Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Er 25 uker på vei, og har fått litt mage, men tydeligvis ikke nok i følge alle andre. Nesten alle jeg møter har en eller annen kommentar om at jeg har så liten mage. Er så lei og blir veldig bekymret. Var hos legen for en uke siden, og alt var bra. Nesten så jeg ikke har lyst å vise meg blandt folk i frykt for kommentarer. Må også tenke på hvordan jeg skal kle meg. Om jeg skal skjule magen helt eller ha på noe som gjør den større. Var på fest med noen naboer, og fikk høre nok en kommentar fra samme dama, om at jeg var fryktelig lita. Ikke første gang hun har sagt noe heller. Svarte tilbake ja vel, og at jeg var liten forrige gang også+ lo litt hånlig av kommentaren. Sa rett ut at jeg var lei, og bare gikk. Ille at man må være uhøflig for at folk skal forstå. Er det flere som har det sånn? Er det noen som har noen gode råd for hvordan håndtere slike kommentarer. Akkurat som folk kan si hva som helst til gravide.
strekkmerketrollet Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 jeg får kommentarer om det motsatte.. like lite gøy det også. Har ikke lagt på meg noe enda (er 26+0), men har fått bra med mage. Ganske ille at en må vere uhøflig ja, men i mine øyne var jo hun uhøflig først..... skjønner ikke hvorfor folk heeeele tiden skal mene noe om gravides mager :s Greit nok viss to gravide sammenligner magene sine, men at ALLE skal ha en mening? nei vettu hva....
Trønderjente82 Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Jeg får kommentarer begge veiene. Mange synes jeg har liten mage, mens noen sier "du vokser og gror ser jeg" Det er greit om de nærmeste kommenterer det, men det blir litt slitsomt når man får kommentarer på magen av alle og en hver, heeeeeeeeeeeeele dagen!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 Helt enig med dere.Jeg er 4.gangs fødende og hybelen har vært leid ut før!!! Får bestandig stor mage men er ikke stor selv så jeg er veldig stolt av den.Den er spiss og stram og jeg er forholdsvis slank og fast i fisken selv...hehe...... Har ikke lang rygg som barnet kan vokse langs med så magen popper ut. Alle må liksom mene noe......Det er ikke to der inne????????Noe så frekkt.Det skulle ikke vært lov. De må¨da tenke litt hva vi føler og. Det er vel like ille å høre at den er liten som stor tror jeg.Folk får skjerpe seg. Enn visst vi skulle gått å sagt til folk i tid og utide: nå tror jeg jammen du har lagt på deg. Ser du vokser og gror.....mye godt i grillmat vettu......Det hadde vært herlig å sagt.Og hvorfor ikke, det må jo være like mye lov som at gravide med fine mager skal få tåle usmakelige kommentarer. Vi får drite i di, men vet ikke helt hva vi skulle svart tilbake..Noen med gode forslag???Veldig kjedelig at man skal føle seg uhøflig for at folk skal skjønne ja!!!!
enpå3ogenpå1 Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Usj det er så kjedelig at det skal være sånn. Jeg får kommentarer på at jeg har stor mage (er 17+5) av fremmede, mens venner synes jeg ser fin ut og at jeg ikke har så stor mage til snart å være halvveis. Men det er utrolig åssen folk bryr seg. Hva pokker'n har de med om man har stor eller liten mage?? Hvorfor kan de ikke bare være hyggelige??? Er det så vanskelig?? Nei - da er det bedre å juge for den gravide da - og si at man ser flott ut og stråler, selv om man ikke føler seg så flott av en eller annen grunn.
enpå3ogenpå1 Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Hahahahaha - anonym - jeg er hjertens enig!!!! Sånne kommentarer burde man slenge tilbake til disse folka!!!!! Hadde vært kjempegøy å sett reaksjonen deres!!!!!!! Himmel og hav - det må jeg teste i sommer *lol*
Happy H Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 eg fikk hele tidn kommentarer andre veien m førstemann. alle syntes eg va så diger, folk trodde eg va dagsventende 4mnd før,og en dame ute på kafe satil meg "oy så nedsunket du er, no kan det ikkje være lenge igjen", då hadde eg 2 mnd til termin. min egen farmor kalte meg for en diger hvalross.. ja ka ska eg si, ingen av disse va d noe særlig koselig å få høre. men eg måtte tilslutt barelukke ørene og ikkje bry meg om alle andre og heller bare kose meg med den magen eg hadde! Lykke til videre,magen vokse i rykk og napp og alle e forskjellig.vær stolt over kulen du har!!!!=)
twoboys & a girl Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 Folk må alltid ha noe å si og mase om. Når skal dere ha barn? Hvor fort det gikk/ sakte det gikk. Hvor stor mage/ liten mage du har? Lenge igjen? Kjenner du noe??? Holdt på å bli gal sist av alt maset og sånn var det ikke før... Denne gangen tåler jeg ikke så mye. Kan ikke folk lære seg å være hyggelig, litt folkevett tar man ikke skade av.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 18. juni 2007 #9 Skrevet 18. juni 2007 I forrige uke hadde jeg en periode hvor jeg ikke syns dette var noe morsomt... Fikk så mange komentarer på at jeg var blitt svær/kommer til å bli svær/blitt tykk/du må ha lagt på den enormt mye osv. Ble faktisk litt lei meg... Går jo an å si noe hyggelig da. (?) Jeg hadde aldri fått til å si slikt til en som var gravid iallefall... Jeg syns ikke selv jeg er spesielt stor, er jo 6 mnd på vei sa JM og da må det da være såpass. (bilder på profilen om dere vil se) Drit i hva folk sier! Noen mener magen har voks mye, andre lite... Men det er vanskelig ja, for man blir så paff når folk sier slikt...
Fabelaktiv Skrevet 18. juni 2007 #10 Skrevet 18. juni 2007 Syns ærlig talt dere overreagerer hele hurven.. folk er interessert og vil vise det de vet bare ikke hva de skal si.. som om de mener noe vondt med det? trur ikke det ta det til dere som genuin interesse i et nytt lite menneske og det vidunderet det er at et liv vokser i magen deres..
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #11 Skrevet 18. juni 2007 Greit nok at folk ikke mener noe vondt med det, men hvordan kan ordet fryktelig bli oppfattet som et positivt ord. Har man virkelig forklaringsplikt ovenfor alle og enhver om hvorfor man ser stor eller liten ut??? Hva skal en si da uten og måtte forklare? Takk. Det var hyggelig sagt. Ikke lett når man blir lei seg. Syns det er ganske frekt å kommentere utseende til folk på den måten.
Fabelaktiv Skrevet 18. juni 2007 #12 Skrevet 18. juni 2007 Hrmf.. lest ikke alt så nøye skjønner jeg.. Syns ikke folk skal kommentere hvor mye man legger på seg nei.. men at magen blir kommentert det skjønner jeg.. om den er liten eller stor.. svar tilbake da... eller si at #det var vel ikke det hyggeligste å si til noen som.....# eller no sånt.. folk får holde seg til å kommentere magen ja. har ikke vært borti andre enn sambo som har kommentert at det har lagt seg litt ekstra her eller der jeg.. ikke snilt å kommentere på resten av kroppen hvis man ikke har noe hyggelig å si..
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #13 Skrevet 18. juni 2007 ikke bry deg om det! fikk ikke mage før uke 32- før det var det ingen som så at jeg var gravid- hadde ikke mage fra før heller... nå står den rett ut =) men får enda kommentarer- noen mener den er SVÆR og andre gratulerer meg med at jeg har fått den ut- de mener jeg ikke har mage driter i det igrunnen =)
*1+1=2 små* Skrevet 18. juni 2007 #14 Skrevet 18. juni 2007 Er ikke særlig å få høre: magen du har tilsier ikke at du er gravid...(type: du ser bare feit ut) SORRY at jeg ikke har kjempe stram mage i uke 17...har fått en liten kul men ser egentlig ikke særlig gravid ut...men men men men folk skal vel mene noe om ALT, ikke alle har en "perfekt" mage, lurer på hva folk egentlig forventer..
Micha.. Skrevet 18. juni 2007 #15 Skrevet 18. juni 2007 i forrige svangerskap fikk jeg ene dagen høre at jeg var stor, andre dagen at jeg var liten...tror det kommer an på øyet som ser og hva de har å sammenligne med, så det er bare å ta det med ro å svare at du er akkurat så stor som du trenger å være, det var de alle enige i!!!
lima78 Skrevet 22. juni 2007 #16 Skrevet 22. juni 2007 jeg opplever d litt sånn at folk spør: er det lenge igjen? når jeg svarer oktober, får de et rart uttrykk i ansiktet og sier: åååå? så lenge? eller de sier ikke noe.. å da kommer det an på min dagsform hvordan jeg tolker svar, kommentarer og uttrykk.. men går hele tiden med en følelse av at alle synes at magen min er så stor.. blir lei av d.. har lyst å bare kle meg i stramme topper og vise den fram... men er lei av å måtte unnskylde meg...for det er sånn det føles.. ( i allefall i dag ;-)
Tigermor. Skrevet 22. juni 2007 #17 Skrevet 22. juni 2007 Jeg får også høre at magen er stor! Vanlige kommentarer som jeg hører er: oi den har kommet fort...er du virkelig bare 15uker på vei...det må da være 2 dær inne osv ! Heldigvis tar jeg meg ikke nær av disse kommentarene, synes det er stas med magen som vokser! Liker derimot IKKE folk som kommenterer, spør og graver ang bekkenløsninga mi... hører nesten daglig: Uff stakkar deg..bekkenløsning SÅ tidlig, ja dette blir et LANGT svangerskap!!...Gjør det virkelig SÅ vondt?, det er jo ikke mulig så tidlig det! ...Hvorfor går du så rart da??
Stratos med 3 barn Skrevet 22. juni 2007 #18 Skrevet 22. juni 2007 Sikkert bare misunnelse! Jeg har stor mage og er i uke 18, så hvis du vil bytte...? Bare vær glad til du, så slipper du sikkert unna endel plager som mange andre har; ryggen, bena etc
jutu Skrevet 22. juni 2007 #19 Skrevet 22. juni 2007 Tror folk som kommenterer de gravides mage ikke mener å såre noen på noen som helst måte. De tenker bare ikke over hvordan vi hormonelle gravide reagerer. Jeg er selv 2 gangs fødene og hadde veldig liten mage i forige svangerskap, til og med jordmor kommenterte det da jeg ble innlagt på føden. Det var veldig mange som kommenterte den lille magen min, men jeg prøvde å tenke posetivt på hvor "heldig" jeg var som ikke hadde plagene med stor mage selv om jeg egentlig missunte de med større mage.Til de som kommenterte at magen min var liten sa jeg bare at jeg bærte barnet tett inni meg ( var legen som sa jeg bærte barnet mitt sånn) og at jeg var glad jeg ikke var større. Nå derimot er jeg ganske mye større enn forige gang og kjenner at det er veldig mye tyngre enn å være "liten". Kos deg og vær stolt av magen din enten den ser slik eller sånn ut, det viktigste er at babyen har det bra!!!!!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #20 Skrevet 22. juni 2007 heisan du Jeg er i uke 20 og synes selv jeg har fått masse mage , men andre kommenterer at jeg ikke har det og hvis de ikke vet at jeg er gravid spør de ikke får og si det slik, føler at folk kommenterer seg imellom at jeg har blitt tykk( de som ikke vet det da) Ganske irriterende , men prøver og tenke slik at jeg får vell tids nokk mage og man skal jo tross alt bli normal igjen etterpå og kanskje jeg er så heldig at jeg slipper strekk merker og slikt fordi jeg ikke er så stor. Da blir det på en måte en positiv ting, selv om jeg gjerne skulle hadt såpass mage at folk ikke var i tvil om jeg var gravid.
sol og varme Skrevet 23. juni 2007 #21 Skrevet 23. juni 2007 jeg får kommentarer om det motsatt, fikk det forrige gang også -alle sier: ja, du har jo blitt fort stor i de to forrige også - men etterhvert så blir man faktisk lei.. .spesielt når det er samme person som må vrenge kjeften sin og himle med øynene når de ser en, forstår godt du blir lei... jeg møtte ei som var veldig liten for å være langt på vei - men forklarte henne også at hun var "heldig" fordi det ikke er særlig å bli så fort stor... men det er ikke noe jeg sier til hvem som helst heller... man er så sårbar når man blir gravid, men hvis jeg var deg - så kanskje prøv å tenke slik at de kanskje er litt misunnelig på deg som er liten, så lenge du vet at babyen har det bra og vokser så er det fordi du bærer mer inni deg - og ikke som meg som bærer mer utenpå... vær stolt av deg selv, og tenk at de er bare misunnelige - for det er jeg.... skulle ønske at jeg ikke så ut som jeg venter tvillinger etter kort stund.... magen din strutter nok snart så mye at du ikke hører disse kommentarene lenger... VÆR STOLT
Kossi Skrevet 23. juni 2007 #22 Skrevet 23. juni 2007 Jeg opplevde for noen dager siden at en kollega bøyde seg ned, tok rundt hele meg og ga magen min en klem! (????) Andre kommentarer (fra mannlige kolleger) har vært: - Åssen går'e, tjukka? (Evt. "feita" har også vært brukt - og jeg er i utgangspunktet normalvektig.) Ha en fin St. Hans-feiring! )
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 23. juni 2007 #23 Skrevet 23. juni 2007 jeg er 23+0 i dag. I går var jeg på liten shoppetur og kjøpte noen bodyer til bebyen. Spurte ei jente med mora om de fikk brukt str 50 lenge osv.. Så får jeg den : ja men det kan jo ikke være til deg kan det det? Jeg bare jo: jeg er 5 måneder på vei? Så får jeg bare de stirretrynene som glaner og ikke sier noe på noen sekunder . og så sier mora hennes: men kjære deg du er jo såååå lita! GRRRRRRRRR ..Jeg har faktisk ganske mye mage, Men har jo ikke lagt på meg no fett slik mange andre gjør. Hvorfor MÅ man ifl alle være SVÆR og tung når man er gravid liksom..
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #24 Skrevet 23. juni 2007 Jeg har også fått slike kommentarer. Og det er sårende, faktisk. Jeg har gått rundt og bekymret meg jeg også bare fordi andre omtrent har hintet frempå at jeg burde være det. Det er i allefall slik jeg har følt det. :-( Men alt er bra med baby i magen, og jeg er glad jeg har liten mage selv. Mindre sjans for strekkmerker, enklere å bevege seg, enklere å finne klær som passer og letter å komme tilbake til normalen igjen etter fødsel.
lima78 Skrevet 23. juni 2007 #25 Skrevet 23. juni 2007 la inn et svar her i går å.. nå når er jeg inne å leser, så tror jeg at det blir feil uansett hva folk sier..... (stor eller liten mage) men vi kan vel ikke forvente at de skal holde kjeft heller?? hehe.. fikk kommentar fra en voksen mann her om dagen.. han mente at jeg ikke var så stor:-) da tenkte jeg at han har lært av kona da hun gikk gravid;-) hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå