Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #26 Skrevet 7. juni 2007 Åh, det glemte jeg å nevne! Min samboer fikk bare de tre første dagene mens jeg lå på sykehuset, fri, og jeg er så ufattelig glad for at mamma tok seg ferie og kom nedover å besøkte meg den første uka.. VELDIG mye hjelp i å ha henne der.. Så om kjæresten kommer til å jobbe, eller du er alene, be noen om å være hos deg den første tiden!!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #27 Skrevet 7. juni 2007 Mange bra tips og noen jeg ikke helt er enig i (men det viser vel bare at det som funker for noen funker ikke for alle) Mitt tips: Ikke ha for mange på besøk på sykehuset. Jeg hadde egentlig ikke så mange, men det var likevel for mange syntes jeg. Lot meg litt "presse" av en venninne som ville komme. Grunnen er at TING TAR TID når man er på sykehuset. Vi var på pasienthotellet og jeg hadde problemer med ammingen, hun ville ikke spise. Dermed brukte vi uendelig lang tid på å få hun til å spise. Jeg måtte også pumpe meg, og det er heller ikke noe man vil at andre skal se. Det var vondt å gå på do - jeg dusjet meg nedentil etter hvert dobesøk. Man har IKKE lyst til å ha gjester mens man sitter på do.. Dessuten må man prøve å sove litt når babyen sover... Jeg var våken natten før jeg fødte av rier. Jeg fødte i 18-tiden og var så full av inntrykk og så overveldet og lykkelig at jeg nesten ikke sov første natten. 2 natten er ofte litt urolig - det også for oss. Da var vi veldig trøtt men jenten vår hadde vondt i magen og var sulten men klarte ikke å spise. Dermed var vi våken nesten hele den natten også. Si nei, vent. Vær også litt restriktiv når du kommer hjem. Om de må vente en uke eller to så gjør ikke det noe - de fleste skjønner det. De som ikke skjønner det er ikke særlig hyggelige uansett. Ta det med ro i starten - du trenger ikke å gjøre alt du har planlagt (babykino, kafe, gå på kjøpesenter osv) den første mnd. Får litt fnatt når jeg ser mammaer på kjøpesenter med en uke gamle babyer. Det kan da ikke være så godt for noen av de... Du har goooood tid til å gjøre det senere. Og man har mer behov for litt avveksling etterhvert. Vær hjemme og kos deg med babyen. Sov når den sover eller slapp av. For meg var det litt unntakstilstand første mnd (selv med en rolig baby). Etter det ble jeg mer meg selv igjen. Ellers er jeg enig i at man bør kjøpe litt store t-skjorter og gode behagelige treningsbukser til å ha på sykehuset. Jeg hadde med det jeg trodde var store t-skjorter men siden jeg så ut som jeg var gravid i 6-7 mnd mens jeg var på sykehuset var de litt små. Dermed tok jeg på meg gravid-topper. Ikke gøy det heller, for de fremhever magen - og det vil man virkelig ikke...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #28 Skrevet 7. juni 2007 Les masse om amming, vær forberett på at det ikke alltid er kos fra begynnelsen, men at slitet er verd det. Ta masse bilder av babyen når den er nyfødt, har nesten ingen bilder av den første uken, savner det.(savner å bilde av babyen på mage helt nyfødt) Jeg synes jeg fikk mye utbytte av å ha lest mye om fødsel og litt om pusteteknikker. Men ikke planlegg hvordan din fødsel skal bli, den blir nok aldri sånn:) Ha en slik drikkeflaske/sportsflask med på sykehuset, viktig å drikke mye, å ikke alltid man orker å sette seg helt opp for å drikke av glasset.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #29 Skrevet 7. juni 2007 Ha ullbodyer i huset! Vi bruker heller ullbody og strømpebukse om natten enn pysjamas. I begynnelsen gulpet han så mye, og gjerne uten at jeg merket det om natten, men ull tørker fort! Bra om sommeren også da det slipper ut fukt (det finnes kortermede). Som tidligere nevnt, fødselen går ikke ann å planlegge..men mitt beste tips; pust pust pust. Gravid yoga var til stor hjelp for meg!
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #30 Skrevet 7. juni 2007 * Slapp av i ukene før fødselen..Kan hende du får flere døgn med rier og dermed lite søvn,så er lurt og ha hvilt på forhånd * Kjøp bodyene i større størrelser, det gjør ingenting om de er litt store * Ha med cola e.l til fødselen for ekstra energi.. *Skal du ha med energi drikk sørg for å holde den kald.Jeg ble kvalm fordi den var varm og kastet opp * Behold roen under fødselen.Klarer du å ikke bli redd har du kommet langt.Råd fra jordmoren min
Gjest Skrevet 7. juni 2007 #31 Skrevet 7. juni 2007 Ha med eget, mykt toalettpapir på sykehuset.. Du vil skjønne hvorfor:) Ellers anbefaler jeg Chicco ammeinnlegg, de er super!
Trønderpia venter nr 3 Skrevet 7. juni 2007 #32 Skrevet 7. juni 2007 Ta bilde av jordmor med babyen. Jeg husker ikek hvordan jordmora mi så ut, og det plager meg:( Og masse bilder av babyen når den nettopp har kommet til verden. Chicco ammeinnlegg sier jeg og, IKKE natusan, de setter seg fast. Og vær forberedt på at amming ikke er så enkelt som det ser ut som, og at det krever noe snørr og tårer. Men det blir bare bedre og bedre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå