Rosenrød Skrevet 9. juni 2007 #1 Skrevet 9. juni 2007 Vet noen om flere måter å se hvem som er far på enn feks øyenfarge? Har hørt noe om fingerstilling, øreform osv. Noen som vet??
Mamsen86 Skrevet 9. juni 2007 #2 Skrevet 9. juni 2007 Er'u i tvil så ville jeg heller stolt på en DNA prøve.....
Pærefrø Skrevet 9. juni 2007 #4 Skrevet 9. juni 2007 Eneste du kan stole på er dna test. Søstera mi sin biologiskefar har brune øyne, men søstra mi har blå....så det der er heller ikke til å lite på.....
Mamsen86 Skrevet 9. juni 2007 #5 Skrevet 9. juni 2007 Forresten - øyenfargen skal man IKKE stole på! Dattera mi har helt blå øyne, mens både jeg og pappaen hennes har brune! Så da vet du det..
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. juni 2007 #6 Skrevet 9. juni 2007 Det er jo fordi at brunt er dominant,- et par der begge har brune øyne kan få barn med blå øyne. Et par med blå øyne kan derimot IKKE få et barn med brune øyne!
Mamsen86 Skrevet 9. juni 2007 #7 Skrevet 9. juni 2007 Riga, ja det er jeg fult klar over! Men det jeg sier her er at man ikke kan stole på øyenfargen. Det fikk du vel med deg?
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 9. juni 2007 #8 Skrevet 9. juni 2007 Sikkert mange fedre som tror de er d e biologiske av den grunn. Men for å vite må man ta en Dna test. Kan jho være a mor har vært sammen med 2 mørke med brune øyne sammen uke =0)
Rosenrød Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2007 Nei, jeg tuller ikke. Er bare litt nysgjerrig fordi jeg nettopp hørte av en venninne at mora hennes var utro med en annen i mange år. Dermed er hun redd for at den som har vært faren hennes i mange år egentlig ikke er den biologiske faren.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. juni 2007 #10 Skrevet 9. juni 2007 Men hva er det ikke å stole på? Hvis det at et par med brune øyne får et barn med blåe øyne betyr at en ikke kan stole på øynfargen, så blir jo det feil. Men det er kanskje fordi at "øynfargtesting" kun er begrensa til foreldre med brune øyne og barn med blåe at HI ettersøker flere sånne eksempler. Da blir fasiten den å finne ut hva som er dominant av trekk, og har foreldrene IKKE dominante trekk, mens babyen HAR det, da kan ikke babyen være biologisk slekta til én eller begge.
Mamsen86 Skrevet 9. juni 2007 #11 Skrevet 9. juni 2007 Men hva er det å stole på? Selvom man har lik farge på øya så betyr det ikke at det er faren.. Ehm..?! Faren min har blå øyne, jeg har brune. Men jeg vet han er faren min! Assa.. Det blir for dumt å stole på øyenfargen og andre likheter, når det kun er en DNAprøve som er 100% sikker - eller iallefall 99,9999%..
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. juni 2007 #12 Skrevet 9. juni 2007 Men har mora di blåe øyne? Er jo slik at har begge foreldrene ikke noen dominante gen så har heller ikke deres felles barn det...det kan vi stole på, og viser det seg barnet har et dominant gen som ikke foreldrene har kan vi stole på at én eller begge ikke er biologisk forelder. Er jo dritvanskelig å bekrefte utroskap når det er så få ting å se på, men finner en et slikt eksempel kan en stole på det.
Mamsen86 Skrevet 9. juni 2007 #13 Skrevet 9. juni 2007 Men Riga, om begge foreldrene har blå øyne og ungen har blå øyne - så vil ikke det være et bevis på om mor har vært utro eller ikke! I en slik sak som dette så er det et jævlig tynt grunnlag, syntes jeg. "Ja, pappa har jo også blå øyne.. Da kan det jo ikke være noen andre enn han som er pappaen min, for jeg har jo blå øyne jeg også!". Det blir jo helt ut på viddene å bruke det som et grunnlag for at han er far! Som jeg har sagt gjentatte ganger her - det eneste man faktisk kan stole på er en DNA test!
Rosenrød Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. juni 2007 De trekk jeg vet som datteren har er disse: Widows peak (det er dominant, far har også det) Blå øyne (sier oss ingenting siden begge foreldre har brune) Vet du Riga+.... om flere dominante trekk man kan se etter? Er jo et veldig tynt grunnlag det vet jeg, men om man vet om noen småting som styres av et gen. Kan komme på tungerulling, men husker ikke hvilken som var dominant (rulle tunge eller ikke?). Finnes jo også trekk som er dominante hos et kjønn og recessive hos andre...
Mamsen86 Skrevet 9. juni 2007 #15 Skrevet 9. juni 2007 Personlig så ville jeg aldri ha slått meg til ro, selvom både datteren min og faren hadde rulla tunge eller ikke....
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. juni 2007 #16 Skrevet 9. juni 2007 Har aldri sagt at øyenfarge eller andre slike ting kan avkrefte eller bekrefte utroskap, men i saker der foreldrene ikke har en dominant ting, mens barnet har det, så kan vi stole på at barnet ikke er biologisk deres.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. juni 2007 #17 Skrevet 9. juni 2007 Aaaah...der fant jeg det! Hadde skrevet omvendt av det jeg skulle! Men det er kanskje fordi at "øynfargtesting" kun er begrensa til foreldre med brune øyne og barn med blåe at HI ettersøker flere sånne eksempler. Da blir fasiten den å finne ut hva som er dominant av trekk, og har foreldrene IKKE dominante trekk, mens babyen HAR det, da kan ikke babyen være biologisk slekta til én eller begge. Skulle selvsagt være: begrensa til foreldre med BLÅE øyne og barn med BRUNE!
Odine! Skrevet 9. juni 2007 #18 Skrevet 9. juni 2007 Genetikk er komplisert, og vi fikk bare light-versjonen da vi lærte den på skolen. I noen få tilfeller kan to blåøyde få brunøyd barn. Har diskutert dette med en som har lest litt om det. Grønne øyne "telles" som brune, feks.
Gjest Skrevet 9. juni 2007 #19 Skrevet 9. juni 2007 Nå gjetter jeg, men dattera vår kan løfte på kun et øyebryn, og det kan faren også, men ikke jeg. Hvis venninna di kan det, så bør mor eller far kunne det, ville jeg tro. Hvis hun går og lurer på noe hvem som er faren ville jeg definitivt ta en DNA-test, ellers vil hun gå og undre seg resten av livet. Alle andre tegn er jo ganske svake. Tungerulling. Å rulle tunga er dominant, men jeg kjenner to som har et barn som kan rulle, og foreldrene kan ikke. Dermed skulle man jo mistenke utroskap, men det er usannsynlig da barnet er som snytt ut av nesa på faren utseendemessig. Han har heller ingen brødre, og det er ingenting som tilsier utroskap (barnet ble unnfanget rundt bryllupsdagen).
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. juni 2007 #20 Skrevet 9. juni 2007 Og uansett om faren ikke er den biologiske faren så betyr det ikke automatisk at moren har vært utro.
Mamsen86 Skrevet 9. juni 2007 #22 Skrevet 9. juni 2007 Ikke nødvendigvis, men i denne sammenhengen så er det jo snakk om at moren til venninnen har vært utro i mange, mange år.
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 9. juni 2007 #23 Skrevet 9. juni 2007 Nå gadd ikke jeg lese alle svarene her, men ville bare komme med en liten oppklaring i det med øyenfarge, og hvorfor du absolutt ikke skal se på den, men ha deg til legen å få tatt en dna test dersom du så mye som er en promille i tvil... Når det gjelder øyenfarge, kan man ETTER BOKA aldri ha mer enn en farge på øynene, men ingen regel uten unntak, heller ikke når det kommer til kropp og biologi. Jeg har nemlig alle fargene på øynene mine, noe som er SVÆRT sjeldent, men det finnes. Jeg har det, fordi min mor har det, før henne er det ingen som vet. Når man har tvefargede øyne får man stempelet grønne øyne i journalen av leger, som i og for seg er riktig, for pigmentet som gir denne tvefargingen er grønn. En annen ting som kan være tilfelle er at pigmentet som har gitt øyenfargen er noe annet enn fargen vi mennesker ser med det blotte øyet, og er derfor heller ikke alltid 100 % til å stole på. Jeg vil også tilføye at øyenfargen kan forandre seg over tid, jeg hadde selv blå øyne som barn, men de er slettes ikke blå nå lengre. Jeg ser i overskrifta di at du har skrevet TEGN for å se farskap, og det er i og for seg greit, men gi ikke barnet ditt en far etter øyenfargen å dømme, for det er slettes ikke sikkert! Ha deg til legen, å ta en DNA test dersom du er i tvil... Lykke til )
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 9. juni 2007 #24 Skrevet 9. juni 2007 Hihi...her har jeg skrevet masse om øyenfarge, men glømte jo helt å se på meg selv...har selv "multicolored eyes", og fargen har forandra seg mange ganger! Bra å vite at jeg offisielt har grønne øyne...alltid like frustrerende å krysse av på "riktig" øyenfarge når det trengs! Åssen farger er det du har på øyene?
tezzie Skrevet 9. juni 2007 #25 Skrevet 9. juni 2007 BB- dominat (brune øyne) Bb- dominant (brune øyne) bb- (blå øyne) Om den ene eller begge foreldrene har BB får barnet brube øyne. Om BEGGE eller den ene foreldren har Bb kan de få barn med brune eller blå øyne. Om BEGGE foreldrene har bb (blå øyne) kan de bare få barn med blå øyne. Så om far og mor har bb, vil barnet ha bb, fordi de gir fra seg hvert sitt gen (bokstav). Har barnet Bb Må de ha fått B fra en annen enn mor og far med bb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå