solstråle69 Skrevet 20. juni 2007 #26 Skrevet 20. juni 2007 Jeg synes det med sosialisering blir brukt for alt det er verdt i denne sammenhengen... Det kan absolutt bli for mye av det også, alle har behov for alene-tid også - men det blir liksom glemt i denne sammenhengen. Jeg tror ingen barn har behov for sosialisering 5 dager i uka, 7-9 timer pr dag. For ganske mange blir det faktisk for mye. Virker som om mange har glemt at barnehager ble til pga foreldrenes behov.
så var vi 4 Skrevet 20. juni 2007 #27 Skrevet 20. juni 2007 Der tar du vel ganske feil selv om det blir kverrulering. Barneparkering ble til for foreldrenes behov, barnehager er til for barna.
solstråle69 Skrevet 20. juni 2007 #28 Skrevet 20. juni 2007 Mulig noen prøver å innbille seg det... Er det virkelig noen som har barna i bhg 5 dager i uka, 7-9 timer pr dag, for barnas skyld???
så var vi 4 Skrevet 20. juni 2007 #29 Skrevet 20. juni 2007 Hvis foreldrene må gjøre et for å ha mat på bordet og tak over hodet vil jeg tro det er for barnas skyld, og sin egen. Og det er faktisk ikke alle som har mulighet til å gå hjemme, eller lyst for den saks skyld.
solstråle69 Skrevet 20. juni 2007 #30 Skrevet 20. juni 2007 Og det er helt greit for meg! Men jeg synes det blir for dumt å si at det er synd på barn som ikke går i bhg, pga for lite sosialisering!
så var vi 4 Skrevet 20. juni 2007 #31 Skrevet 20. juni 2007 Her vi bor er det nesten ingen andre unger på Martins alder så han har ingen lekekamerater annet enn de få gangene noen har tid til å møtes på kafe med sine babyer. Det er verken åpen barnehage eller store lekeparker der unger møtes, så her er alternativet å ta han med i barnehagen der bestemora jobber så han får leke med unger der. Da er det jaggu ikke mye til sosialisering utenom. Men for all del, de som ikke har ungene sine i bhg er verken dårlige foreldre eller noe, man finner ei løsning for sine egne unger. Det som er litt interessant er jo det at de som er hjemme med ungene er gode foreldre som attpå til presterer å rakke ned på de som velger bhg (dette gjelder jo selvsagt ikke alle).
solstråle69 Skrevet 20. juni 2007 #32 Skrevet 20. juni 2007 Jeg rakker absolutt ikke ned på de som har barn i bhg! Det jeg reagerte på i dette innlegget, var at HI rakket ned på de som IKKE har barn i bhg! Synes respekten bør gå begge veier, jeg da...
*dum&deiLig*™ Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #33 Skrevet 20. juni 2007 solstråle: Mitt barn tilbringer ca 5 timer i våken tilstand i bhg 5 dager i uken. De aller fleste på småbarnsavdelingen sover 1-3 timer hver dag. 25 timer i uken er vel ikke hårreisende mye? Jeg har ikke rakket ned på noen, jeg sier bare hvordan realitetene er. De som er vant til å omgåes med andre barn i feks bhg, har lettere for å komme inn i miljøet på skolen når den tid kommer. (seff med visse unntak, personligheten spiller også inn.) Synes forresten at Molly Mus forklarte det på en bra måte=)
winneboo Skrevet 20. juni 2007 #34 Skrevet 20. juni 2007 Verken jeg er broren min gikk i barnehage, men ingen av oss har vært spesielt avhengig av mamma. Hadde faste lekekamerater hver dag, som heller ikke gikk i barnehage. Men vesla min skal helt klart i barnehage for jeg kjenner ikke nok folk som har barn. Bare synd hun hun ikke får barnehageplass før hun er 3år(vis hun får plass neste år da) hun har ikkke fått plass frem til nå. Men her i byen er det bare 50% dekning for barn under 3år da. Kjipt at halvparten av de som søker ikke får plass. Men hun skal til dagmamma til høsten da.
Katja Skrevet 20. juni 2007 #35 Skrevet 20. juni 2007 Gidder ikke delta i diskusjonen. MEN: ett sted sto det at barnehager er til for ungenes skyld. Det er faktisk helt feil, barnehager ble startet for at barna skulle ha et sted å være mens mor jobbet (på fabrikk den gang), og slik er det fortsatt. Barnehager eksisterer for at foreldre skal ha et sted å ha barna sine mens de er på jobb selv.
så var vi 4 Skrevet 20. juni 2007 #36 Skrevet 20. juni 2007 Barneparkering ble lagd for å oppbevare barn, barnehager ble utviklet til det de er for å gi ungene ett pedagogisk opplegg med mening mens foreldrene er i jobb.
Katja Skrevet 20. juni 2007 #37 Skrevet 20. juni 2007 MEN uansett, barnehagene er til for foreldrene, ikke for ungene. Jeg mener ikke at ungene har det dårlig der, men barnehagen er til for foreldrene uansett. Det er vi som jobber i barnehage meget klar på også: barnehagen er et servicetilbud for foreldrene.
så var vi 4 Skrevet 20. juni 2007 #38 Skrevet 20. juni 2007 Da håper jeg virkelig ikke min lille gutt kommer i din barnehage.
Katja Skrevet 20. juni 2007 #39 Skrevet 20. juni 2007 Hehe, dette er nok noe som er gjengs for alle barnehager, så da har du nok et problem den dagen du skal sende junior i barnehage. Jeg mener faktisk at det står enten i Rammeplanene eller i Barnehageloven at barnehagen er til for foreldrene. Men det skal jeg ikke uttale meg for bombastisk om. Hvem tror du barnehagen er til for? Ungene? Hvorfor skal barnehager finnes for ungene sin skyld? Jeg skjønner ikke den jeg.....
solstråle69 Skrevet 20. juni 2007 #40 Skrevet 20. juni 2007 Helt enig med deg Katja! Lurer også på hvor HI har påstanden om at sosialiseringen barn får i bhg er helt nødvendig - en realitet??
*dum&deiLig*™ Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #41 Skrevet 20. juni 2007 Sier ikke at det er nødvendig, men sier at det er en fordel.
solstråle69 Skrevet 20. juni 2007 #42 Skrevet 20. juni 2007 Skjønner fortsatt ikke på hvilket grunnlag du kan komme med den uttalelsen?
Brava Skrevet 20. juni 2007 #43 Skrevet 20. juni 2007 Sosialisering er vel og bra men på hvilken måte dette skal foregå er opp til foreldre. Det er ikke svart/hvitt om bhg er det beste eller ei. Noen bhg er bra/andre dårlige, noen barn liker å gå i bhg/noen liker ikke, noen foreldre klarer utmerket å sosialisere sine barn uten at barna går i bhg/andre foreldre klarer det ikke...osv, osv..
Katja Skrevet 20. juni 2007 #44 Skrevet 20. juni 2007 Dum og deilig Du sier ikke at det er en fordel, du sier "stakkars de ungene som ikke går i barnehage". Du syns faktisk synd på de ungene som får være hjemme med mamma`n sin. Jeg lurer på hvor du henter informasjonen om at de ungene som har gått hjemme sliter med sosialisering o.l på skolen? Den skulle jeg likt å se du.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå