machen Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Nå er dette andre svangerskapet mitt, og andre perioden jeg derfor leser innlegg på disse nettsidene. Jeg er lettere sjokkert over manglende rettskrivning blandt vordende mødre!! Kan dere ikke norsk? Forskjellen i bruken av "og" og "å", synes å være veldig vanskelig. Den forskjellen lærte vi på barneskolen i fjerde klasse. Videre skrives "va" istedenfor "hva". Dette er to eksempler på elementær rettskrivning. Jeg fatter bare ikke at det er mulig at så mange taster feil, eller at det virkelig står så dårlig til med norskkunnskapene. Jeg håper barna til disse mødrene lærer å skrive utenfor hjemmet! Det er jo flaut!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Jeg er faktisk helt enig med deg! Her forleden så jeg ei dame forsvare det elendige skriftspåket sitt med at 'jeg fikk faktisk fem i norsk skriftlig, og er egentlig ganske god på rettskriving, men jeg gidder ikke å anstrenge meg når jeg skriver her inne'. Hallo!? Og det skal vi tro på? Som noen nevnte tidligere så er språket ganske viktig her, for vi kan jo ikke se mimikk og ansiktsutrykk generelt. Jeg tar faktisk folk mindre alvorlig når de skriver så dårlig, og da tenker jeg ikke på de som lider av ordblindhet, for man oppdager ganske lett om det er problemet. Ikke alle trenger å skrive perfekt, men det er veldig irriterende å lese innlegg som overhodet ikke henger på greip semantisk.
machen Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2007 Helt enig! Jeg blir sittende å lure på om disse damene faktisk ikke KAN bedre. Det er jo så ille! En ting er jo rettskrivningen, som ofte er helt på jordet, og så har vi jo regler for punktum, komma og generell logisk oppbygning. Jeg er antakelig eldre enn de fleste her inne, og reagerer som en gammel kjerrig. Det er jo faktisk helt greit. Jeg tar gjerne på meg rollen som "kjeftakjerring" i denne sammenhengen. Og til dere som ikke gidder skrive ordentlig: la være å skrive innlegg! Dere er ikke verdige spalteplass.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 " Henne er en god veninne" eller " Dem vet ikke hva dem snakker om" Hallo, går det ann.
PintSizedDictator Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Hva har Ann med dette å gjøre? Joda, noen her inne skriver veldig dårlig norsk, men har det noe å si da? Så lenge de får frem poenget sitt så skjønner eg ikke hva dere syter for. Syns det e værre å lese innlegg skrevet på skikkelig dialekt. DET e slitsomt det... Det hender ofte at mine innlegg e full i feil som f.eks en manglende bokstav osv. Men syns ærlig talt ikke det har noe å si. Det e ikke en stil eg skal levere inn, så da tar eg det ikke så tungt om det ikke e 100% korrekt. Dere forstår jo hva som sies...ikke gjør dere dummere enn dere e, vær så snill.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 jeg skal ikke si no på skrive feil, for jeg har endel selv, dog, de går som regel ikke ut på "og" og "Å" regelen, eller oppbygging, men ordfeil jeg rett og slett ikke ser. jeg har ikke dysleksi eller noe, men legger rett og ikke merke til at jeg gjør det.. en ting som virkelig plager meg når det gjelder skriving er dette "sms-språket" og "sms-forkortelser" i innlegg som her, hvor man har mulighet og plass til å skrive hele ord, og ikke kutte ned, det til d, osv.
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 De eneste skrivefeilene jeg lar meg berøre av, er de som skyldes ren latskap. SMS-språk (d i stedet for det, azz eller ass i stedet for altså, etc etc), mangel på stor forbokstav osv. Fjortis-assosiasjonen sitter ikke langt inne da, nei.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Hei, noe av dere som jar tenkt at vi som skriver så utrolig dårlig norsk, og som ikke kan skille "og" og "å" faktisk kan ha dysleksi???? Jeg er ei mor på 32 som har slitt med dysleksi alltid, men det tok lærene mine 5år på den gammle barneskolen og forstå at jeg måtte testes for dysleksi, da hadde mye verdigfull tid gått tapt, så ja jeg har fått slengt der opp i trynet her inne på BIM en del ganger at jeg ikke kan skrive rett, at jeg åndsvak, tilbakestående osv osv. Men dysleksi og dyskalkuli kan enn ikke gjøre noe med faktisk. Å ja det er stadig flere og flere som får dysleksi. Så prøv å tenk på det neste gang dere sitter her å uttaller dere om hvor dårlig det står til med norsk kunnskapen til vordene mødre i landet. Jeg har foresten slutta og skamme meg over mitt handikap, for hvorfor skal jeg gjøre det når både konge og tidligere statsministere av landet vårt sliter med det samme. Dysleksi har ingenting med inteligens å gjøre.
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #9 Skrevet 8. juni 2007 Inger; HI har tydeligvis ikke kunnskap nok til å skille klinten og hveten. ;-) HI; hva norskkunnskaper angår så vil jeg tro at de aller fleste lærer disse utenfor hjemmet, ja, da det absolutte flertall av barn går på skole i dette landet.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 Helt enig med HI! Irriterer med grønn. Men vet også at jeg ikke burde irritere meg. De får jo frem poengene sine, og jeg skjønner hva som står der... Men på en annen side så fatter jeg ikke hvor lite basiskunnskaper om det norske skriftspråket enkelte sitter inne med. For ikke å snakke om alle de som skylder på dysleksi! Jeg har en relevant utdannelse når det gjelder dette, og er også derfor ekstra observant. Jeg vet også hvilke problemer dysletiskere sliter med, hva som er typsik dysletikerfeil og hva som rett og slett bare skyldes sløvhet, eller for lite lærdom. Når en slik tråd som dette starter, drøsser det alltid på med; "men jeg har dysleksi". Greit nok, det er sikkert de som har det, selvfølgelig, siden det er så mange brukere av dette forumet. Men det er også _mange_ som bruker det som unnskylding for å aldri ha lært seg skriftspråket! Da er det nesten bedre å si; "sorry, jeg var sløv på skolen, lærte meg ikke det jeg skulle" Skremmende å tenke på fremtidlig leksehjelp. Og nei, det er ikke bare skolen som har ansvaret for at elevene lærer det de skal lære. Et godt foreldre-skole samarbeid er ekstremt viktig, og da altså å bli fulgt opp med lekser hjemmefra. Kanskje det hadde vært en ide for enkelte å bruke svangerskapspermisjonen på et rettskrivingskurs i norsk!?
Serial mom Skrevet 8. juni 2007 #11 Skrevet 8. juni 2007 Dere får pelle dere tilbake til gamledager da,da alt var så mye mer dannet og fint! Hvem i helvette tror dere at dere er,som kan snakke så nedlatende om de som har noen skrivefeil i ny og ne? Man sitter da ikke å korrekturleser alt man skriver her inne,noen ganger går det fort i svingene,og det er da et forum for å diskutere og skravle om baby,graviditet og alt mellom himmel og jord,og så lenge temaet ikke omhandler rettskrivning,så er det da virkelig ikke viktig om noen har noen stavefeil,mangler komma,stor bokstav o.l,er det vel? Selv har jeg verken dysleksi eller dårlige karakterer fra skolen. Jeg har universitetsutdannelse og har alltid vært flink til å formulere meg i skolesammenheng,men jeg har sikkert en del feil i innleggene mine,men har da aldri opplevd at noen har kritisert eller ikke forstått hva jeg mener! Det er lenge siden jeg gikk på skolen,og utdannelsen min tok jeg ikke i Norge,så norsk rettskriving er kanskje ikke det jeg har freshest i minnet,sånn 10 år etter jeg avslutta videregående(forøvrig med 5 og 6 i norsk) Kjempesynd at dere er så tantete at dere ikke synes de med skrivefeil har rett til "spalteplass" her på bim! Fysj,for noen sure,gretne kjærringer dere er!
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 8. juni 2007 #12 Skrevet 8. juni 2007 Det heter kjÆrringer vet du vel.... Ja, skrivefeil kan være irriterende.. det plaget meg masse før, men så kom jeg på at dette er bare internett og ikke en formell mail, men tross alt et diskusjonsforum, og ei heller en eksamen. Prøver somregel alltid å skrive korrekt men jeg må medgi at etter å ha vært her inne så blåser jeg i om jeg får både en, to og tusen skrivefeil så lenge jeg får frem hva jeg ville si. Ofte når jeg leser innleggene mine tenker jeg "Oi, der var det mye feil" - men er det så nøye da, EGENTLIG? Blitt mer tolerant for å si det sånn.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Kjære anonym som la inn innlegg kl 11.57 i dag den 8juni Om du mener at jeg sitter her å lurer på med diagnosen dysleksi for å slippe å tenke når skriver inne på bim, da lurer jeg på hvilken fagutdannelse du har. Hvorfor i huleste skulle jeg en voksen kvinne på 32 sitte å lyge om at jeg har dysleksi????? Jeg har i hele mitt liv slitt med å skrive og blitt forstått, fått avslag på jobb søknader for at ortografien og rett skrivingen min var så dårlig, men jeg har ikke av den grunn satt meg ned og latt andre gjøre jobben for meg. Jeg har gått på kurs og hos loggoped for å finne løsninger for å bli forstått og for å få forståelse av det norske skrift språket, jeg har faen jobbet og jobbet for å bli bedre, jeg sitter her 32 år gammel og må spør mannen min når jeg lurer på hvordan ord skrives, hvor ydmykenede tror du det er???? Jeg har i dag en sønn på snart 8år som også mest sannsynelig har dysleksi, vi skal gjennom utredning nå fra høsten, for både mor og far har dysleksi. derfor er han genetisk disponert, og det er også årsaken til han blir utredet så tidlig. Nei du anonym, jeg vile aldrig ha løyet på en slik ting om jeg ikke hadde hadt det. Du skulle bare ha visst hvor mange frimunut jeg har kommet inn fra, og at noe i klassen hadde gått over i kladdeboken min og satt rødestrekker og hånlige kommentarer du, eller når lærern sto framme ved tavlen og sa se her Inger slikt skrives dette foran hele klassen. Da hadde du nok forstått hvorfor jeg har kjempet så hardt for å skrive korekt og bedre.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #14 Skrevet 8. juni 2007 Klipper ut og limer inn det jeg skrev her, jeg :"Greit nok, det er sikkert de som har det, selvfølgelig, siden det er så mange brukere av dette forumet." Jeg har altså ikke påstått at du lyver, jeg har heller ikke lest gjennom svarene på denne tråden før jeg svare HI, så at du tidligere hadde skrevet at du hadde dysleksi, var jeg ikke klar over. Men det er et faktum at når disse trådene dukker opp (noe de jevnlig gjør) så er det en drøss men mennesker som svarer at de har dysleksi. Og mange av disse viser ikke tegn til dysleksi. Selvfølgelig sitter ikke alle der og lyver, det er jo mange i Norge som lider av dette. _Men_ det er også mange som bruker det som en unnskyldning for å rett og slett ikke ha lært seg bedre. Så , beklager om du følte deg truffet.
Loglady Skrevet 8. juni 2007 #15 Skrevet 8. juni 2007 Dette er en debatt som dukker opp med jevne mellomrom her på bim. Det er ingen tvil om at mange (og da utelukker jeg dyslektikere) ikke har fulgt godt nok med i norsktimene. Jeg mener også at rettskriving hos voksne burde være en ryggmargsrefleks, ikke noe man må tenke seg om for å mestre. Spørsmålet er hvorvidt man skal tillegge rettskriving vekt på et forum som dette. Jeg er tilbøyelig til å mene ja. Fordi språk er et fellesansvar. Språk smitter. Og nettet er en svært aktiv språkkanal. For mange feil, og de vil fordoble seg mange ganger, og i verste fall henge igjen til neste generasjon. Er det i det hele tatt viktig å opprettholde et godt og noenlunde korrekt språk, rent generelt? Det synes jeg. Fordi språk er mer enn ord. Språk er kultur, og hvert ord har sitt historiske opphav. Når det skrives feil, blir opphavet ofte borte. Og logikken forsvinner. Så jeg synes ikke det er så dumt å slå et slag for språket av og til.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #16 Skrevet 8. juni 2007 Der har du et godt poeng, Evelin, for godt språk er som en muskel som jevnlig må trenes for å holde seg i toppform. Jo mer dårlig språk man leser, jo dårligere blir ens eget språk om man ikke er bevisst. Jeg leser ofte innlegg hvor jeg overhodet ikke forstår hva de mener å uttrykke, og det er skikkelig irriterende. Og Inger, jeg sympatiserer med din situasjon for jeg forstår hvor slitsomt det må være å ha dysleksi. Men du kjenner sikkert derfor også verdien av et godt skriftspråk, slik at du forstår hvor unødvendig det er å la språket sitt forslumme bare fordi man ikke gidder å skjerpe seg litt, slik sitasjoner er for mange her inne.
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #18 Skrevet 8. juni 2007 Ja da jeg er helt enig i at så lenge mann ikke har en grunn til å skrive dårlig norsk så ser jeg selvsagt poenget her, jeg har jo sagt strevd for å lære meg god norsk skriftlig. Jeg vil gjerne at vi skal bevare vår største skatt her i landet, nemmelig skrift språket vårt. Men vi må og huske at det er ganske dårlig stillt med norsk munntlig og, blir ikke direkte imponert når jeg hører en del snaker altså. Kansje også noe å tenke over. Da ble vi hvertfall ening til slutt da.
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #19 Skrevet 8. juni 2007 Svarer for meg selv her; jeg snakker ikke nedlatende om de som har noen skrivefeil i ny og ne (må få si at jeg tror ikke det er noens intensjon her). Det jeg lar meg irritere av er som sagt sms-språk og skrivefeil som skyldes ren skjær latskap. Dette fordi disse feilene - som for eksempel konstant mangel på stor forbokstav - faktisk gjør det mye vanskeligere å lese en tekst med god flyt. Derimot blir det stakkato og tungvint, og er det ekstra ille så forsvinner faktisk budskapet til forfatteren. En kan sloss lenge og hardt for retten til å skrive slik en selv føler for, men en må også tåle at det kan bli vanskelig å gjøre seg forstått på denne måten, og at enkelte reagerer. (NB - sikter IKKE til dyslektikere her). Må legge til at det hjelper lite å skryte av norskkarakteren sin så lenge man ikke benytter seg av kunnskapen en måtte tilegne seg for å fortjene denne karakteren. Det blir som å si at "jeg KAN, jeg bare GIDDER ikke".
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #21 Skrevet 8. juni 2007 Jeg er enig med Jeab i at du skrev et godt og saklig innlegg her, Inger! Det er bra at du representerer de som lider av dysleksi på en så god måte. Jeg synes også at det er litt trist at du som forstår verdien av et godt språk sliter med dysleksi selv, men må legge til at jeg synes du skriver veldig godt og lettfattelig for en som sliter med dette. Jeg vil gjerne gjøre deg oppmerksom på at jeg er den samme anonym som skrev svar nr. to i denne tråden, og ikke den du utvekslet meninger med ovenfor. Jeg har ikke ment å trykke noen ned med noe av det jeg har skrevet,- bare å løfte noen opp, om mulig.
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #22 Skrevet 8. juni 2007 For ordens skyld; det var Evelin sitt innspill jeg siktet til, men jeg er enig i at Inger også har gode poenger. (Talespråket ser ut til å utvikle seg mot grautlignende tilstander. "Skjeden på sykkelen min har røket, og kan jeg putte denne inn i kjeden min?").
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #23 Skrevet 9. juni 2007 Da burde du friske opp kunnskapen din litt. Det er utrolig mange former for dysleksi. Og de viser seg på ulike måter hva skrivefeil angår! Så hvis du jobber med dette og kun driver en form for opplæring, kartlegging og tilrettelegging av mennesker med dysleksi, så stakkars de.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #25 Skrevet 9. juni 2007 Det er vanlig å vente til 5.klasse med å stille diagnose dysleksi. Dette ettersom skrivefeil kan skyldes umodenhet. Lesesvake barn får på en skole ofte ekstra hjelp, selv om ikke en diagnose er stilt. Måtte bare legge til dette ettersom du skriver at "Det tok 5 år før jeg ble testet.." og da hadde mye verdifull tid gått tapt". Jeg synes du skriver godt jeg, "Inger det er meg".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå