Gå til innhold

prater du slik til barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi var i dyreparken i dag, og en gutt på rundt 6år hoppa i hoppeslottet med is i hånda..han kosa seg skikkelig, og hadde is fra øre til øre:o)

plutselig kommer ei temmelig irritert dame bort og sier brydd

"martin", kom her med deg!! (hun hever stemmen og er tydelig irritert..

Herregud hvordan du ser ut!! Kom her med deg!!

hun drar guttungen bort over grusen mot sitteplassen deres. Gutten hinker på det ene benet mens han blir dradd bortover, og prøver å balansere en sko på det andre benet som han prøvde å få på seg i farta.

Hun setter han ned på benken og hører hun fortsetter skjenneprekenen:

men herregud martin.. du er jo en gris!! Se på deg da!! (gutten sitter og ser på dama mens han i et desperat forsøk prøver å hive i seg resten av isen)

hun mumler videre at han får vaske opp etter seg, slikt et griseri!!

Høres sikkert mer uskyldig ut når jeg skriver det her.. men mens jeg stod å så på idyllen av en gutt som kooser seg med isen sin blir brått brytt opp av denne sinte mora som ikke tålte at gutten hadde sølt litt is på seg... var jo mesteparten i ansikte, bare til å tørke opp.. og de dråpene på t-skjorta går jo bort i vaskemaskinen......

tenker litt på at hvis hun kan behandle han sånn forran folk, hvordan har de det da hjemme??

er det jeg som ovverreagerer eller?? Sendte henne et ganske forskremt blikk.. håper hun skjønner hvorfor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hadde min 6 åring griset unødvendig med isen og sølt seg til masse så hadde jeg nok blitt litt irritert.. Men det er jo flere måter å si ifra på da du, noen bedre enn andre! Å dra ungen etter armen og kjefte foran mange andre mennesker synes jeg ikke noe om.

Skrevet

Huff!!

Synes det er så trist å være vitne til slik oppførsel av voksne mennesker!

Tenk på den stakkars gutten... sikkert kjempeflaut å ekkelt for han da...

Ville aldri snakket slik til mine barn!

Skrevet

Gir man barn is,må man regne med litt griseri =)

Man har som du sier vaskemaskin!

Hadde ikke sett på det som noen big deal,nei.

Skitne barn på ettermiddagen er barn som har hatt det kjempemorsomt den dagen! (hei, det rimet!;o)

Skrevet

Tje....

Jeg hadde aknskje også blitt irritert hvis gutetn min spiste is i hoppeslottet! Det blir det selvfølgelig my ekstra griseri av samt at det blir gris inne i hoppeslottet - ikke mye delikat for de andre banra som skal hoppe!

her spiser vi sittende:)

Skrevet

hehe, følte ikke det var unødig søling:o)

han hadde fått en svær is, som han prøvde å spise samtidig som han lekte med de andre i hoppeslottet:o)

det var nok noe med det uskyldige blikket han hadde da han kjørte i seg den siste delen av isen mens mora kjefta på han.. virka som et lite dyr som verna om byttet sitt:o)

Jeg hadde blitt skikkelig såra om mamma hadde dradd meg ut av hoppeslottet på den måten og kjefta sånn på meg forran alle de andre!

men det er meg da..er ikke vant med sånn,

Vi lærer barna våre gjennom egne handlinger hvordan det er greit å behandle andre (og ikke minst hva man skal akseptere av at andre behandler en selv..)

Skrevet

Enig, Northernlights! Skulle ha heller ha stått musestille i en krok og spist is? La nå barn være barn. Han storkoste seg jo med isen. Tenk om vi voksne gjorde sånt med hverandre. Håper hun tenkte seg om etterpå, og innså at hun gikk litt for langt. Hun kunne jo heller ha bare tørket ham litt rundt munnen, og latt ham fortsette.

Skrevet

Trykka visst på lagre-knappen før jeg var ferdig med å skrive.... Skulle også si at det kunne bli litt gris med is i hoppeslottet - for de andre barna sin del da.

Skrevet

Litt søl MÅ man jo bare regne med, tåler man ikke det så får man kjøpe seg en dukke istedenfor å få barn :)

Skrevet

Det er noe av det verste jeg ser, mødre\fedre som står og gaper til ungen sin.. "kom her, herregud er du døv eller??"

Mener det er en vesentlig forskjell å snakke med og til ungene... Klart i visse situasjoner hever en stemmen og begeret renner over, men stort sett må det kunne gå an å prate med barnet sitt...

Skrevet

Det kommer an på. Du vet ikke hvordan den gutten har oppført seg tidligere på dagen, hvor langt har han trekt henne før hun fikk nok og begynte å skjenne? Jeg har en datter som har grist noe helt vanvittig i dag, alt fra å sleike på en skitten vask, til å spytte i badevannet, spytte ut maten på faten, spise øyebæsjen sin og selvfølgelig klint seg full i is. Man prøver jo å holde en hyggelig tone selv om man ber barnet fint om å slutte med sånt, men når det blir n'te gang og man er stresset og sliten, da kan det godt hende jeg hadde lirt av meg noe sånt ja.

Jeg er jo bare et menneske jeg også, og av og til er de tikke lett å oppføre seg slik omverdenen forventer, uten at man dermed sagt er en psykogal kjerring som denger ungen bak lukkede dører. Ungene mine er ofte dekket av is og annen godis når vi har hatt familiedager og kommer hjem slitne, noen dager synes jeg det er så hjertevarmende og koselig å se skitne utslitte barn som sover i bilen, andre ganger ergrer jeg meg grønn over at de er to smågriser som aldri klarer å få maten på riktig plass og får lyst til å ta en laang prat med dem...

Skrevet

haha thula.. nå ler jeg meg ihjel!! Hørtes ut som en koselig dag du har hatt ja:o)

øyebæsj...hahaha, aldri hørt det ordet for "puss" før...hihihi..det var dagens!!

Skrevet

hehe *Lykkelig&Lykkeliten* kan jeg spørre hvor dette skjedde hen?

Skrevet

er vel ikke deg vel??????

Skrevet

hehe nei har en liten gutt på to år jeg...=)

Skrevet

hehe *flaks*... phu:o)

var i dyreparken i kristiansand:o)

Skrevet

haha jeg skrev to år jah..blæh han er 21 mnd..hehe....okey da så, jeg trodde det kanskje var en jeg kjenner og var vel egentlig klar til å forsvare henne...meeeeeeeeen dette vakke samme=)

Skrevet

hihi.. da så! tenkte kanskje du også hadde vært der, og sett oss eller no:o)

nå er jeg nyskjerrig på hva du ville forsvare:o)

Skrevet

Litt søl må man tåle.. jeg hadde ikke blitt irritert i det hele tatt.. Kan ikke forvente at en 6åring skal holde seg gullende ren heller..

Stakar unge.. koser seg med isen og så kommer moren og gir en skjennepreken uten like...

Skrevet

Nei, forsøker å formulere meg på den måten jeg ønsker at gutten min skal lære at det er ok å snakke på..

Jeg tror at om man snakker slik til ungene sine så vil man gjerne få det i "retur" når ungene blir eldre.

De gjør jo ikke som du sier, men som du gjør.

Skrevet

Trykka litt fort der..

Har jo forekommet ved en anledning at jeg kokte litt over in the heat of the moment, men da ba jeg om unnskyldning etterpå for at jeg var blitt så sint og forklarte at noen ganger blir man så sint om man er redd.

(Han var på vei utfor trappen på sykkel selv om jeg hadde sagt "100" ganger at han kun fikk sykle på verandaen).

Skrevet

hihi du er det ja *Lykkelig&Lykkeliten* kan bare si som så at ei jeg kjenner har en stesønn i den alderen der og han er virkelig et mareritt i alt han gjør mot henne...så om det hadde vært henne så hadde jeg forstått hvorfor hu snappa til ham på den måten...

Skrevet

Synes man ikke sakl reagere så veldig på dette så lenge man bare opplever noen i 5 min av livet deres. jeg kan nok for andre virke ganske krass nåår jeg snakker til datteren min ute blant folk. Men jeg har ingen andre måter å få henne til å høre på.

Men bare på grunn av en is var det kanskje litt ekstremt. kanskje hun var sliten

Skrevet

Uff neei.. det der hørtes ikke bra ut ;)

Skrevet

issøl og annet søl, bryr jeg meg ikke om om det ikke er med vilje.....

Men har nok lirt av meg en og annen glose til trollet og spurt om hun har blomkål i øra innimellom ja........:-)

I`m only human.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...