lilja70 Skrevet 14. juni 2007 #26 Skrevet 14. juni 2007 Kranglehumør, ser jeg. Du får lese litt. Tråden her, for eksempel. Altså: Den seksuelle lavalder er der for å beskytte mot overgrep. 13-åringer (for å bruke eksemplet over her) vet ikke alltid sitt eget beste, de har ikke erfaring nok til å vite hvorfor det kan være fornuftig å si nei. Loven skal beskytte dem, mot overgripere, og mot seg selv. Selv om de samtykker til sex, forbryter den andre parten seg på dem ved å ha sex med dem. Hvis begge er enige, og begge er under lavalderen, eventuelt har et alderssprik på to år eller mindre, kommer ikke loven til anvendelse. MEN: Hvis det hersker tvil om hvorvidt en 13-åring har samtykket, det kan dreie seg om alkoholpåvirkning eller "bare" påvirkning fra "venner", så virker loven om den seksuelle lavalderen som forsterkende, det er mye mer alvorlig å bruke utilbørlig press mot en 13-åring enn mot en 16-åring. -Men for all del, tro hva du vil. Jeg håper bare du lærer ungene dine å være ansvarlige, så du ikke plutselig finner deg og familien din i en fortvilet rettsak.
Sjokoladetyven Skrevet 14. juni 2007 #27 Skrevet 14. juni 2007 Du motsier deg selv litt lilja70 Kranglehumør, klart det=) *Hvor vanskelig kan dette være, da? Svaret er helt klart: Sex med mindreårige er forbudt ved lov, og er per definisjon et overgrep!!! lilja70 * Nei det er ikke forbudt dersom begge er med på det, og man er under den seksuelle lavalder begge to. For det første står det ingenting i denne debatten om ho har blitt tvunget til å ha sex med en gutt på 15 år!! Mest sannsynlig så har de vært to om det, og ja de er umodne begge to. Og det er jo nettopp derfor de trenger hjelp. De skal ha rett til å kunne betro seg til lærere uten at de skal si det videre. Hvorfor skal det være nødvendig å fortelle dette til foreldrene? Sex kommer hun til å ha selv om foreldrene sier det er greit eller ikke! I dette tilfellet var det helsesøster hun ba om å få snakke med,. men læreren *lurte* henne til å fortelle det. Derfor er det på ingen måte rett at læreren skal si noe til foreldrene. Hvor glad skal man ikke være for å hjelpe et umodent barn fra å bli gravid???? Det svekker tilliten til barna når lærere fortelle slike ting til foreldre. Det kan ende med at en 13 åring forteller at hun er gravid når hun er 3 mnd på vei!!! Fordi da må hun! Hadde det ikke vært verre om hun hadde holdt det skjult i frykt om at læreren eller helsesøster *sladrer*? Men så klart, jeg skal gi streng beskjed til min datter at lærere må man IKKE stole på Oppsøk heller helselsøster dersom du har noe på hjertet
Gjest -<<- Skrevet 15. juni 2007 #28 Skrevet 15. juni 2007 Ikke for å legge meg opp i dilemmaet ditt, men du tar feil når det gjelder straffbarheten. " Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort eller settes under det lavmål som følger av første ledd annet punktum dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. " (Straffeloven §195). Det står kan falle bort. Saken er i utgangspunktet straffbar, med en minimumsstrafferamme på 2 års fengsel. Det er eventuelt opp til rettsmyndigheter å vurdere hvorvidt vedkommende jenta har hatt samleie med anses som jevnbyrdig i alder og utvikling, ikke opp til deg.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 15. juni 2007 #29 Skrevet 15. juni 2007 Forholdene er ikke straffbare hvis begger er under seksuell lavalder. Og du er forpliktet til å holde taushetsplikten din selv om du ikke liker det. Men prøv i alle fall å få henne til å bruke prevensjon.
Sjokoladetyven Skrevet 15. juni 2007 #30 Skrevet 15. juni 2007 Så la oss tenke oss at vi selv er i situasjonen. Veninnen til barnet vårt har fortalt læreren på skolen at hun har fått angre pille. ALLE på skolen får vite at læreren har sagt det til foreldrene, fordi denne jenta selvsagt formidler dette viderer. En dag så skjer det vår egen datter, hun vil ikke fortelle det hjemme, og ikke vil hun fortelle det til læreren fordi hun VET at da får foreldrene vite det. Hva skjer? Jo, barnet har ingen å fortelle det til, fordi det ikke kan stole på noen voksne. Tiden går og det ender opp med at hun ikke forteller om situasjone før hun må... Da er hun 3 mnd på vei i sin graviditet, og kan ikke ta abort. Hun blir da mor til et barn. Er dette lurt? Er dette det beste for barna? Jeg bare spør?
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 15. juni 2007 #31 Skrevet 15. juni 2007 Jeg er enig med deg sjokoladetyven. Gjør vondt verre å si det til mor&far.
lilja70 Skrevet 15. juni 2007 #32 Skrevet 15. juni 2007 Mener du helt seriøst at vi som lærere skal holde straffbare forhold blant mindreårige elever skjult for de foresatte??? Hvor gammel er du? Har du barn? -Det var vel strengt tatt det eneste jeg lurte på.
Sjokoladetyven Skrevet 15. juni 2007 #33 Skrevet 15. juni 2007 Jeg har da deltatt i denne debatten her hele veien hvis du leser... Jeg mener at uansett så skal ikke en lærer avgjøre dette ALENE! Her må flere samarbeide å finne ut hva som er det beste for jenta i akkuratt i denne situasjonen! Det er synd men det er alt for mange dårlige lærere i barne og ungdomsskolen, de bør ikke tro de vet best i alle situasjoner bare fordi de vet hva 2+2 blir! Alt for lavt snitt å komme inn også, hvem som helst i dag kan bli lærere! ( men det er et annet tema) Ja jeg har barn, og ja jeg vil ha et såpass godt forhold til mitt eget barn at jeg håper hun kommer til meg å spør meg om råd hvis det er noe. Men hvis det noen gang skulle oppstå kompliserte situasjoner håper jeg inderlig andre kan hjelpe henne! Jeg mener at barn som ikke har noe godt forhold til foreldre (faktisk ikke alle som har det!) de bør ha mulighet og rett til å kunne få hjelp fra et sted utenfra! Hvis en jente har fått angrepille skal man jo se på det som positivt, hun har jo faktisk skjønt at det ikke er særlig lurt å bære frem et barn, og da har hun kansje lært av sin egen feil også. Foreldre bør veilede og informere sine egne barn først og fremst. Det gjelder å være føre var.. VELDIG mange jenter debuterer før de fyller 16. Folk har sex når de selv vil, vi kan ikke tvinge en 13 åring til å ikke ha sex med en jevnaldrene, men vi kan hjelpe dem slik at de klarer å bruke sunn fornuft! Ps: spørsmålet i denne debatten dreier seg forresten om hva JEG ville ha gjort og hvorfor. Ikke om hva som er riktig.... (det er nemlig umulig å avgjøre på et skriftlig innlegg her på en useriøs side, det skjønner jo alle oppegående mennesker) Svaret er: Dersom jeg hadde vært lærer hadde jeg ikke sagt det til foreldrene, men oppsøkt andre med kompetanse til å vurdere situasjonen, ikke spørre uvitende folk på dinbaby om råd =) Ha en strålende dag!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #34 Skrevet 15. juni 2007 "Ja jeg har barn, og ja jeg vil ha et såpass godt forhold til mitt eget barn at jeg håper hun kommer til meg å spør meg om råd hvis det er noe." Ha ha, så praktisk at du har bestemt det allerede nå da... Fnis! Litt uerfaren i det virkelige livet, du kanskje?
lilja70 Skrevet 15. juni 2007 #35 Skrevet 15. juni 2007 Jaja. Så vidt jeg kan skjønne, ville du, DERSOM du var lærer, ha kunnet litt mer om regler og retningslinjer. For eksempel skole-hjem-samarbeid og opplysningsplikt. Heldigvis er det ikke opp til den enkelte å avgjøre, det er derfor vi har lover og regler i et samfunn. -Men, også blant lærere finnes det de som fra tid til annen viser grov uforstand i sitt arbeid. Dessverre. -Og derfor er det også helt greit å opplyse om hva som er det riktige å gjøre i gitte situasjoner. Det finnes faktisk et svar. Lærere er ikke foresatte. De foresatte er foresatte. Om de er egnet eller ei, se det er det ikke min jobb å avgjøre, jeg er tilsatt som pedagog. -For øvrig var spørsmålet stilet til pedagoger (jfr. overskriften), så at du kommer og slenger dritt om hva som er riktig og ikke, uten engang å sjekke fakta, hva kan jeg si? Ikke hjelpsomt!!!
Sjokoladetyven Skrevet 15. juni 2007 #36 Skrevet 15. juni 2007 Og du er en god pedagog?! Som kan si ut i fra dette innlegget at å fortelle det til foreldrene er det beste for jenta?
Sjokoladetyven Skrevet 15. juni 2007 #37 Skrevet 15. juni 2007 Dette handler om å hjelpe en jente med å unngå en uønsket graviditet, ikke å få en 15 åring i buret. Hjelp de unge til å unngå å bli foreldre tidlig! Lærere bør hjelpe å forebygge ikke lage verre situasjoner for ungdom.
Süsse Skrevet 15. juni 2007 #38 Skrevet 15. juni 2007 Naa vet ikke jeg hvor mye erfaring du har med 13 aaringer, Sjokoladetyven, men noen av de bör virkelig forstaa alvoret i diverse og det gjör de ikke saa langt foreldrene ikke blir innvolvert.
Sjokoladetyven Skrevet 15. juni 2007 #39 Skrevet 15. juni 2007 Nei susse jeg har ingen 13 åringer i huset.. Det vil kansje være bra for jenta at forldrene får vite det. Kansje foreldrene bryr seg, kansje ikke.. Men hva med neste mann på skolen som bli gravid?? Man må tenke litt langsiktig. Dersom ungdom ikke har tillitt til lærere, helsesøstre osv så vil ikke ungdom oppsøke hjelp når de trenger det! Det er et problem, fordi unge debutere tidlig, og nei de vet ikke sitt eget beste alltid, derfor er det viktig at de får hjelp før det er for sent. Men som sagt, alle elever burde i det minste være 100% klar over at ikke lærer har taushetsplikt. (hvis det er slik loven er) I denne situasjonen spurte jenta etter helsesøster. Det hastet! Hun hadde sikkert tillit til læreren, derfor fortalte hun det. Hva hvis hun visste at læreren formidlet det videre??? Da hadde hun kansje ikke tatt pilla!! Og hadde ikke det vært verre????
Süsse Skrevet 15. juni 2007 #40 Skrevet 15. juni 2007 Jeg skjönner veldig godt hva du mener om tillitsforhold. Derfor setter elevene oss i en kinkig situasjon enkelte ganger. Jeg hadde, som jeg skrev i mitt förste innlegg, tatt en alvorsprat med jenta og haapet at vi to kunne kommet fram til en lösning og blitt enig i aa involvere foreldrene. Det gaar ikke ann aa bare löpe til foreldrene og"sladre". Eleven maa jo taes paa alvor. Vi stiller oss ogsaa i foreldresituasjonen selv og tenker; Hvis det var mitt barn, ville jeg ha visst. Jeg synes ogsaa at seksualundervisningen maa bli bedre! Jeg vet at kjönnssykdommer florer blant yngre jenter fordi guttene ikke vil bruke kondom (blant annet i Trondheim). Ungdommen burde ha mer undervisning om det enn bare aa lese 4 linjer om hver sykdom. Og at det ikke er bare bare aa ta abort...
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #41 Skrevet 15. juni 2007 1. Dette skaper debatt, det betyr at det ikke er ei enkel problemstilling 2. Læreren har allerede formidlet dette til spes.ped.team og rektor, de vurderer nå saken - det er altså ikke slik at "gjengen på krangle" får bestemme hva læreren skal gjøre. Hun ønsker likevel synspunkter på saken. 3. Problemet ligger i taushetsplikt versus opplysningsplikt. Alle "ikke-pedagoger" mener tydeligvis at det er taushetsplikten som veier tyngst, vi lærere vet at vi alltid skal tenke på barnets beste, og at vi også har opplysningsplikt i fht foreldrene. 4. Ulempen med dette er at man kanskje vil miste tilliten hos enkelte, det er selvfølgelig veldig uønskelig. 5. Men hva er egentlig jobben hennes?
Sjokoladetyven Skrevet 15. juni 2007 #42 Skrevet 15. juni 2007 Ja jeg er enig med deg susse, at læreren bør samarbeide med eleven, slik at de sammen kan bli enige om å informere foreldrene. Læreren bør ikke informere mot barnets vilje. ( i dette beskrevne tilfellet). Det kan være ulike grunner til at barna ikke vil fortelle det hjemme. På en annen side så bør foreldre informere barna om konsekvenser FØR de kommer i situasjoner. Forebygging må til, og det bør være skolen og foreldrenes ansvar. Ja til mer sexualundervisning på skolene! Det bør være mer informasjon om fare for graviditet, sexsykdommer, og spredning av bilder og film på nett! Dessuten må man tenke på at ikke alle barn har det godt hjemme, dersom de ikke har noen å betro seg til, hvem skal de gå til da?
Süsse Skrevet 15. juni 2007 #43 Skrevet 15. juni 2007 Det er sant, for noen er lärere den personen til kan betro seg til. Men det maa väre en balansegang. Det kan ikke bare väre greit alltid at informasjonen stopper hos läreren. Og hva om foreldre faar vite diverse i etterkant ogsaa faar de vite at läreren har visst om dette et halvaar!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #44 Skrevet 15. juni 2007 Hvis den hun hadde sex med var under 16 år og begge var med på det så er det jo ikke skjedd noe straffbart, det er vel ingenting å diskutere. Sex mellom jevnbyrdige straffes ikke og er ikke i utgangspunktet farlig. Unger utforsker hverandre seksuelt de også selv om vi foreldre kanskje ikke liker å tenke på det. Det viktige er at ungdom får god undervisning om prevensjon og muligheten til å si nei, samt at de har noen å gå til dersom de har problemer. Hvis du sier fra til foreldrene vil aldri noen komme til deg mer, det vil kanskje gjøre det ennå verre? Men hvis du syns det er vanskelig ville jeg samlet alle jentene i klassen i en egen time og sagt at hvis de har problemer med sånne ting må de gå rett til helsesøster fordi du ikke kan la være å si det til foreldrene. Kan dere ikke også utvide seksualundervisningen litt, snakke mer om grenser og det følelsesmessige samt få inn noen fra klinikk for seksuell opplysning feks? Så lærer elevene noe og du får bøtet på egen samvittighet uten å svikte elevenes tillit. Jeg skjønner heller ikke helt hva godt det skal komme ut av det å si det til foreldrene - hva skal de gjøre nå? Kjefte? Låse henne inne? Hvis hun ikke kan snakke med dem om slikt fra før kan hun det iallfall ikke nå.
lilja70 Skrevet 24. juni 2007 #46 Skrevet 24. juni 2007 -Og hvorfor tror du at ikke helsesøster har opplysningsplikt til de foresatte?
Maud Skrevet 25. juni 2007 #47 Skrevet 25. juni 2007 Det bristende punktet i denne historien er jo det at HS og jordmor hevder at de har taushetsplikt. I følge helseloven har de ikke det, jenta er under 15 (som er grensen for å være "selvstendig" i helsevesenet). Når barn er under 15, skal begge foreldre (så sant de har felles foreldreansvar) samtykke til vesentlig helsehjelp. Dersom ikke angrepille/abort er vesentlig helsehjelp, så vet ikke jeg... Jeg mener at lærer og jordmor burde satt seg ned med jenta og forklart at dette måtte foreldrene få vite. Om hun vil fortelle det selv, at hun og lærer skal fortelle det sammen eller om lærer/jordmor skal fortelle det, kan jenta få si noe om. Det er viktig å finne ut hva jenta er redd for, om det virkelig bare handler om en mobiltelefon.
kyss kokken Skrevet 25. juni 2007 #48 Skrevet 25. juni 2007 Jeg ser at dette er en vanskelig problemstilling, men samtidig ligger egentlig svaret i at jenta egentlig spurte etter helsesøster og ikke læreren. Helsesøster er jo medisinsk personell, og har ikke samme opplysningsplikt som lærere (dette VET jeg da jeg har en tante som har jobbet som helsesøster ved en barne/ungdosskole i snart 20 år) Dersom man kommer til helsesøster for å spørre om prevansjon (som dette faktisk er, og til Maud; ikke sammenlikn en angrepille med abort!) og det ikke er noe grunn til å tro at det ligger noe kriminelt bak (som det ikke gjør i utgangspunktet DERSOM det er sånn at det er bare 2 år mellom de, det var Frivillig og begge er under lavalderen) Jeg har jobbet med elever under 16 og vet at noen av de trenger å beskyttes mot seg selv om ikke noe annet, men dersom hun forteller dette til "alle" så får jo foreldrene vite det til slutt. Hadde det vært snakk om et overgrep, så tror jeg hun hadde hatt litt større restriksjoner mot å fortelle det til "alle", og jeg regner vel med at HS og JM stilte noen spørsmål rundt omstendighetene siden jenta var såpass ung?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #49 Skrevet 25. juni 2007 Du har taushetsplikt! Men du kan påvirke jenta til å komme på bedre tanker.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #50 Skrevet 25. juni 2007 Jeg ville IKKE sagt noe til foreldrene!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå