Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Tenk deg at du er lærer i en 8. klasse. En dag kommer det ei jente til deg. Hun spør om du kan hjelpe henne å få kontakt med HS. Du svarer at HS ikke er på skolen før om to dager, og spør om det haster? Jenta drar på det, men etter litt om og men får du dratt svaret ut av henne: Hun har hatt ubeskyttet sex, og trenger angrepille. Du ringer til HS, jordmor kommer og hjelper henne å få tak i pille (jenta har selvfølgelig ikke nok penger). Alt dette skjer i skoletida. Så kommer dilemmaet: Skal da mor/far få vite hva som har skjedd? Jenta vil ikke si noe. HS og jordmor holder fast på at DE har taushetsplikt, og mener at det har du også. Hvor går grensa mellom taushetsplikt og opplysningsplikt? Hva ville du gjort og hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Nei, jeg hadde ikke informert foreldrene. Hva skal foreldrene med den opplysningen? De får likevel ikke gjort noe fra eller til nå. Og jeg tror jenta har fått sin tilmålte tenketid bare ved å måtte kontakte deg, ha kontakt med JM HS osv.
Sentralstøvsugeren Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Jeg ville overholdt min taushetsplikt.
Sjokoladetyven Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Foreldre bør ikke få vite det nei. Dersom man sier noe bryter man taushetsplikten, noe som er straffbart. Dessuten vil folk miste tilliten til lærere og helsesøstre dersom de gir opplysninger viderer, noe som kan resultere i at ungdom ikke tør å spørre om hjelp når de trenger det, og dermed får de kansje heller ikke hjelp før det er for sent. Hadde ikke jenta hatt problemer med å fortelle dette hjemme, hadde hun spurt sin egen mor om angrepille. Det er viktig at andre utenfor kan gi hjelp. Det er derfor man har helsesøstre på skolene!
Monajenten Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Man skal vel ikke bryte taushetsplikten med mindre det er fare for eget eller andres liv, og det er det jo ikke i denne situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Nei, men det er et straffbart forhold. Jenta er 13 år.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Glemte å si at vedkommende selv har fortalt det til flere enn ei venninne (for å si det sånn), så saken er kjent på skolen. Hva ville du som mor ha sagt om du var den siste som fikk vite dette om 13-åringen din?
Süsse Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Det der er vanskelig. Jeg ville ha tatt en alvorsprat med jenta og gitt henne sjansen til aa fortelle det selv. Naar hun er saa ung, bör foreldrene vite hva som skjer med barnet sitt. "Tru" henne litt og si at det er bedre at det kommer fra henne, enn deg. Eventuelt si at du eller helsesöster kan bli med paa samtalen. Jenta maa faa vite at det er konsekvenser av dette naar hun er under seksuell lavalder. Jeg har värt borti det samme naar 11-12 aaringer er paa fester med eldre gutter og drikker alkohol, mens foreldrene aner ingenting. Det mener jeg de burde!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Takk, Süsse, det er godt at du også synes det er litt vanskelig.....
Monajenten Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Jeg tenkte ikke på alderen, beklager. Hvis hun hadde holdt det for seg selv, syns jeg kanskje at dere burdt holdt det for dere selv, men hvis hele skolen vet det, burde kanskje foreldrene få vite det også ja... Hmmm....håper jeg klarer å skape et så trygt forhold med min datter at hun forteller meg sånne ting om hun trenger hjelp.
Sjokoladetyven Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 Saken stiller seg selvsagt annerledes dersom hun har hatt sex med en som er langt eldre enn seg. En lærer bør uansett ikke avgjøre dette alene, men arbeide i team og med folk som har kompetanse til å vurdere hva som er det beste for jenta i akkuratt denne situasjonen. Hva om hun har hatt sex med en på alder med seg selv? da er det ikke straffbart. Poenget med den sexuelle lavalder er ikke at folk ikke kan ha sex, men for å unngå at de mindreårige blir utnyttet. Jeg står for det jeg har sagt, dersom lærer eller helsesøster forteller dette vil unge miste tilliten deres. Situasjonen hadde vært værre for jenta hvis hun hadde holdt dette for seg selv så lenge at hun ikke engang hadde hatt valget med å ta abort. Jeg syntes forsåvidt at det skulle vært mer sexualundervisning i skolene. Forebygging er tingen, og det er ikke ukjent at ungdom debuterer tidlig. Informasjon om prevensjon er også viktig!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 om hun sier det til "alle" er det kansje et rop om oppmerksomhet? å vil ikke da konsikvensene av at hun får oppmerksomhet fortelle henne at dette funker så dette gjør vi igjen? var bare en tanke. jeg kan ikke noe om sånt. men hva tror du kommer godt ut av og fortelle det til foreldrene? siden du føler behovet for og fortelle dem det.
lilja70 Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Som lærer har jeg opplysningsplikt til foreldrene til mindreårige. Dette er ei jente som har blitt utsatt for et straffbart forhold, det må være opp til de foresatte å bestemme veien videre. Hadde dette vært min jente, ville jeg ønsket å vite. Når det er sagt; jeg ville søkt råd hos helsesøster, som nevnt, og hos skolens sosialpedagogiske team. Jeg ville også snakket med jenta om hvorfor hun ville holde foreldrene utenfor, kanskje har hun gode grunner, kanskje ville de kunnne hjelpe henne i en kinkig situasjon.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 Hun vil holde foreldrene utenfor fordi hun nettopp har fått seg mobiltelefon med abonnement, og hun er redd for at de skal inndra telefonen som straff. Veldig moden. Det er synspunktet som lilja beskriver som gjør at jeg lurer på hva jeg egtl skal gjøre. Har kontaktet sos.lærer og rektor, slik at ansvaret til syvende og sist ligger på ledelsen. De er i "tenkeboksen". Likevel blir jeg gående og tenke..... Hun er et barn, og jeg lurer på om det ikke er slik at hun da trenger mammaen sin.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 Dersom det ikke er noe som tyder på at jenta har vært utsatt for et overgrep ville jeg ikke sagt noe. Opplysninsgplikt bruker man vel bare når det er fare for liv og helse osv
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Dette er en konsekvens av at mor og far aldri er hjemme eller at de har nok med seg selv. De er enten på jobben, kurser eller firmautflukter. Barna går for lut og kaldt vann fra de er veldig små. Dette er utviklingen av at kvinner er i full jobb. Barna drikker og røyker, 12 år gamle jenter har sex med gud og hvermann. Trist.
lilja70 Skrevet 14. juni 2007 #17 Skrevet 14. juni 2007 Sex med mindreårige er per definisjon et overgrep, da det er straffbart! -Om et barn utsettes for overgrep, medfører dette en fare for helsen deres. Dette er ikke vanskelig, det er helt klare regler for seksuell lavalder og strafferettslig ansvar i den forbindelse.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Lilja70.. Hvordan kan du vite at det er et overgrep? Har jenta hatt sex med en på sin egen alder kan man ikke kalle det overgrep? Står ingenting i denne debatten om at jenta er under den sexuelle lavalder, og gutten over. Om ikke barna forteller foreldrene alt, så tror jeg det er viktig at foreldre holder øynene åpne når det gjelder sine egne barn, og ikke bare være godtroende. God kommunikasjon i hjemmet er viktig, men som sagt, desverre er folk i dag svært opptatte, og barn i lav alder må klare seg selv.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #19 Skrevet 14. juni 2007 Foreldre lukker øyne og ører. Ta en tur på facebook. De hadde fått sjokk. De festbildene der bør ingen se liksom.
lilja70 Skrevet 14. juni 2007 #20 Skrevet 14. juni 2007 Problematikken er egentlig at selv om begge eventuelt er under den seksuelle lavalder, så har begge forbrutt seg, og da blir det vanskelig å "fordele skyld". Det betyr ikke at det er lovlig å ha sex med noen under lavalderen om man selv er under lavalderen!!! Hvor vanskelig kan dette være, da? Svaret er helt klart: Sex med mindreårige er forbudt ved lov, og er per definisjon et overgrep!!!
Sjokoladetyven Skrevet 14. juni 2007 #22 Skrevet 14. juni 2007 Jeg er ikke enig at det er forbudt å ha sex så lenge begge er under den seksuelle lavalder. Grunnen til at vi har en seksuell lavalder er at ikke unge skal bli utnyttet! Ingen kan hindre mennesker i å ha sex, enten om de er 13 år eller 90, sånn er det bare. Men voksne kan hjelpe de unge med deres holdninger til sex, ved å prate om det og opplyse dem om konsekvenser. Man skal også tenke på at det kan være en grunn til at hun har debutert så tidlig. De som har vært utsatte for seksuelle overgrep har sex tidligere enn andre. Jeg mener ikke å si at denne jenta har opplevd det, men at det også er en grunn til at helsesøster og lærere bør ha taushetsplikt. De utenfra må være der å hjelpe henne. Ikke *straffe* henne ved å fortelle det til foreldrene.
lilja70 Skrevet 14. juni 2007 #23 Skrevet 14. juni 2007 Må bare le litt. DU er ikke enig i at det er forbudt? Hvem er du da??? Lærere har ikke taushetsplikt for foreldrene, tvert om, så har de opplysningsplikt. De har taushetsplikt ovenfor alle andre, men vi er ikke prester, vi er ikke helsepersonell, vi er pedagoger, omsorgspersoner og undervisningspersonell. Utdanningen er til syvende og sist de foresattes ansvar, da kan ikke vi ha taushetsplikt mot dem.
Sjokoladetyven Skrevet 14. juni 2007 #24 Skrevet 14. juni 2007 Grunnen til at vi har en sexuell lavalder her i norge er fordi ikke unge skal bli utnyttet. At ikke 40 åringer skal ha sex med en 13 åring. Det er derfor vi har loven. Ikke for at det ikke er lov til å ha sex når man er 13 år!
Sjokoladetyven Skrevet 14. juni 2007 #25 Skrevet 14. juni 2007 Tror faktisk ikke at lilja70 vet hva sexuell lavalder innebærer=) Synd for deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå