Gå til innhold

Mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At folk med utdannelse nødvendigvis er smartere en di som ikke har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke smartere men en annen type kunnskap og oftere ett breder syn på ting.

Skrevet

Eller et mer begrenset syn på ting?

En som studerer fordyper seg ofte i ett spesielt emne som de kan masse om, mens andre igjen vet litt om alt;)

Skrevet

De har i hvert fall lært at det skrives DE og ikke DI. Som regel.

Skrevet

og så skrives det enn, ikke en...skal du først pirke frk. Anonym, så gjør det skikkelig;)

Skrevet

Bra du fyller inn. Men stå for det selv.

Skrevet

Nå har ikke eg for vane å drive å rette på folk da... For min del kan HI skrive som en spedalsk same med alle fingrene gipset... Så lenge eg skjønner hva hun vil frem til så e det godt nok. Var i grunnen bare et forsøk på spydighet:P

Vet ikke hvem som e dummest eg... De som krever perfekt rettskrivning for å kunne lese noe, eller de som klarer å få en mening ut av teksten selv med feil;)

Skrevet

Det var jeg som startet innlegget og jeg svarer først nå. jeg vet med sikkerhet at man trenger overhode ikke være smartere med utdannelse og den som sier noe annet tar alle over en kam og det er for teit. beklager feilene mine enda jeg har gått mye skole jeg. Men det er godt vi har di som tror di er perfekte og som er eksperter på og skrive alt bokstavelig riktig, sorry du trenger ikke ha noe høy iq av den grunn.

Skrevet

Tydelig at du har meninger om språket du også, siden du gidder å diskutere det.

Antar at du gikk glipp av den ufrivillige ironinen i HI's innelgg (hvis den ikke var frivillig, da).

Men for å svare seriøst: Det er mange måter å være smart på. Det finnes utdannede mennesker som ikke er spesielt smarte, og det finnes uutdannede mennesker som er supersmarte. Og omvendt. Hvis definisjonen av smart er størrelsen på IQen: Utdannelse gjør ikke noe med selve IQen din, den er konstant. Men utdannelse gir økt kunnskap innen visse felt. F.eks språk og rettskriving.

Skrevet

Kan jeg bare spørre om hvorfor du skriver "di", når du nå vet at det skrives "de"? Jeg spør av ren nyskjerrighet nå.

For det trenger man jo ikke akkurat lang utdannelse for å vite.

Skrevet

jeg har i allefall lært at kunnskap ikke kommer av måten man skriver på, og at kunnskap om mennesker,empati, medmenneskelighet og åpenhet veier tyngre enn all annen kunnskap:) hint hint!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jo nå skal du høre i motsettning til deg, sitter jeg og koser meg og når jeg blir veldig engasjert og ivrig og skriver kjempe fort er det ikke alltid det blir riktig noe jeg ser etterpå og så lenge folk forstår det jeg skriver DRITER jeg i det, !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Se skrev jeg et feil ord igjen huff av meg...!

Skrevet

Jepp, men punkt en: Dette er en krangleside. Forventer du empati her? Da er du naiv.

Punkt to: "Kunnskap kommer ikke av måten du skriver på". Setningen gir ikke helt mening. Skrivekunnskap er en egen kunnskap. Det er noe man blant annet lærer på barneskolen. Akkurat som man lærer matte og andre fag. Og man lærer selvsagt ikke å spille klarinett i mattetimen, på samme måte som man ikke lærer om fotosyntesen i norsktimen.

Så akkurat det argumentet ble noe pussig.

Skrevet

Joda, men DI kontra DE burde vel sitte automatisk hos de fleste voksne mennesker, det må du vel innrømme?

Skrevet

da skal jeg forklare den for deg, mennesker med dysileksi skriver som kjent ikke bra, MEN de kan ha mengder med kunnskap både og det ene og den andre, samtidig mener jeg den største kunnskapen vi kan ha er kunnskapen om mennesket, at det viktige er ikke om vi vet hvor høyt et fjell er eller hvor i verden afrika er osv , men at vi vet å ha kunnskap til å ta vare på de vi har rundt oss og på den verden vi lever i... DET er kunnskap i mine øyne:)

Empati var ett eksempel bare:)

Skrevet

Enig legger også til at man kan ha fått mye kunnskap av opplevelser i livet!

Skrevet

Enig med de to siste anonyme. Livslærdom kan på mange måter være viktigere enn skolelærdom.

Skrevet

Men da må du jo først klarlegge premissene for diskusjonen i hovedinnlegget, nemlig at du allerede har definert hva som er viktig kunnskap. Spørsmålet ditt sier ingenting om dette.

Utdannelse gir som nevnt tidligere kunnskap innenfor visse felt. F.eks astrofysikk, biologi, kjemi, medisin. Noen vil definere dette som svært viktig kunnskap. Kunnskap som driver verden og mennesket framover. Eller ville du kanskje heller at folk var fri for denne kunnskapen? Det er, selv om du ikke skjønner det, også viktig at enkelte vet hvor høyt det og det fjellet i Afrika er - geologi og geagrafi er ikke liksomfag uten mening og funksjon.

At man kan være et empatisk menneske i tillegg til å ha utdannelse er vel ikke noe å lure på, så hva vil du fram til egentlig?

Skal du dikutere, må du først legge premissene for debatten.

Til slutt: Dyslektikere er fritatt rettskrivningsrefs, det burde være opplagt.

Skrevet

vel siden jeg ikke er HI trenger jeg ikke klargjøre noe som helst premisser for jeg svarte på det HI spurte om jeg:) natta;)

Skrevet

ja greit busted btw, for trøtt til å huske anonymknappen:P uansett, natta:)

Skrevet

Bare et eksempel: For å ta vare på verden rundt oss, er det blant annet veldig viktig at enkelte vet en god del om økologi.

Skrevet

Jeg mener at vi er smarte på hver vår måte, det er bare synd at ikke alle får vist seg på sitt beste pga hindringer rundt!

Skrevet

For ganske mange mnd siden var det et lignende innlegg her på krangle, det tok fullstendig av og holdt på i det uendelige. Merker jeg blir sliten av å begynne å lese nå. Så jævlig provoserende var det at jeg husker det så godt enda! Der var riktignok HI en b***, men samme faens tema. MAN KOMMER IKKE NOEN VEI! Gi opp med en gang HI, her vil du få så mye pepper at du griner resten av uka.

Skrevet

Har flere syn på saken, for valg av utdannelse har nødvendigvis ikke bestandig med intelligens å gjøre. En som er god nok karaktermessig i massevis og fint hadde kommet seg gjennom Medisin studiet, kan velge å bli sykepleier i stedet. Sykepleier i Norge er et lavtlønnet yrke, selv om det er et høyskolestudie.

Dersom en feks småbarnsmor velger å bli sykepleier istedet for feks lege for å IKKE bruke all fritiden hun skulle hatt med barn og familie, ville jeg ikke kalt henne mindre smart. Det ville imidlertid lyst respekt av henne.

Videre så har jeg inntrykk av at de som er mest opptatt av status og sosial rang oftest ikke har mest utdannelse.

Deretter så vil jeg tilføye at i Norge er det pt. så bra arbeidsmarked (for folk med "riktige" og fornuftige grunnleggende verdier og ideologier at man kan få godt betalte jobber i såkalte "image- bedrifter" uten å ha mer enn videregående.

Disse jobbene er det ofte gode interne utviklings- og karriere muligheter i, hvilket gjør at en person- mann eller kvinne, kan gjøre en god karierre og tjene meget gode penger her. Da får man god råd, verdifull erfaring på cven sin. Får råd til å kjøpe fet kåk og stilige biler.

OG av en eller annen merkelig grunn, så oppfattes rike mennesker som vellykkede og intelligente- ergo smarte.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...