Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #26 Skrevet 27. juni 2007 Synes alle har rett til å komme i en begravelse jeg da. Vi har nettopp begravet stefaren min. Beklageligvis lever veken min far eller hans barn mor. Men tror ingen hadde reagert vis di hadde vert der. Til og med min farmor og onkel var i begravelsen. D har litt med kordan dere kommer overens med familien, Men eg vet sikkert at eg hadde aldri reagert om biomor til mine stebarn kom i begravelsen til svigerforeldrene mine. Syns egentlig d er bare rett og rimeligt.
~~DoraDora~~ Skrevet 27. juni 2007 #27 Skrevet 27. juni 2007 Jeg synes ekser bør innse at de er fortid... enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #28 Skrevet 28. juni 2007 Det er dette mange av dere stemødre aldri kommer til å forstå! For deres manns familie kommer vi alltid til å ha en tilknytning til, for om dere liker det eller ikke, så er vi mor til deres svigerforeldres barnebarn! Vi kan aldri bli fortid for dem!Ja, vi er fortid for deres menn, men vi er uansett knyttet sammen på grunn av barna! Hadde jeg hatt barnebarn og min sønn gikk fra sin kone og fant seg en ny, hadde jeg likevell holdt kontakt med barnas mor.Det skulle i hvertfall ingen ny svigerdatter få blandet seg borti! Jeg har god kontakt med min ekssvigerfar, nettopp fordi han er glad i barnet mitt. Barnefars nye kjæreste har aldri sagt noe på dette. Og jeg regner med at om disse går fra hverandre, ville min ekssvigerfar fortsatt holde kontakten med henne, da han har barnebarn også der...
~~DoraDora~~ Skrevet 29. juni 2007 #29 Skrevet 29. juni 2007 Vel hos oss har iallfall moren til stebarnet forstått poenget, at hun er fortid. Hun har ikke behov for å tviholde på eksfamilien. Hun har plenti av familie selv da, så hun trenger ikke låne andres. Her har mine svigerforeldre masse kontakt med stebarnet mitt gjennom meg og faren. Hver gang hun er hos oss, besøker vi dem. Og innimellom overnatter hun der. På denne måten blir stebarnet mitt mer inkludert i vår familie. Det er mest naturlig for alle parter.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #30 Skrevet 2. juli 2007 HVA?! Enhver person har rett til å gå i akkurat den begravelsen de føler for å gå i. Min mor (og min mormor) var f.eks. i begravelsen til min bestemor til tross for at mine foreldre ble skilt ti år tidligere. Det vil være naturlig for meg å gå i begravelsen til min eks-svigerfamilie. Det handler om alminnelig folkeskikk.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #31 Skrevet 2. juli 2007 En ting er sikkert, og det er at dersom mannen min sin eks dukker opp i en begravelse her, så skal jammen meg jeg dukke opp der, samma søren. Blir så provosert av at ekser absolutt må provosere. De fleste ekser besøker ikke eks svigerforeldre lenger, men lar barna ha kontakt med dem gjennom faren. Så mest sannsynlig slipper jeg å tenke på det. ------------- Er det noen som provoserer her, så er det dette innlegget. Dette oser egoisme og mangel av empati.
*-* Skrevet 2. juli 2007 #32 Skrevet 2. juli 2007 Til anonym tre hakk over her - sett bort fra hele begravelsesdebatten, til kommentaren om at stemødre må skjønne at mødre ekser fremdeles har rett på ekssviger pga av barn: Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være slik at du er nødt til å holde tett kontakt med ekssvigerforeldre for barnas skyld? Det er jo greit at man signaliserer til barna at ingen er uvenner, men skjønner ikke helt det at man nødvendigvis må fortsette å pleie nærfamilierelasjoner. Barna har vel en far som har kontakt med sin familie? Hos oss var min samboer og mor til deres barn sammen veldig lenge og hadde god kontakt med hverandres familie, men begge parter har nå trukket seg bort fra esksvigerfamilien for å slippe nye til. De har dessuten nok med sin nye svigerfamilie begge to. Og barna, ja de møter jo besteforelde og familie på farssiden stadig vekk sammen med oss, og hele min familie i tillegg. Sammen med mor og hennes kjærste møter de mors familie og kjærstens familie. Dette er ryddig og trygt for alle, ingen trenger å føle seg truet med dertil liten grad av markerende stolpepissing. Et par ganger i året sees begge familiene i barnebursdag, men alle syns etterhvert det er ganske deilig at man nå også har klare linjer på hvordan de nye familiekonstellasjonene er - ikke minst barna. Moren ville vel egentlig gjerne ha stor happy family i starten hvor alle skulle omgåes, men innså ganske fort - og særlig da hun fikk kjærste selv - at det ble bare slitsomt for alle parter. Har man tatt et valg om å bryte med en partner så har man, man kan ikke regne med å beholde alt som det var. Det å hele tiden hevde sin rett og posisjon ved å skyve barna foran seg er ikke spesielt sjarmerende syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #33 Skrevet 2. juli 2007 Hør!Hør!Endelig en som tenker litt lengre en sin egen nese!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #34 Skrevet 2. juli 2007 Jeg vil i hvertfall si at jegt syns det var på sin plass og helt naturlig at min far kom i morfar sin begravelse, selv om mine foreldre er skilt. Blir selvsagt alltid litt rart i slike settinger, fordi man alltid blir minnet på at de som før var en familie, bare snakker sammen 1-2 ganger i året, men ikke rarere enn at selvfølgelig stiller man opp!
~~DoraDora~~ Skrevet 2. juli 2007 #35 Skrevet 2. juli 2007 Håper for all del at mine ekser har vett nok til å innse at de er og forblir fortid. Barnet jeg har "som bagasje" ( som dere så fint kaller det) vil og er jo en del av både fortid og fremtid, men for all del ikke moren. Jeg og min kone tar det som en selvfølge at dersom vi velger å ha barna våre med i en begravelse, så gjør vi det. Det inkluderer også barnet jeg har fra et tidligere forhold. Hadde moren komt, så hadde jeg jaggu gitt henne beskjed. Ønsker absolutt ikke å bli belemret med ekser på slike dager. De har ingenting der å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #36 Skrevet 3. juli 2007 Saken er den at begravelser er en offentlig handling som er åpen for alle, slik har det vært i flere hundre år her i dette landet. Det er tydelig at du er meget bitter på din eks, du kan be henne gå, men du kan desverre ikke kreve dette!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #37 Skrevet 3. juli 2007 Jeg kunne aldri ha funnet på å gå i min eksmann sine foreldres begravelser. Det ser jeg også på som helt unaturlig. Selv om jeg var inngift i familien i 13 år, hadde et godt forhold til de, og er moren til ett av deres barnebarn. Jeg er også sikker på at ingen hadde forventet det av meg, så uansett hvorfor da gå dit? Det kan jeg ikke forstå. I tillegg må en jo også som regel ta seg fri fra jobb for å gå, og når det er utenom familie, blir en jo trukket i lønn. Det eneste en oppnår med å gå dit, er jo irritasjon fra eksen, stemoren til barnet, og antakelig mange rare blikk fra andre. Så hva skulle vel det være godt for? Jeg har heller ingen ønske om at eksen skal dukke opp i mine foreldres begravelser. Ingen andre i min familie ville etterlyst ham heller. Og barnet tar vi oss av selv på slike dager. (om vi ønsker at de skal være til stede i selve begravelsen da... det må jo også den enkelte forelderen bestemme selv)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå