Gå til innhold

Dere som gir barna lørdagsgodt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får de og når får de det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvor gamle er de?

Skrevet

Jenta mi ble 2 i mai, hun har på det meste fått en liten sjokolade(eventyrsjokolade eller kinder sjokolade), en kjærlighet eller en sånn sukker lebestift eller hva jeg skal kalle det (1, 50 kr på kiwi), et lite glass brus eller saft(ca 1,5dl) og ca 1,5dl "tetge" (enten kornflakes eller salt potetgull). Det pleier å være hvis vi er på besøk hos besteforeldre på lørdagen.

Somregel blir det en søt ting, brusen, kornflakes og druer. Er kjempe glad hun tror kornglakes og havrefras er potetgull;) Og druer er så godt at ho gjerne glemmer den søte tingen vi har kjøpt for å gnu i seg druer. Det er jo sunt godteri;)

Skrevet

Gutten vår på 2,5 år får ikke lørdagsgodt hver lørdag, men når han får det så er det somregel en sånt lite rør med smartis, eller den lille boksen med non-stop (og jeg hender jeg stjeler litt også) kremt kremt ;-))

Så det er ikke så mye godteri på denne gutten nei..

(sist lørdag var det vannmelom som ble lørdagsgodtet og lørdagen før var det jordbær)

Skrevet

Gutten ble 2år i mars. Han får gjerne noe non-stop til barnetv. Han blir like glad for druer,is eller bamsechips. Noen ganger får han selv plukke noe smågodt. Det er visstnok kjempe spennende.

Skrevet

Guttungen er 2 år og 5 mnd. Og han får lørdagsgodt hver lørdag.

Men annen hver lørdag får han frukt, melon, jordbær, hjemmelaget fruktsalat ol.

De gangene han får gotteri er det som regel en pose med litt forskjellig opp, barnetv posen eller cars ol. Men han liker ikke halvparten som er oppi der. så ikke så mye han spiser. Noen ganger får han elias cips eller bamse chips. kun en liten skål ikke hele posen :)

Skrevet

Skriver ikke for å provosere, men lurer på hvorfor vi gir så små barn lørdagsgodt? Fins det noen anbefalinger rundt dette fra 'helsehold'? Tenker for å skape gode vaner rundt det med godteri. Husker selv at vi fikk kun godteri på lørdager, men da var vi i skolealder. 'Husker' man/får man gode vaner rundt det med snop om man får det når man er så liten? Er det mao. nødvendig så tidlig?

Spør bare fordi jeg selv foreløbig ikke gir lørdagsgodt, og vet ikke helt når vi skal begynne med det...:-) (2 år 2 mnd)

Skrevet

Min datter fikk lørdagsgodt noen måneder før hun ble 3. Kunne nok ventet litt til, men det var da hun begynte å bli klar over at godteri fantes. Med lillebroren blir det nok litt tidligere, han får nå bokstavkjeks når hun gomler godteri, for han skjønner at noe skjer. Jeg synes det fungerer veldig greit, hun vet at godteri kun spises på lørdager (eller i bursdag el) og maser aldri i butikken. Hun får som regel litt smågodt, så mye at hun føler hun kan dele avsin overflod til oss. Spiser etter middag under barne-TV og orker ikke så fryktelig mye men hun koser seg veldig.

Skrevet

Sønnen min nærme seg 3 år nå, og få lov til å velge hva han vil ha i godte posen sin. Men ikke mye, ellers blir det umulig å legge han om kvelden.

Skrevet

Hun får mellom 10-15 non-stop (hun har melkeallergi, så det blir den mest barnevennlige melkefrie sjokoladen) hver lørdag, resten ekspederer mor, he-he.(2.5 år)

Lillesøster på 9.5 mnd får en fjerdedel non-stop. Hun ELSKER også opskåret tørka aprikos.

Var visst ikke like lett å være striks på godteri, når det er ei Snuppe som skal gjøre ALT storesøster gjør (helt utrolig hvor tydelig det er).

Ellers så lager jeg smoothies og/eller baker en liten kake (muffins, cookies e-l.)

Skrevet

Her har vi alt snopet til alle i en bolle, så tar de selv hva de vil ha. Som oftes går det hardest utover fruktbollen som er strategisk plasert rett ved siden av snop skålen og er mye større. Også har vi vært litt lure å kjøpe endel ting som vi foreldre liker som vi vet ikke barna liker, så da spiser de heller ikke så mye selv om det står på bordet.

Men nå skal jeg bli husmor på heltid så da blir det nok litt mer skjerpings på snopet. Har ikke noe ønske om at lørdag skal være en slik godte dag. Og at godteri må være sjokolade, seigmenn osv. Steke vaffler til barnetv av og til, bake en kake, fruktsalat med litt krem på osv. Selv hadde jeg aldri lørdagsgodteri da jeg var liten, og syns det var helt greit. Aldri noen nedtur om vi ikke hadde noe en helg osv. Men hadde som oftes ett eller annet stående på stuebordet bestandig. Veldig ofte saltstenger, men en pose med saltstenger kunne vare en uke eller to på fire personer. Så jeg håper jeg klarer å få gjennomført dette med de fire vi har i hus, uten store problemer. Om vi koser oss med potetgull en dag i uken syns jeg ikke det er noe galt, men syns ikke det skal være en selvfølge at det er sjokolade på lørdag da. Mye godt som ikke er sjokoade og i godte hyllene i butikken. Men noe kos til barnetv i helgene syns jeg er ok, da alle kryper opp i sofaen sammen.

Skrevet

Ikke lørdagsgodt. Vår toåring ser heller ikke fast på barnetv. Han får smake litt kake osv. når det serveres v bursdager osv. Ellers går det i frukt, nøtter og rosin.

Skrevet

Gutten vår på 2 1/2 år får aldri lørdagsgodteri. Han vet rett og slett ikke hva det er, for vi har aldri gitt han godteri. Det er jo absolutt ingen vits i å lære dem til å spise godis. Vi spiser heller aldri godis mens han er våken. Kaker vil han ikke ha.

Skrevet

Jenta vår på 2 vet ikke hva godteri er, for hun har aldri fått tilbud om det. Barna våre kommer til å spise nok godteri før de når voksen alder og jeg ser ingen grunn til å introdusere dette før hun viser interesse for det selv. Det samme gjelder forøvrig saft og brus også.

Hun er heller ikke så opptatt av kaker osv, men vanilje is liker hun godt:-)

Skrevet

Barna våre får smake søtt når vi spiser,gjerne litt hver lørdag.Også en gang i uka hvis vi spiser.

Jeg skjønner ikke at jeg skal sitte og spare på alt som jeg syns er digg til etter ungene har lagt seg for så å sitte og meske meg med det alene.

Hvis de får litt i ny og ne så er det ikke så spennende lenger heller,her spiser de like gjerne frukt som sjokolade.Alt med måte,bare man pusser tennene godt så er det ikke farlig.

Hvor lenge skal man vente med å introdusere godis for de da mener dere?

Vi koser oss sammen vi,og det føles riktig for oss.

Så får andre gjøre hva de syns er riktig.

Skrevet

De får det som oftest til barne-tv på lørdagene, men det hender de får det tidligere på dagen dersom vi skal spise noe god middag til barne-tv tiden i stede. De er 4,5 og 2,5 år. Begge to får litt chips, som oftest skruer eller ostepop, litt smågodt i løs vekt, f.eks krokodiller, skumputer ol, en liten sjokolade som kindersjokolade eller noen andre biter med sjokolade og gjerne enten en liten dropseske (gump eller smurf) eller en kjærlighet på pinne. De får ikke mer enn at det er plass oppi en liten plastskål fra IKEA og han på 2,5 år spiser gjerne bare halvparten av det også. Helt greit synes jeg, og begge ungene synes det er stort å være med på butikken og finne seg lørdagsgodt :-)

Skrevet

Til anonym: Jeg gir min 2 åring fordi han har en eldre bror som får og den eldre broren har lært dette av andre barn igjen (altså at man får snop på lørdager), nyter ikke å prøve å gi noe annet heller, vi har prøvd ;-)

Skrevet

Typisk forsvarstale - kan du ikke fortelle om egne vaner uten å hakke på hva andre velger. Og hva er målet ditt? Få andre foreldre til å stappe i barna sine mer sukker? Om man ikke har fått med seg at barn får i seg ALT for mye sukker, så kan man ikke ha fulgt mye med. Det er en myte at det blir så "spennende" om man ikke får det hele tiden. Min gutt får minimalt - og blir ikke "gal" etter godteri når han ser det. Har derimot sett mange barn som er vant til godteri være temmelig maniske.

Skrevet

Småen på 2 år og 8 mndr her i huset har aldri hørt om lørdagsgodt. Han vet ikke forskjell på lørdag og mandag heller. Han kommer ikke til å bli introdusert for lørdagsgodt før han spør etter det selv, og da vil jeg begrense det til noe ekstra god frukt og et par kjeks. Jeg er ikke hysterisk på dette med godterier, men jeg synes barn spiser mer enn nok snop når de kommer i den alderen at vi foreldre ikke kan kontrollere hva de trykker i seg. Så inntil den tid, vil jeg begrense inntaket hans så godt jeg kan :o)

Skrevet

Skriver jeg at jeg stapper ungene fulle av sukker? Ser ikke jeg har skrevet det noe sted.Alt med måte står det,sunn fornuft betyr det!

Og jeg står for det jeg mener,i motsetning til deg som ikke tør signere en gang.

Skrevet

Selv gir vi ikke småen lørdagsgodt, men når han er hos besteforeldrene får han en boks rosiner eller et par potetgullflak, druer, jordbær ol.

Rundt barnetv tid får han frukt (men han ser vanligvis ikke barnetv og sitter ved bordet og spiser), men på lørdag får han spise det foran tv mens han ser barnetv. Vi har også gjerne gjort litt mer ut av det og skåret opp frukten fint ol.

Skrevet

Han får stort sett en eske med pastiller (Gump eller Smurf) evt. tilsvarende mengde med Non Stop i en skål. Han får det stort sett til barne-tv. Han er 2 år og 3 mnd, og vet godt hva snop er ("yamana" og "olade" som han kaller det). På sommerfine dager, er vi ikke så gnitne på is heller...

Skrevet

lillegutt er 2,5 og hvis han får noe annet enn frukt eller rosiner så velger han gullfisk- elske det.

Skrevet

Jeg er anonym som skrev innlegg nr. 7 fra toppen, og lurte på 'hvorfor vi gir så små barn lørdagsgodt...'

Har fått mange innspill på det, takker. Tenker at vi drøyer en god stund ennå, så tar vi det etterhvert med frukt, boller o.l

Alle finner den veien som passer for dem.

Skrevet

Dattera mi spiser godteri uavhengig av hvilken dag det er hun.... hvorfor er det på død og liv lørdager vi skal kose oss?? Hvorfor ikke en is på onsdag, eller non stop på en tirsdag hvis hun har vært veldig flink til å gå på do f.eks.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...