans skulle kalle de for bestemor og bestefar,men det blir det ikke til.De lærte oss å si mormor og morfar & farmor og farfar.. Er mye lettere å si mormor og morfar & farmor og farfar.Enklere for barna å skille mellom de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå