Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Vi har sinnsykt dårlig rå..Jeg har aldri jobbet, bare gådd skole..Og samboer er nå arb.ledig... Har en sønn fra før , men ikke sammen. Vi vurdere sterkt at han skal ta sommerhusadr. sin, og at jeg leier huset hans...Noen synspunkt?? Vet det er dårlig gjort...(og ulovlig) Men dumt at vi må gjøre det slutt for at vi skal klare hverdagen. Reglene er så syke att....Er du alenemor, lever du jo som en konge!!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Det er dumt å lyve....kjenner noen som jobber med akkurat dette å sjekke opp om en er alenemor slik en skriver i papirene osv....og de sjekker!!!!!!! Jeg syns også reglene er dumme...er selv just ferdig som student, og må hive meg ut i jobbmarkedet, men kunne aldri ha tenkt meg å lyve! Jeg dømmer deg ikke, men tenk på barnet ditt...hva vil det si hvis dere gjør dette og så blir tatt for det? Kansje du kan ta kontakt med nav og spørr om hjelp...det finnes mange som er villige til å hjelpe oss til å finne en utvei?..........
Ioren Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Hadde jeg visst hvem du er hadde jeg meldt deg til NAV om du hadde valgt det... Det er mitt synspunkt. NAV er til for å hjelpe dere, og med arbeidsledigheten vi har i Norge nå (type ca ingenting) vil jeg tro det er lett å finne seg jobb igjen. Det er vel noe avhengig av bosted men.. Ja, det kan føles urettferdig at alenemødre får den støtten de får, personlig synes jeg den burde være mye mer behovsprøvd...Men slik er reglene, og det er som du sier ulovlig å trikse med adresser på den måten... Mulig jeg virker "slem" og krass i dette innlegget, men jeg gidder ikke oppfordre til lovbrudd
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Veldig kjipt hvis de finner det ut. Vet om noen som har blitt oppdaget, og hun måtte betale tilbake alt hun hadde fått. Skulle egentlig sonet også, men det slapp hun. Hvis du er student,så kan du søke om stipend. Samboeren din får vel en jobb etterhvert. Har selv vært alenemor, og økonomien gikk rundt, men hadde ikke jeg jobbet og slitt, så hadde jeg aldri hatt råd til det lille ekstra.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 helt enig i at systemet er teit, helt latterlig at man skal bli "straffet" for å leve sammen. men jeg kjenner mange som har gjort det du vurderer, og de har alle blitt tatt! og da er det gjort, viet du..
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 har jeg vært deg ville jeg trålet nav's sider på nettet, der finner du mye nyttig informasjon og du kan kansje finne stønader o.l som dere kan dra nytte av! du kan blandt annet søke om bostøtte.. i dagens samfunn er det veldig lett å bli oppdaget, dersom posten hans kommer til deg, dere er mye sammen, han overnatter hos deg o.l blir det fort prat om dette.. i tilleg er dem oftere ute å kontroller nå... kjipt å bli oppdaga for da koster det dyrt=/ håper og tror at du vil finne en annen løsning, les på nette, prat ed andre i samme situasjon, eller kontakt det lokale nav kontoret å få hjelp til å finne ut hva dere har krav på=) lykke til=)
MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Jeg er veldig lite interessert i å betale for din svindel. Jeg krysser alt jeg har for at du blir tatt!! Kan ikke få sagt hvor utrolig provosert jeg blir av denne type holdninger. Har dere barn fra før, blir du nok tatt likevel.
Mor til en stor og en liten Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Og dessuten er det IKKE lukrativt å være aleneforsørger for de som faktisk er det!! Det kan jeg skrive under på med stor skrift!! Det er slike som dere som ødelegger for de som faktisk trenger den hjelpen man får i maks 3 år når man blir aleneforsørger!!!! FY SKAM!!!! Og man blir kontrollert minst 1 gang i året og sjansene for å bli fersket er heldigvis store!!!!
Gjest Tutta, med baby nr to i magen! Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Har vært alenemor med min første i fem år, og jeg skjønner IKKE hvor du har det fra at man som alenemor lever som en konge!!!!! Hadde i lange perioder igjen to-tre tusen etter å ha betalt husleie og andre faste utgifter, og det skulle jo dekke mat, telefon, bensin, klær, bleier og alt annet som man trenger.... Levde altså ikke særlig fett, men greide det på et vis ved å ikke unne meg noe xtra. Ble lenge mellom hvert nye klesplagg kan du si. Alt som ble "til overs" gikk til noe gutten trengte. I tillegg til vansker økonomisk, kommer alt ansvaret som enslige forsørgere ikke har noen å dele med. Syns det er dårlig gjort å snylte for å få det til! Jeg har samboer nå, og vi lever ikke som grever, men det går da rundt. Det er faktisk fordeler med å ha vært "fattig"; man krever og forventer mindre!! Syns du skal tenke deg om noen ganger xtra, før du gjør noe som kan bli en gedigen tabbe!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Man blir jo ikke straffet for å leve sammen da? Mener du at de uten barn blir straffet som ikke får barnetrygd, vi som er i jobb blir straffet som ikke får pensjon samtidig, vi som ikke er uføre blir straffet som ikke får uføretrygd osv? At man ikke får utbetalt en stønad som er ment for andre grupper er da ikke en straff!
pandabjørn Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 Hvis dere har så forbanna dårlig råd hvorfor skal du få barn igjen da?? holder det ikke men sønnen (hvis det var det du har fra før) din..?? jeg blir provisert av tankegangen din, og om du gjør som du skriver så håper jeg du blir tatt!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon, men den kan bli værre om du havner i fengsel og blir gjeldsslave... Blir du oppdaget, noe som skjer ofte nå for tiden, er straffen kraftig nettop fordi man vil unngå svindel. For det er nettop det det er. Man tenker kanskje at man får noen ekstra kroner fra staten ved å ommgå reglene, men det er faktisk slik at du stjeler fra din nabo, din venn, din familie. Fra alle skatteytere i landet vårt faktisk. Sats heller på ærlighet. Søk hjelp den rette veien. Feks sosialkontor etc. Lykke til og stå på!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Nei vet du hva! Snylte på systemet altså? Når dere blir oppdaget kan jeg love deg at dere får dere en ordentlig trøkk i ansiktet, for dere må betale tilbake alt på etterskudd om det blir oppdaget (og det blir det, alltid noen som finner ut sånt). Hvorfor skriver du "Jeg har aldri jobbet" og at sambo er abeidsledig?? Da ligger det vel i kortene at dere skal ut i arbeid nå, eller? Dere har vel ikke tenkt å gå og slenge til baby blir født? Gidder dere ikke? Sorry meg at dette blir kvasst, men jeg synes hele innlegget vitner om total mangel på vilje til å få det til økonomisk. velger liksom bare den letteste utveien for å få penger. Dessuten, jeg har en god venninne som har vært alenemor, og det er IKKE lukrativt, det skal jeg love deg.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 hvet du hva...drit i alle som sier at "hadde jeg visst hvem du var,ville jeg meldt deg til nav...osv...",jeg skjønner situasjonen din kjempe godt,og det er faktisk ikke lett å få hjelp når man trenger det i landet her..nå snakker jeg fra mine egne erfaringer...så at noen må gå til det steget og "lyge" om sin situasjon er faktisk staten sin skyld..selv har jeg ikke samvittighet til å gjøre slik du tenker..men jeg dømmer deg ikke,og det syns jeg ingen andre her har rett til å gjøre heller,det dreier jo seg tross alt bare om å overleve og forsørge familien sin...og syns faktisk det er ganske naivt å ikke tro at mange gjør dette..men håper mannen din får seg en jobb snart,og at ting ordner seg for deg,lykke til;)
MissBenz Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 Enig med dere.. Støtter ikke svindel. Hadde jeg vist hvem du var hadde jeg ringt politiet og NAV med en gang! FY SKAM!!
Gjest Tutta, med baby nr to i magen! Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Kan dere ikke for eksempel selge sommerhuset da? Er jo en start d å...
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #17 Skrevet 14. juni 2007 Kan jeg komme med et forslag? Selg sommerhuset.... der kan dere sikkert dra litt cash =)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Se for deg at ditt nabolag er de som er inne på Bim. Du hadde rett og slett ikke hatt en sjans hvis denne hemmligheten kom ut. Dessverre for din del, er dette de fleste skattebetalere i Norge sin mening, og det er heller ikke få som hadde meldt deg på flekken, inkludert meg selv. Bor du på et lite sted, blir du nok oppdaget med en gang (alle kjenner alle) Bor du på et stort sted: gå ut å finn deg en jobb. Det finnes jobb til alle, bare du gidder!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #19 Skrevet 14. juni 2007 Jeg er HI.. Er ung, derfor har jeg bare gådd skole. Har forresten 3 uker til babyen kommer, derfor panikk.. Vi har kun bodd sammen i 1 år, så det er ikke så lenge. Han skal begynne jobbe igjen, eller gå skole...Skjønner folk blir sur..Men jeg har vært alenemor frem til ungen ble 3 år..til da hadde jeg bra økonomi.. Men så faller jo overgangsstønaden bort. BTW, jeg har vurdert å gjøre det..men tror ikke jeg tørr. Tror jeg heller blir å flytte, skal gå skole til høsten...og vet det blir verre da!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 14. juni 2007 #20 Skrevet 14. juni 2007 Haha...for et bra tøyseinnlegg!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 14. juni 2007 #21 Skrevet 14. juni 2007 Du som bare har gått på skole og mottatt OS vet at det er ikke noe man lever som en konge av! Hvorfor jobber ikke han eller går på skole nå? Hvordan får han råd til å ha sommerhus? Hvordan lever dere nå?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #22 Skrevet 14. juni 2007 For det første: -ikke alle graviditeter er planlagt, men når du først har blitt det så skaff deg en jobb, og få gubben til å ta første jobb han støter på...! -å skrive alene når du har samboer er å lyge, du snylter på en rettighet som er forbeholdt dem som faktisk er alene...og det er helt usmakelig... har selv vært alenemor og jeg hadde ikke noe valg - det har du/dere... -har dere sommerhus så selg det, ikke sitt der og klag på dårlig økonomi når dere har penger i noe annet dere egentlig ikke har råd til. -husk det er lett å bli oppdaget, og ikke for å være krass men jeg håper dere blir tatt...fordi det går faktisk ut over andre aleneforsørgere... -en alenemor lever ikke som en konge, nå er det på tide at folk skjønner dette...denne misunnelsen på alenemødre gjør meg skikkelig kvalm... -levde som konge når jeg var alene, men så hadde jeg jo f_ _ _ meg 3 jobber under graviditeten - og da fortjente jeg det jo også -og da hadde jeg ikke engang over.stønaden...den brukte jeg av når babyen var fyllt året og jeg ikke hadde fødselspenger lenger! -så se til å våkn opp, ikke bare du -men gubben din -spesielt han, fordi han mest sannsynlig har lettere for å få seg en jobb nå...hans mage vises ikke like godt som din... kan ikke ønske deg lykke til, men skulle gjerne gitt det et lykkespark i ræva slik at dere får orden på økonomien og huet deres begge to... mange har skrevet ting direkte til deg - men husk alle sammen - denne dama vi alle snakker om her har en gubbe...og han er like "snyltende" som henne...
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 14. juni 2007 #23 Skrevet 14. juni 2007 hei. Jeg kjenner mange som har gjort dette og kommet seg unna med det,men naboen vår ble tatt, og det ble ikke pent. Hun måtte betale tilbake alt hun hadde fått over et par år, og det er ikke lett når man ikke ha jobb... Hun fikk også problemer med lånekassen etter dette... Tror ikke jeg hadde tatt sjansen på dette selv om det kan være veldig fristende..
Moder'n-2 Skrevet 15. juni 2007 #24 Skrevet 15. juni 2007 Hvorfor skulle dere få bedre råd av å gjøre det slutt? Vil dere ikke da måtte betale for to husholdninger? Støtten til aleneforsørgere er til for _alene_-forsørgere. Ikke for folk som lever sammen. Det er ikke statens ansvar å betale for at du, din sønn, ditt nye fremtidige barn og din samboer skal ha penger til mat, klær og husrom. Dette er noe dere to voksne skal sørge for! Jeg syns ærlig talt at det er ganske hårreisende at dere skal ha nytt barn når du aldri har jobbet og samboeren din ikke har jobb. Dette burde dere rett og slett ha tenkt på FØR du ble gravid med neste mann. Nå som du ER gravid, er det på tide å brette opp ermene og ta tak i ting. Hvorfor har ikke samboeren din jobb? Han bør skaffe seg en jobb. Nærmest uansett hva det er snakk om! Han bør skaffe inntekter til familien! DU bør skaffe deg jobb. Med mindre du er syk, er det ingen grunn til å sitte hjemme og ingenting gjøre. Hvis du ikke har barnepass til gutten din, bør du i det minste vurdere å være dagmamma. Hvordan er bosituasjonen deres? Du sier at samboeren har sommerhusadresse. Betyr det at han har et sommerhus? Da burde kanskje dette huset selges eller kanskje leies ut? Det er fullstendig urimelig at dere forventer at "staten" (dvs meg, deg, samboeren din, og alle andre) skal ordne opp i dette! Dette må dere i utgangspunktet ta tak i selv! Få hjelp! Gå på arbeidskontoret og få tak i en god saksbehandler. Få hjelp på sosialkontoret. Det ER mulig, men dere må prøve å jobbe _med_ systemet, ikke å svindle dere til penger dere ikke skulle hatt. Skaff dere oversikt over hva dere har rett på av penger. Konfronter sosialkontor med dette (noen saksbehandlere er flinke, andre ikke. Prøv å skifte saksbehandler om dere ikke får den hjelpen dere trenger), og be om hjelp. IKKE bruk svindel!
Trixie skal ha nr. 2 Skrevet 15. juni 2007 #25 Skrevet 15. juni 2007 Dette er bedrageri! Og straffbart... NAV har opprettet eget trygdemisbruksteam som driver og kontrollerer slike ting. Det er ille å bli tatt for slik bedrageri, for da må du betale tilbake og kan risikere straff i tillegg. Skaff dere jobber, det er flust med ledige jobber overalt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå