Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Nope...jeg skal amme. Iallefall om det ikke skulle skje noe spes så jeg ikke kan. Men er ikke alle som føler seg komfortable i den rollen, dessverre...eller det er ikke alle som kan av ulik årsak.
*stolt mamma 2 prinsesser* Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 jeg skal ikke amme. jeg ammet ikke mi første heller og hun er frisk som en fisk.
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 jeg ammer ikke. (nettopp født)
Fløffy Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2007 Godt å høre at det ikke bare er meg - synes alle ammer i hytt og pine, jeg. Ikke minst all propaganda man blir "utsatt" for...
Fløffy Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2007 Du Odyssey&Mikrovampyren, hvordan reagerte de på føden da du ikke skulle amme?
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Blir folk av mme-barn også. Ditt valg. Ikke la deg presse til noe.
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Nei de prøvde jo å tvinge meg masse da. rev meg i puppene osv til jeg tislutt slo i bordet og ga faen i hele dritten og sendte ut flere jordmødre. var et helt vilt press. ble mye mer fornøyd da vi begynte med mme
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Ja det er helt vilt. Det sto i papirene mine at jeg skulle "prøve" å amme men om jeg følte det ikke gikk så skulle vi gi tillegg. Det overkjørte de selvsagt. Må bare sette foten hardt ned
*stolt mamma 2 prinsesser* Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 jeg har skrevert i fødebrevet sammen med jordmor at jeg ikke vil ha ammepress. sist gikk det veldig greit fikk en tablett for å ikke produsere melk.
preggymama_fødeklar Skrevet 20. juni 2007 #12 Skrevet 20. juni 2007 Av ren nyskjærrighet, hvorfor ønsker dere ikke å amme?
TøffiTrynet☠ Skrevet 20. juni 2007 #13 Skrevet 20. juni 2007 Jeg slet mye med amminga sist gang, tok lang tid før jeg kom i gang... Masse mas og styr på barsel og fra svigermor og lignende.. Etter nesten 4 mnd. med stress og mye skriking fra lillemann mista jeg melka.. Så da ble det flaske. Bestemte meg for å prøve igjen denne gangen, for man hører jo at morsmelk er best.. Jeg fikk ikke dreisen på det nå heller. Så her sitter jeg med en fornøyd liten kar som kun får flaske! Det er kjempegreit! Man må velge selv...
Fløffy Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 20. juni 2007 Jeg fikk brystbetennelse da førstemann var 6 uker og hadde henne med på sykehuset på mitt 1 måneds opphold med intravenøs antibiotika og 3 kirurgiske inngrep... Men heldigvis kan jeg slå i bordet med papirene mine (på føden). Skjønner at de må "pushe" amming litt for at folk skal gidde å stå på, men jeg synes det er litt latterlig med så mye propaganda!
Gjest Skrevet 20. juni 2007 #15 Skrevet 20. juni 2007 ja, det lurer jeg på også. Kan ikke finne en god grunn til å gi det opp før man har prøvd ...
*Vi blir 5* Skrevet 20. juni 2007 #16 Skrevet 20. juni 2007 Jeg ammet og kommer til å gjøre det neste gang også fordi jeg tror det det er beste for mine barn dessuten er det veldig koselig... Jeg forstår at noen ikke kan/vil amme...man trenger ikke noen spes. grunn syntes jeg...det kan vel mamma bestemme selv.Det er jo helt sykt for et ammepress man blir utsatt for på sykehuset ...for meg gikk det jo greit men har hørt de fæleste historiene. Jeg vokste opp på ku-melk..ble jo sånn tåli folk av meg og =)
@nne p@ l@nne Skrevet 20. juni 2007 #17 Skrevet 20. juni 2007 Jeg skal amme for det passer meg bra. Synes de er fint at de opplyser på helestasjon og sykehuset om hvor bra det er for babyen osv, hjelper de som vil, men ikke får det til. Men der får de også slutte!! Når folk sier nei, så sier de nei! Det er mange ulike grunner til at noen ikke ønsker å amme, og det kan være grunner en kanskje ikke ønsker å dele med JM, helsesøster eller barselposten på sykehuset! Det er det ingen som har noe med, for det er en privatsak!
prøvekluten+3små Skrevet 20. juni 2007 #18 Skrevet 20. juni 2007 jeg HÅPER jeg skal få til å amme denne gang..men med to feilaktige forsøk tidligere,så har jeg ikke det helt store håpet om at det plutselig skal bli supermye melk denne gangen:O) men jeg opplevde og ammepresset massivt, JA! som førstegangsmor gikk det faktisk så langt at gutten vår fikk lyyyslys avføring,som tyder på underernæring,før noen reagerte..og da hadde jeg kjatra i vei om mme i flere mndr og at han ikke fikk nok av morsmelka osv osv..men visste jo i grunn ikke bedre da,når rådene du får fra alle hold i helsesektoren sier: amm mer,så øker produksjonen,drikk ammete,spis ditt spis datt.. så mitt råd: følg din egen overbevisning om dette..tror du ungen din får for lite,så er det bedre å supplere med mme enn at det skal g¨s¨langt som det gjorde hos meg første gang..fatter ikke at de ikek reagerte på at han lå ved puppen så og si heeletida! burde jo vært tatt melkeprøver og slikt av meg..samt det faktum at jeg aldri en eneste gang hadde brystspreng?? er jo og litt rart.. med nr to kjørte jeg mitt eget løp..prøvde jo ut amminga på han og,og han fikk så lenge jeg hadde noe å gi han,men vi supplerte med mme fra første stund nesten,og jeg pumpa mellom,for å prøve å øke produkjsonen..ironisk nok fikk jeg beskjed om ikke å gjøre dette første gang...kunne føre til overprodukjson vettu! *dåån* nei,stå på deres jenter! ikke bukk under for presset om dere mener annerledes!
Gjest Skrevet 20. juni 2007 #19 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har lyst bare å gi råmelken siden den er ganske viktig, men det gjør jeg bare om jeg får tabeletter for å stoppe etterpå. Vil ikke amme mer pga kraftig brystbetennelse og bare tull forrige gang.
Gjest Skrevet 20. juni 2007 #20 Skrevet 20. juni 2007 jeg hadde ikke tenkt til å amme, men etter å ha lest om alle fordelene for noen dager siden har jeg ombestemt meg. har ikke spesielt lyst, men det er det som er best for den lille, så jeg må ihvertfall prøve.
@nne p@ l@nne Skrevet 20. juni 2007 #21 Skrevet 20. juni 2007 Må bare si at en venninne av meg fikk brystbetennelse med førstemann. Endte i operasjon osv. Men hun hadde ingen problemer med dette andre gangen, så det er mulig :-)
Fløffy Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #22 Skrevet 20. juni 2007 Godt å høre - kanskje man skal prøve... Hm... Godt jeg har tid til å tenke på dette (130 dager igjen). Kommer sikkert til å ta det opp på journalskrivinga, så da kan jeg jo spørre de som liksom skal kunne det.
<3 Sander og Marco <3 Skrevet 20. juni 2007 #23 Skrevet 20. juni 2007 Jeg må innrømme at jeg ikke har vært så keen på å skulle amme..... For meg så har pupper være endel av sexlivet til meg og sambo, og når han "leker" med de, så setter jo det følelser i sving. For meg så er pupper endel av det... Derfor har tanken på å amme blitt så rar, for det er noe jeg forbinner med noe annet! Jeg har vært livredd for tanken, for tenk om jeg skulle blitt opphisset av at babyen skulle suge.... For meg så har det vært ekkelt og helt utenkelig.... Men etter mye samtale med jordmor, som tok tankene mine alvorlig, har jeg kommet over de tankene og fått bearbeidet de noenlunde. Jeg er blitt bestemt på at jeg skal prøve det beste jeg kan å amme, så får jeg heller slutte om det blir ekkelt. Er så rart å skrive detta her... Har slitt MYE med dissa tankene.... Har lurt på om det bare er meg som kan tenke så ekkelt..... Er det flere?
Arwen* Skrevet 20. juni 2007 #24 Skrevet 20. juni 2007 Vil bare si at jeg synes det er verdt å streve litt for å få til amming, føre man gir opp. Skjønner godt at det er flere grunner til å ikke ønske å amme, men kanskje det går ann å prøve å se hvordan det går allikevel? Synes det er litt trist om noen bevisst velger bort den store ekstragevinsten man får av å amme, nemlig et sterkere immunforsvar. Jeg driver barnehage og ser hvor ofte enkelte er syke det første året spesielt i barnehagen. Og foreldre som sliter, fordi de må være så mye borte fra jobben med syke barn. Jeg selv har nesten aldri syke barn, og mine to er 3,5 og 8 år. Det er en stor lettelse både for barna mine og oss som foreldre å slippe å bruke for mye tid på syke barn. Så jeg synes dere bør tenke dere nøye om før dere velger bort amminga!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå