Gå til innhold

Vær greie med stemødrene til barna deres...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du presenterer ikke deg selv som et oppegående og fornuftig menneske, og det er veldig synd for deg.

"Ja, og alle er dere selvfølgelig alenemødre, som kun ønsker å se ting ut fra deres eget perspektiv. Kunne vel ikke hatt håp om noe annet nei."

I denne setningen skriver du faktisk at alenemødre pr definisjon kun ønsker å se ting fra sitt eget perspektiv. Hallo!! Kanskje du skal være noe mer ydmyk og litt mindre fordomsfull? I det minste kan man forlange mer presise utsagn, og noe mer nyanserte innlegg, fra et menneske som påberoper seg å være fornuftig..

I ditt hovedinnlegg skriver du mye bra, men det blir fullstendig borte i den forakten du viser alenemødre i sin helhet. Det er ganske pussig at du tillater deg å gjøre det, siden hver historie bak en alenemor er individuell. Noen har vonde samlivsbrudd bak seg, andre har mistet mannen sin, noen har vært alene hele veien utfra eget ønske, noen har fått sine håp og drømmer knust. Du burde be alle her inne om unnskyldning for din kollektive fordømmelse av oss. Du besitter ikke kunnskap eller klokskap nok til å ha noen rett til å skjære alle over en kam.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

UTROLIG BRA SKREVET, TELINE!!!!!!

Skrevet

Jeg har heller ikke lest den debatten på mine dine... Men jeg har ikke tid lengre heller. Las det før, og jeg får regelrett bakoversveis av de der inne, og håper virkelig ikke at en av dem er stemor til mitt barn! (Altså, det barnet som har samvær der stemor er inkludert).

En ting er at vi alenemødre skal respektere stemor, joda, men da må far til barnet og også stemor respektere at barnet allerede har en mor og ikke prøve å erstatte denne moren. Og respektere henne. Respekt er noe som går begge veier nemlig. Det er ikke bare "biomor" som skal smile og nikke og være grei. Og skal et samarbeid fungere når en eller begge får ny partner, da må begge sider fokusere på det positive i det og (nettopp) respektere hverandre for det.

Tror nok det er like vanskelig for fedre når barna får stefar. Men da får man prøve å se det begge veier. Jeg har gjort den erfaringen at barnefar har turt på som han ville. Men da han mistenkte meg for å involvere en stefar på samme måte (noe jeg ikke gjorde), da ble det både skjellsord og sure miner - men jeg tror han fikk en aha-opplevelse på hvordan han behandlet meg.

Skrevet

Angrep er beste forsvar vil jeg si til en del av dere som har svart her inne!

Skrevet

Vel. En bør kanskje se pålen i eget øye, før en ser flisen i andres.

Skrevet

Uff og uff, dette ble da skikkelig ille etterhvert! Skal vi starte mødre/

stemødre-battle her inne på sidene? Det er første gang jeg er inne på denne siden, er mest inne på mine, dine og i blant tenker jeg at det er lite toleranse blant stemødrene der - men det er jo ikke det grann bedre her inne!

Nei, vi er ikke enige i alt på mine,dine- sider, og vi har valgt å løse ting på forskjellig måte og mye diskuterer vi kraftig. Det finnes like mange forskjellige stemødre med mer eller mindre vonde historier bak seg når det gjelder forholdet til eksen og 'velkomsten' i ny familie også. For ikke å snakke om at det finnes mødre som har forlatt og bedratt sine eksmenn. Men vi må like fullt alle samarbeide til barnas beste.

Jeg tror faktisk HI la inn dette innlegget med gode hensikter. Når et barn må forholde seg til at mennesker de er glad tydelig misliker hverandre er det utrolig vanskelig og trist for barnet. Dette gjelder selvfølgelig stemor-mor-relasjonen også. Som en mor skrev over her, det er bare fint for barn med flere voksenpersoner som er glad i det! Men det er ikke fint for barnet hvis de føler de ikke får lov til å være glad i mennesker som er en del av familien deres.

Det er vel ikke nødvendig å bli så provosert for at noen skriver det? Det er jo sant. Alle har sine problemer, det vet vi og vi ser verden fra forskjellige steder. Dere føler hva som er bra og dårlig for barna deres og sier nok fra om det til oss hvis det er noe galt. Vi stemødre har barna deres store deler av tiden og er, tro det eller ei, glad i dem (jo mer jo mer vi får slippe til) og vi merker at barna blir lei seg og usikre hvis de tror mor ikke liker at de trives i den nye familien. Derfor er det ikke helt galt å si fra om det til mødrene heller syns jeg. Poenget er vel at barna skal ha det bra.

Det å tillate og gi rom for at barn og steforeldre skal ha en relasjon og bli glad i hverandre gjør jo livet i den andre familien mye bedre. Og det er bra for barna, selv om det kan være kjipt hvis man har hatt et vondt brudd.

Det er jo komplisert og til dels vanskelig å ha stebarn for oss stemødre også, og det blir ikke lettere å skape en familiefølelse med barnet hvis noen i nær familie til stadighet påpeker for både stemor og barn at engasjement og en tett relasjon mellom dem er uønsket.

For meg gjorde det mye at jeg fikk lov til å være en viktig person i mine stebarns liv og delta på (nesten) lik linje med far - med mandat fra mor.

Skrevet

ok, har lest litt mer rundt omkring her og ser jo at det kanskje er andre ting i andre tråder på siden som gjør at folk reagerer så veldig. skjønner jo at enkelte uttalelser kan provosere og er jo mye følelser i alt dette. vi stemødre hadde nok kanskje også blitt litt misfornøyde shiloh, hvis vi på mine,dine, sidene forsøkte å komme med positive innlegg på at stemor er fint og at vi får til ting, og så hadde noen svart med et innlegg om hvor utrolig bra det er å være ekte mor...

men syns fortsatt kjernen i shilohs innlegg her er viktig.

leste om igjen fra toppen her, og syns det virker som om de fleste mødre og stemødre egentlig er ganske enige. så mente ikke å belære noen, ble bare satt ut av aggressiviteten først. det er slitsomt å koordinere med en annen familie, og vi får det jo til:)

vi er flinke - hurra for oss alle!

Skrevet

Hun kom ikke inn hit for å gi oss verken gode råd eller annen 'støtte' noe hun gjør veldig klart når hun sier (ikke ordrett dette) 'dere er bare alenemødre så hva annet kan man forvente'. Og når jeg har vært og sett på mine,dine... og lest noen av innleggene hennes vil jeg gjøre det veldig klart at hun er absolutt ikke den som bør belære noen om hvordan man skal behandle andre, ikke engang dyr og insekter.

Skrevet

Jaja ikke rart at mange stemødre sliter med at stebarnas mødre lager kvalm. Mange svar her viser jo veldig klart at noen alenemødre ikke ønsker å "legge godviljen til" i det hele tatt. HI kommer kun med gode råd, for å gjøre det best mulig for deres barn. Men neida her er det null sjangs. Hvorfor i det hele tatt gidde??? Hvorfor skal hun gi slike råd,- hun "vinner " jo ingenting på det selv. Det er vel samme f... for stemor om stebarnet liker henne eller ei. Men for stebarna kan det ha stor betydning om de liker stemoren eller ikke.Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Skrevet

lindsay

jeg syns innlegget ditt var fint og jeg ser hva du prøver og forklare.

jeg tror de aller fleste biomammer og stemammer ønsker og gjøre det beste for alle barna uavhening av hvem som har født hvem.

å jeg tror begge parter som oftest er villig til og strekke seg langt for ett bra sammarbeid.

det som gjør at mange alenemammer regerer så kraftlig er forhistoren og ikke innholdet i første tråd

det er nok ikke mange her som setter pris på innlegg som kan virke krenkene, nettopp fordi det skjer så ofte. ikke bare her inne men også i det virklige liv. + at de fleste her har vært igjenom en del noe som gjør av vi nok er litt raske til og beskytte oss selv.

men jeg tror vi er enige ;-)

Skrevet

..Og nå signerer jeg på det mortilgunnar sier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...