Gå til innhold

Uff, er jeg teit nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite problem. Jeg er kanskje smålig nå, men saken er hva besteforeldrene på hver side kaller seg.

Mine foreldre er mormor og morfar/bestefar. Hans sine foreldre kaller seg bestemor og bestefar. MEN jeg skulle så gjerne ønske at de kunne kalle seg farmor og farfar.

Når jeg var liten hadde jeg mormor og bestefar på morsiden og farmor på farsiden (farfar døde før jeg ble født). I og med at jeg bare hadde en mannlig besteforelder i live ble det naturlig å kalle han for bestefar.

I vårt tilfelle i dag så har jeg kalt de for farmor og farfar i forbindelse med kort fra datteren vår etc (barnebarnet deres), men de kaller seg konsekvent for bestemor og bestefar. Kanskje jeg er rar, men jeg føler det er mer riktig med farmor og farfar da det også er to andre besteforeldre som er i live. Syns liksom at det med å kalle seg bestemor og bestefar er så generelt.

De har også et barnebarn til og i det tilfellet kaller de seg også bestemor og bestefar selv om de er farmor og farfar. Jeg vet også via min svigerinne at hun også prøvde å kalle de for farmor og farfar, uten hell. Har spurt samboer om det er noen grunn til at de ikke kaller seg farmor og farfar (vil jo ikke såre noen heller), men han aner ikke og skjønner ikke at det er noe problem.

Overhørte også noen som spurte hva de kalte seg og at de da svarte at det var opp til oss hva vi kalte de (men det har tydeligvis ikke hjulpet).

Uansett så trenger man vel ikke kalle seg det samme ovenfor alle barnebarna sine.

Ja jeg er kanskje smålig, men jeg syns liksom det er så koselig med farmor og farfar. Samboeren min skjønner selvfølgelig ikke problemet. Han kalte selv sine besteforeldre på morsiden mormor/bestemor og bestefar (han hadde ikke kontakt med sine besteforeldre på farsiden).

Å blir helt tullerusk jeg,haha... Vet også at min pappa syns det er uvant å kalle seg morfar, men han sier hvertfall morfar og bestefar om hverandre.

Uff, snakk om storm i et vannglass. Vil jo ikke såre noen heller og de er jo snille og veldig glad i barnebarnet sitt.

Men er det ikke vanlig da med mormor og morfar og farmor og farfar???

Æsj, er jeg rar??

Blir veldig takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kaller besteforeldrene på begge sider for bestemor og bestefar..

For jeg synes det er koselig..men hadde de kalt seg for farmor/mormor farfar/morfar så hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. For meg er det viktigste at de er der for vesla og bryr seg om henne.

Skrevet

Du sier det jo selv: Dette er virkelig storm i et vannglass. Svært mange steder i landet er begrepene mormor/morfar og farmor/farfar totalt fraværende i vokabularet, og da blir det jo helt unaturlig å bli kalt ved disse begrepene. Dessuten er det ikke din oppgave å sette "navn" på dine barns besteforeldre - det skal barnet selv og besteforeldrene gjøre.

Du skriver at du synes det er så koslig med farmor og farfar, og du lurer på om det ikke er det vanlige å bruke disse begrepene. Hva du synes, er ikke relevant - det er ikke din sak i det hele tatt, egentlig.

Bare for å gi deg et eksempel, så hadde jeg vært nødt til å tenke meg om og sortere begreper i hodet mitt, dersom noen hadde spurt meg om hvem min farmor var eller om hva morfar driver med. I vårt område er det svært vanlig at barn kaller alle sine besteforeldre for bestemor og bestefar, det er de begrepene som naturlig hører hjemme i språket.

Så som du sikkert forstår, så har jeg stor forståelse for samboeren din, som ikke skjønner problemet.... Dette er jo ikke noe problem, men en tanke som du har hengt deg opp i. Slapp av og la barn og besteforeldre finne ut av dette selv.

:-)

Skrevet

Dere kan jo snakke med dem?

Selv mener jeg at hvis de ikke føler seg bekvemt med farmor/farfar, så spiller vel det svært lite rolle om de kaller seg bestemor og bestefar? Det viktigste er at de bryr seg om barna vel?

Selv sier sambo's foreldre bestemor og bestefar, mens mine foreldre er mor og far.. Det er noe de har valgt selv, vi spurte hva de ville bli kalt.. Og da ville de bli kalt det..

Skrevet

Hos oss er det mormor og bestefar, og farmor. Farfar er dessverre død.

Her har det ikke vært noe tvil. Det er det jeg er vant med fra jeg var liten, og synes det er unaturlig at fars foreldre er noe annet enn farmor og farfar. Og jeg er uenig med de som sier det ikke er foreldrenes oppgave å bestemme dette.

Vi har heller ikke ørten tanter og onkler. Kun far og mors søsken. Det samme med samboere av besteforeldre som har skilt lag. De blir kaldt ved navn. Det betyr ikke at de er mindre verdt, men de er nå engang ikke våre foreldre og da er de heller ikke besteforeldre. Selv om de fungere som det i praksis.

Skrevet

En liten rettelse; far og mors søsken + samboere/ektefelle er tante/onkel.

Skrevet

Syns vel kanskje dette er som du selv sier storm i vannglass.

Hvis foreldrene til din samboer er mer komfortabel med å bli kalt bestemor og bestefar, syns jeg de skal få lov til å bli kalt det.

Hos oss har begge sett med besteforeldre selv sagt hva de ønsker å bli kalt. Og det var viktig for dem å bli kalt det samme av alle barnebarna, selv om de i praksis både er farmor/farfar og mormor/morfar.

Dette for å gjøre det lettere for ungene å skjønne at de er det samme for alle barna uavhengig av om foreldrene er dems sønn eller datter. Dette er et argument jeg lett kjøper, og syns er fornuftig.

Så du bør kanskje prøve å vise litt forsåelse for deres ønsker. Kan jo bli en ny tradisjon dere innfører, istedet for å gå litt i vranglås på gamle inngrodde vaner:-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Mener du at du vil at besteforeldrene selv skal bestemme hva de vil "hete"? Svigers her ønska nemlig å hete mor og far for mitt barn. Den var litt drøy synes jeg. Det er vi som er mor og far, de er farmor og farfar. Jeg ville ikke si noe, og mannen sa heller ikke noe. I dåpen fikk vi kort der det stor: fra mor og far. Jeg sendte takkekort til FARMOR OG FARFAR og etter det har det ikke vært noe snakk om mor og far..hihi..

• 4 uker senere...
Skrevet

Sønnen min har moffa og bestemor(bestemor fordi jeg vil ikke hun skal hete mormor siden hun er min stemor og mamma er død) og farmor og farfar...men...farmor sier hele tiden ''kom til mor''

''se hva mor har''

da sier farfar, nei du er farmor...du må jo si farmor..så i dette tilfellet er det farfar som passer på at det blir farmor og ikke mor=)

er så glad i min svigerfar..svigermor derimot...

Skrevet

Min sønn har tre sett med besteforeldre, han. Bestemor og bestefar på....(tilhørende stedsnavn).

Siden du er den eneste i familien som ser "problemet", burde du kanskje roe ned litt?

Skrevet

Vi har valgt å la besteforeldrene selv bestemme hva de vil bli kalt. De må da ha litt å si de også? Syns du høres egoistisk ut, fordi noe var sånn når du var liten, så kan det hende de har andre tradisjoner og måter å gjøre ting på.

Skrevet

Jeg har selv hatt mor og far (bestemor og bestefar til tider:p) som da er min mormor og morfar. Og så har jeg hatt fammo og farfar.

Mor og far er nemlig ikke synonymt med mamma og pappa her jeg er fra...

Skrevet

Jeg syns de skal bestemme selv hva de vil hete - det må jo være et navn de føler seg vel med. Og jeg syns det er veldig naturlig at de heter det samme for alle barnebarna. Bestemora mi heter faktisk tre forskjellige ting, og nå som ho begynner å bli litt gammel, så går ho veldig i surr... Det må jo være tungvint både for barn og voksne å skulle hete mormor for noen og farmor for andre. For meg er farmor/farfar/mormor/morfar veldig unaturlig å si, så jeg er glad for at de her valgte besta/bestefar og bestemor/bestefar.

Syns virkelig ikke du har noen rett til å kalle de noe annet enn det de vil selv.

Skrevet

Ja du er rar ;)

Nei da, men du henger deg opp i bagateller.

Synst heilt klart at det er opp til besteforeldre kva dei vil bli kalla. Ja så lenge det ikkje er mor/far, mamma/pappa ;)

Og dersom din pappa også heller vil kalles bestefar, så synest eg han skal bli kalla det.

Skrevet

Her har besteforeldrene fått bestemme litt selv.

Mormor og morfar er besta/bestemor og besten, farfar er bestefar og farmor er farmor (farmor og farfar er skilt...).

(Mamma har alltid kalt sine besteforeldre for bestemor og bytter dermed litt mellom det og besta).

Jeg har i oppveksten kalt besteforeldrene på begge sider for besta og besten., og synes mormor/far farmor/far er veldig upersonlig. Det kan jo være at dine svigerforeldre synes det også, at det er mye triveligere og "mer koselig" på et vis å være bestemor/far...

Skrevet

Dette er jo som du sier "storm i et vannglass" og du er kanskje litt rar, men det er nok jeg også, for jeg har hatt akkurat samme problemet og det har irritert meg grenseløst. :-)

Jeg har vært helt konsekvent på å skrive farmor og farfar i alle takkekort, på julegaver osv, og jeg øver med ham og snakker om farmor og farfar når vi ser på bilder, han har derfor ingen formening om hva begrepet bestemor innebærer. Resultatet er blitt at de endelig har tatt hintet, det står aldri bestemor og bestefar på kort lenger, og ingen omtaler seg som det heller.

For mange vil dette sikkert fremstå som smålig og dustete, men for meg har dette vært kjempeviktig, både fordi sambos bestemor og bestefar fortsatt lever, så de titlene er i bruk på dem, og fordi min svigermor jevnlig er ganske ufyselig mot meg, så jeg vil ikke at hun skal ha en så "koselig" tittel som bestemor, jeg føler at farmor er mer nøytralt.

Skrevet

Jeg skjønner forsåvidt hva du mener, sånne ting blir lett følelsesladede.

Jeg var vant med at mormor&morfar blir kalt mormor og bestefar, og farmor&farfar er bestemor og bestefar.

Mine foreldre "fulgte oppskriften", mens farmor og farfar heller kalte seg selv nettopp det, fremfor bestemor og bestefar som jeg gjerne ville titulere dem(tenkte tom at de ville synes det var stas å få være bestemor&bestefar) c",)

Men når det kommer til stykket, syns jeg nok det er koselig at besteforeldre får velge tittel selv. c",)

Skrevet

Jeg kalte mine for mormor og morfar, og bestemor. Hvorfor det ble sånn vet jeg ikke. Men alle barnebarna sa det samme (mamma har bare søstre).

Hvis man blir farmor for noen og mormor for noen andre, så kan jeg skjønne at det er enklere med bestemor.

Og hvem er det egentlig som bestemmer dette? Foreldre, besteforeldre eller barna? Ikke vet jeg...

Hos oss er mine foreldre blitt bestemor og bestepapsen, også er det farmor og farfar. Min mormor blir liksom mormor for snuppa også, bestemor lever ikke og sambo kaller sine for mor og mimmi, så da var de "navnene" ledig.

Men hvis du absolutt vil kalle de farmor og farfar, så bruker du de betegnelsene og da vil det mest sannsynlig bli naturlig for barna dine å si det samme.

Men skjønner at samboeren din ikke skjønner problemstillingen ;)

Skrevet

Hva besteforeldrene skal kalles, synes jeg er opp til dem, og ikke minst opp til ungen når h*n er gammel nok til å prate. Selv hadde jeg en "mor og far" (farmor og farfar) og en "bestemor og bestefar" (mormor og morfar). Her kaller ungene de for mormor/morfar og farmor/farfar. I en periode bodde vi i Telemark hvor det er vanlig å kalle besteforeldrene for go'mor og go'far og synes det er utrolig koselig, så det vil jeg kalles hvis jeg en dag blir bestmor.

Skrevet

synes de kan få velge det selv jeg. Det har besteforeldrene her gjort. Har lite kontakt med besteforeldrene på farssiden til gutten min da de bor på andre siden av verden, men der er de Nonna og Nonno. Mamman min har ikke helt klart å bestemme seg for om hun vil være mormor eller bestemor, men bestemor er mest naturlig for oss. Har alltid kalt alle mine 4 for bestemor og bestefar + stedsnavn. Ikke noe problem det :) Jeg omtaler dem kun som mormor og morfar/farmor og farfar til andre mennesker som ikke vet hvem som er på fars og morssiden min.

Skrevet

Jeg skjønner begge parter godt jeg:) Forstår jo at folk har egene tradisjoner for hva som er "riktig" for dem. Og jeg er uenig i at foreldrene ikke har noe de skulle sagt. Dette er noe alle må finne ut sammen, sånn at enn finner ut av hva som er best for alle.

Jeg er vant med bestemor og bestefar på mammas side, og besta og beste på pappas side. Sambo er vant med mormor og morfar, og farmor og farfar.

Mamma og pappa heter så bestemor og bestefar. Og sambo heter farmor og farfar. Så det ble på en måte veldig enkelt og "løse" dette for oss:)

Jeg har alltid sett på farmor, farfar, mormor og mormor -navnene, som så upersonlig og kaldt. Ikke vet jeg hvorfor:) Det kan jo være de også tenker sånn?

Samtidig skjønner jeg at du ikke vil at feks. begge bestefedrene skal hete det samme..bestefar altså.

Men dette må dere somsagt løse sammen. Og kanskje må enn gå litt inn i seg selv å finne ut om det virkelig er såå viktig:)

Skrevet

Syns du kanskje lager litt storm i vannglass.. I min familie har det aldri vært noe annet enn bestemor og bestefar, så for meg blir det hlet unaturlig om ungen min kaller mine foreldre morfar og mormor.. Men det hadde ikke vært krise om de plutselig ville være det da :)

Her får besteforeldrene bestemme selv hva de vil "hete", så sønnen min har to bestemødre, en bestefar og en farfar :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi spurte Besteforeldrene hva de ville bli kalt, så her ble det farmor og farfar, mormor og bestefar. Syntes det måtte bli opp til dem hva som var komfortabelt for dem.

Skrevet

Her er det mommo og bessa, og farmor og farfar,,,

Men vi har sagt farmor og farfar til ungene hele tiden, så derfor de sier det tror jeg...

Men spiller ingen rolle for meg, bare jeg slipper å ha noe med farmoren og farfaren å gjøre..:-)

Skrevet

He he.... jeg forstår godt at du har en mening om dette, det har jeg jo selv også, men jeg synes også at dette må våre foreldre og barn få bestemme litt selv. Selv hadde jeg to par med bestemor og bestefar, synes det er kjempekoselig, og har overhodet ikke noe forhold til betegnelsene farmor, mormor etc. Svigermor og svigerfar vil nå gjerne være farmor og farfar, og det får de lov til. Jeg synes ikke det er så koselig (og synes også de er noe rare som personer....), så jeg er faktisk litt redd for at jeg mer eller mindre bevisst kommer til høre mer glad/positiv etc ut når jeg snakker om bestemor/bestefar, enn når jeg snakker om farmor og farfar. Uffda....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...