Gjest Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Når det er tillatt med sæd-donasjon så hvorfor ikke eggdonasjon også??? Jeg mener JA
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 jeg mener nei fordi det ikke er normalt å ta et egg fra en kropp og sette inn i en annens kropp.en vet ikke hvor store konsekvenser det kan få videre.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Så det er helt normalt å ta en cædcelle fra en "fremmed" kropp ved cæddonasjon?
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Selvfølgelig er det "normalt" å ta sæd fra én kropp og putte det inn i en annen. Det er jo faktisk slik det foregår på den naturlige måten også. Til anonym over; kan du utdype den noe kryptiske påstanden om at vi ikke vet hva slags konsekvenser eggdonasjon kan ha videre?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 Jeg som er anonym over. Tente på sæd fra andre enn han som ble far til barnet.
Serial mom Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Jeg er for eggdonasjon. Men jeg er samtidig imot at man skal ha muligheten til å lete opp biologiske mødre(og fedre,ved sæddonasjon) når barnet er over 18,dersom donor selv ønsker å være anonym.
Incinta - snart Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 foreløpigt nei. Synes verden er på vei mot å bli veldig unaturlig.
Teltpluggen Skrevet 8. juni 2007 #12 Skrevet 8. juni 2007 Jeg mener ja.. Om det er unaturlig så er det vel også unaturlig at par som sliter med å få barn skal få hjelp til det via kunstig innsetting og diverse..
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 *kremt* Nå er du på villspor, eller så må du forklare nærmere... Det er da ingen som driver og sprøyte-inseminerer seg med fremmede menns sæd for moro skyld. Det er jo for at det skal bli barn av det!?
Ikkelektuell Skrevet 8. juni 2007 #14 Skrevet 8. juni 2007 Hvorfor er eggdonasjon slik en kilde til uenighet, mens sæddonasjon fremstår som en helt vanlig greie? Jeg mener at når man først skal bruke fremmede celler for å bli med barn, så har det da ingen betydning om det er egg- eller sædceller. Hva er så mye mer unaturlig ved eggdonasjon kontra sæddonasjon?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2007 #15 Skrevet 8. juni 2007 er du dum eller er du bare stappteit?det er en viss forskjell på å bruke egne egg og mannens sæd,kontra det å bruke en vilt fremmed kvinnes egg og en fremmeds sæd.barnet blir jo biologisk barn, og ikke i prinsippet et barn av to mødre. jeg ler av din uvitenhet! ikke rart du kaller ungen din for ninjareke.
Teltpluggen Skrevet 8. juni 2007 #19 Skrevet 8. juni 2007 Hvem sa noe om to mødre? Jeg sa at om det ble for unaturlig så ble det også unaturlig å hjelpe par som ikke klarer å få barn selv...
Serial mom Skrevet 9. juni 2007 #20 Skrevet 9. juni 2007 Mente du meg her? Skulle ikke tro det,men... Isåfall mente jeg at man får jo inseminert sæd fra en ukjent donor i sædbank,om ens egen mann ikke har bra nok kvalitet til å bruke egen sæd(evt en enslig kvinne eller lesbisk par da)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #21 Skrevet 9. juni 2007 sædceller må ikke modnes for å taes ut av kroppen. eggdonorer må gå igjennom en prosess for å modne egg for så å ta dem ut. sæd er lett tilgjengelig ,er jo bare å ta en tur på byen det. mens eggceller taes ut kunstig ut av kroppen fra en person og settes inn kunstig i en annens kropp, det er den vesentlige forskjellen.dessuten strides de lærde om hvor vidt det er helsemessig forsvarlig å mixe 3 sett gener for å klare en sånn prosess. og desuten, hvem er da biologisk mor til det eventuelle barnet? jeg vil si eggdonoren er det, tiltross for at barnet vokser inne i noen andre. blir jo som en surrogat mor det.jeg føler at det blir å klusse litt for mye med Moder Jord.
Serial mom Skrevet 9. juni 2007 #22 Skrevet 9. juni 2007 Når man snakker om eggdonasjon,så er det vel det å bruke de eggene som allerede er modnet og tatt ut,er det ikke? De eggene som blir "til overs" når noen gjennomgår assistert befruktning,a'la ivf og sånn? De eggene som evt. ikke blir brukt kan man enten ha nedfryste(antagelig ferdig befrukta,er ikke helt stø i det der,jeg) eller man destruerer dem om man ikke ønsker flere barn? Da er det vel et fint alternativ å få velge å kunne gi dem videre til noen som ikke er i stand til å få barn selv med inseminasjon og befruktning av ens egne egg og sædceller?
Incinta - snart Skrevet 9. juni 2007 #23 Skrevet 9. juni 2007 ....men så er det heller ingen som har sagt at det er naturlig også da. Men du ser vel forksjellen på sæd-donasjon og egg-donasjon?
Patetica fåkksi Skrevet 9. juni 2007 #24 Skrevet 9. juni 2007 Selvfölgelig mener jeg ja til eggdonasjon, og det er mulig jeg er papp, men jeg kan ikke helt se forskjellen paa saed og egg-donasjon. Ja altsaa jeg skjönner at det er fysiske forskjeller siden menn og kvinner er forskjellige, men i prinsipp og naar det kommer til hva som er "rett og galt" kan jeg ikke helt skjönne hvorfor ikke egg liksom. Er det unaturlig aa adoptere? Er det unaturlig aa ta antobiotika hvis man har en infeksjon? Jeg syns det er flott at vi har kommet saa langt at vi som KAN, kan hjelpe vaare venninner aa oppfylle deres störste dröm. Og hvis jeg gir mitt egg til dem saa er det da saktens ikke jeg som er biologisk mor. Beskriv ordet "mor"? En mor er hun som tar vare paa barnet hele livet og som laerer dem aa snakke, aa gaa, passer paa dem naar de er syke, gir hele livet for dem osv.. Ikke nödvendigvis hun som bar barnet fram (adopsjon) eller hun som ga egget sitt (donor). JA TIL EGGDONASJON!!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #25 Skrevet 9. juni 2007 hvis en vil ha unger som er dine egne og din manns løpende rundt i landet uten at du vet om dem så. plutselig en dag så møter du din biologiske sønn på gata, du ser han og vet bare at han der er ditt barn. noe sånt vet en mor instiktivt, fordi han egentlig er tvillingen til det barnet du selv har fått samtidig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå