Lilly 79 Skrevet 22. juni 2007 #1 Skrevet 22. juni 2007 Jeg har flere venner som er utlendinger. Møtte en av de igår, og det var fryktelig koselig å se han igjen:-) Det fikk meg i ettertid til å tenke over akkurat dette. Er jeg rasistisk? Mest sannsynlig må jeg svare ja. Jeg drar ikke alle under en kam, mener jeg selv. Men skal innrømme at enkelte folkegrupper (Ja, de blir satt litt i bås nå) er jeg mer skeptiske til enn andre. Selvfølgelig finnes det syke folk i alle kulturer og religioner, men enkelte religioner virker på meg som mer utsatt enn andre. Jeg er foreksempel ikke så glad i muslimer, selv om denne vennen av meg som jeg møtte igår, faktisk er det. Men akkurat han kjenner jeg jo, og vet hva han står for. Hva er deres tanker rundt dette? Vet det har blitt tatt opp tidligere, men det har bestandig irritert meg at det er bare forsvarere som kommer inn på slike innlegg. Er jeg den eneste i verden som faktisk er skeptisk til utlendinger?
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. juni 2007 #2 Skrevet 22. juni 2007 Jeg tror at fremmedfrykt og rasisme ofte forveksles. Det at man ikke vet mye om en kultur eller en gruppe mennesker kan ofte gjøre at man blir litt skeptisk og trekker seg unna. Feil? Ja, sikkert, men det betyr ikke at man er rasist.
Gjest -<<- Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 Jeg er ikke rasist, men tidvis etnosentrisk. Ikke spesielt skeptisk til utlendinger, jeg lever sammen med en. Skeptisk til en del kulturer. Og siden kultur preger individ, vil jeg nok oftere finne individer jeg er skeptisk til i kulturer jeg er skeptisk til. Det er dog ikke veldig konsekvent, i og med at jeg blant annet er litt skeptisk til norsk kultur og likevel bor her.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 Hmm...tja.... Har i tidligere hendt at jeg har kalt meg rasist. Men er vel kanskje ikke det. Men har, etter endel personlige, ikke hyggelige, møter med "fremmedkulturelle" en viss skepsis til folk som ter seg annerledes en den norske norm, om det er noe som heter det. Samtidig har jeg også venner fra de samme kulturene. Så er litt mellom barken og vede der. Liker de jeg kjenner, men er nok ikke like åpen for bekjentskap med en fra Mosul som med en fra Horten....
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #5 Skrevet 22. juni 2007 Man drar folk OVER en kam, ikke under.. Utlending eller? ;-p
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #6 Skrevet 22. juni 2007 Jeg er skeptisk! Bodd på Grønsland i Oslo i mange år og jeg oopplever det som utrygt når du plutselig kan bli helt alene i et kvartal, i en butikk etc, hvor du faktisk ikke forstår en dritt av hva noen sier.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #8 Skrevet 22. juni 2007 Nei er ikke rasist. Men dritlei utlendinger som kommer til Norge og ikke følger norske lover og regler. Er dritlei av at mange muslimske menn har et kvinnesyn som ikke ligner grisen. Er dritlei av å se at prosentandelen av enkelte folkegrupper voltar, dreper og mishandeler kvinner og barn.... Er drilei de som ikke er interessert i å integrere seg i det norske samfunnet........og utnytter trygdesystemet... Ellers liker jeg de som virkelig vil, er arbeidsomme,vennlige og ønsker å gjøre det beste ut av situasjonen........
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #9 Skrevet 22. juni 2007 Se den høye prosentandelen av enkelte folkegrupper som voldtar....skulle det stå.........
Askepått Skrevet 22. juni 2007 #10 Skrevet 22. juni 2007 Du er langt i fra den eneste. Jeg har også mange utenlandske venner, men ingen ektremister (såvidt jeg vet??? :-O) Og ser jeg en somalier så titter jeg umiddelbart etter kniven eller øksa hans hehe
M by M Skrevet 22. juni 2007 #11 Skrevet 22. juni 2007 For en halvtime siden tok jeg meg selv på fersk gjerning i å være i ferd med å gjøre noe veldig rasistisk. Vet ikke helt hvor i hodet mitt tanken kom fra, men på vei hjem fra helvetes hagesenter som ikke hadde de varene jeg hadde planlagt å kjøpe og derfor måtte legge igjen MYYYE mer penger der, forbanna kø på E18 på vei til og fra og helvetes regn og avsindig pengeforbruk i dag, kommer jeg over tre utlendinger, menn, som står i et lyskryss rett ved en stor vanndam og skulle over veien. Jeg holdt på å gi skikkelig gass og spurte de ned bare fordi de var utlendinger og sto på feil sted. Jeg gjorde det ikke og fikk sjokk over meg selv for slik har jeg aldri tenkt før.... Rassist er jeg ikke, har mange gode venner med andre hudfarger og bakgrunner enn meg selv, men jeg lider nok av fremmedfrykt likevell. Nå var jeg ganske ærlig...skummelt ;-)
Gjest Skrevet 22. juni 2007 #12 Skrevet 22. juni 2007 Blir vel litt den blond-holdningen mange har, dumme til det motsatte er bevist=) Alle mennesker har en dømmende evne i seg av natur, forskjellen er hvordan man takler disse i de forskjellige omgivelser. Hører man mye negativt om en viss ting så stiller man seg mer kritisk til det senere.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 22. juni 2007 #13 Skrevet 22. juni 2007 "Kulturist" er vel et ord i tiden, tror jeg. Og hvis du bytter det ut med "rasist" så blir vel svarene på det du spør om i overskriften: ja og ja.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #14 Skrevet 22. juni 2007 Tja, det der har vel mer med å være Barnslig enn noe annet å gjøre...
M by M Skrevet 22. juni 2007 #16 Skrevet 22. juni 2007 Ja, helt idiotisk! Vet ikke hvor den tanken kom fra. Men jeg gjorde det ikke. Hvordan jeg vet det? Jeg vet hvem de er fra før.
Sjefsmegga Skrevet 22. juni 2007 #18 Skrevet 22. juni 2007 Vil ikke si at jeg er er rasist, men er kansje litt mer på vakt når det gjelder enkelte grupper ja. Og måten noen kvinner lir behandlet p er bare helt forferdelig. Jeg var på barsel med ei fra en annen kultur ( sier ikke med hviken unge), men uansett....hun sa at hun venta seg juling når hun kom hjem pga at du fødte en datter....det sier MYE..og herregud så vondt jeg hadde av jenta. Hun satt å gråt på skuldra mi en natt og jeg tok ene barnepleieren til side og snakka med henne. Hva som skjedde i ettertid vet jeg ikke..en jeg HÅPER inderlig at jenta fikk kommet seg til et krisesenter.
KaMa Skrevet 22. juni 2007 #19 Skrevet 22. juni 2007 Merkelig at du drar konklusjonen at du er den eneste med den holdningen, når det er den holdningen som preger samtlige av lignende tråder som dukker opp med jevne mellomrom. Tipper at det er sånn ca 5 stk her inne som ikke er rasister, som har et gjennomtenkt forhold til temaet. De aller fleste er "jeg er ikke rasist, men..." Så kan man jo tolke hva annet det men'et er enn unnskyldning for rasistiske tankeganger, som vi godt kan kalle fremmedfrykt. Jeg liker å kalle det ignorans og dårlig evne til å tenke lenger enn hvor VG og Dagbladet leder deg..
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #20 Skrevet 22. juni 2007 Djeeezez... Fremmedfrykt er ikke det samme som rasisme! Jeg har mørkhudede venner, men jeg er samtidig skeptisk til utlendinger med annen religion. Da er det kulturkræsjen jeg frykter, ikke den forbanna hudfargen! Hudfarge har ingenting å si, hvor dum går det an å bli?? Dette gjelder både rasistene og antirasistene som av en eller annen grunn har funnet det for godt å kalle alt for rasisme. Det er normalt å være skeptisk, men det er unormalt å sky annen hudfarge. Anonyme rasist, du er en korttenkt idiot. KaMa, det er like korttenkt og ikke minst unyansert å kalle alt for rasisme.
KaMa Skrevet 22. juni 2007 #21 Skrevet 22. juni 2007 Les hva rasisme er før du uttaler deg. Rasisme har ikke nødvendigvis med hudfarge å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #22 Skrevet 22. juni 2007 Det ligger i ordet. RASE. Kultur er noe ganske annet. Hvite kan ha forskjellige kulturer, og jeg kan bli skremt av noen av dem også. DET er IKKE rasisme. Ordet rasisme står for troen på at det går å dele inn menneskeheten i ulike raser. På 1800 tallet mente man innenfor vitenskapen at mennesker fra forskjellige steder i verden hørte til forskjellige menneskeraser. Disse forskjellige menneskerasene mente man hadde medfødt forskjellige spesielle egenskaper som bare hørte til den menneskerasen. Eksempler på dette: noen raser kunne være spesielt modige, andre kunne være smarte og noen raser var mindre intelligente enn de andre rasene. Forskere som er tilhengere av raseteorien deler menneskeheten inn i tre grupper: kaukasoide, den mongolske og den negroide gruppa. Altså, rasisme går ut på å dømme noen utfra deres medfødte egenskaper. Kultur er tillært.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 22. juni 2007 #23 Skrevet 22. juni 2007 Enig med Annie, KaMa. Jeg har ikke inntrykk av at folk har de samme fordommene mot en som er adoptert fra Marokko feks som spedbarn som de har til en som flyttet til Norge fra Marokko i en alder av 25 år. Folk flest sine fordommer baserer seg på kultur og ikke rase.
KaMa Skrevet 22. juni 2007 #24 Skrevet 22. juni 2007 Har jeg nektet på det? Jeg har heller ikke snakket om kulturer. Jeg sier at rasisme ikke nødvendigvis handler om hudfarge. I Irak kan man være ganske så lys i huden, men mange har ekstremt store fordommer mot f.eks irakere, grunnet religionstilknytning. Slik jeg ser det er det absolutt en form for rasisme. Man diskriminerer et folk utfra steds og gruppetilhørighet, ikke utelukkende pga hudfarge.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #25 Skrevet 22. juni 2007 Man må diskrimineres for noe medfødt for å bli utsatt for rasisme, det være seg hudfarge, utseende, intelligens eller andre ting. Diskriminering pga steds- og gruppetilhørighet samt religion havner ikke under betegnelsen rasisme. Noen syns helt klart at det er greit å bruke dette ordet fordi det høres så grovt ut, og får den andre personen til å fremstå som ignorant. Fremmedfrykt er ingen koselig ting, men ikke kall alt for rasisme. Igjen, det vitner om unyansert tankegang, og dessuten stemmer det jo ikke i det hele tatt. Ikke i dette tilfellet av fremmedfrykt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå