Gå til innhold

Hva er ditt beste tips til de som ikke har født enda???

Anbefalte innlegg

Skrevet

*LIGG PÅ TISSELAKEN I SENGEN PÅ SLUTTEN. Da slipper du dyr renseregning dersom vannet går på natten.

*BRUK MASSE SMÅ HÅNDDUKER TIL STELLING ISTEDET FOR STORE. De blir fort litt tilgriset, og de store tar så stor plass i vaskemaskina. Små holder, de blir tørre av det også.

*KJØP STORT MED EN GANG. Da tenker jeg ikke klesstr, men på ting. Det blir dyrt å kjøpe en ny vogn når de vokser ut av vognbagen lenge før de er klar for sportsvogn, når de begynner å rulle rundt og dere dermed vl gi dem babygym uten harde plastbein, når de 3 mnd gamle er for store til badebalja osv osv osv...

*KNEPP SAMMEN BODYEN. Dersom du knepper de knappene som er i skrittet på bodyen sammen over babyens skulder når du skifter bleie og vasker den så blir ikke klærne så lett bløte/tilgriset.

*BIO SHOUT PÅ FLEKKER. Da holder babytøyet seg fint lenger.

*BLEIEBØTTE PÅ VARMEBABLER=NEINEI. Sett den på noe. F.eks et luftig gryteunderlag.

Det var det jeg kom på akkurat nå. Føy til deres beste tips. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp mange og vær flink til å bruke SMEKKER hvis du har gulpebaby. Det sparer deg for mye klesvask.

Kjøp masse KLUTER. Det går mange i løpet av en dag.

Bruk store flanellskluter (brettet 2 g) under hodet til babyen i senga, vogna, på krabbeteppet osv. Da slipper man helt sengeskift ved gulping.

Bruk tisselaken oppå madrassen og en tynn overmadrass og vanlig laken oppå. Da sparer du madrassen for gulp, tiss og bæsj. Men babyen blir ikke svett av å ligge på tisselakenet.

Kjøp mest omslagsbodyer til nyfødt. Litt skummelt å dra de vanlige over hodet til babyen med en gang.

Kjøp gode og ordenlige sokker. De "dårlige" bare sklir av. Best de som har en ekstra strikk rund ankelen eller er "ribbestrikket" (F.eks H&M sine)

Kjøp lammeskin. Regulerer temperatur uansett. Ligg det gjerne inn litt før babyen blir født og ta det med på barsel. Da kjenner babyen lukten av deg, noe som virker beroligende.

Ha en rull brødposer eller hundeposer i stellebagen. Kjekt til brukte bleier og våte klær.

Skrevet

ha en flaske vann i nærheten når du setter deg for å amme! du blir garantert tørs :P

Skrevet

Ha store bind hjemme, tilfelle vannet går.

Kjøp jordnøttolje så du har det klart. Den første barnebæsjen sitter skikklig fast på rompa:)

IKKE planlegg fødselen... Det kan være at alt blir motsatt av hva du hadde tenkt. (skjedde meg)..

Etter MIN mening: kjøp Duo-vogn!

Beste bleiene etter MIN mening, er Pampers Acitve Fit.

Hvis man får gutt, så ha MANGE pysjamasser på lager.... Her kunne det gå opptil 3 stk pr natt. Våt med en gang...uansett hvor mye vi dyttet tassen ned i bleia, men den spretter jo opp med en gang da:)

KJøp babygym med MASSE farger.....!!!!!!!

Anbefaler ikke kjøpe stellekommode med badekar. Hvis det skulle skje noe å badekaret lekker, så blir alt dere har i skuffene vått.

Husk saltvann.... Små babyer blir ofte tette i nesa...eller får fort øyekatar...

Vel.....kommer ikke p ånoe mer jeg.. MEn dette er KUN MINE meninger:)

Andre mener sikkert noe annet:)

Lykke til!!

Skrevet

Jeg bruker kun flanellbleier (kjøpt på sparkjøp) på stellebordet. Bruker de også til å tørke stumpen etter vask. Sparer meg en masse vask!

Skrevet

*** Ha tisselaken i din egen seng også, så blir det ikke noe søl når du ammer og babyen tilfeldigvis gulper. Kan fort gå igjennom gulpekluten om det kommer masse.

*** Domestos Fresh til flekker...has på så fort som mulig, og la ligge litt før du vasker på 60 grader. Spesielt er det vanskelig med flekker av gulrot og tomatpuré.

*** Kjøp smekker du kan dra over hodet (kjøpte mine på Princess), da de med borrelås gjerne blir for store rundt nakken. Alternativt også en i plastik.

*** Om du skal kjøpe saueskinn, så kjenn etter at det ikke er for glatt. Her sklir snuppa av skinnet, enten det er i senga eller vogna.

*** Om babyen sparker av seg dyna, så er det effektivt med en nattpose. Grobag anbefales på det sterkeste, selges på www.barnetrend.no

Skrevet

ikke planlegg fødselen for nøye, la ting skje mens det skjer..

La naturen gå sin gang, ikke bruk tid, penger og energi på modningsakupunktur, bringebærkapsler osv osv.. Babyen kommer når den er klar!!

Kjøp tummytub!!!! FAntastisk oppfinnelse:o)

ikke bruk tisselaken i senga med mindre du digger å svette.....

Skrevet

Spør de som jobber på barsel om ammingen, og få dem til å vise deg. Få av dem som gjør det uoppfordret. Ikke nøl med å ta kontakt med helsestasjonen etterpå om du trenger hjelp til amming

Kjøp masse kluter, kjekt å ha til gulp og sikkel.

Kjøp inn det du trenger før fødselen, etterpå blir man travelt opptatt....

Skrevet

ta med babyen i dusjen ,mye enklere enn og bade. kjøp elektisk brystpumpe.gjør hva du selv syns er riktig,ikke følg alle råd slavisk. og ikke glem at du har fått en ny sjef i huset. he he.

Skrevet

Ikke planlegg fødselen for mye! I mitt tilfelle ble ikke noe etter"planen".

Ikke men for mye om hvordan livet skal bli etter barn, vær klar over nattevåk, hyling osv, men ta ellers livet som det kommer den første tiden.

Skrevet

IKKE bruk energien din før fødselen til å springe i trapper, vaske rundt ol for å sette i gang fødsel. Meget mulig du får bruk for den energien under fødsel. Ikke alle fødsler som er over på 1,2,3. :)

Ha i hus morsmelkerstatning og brystpumpe til du kommer hjem fra sykehuset. Det tar ofte tid å få i gang produksjonen og få babyen til å ha rette teknikken. Med det i hus slipper du/mannen å stå utenfor butikken og vente på at den skal åpne¨mens babyen skriker av sult..

Ikke sikkert du får bruk for mme, men det er ikke så dyrt.

Ha lettvint mat i hus til den første perioden etter fødsel. Jeg var ikke i stand til å lage mat og ikke hadde vi tid å bruke på det heller.

Da er det kjekt å ha ferdige retter i fryseren. :)

Og flanellsbleier fra f.eks SparKjøp er genialt! Vi hadde bæsjebleier etter omtrent hver amming de første mnd og da blir det mye vask med håndduker.

Ikke kjøp inn masse produkter som shampoo, oljer og såpe. Man bruker minimalt. Kommer langt med en flaske jordnøttolje.

Skrevet

Sett klyster før riene setter inn(kjøp og ta hjemme, om tid). rertt etter at vannet er gått kanskje. Grusomt å sitte på do når riene er 3min imellom.:-)

Skrevet

Enig med mange av innleggene her, ikke planlegg fødselen (med å skrive brev og lære seg alle mulige pusteteknikker). Jeg fikk så god veiledning av JM at det ikke var noe stress i det hele. Og tips for å sette igang fødselen; SEX - det funker.

Ta med BRYSTSKJOLD til fødeavdelingen, da slipper du å få så vondt de første dagene med amming.

Kjøp inn noen gode BIND (nattbind) og ha hjemme de første dagene, man blør en del og litt stress å springe på butikken.

Jeg fikk anbefalt ullinnlegg, men de lekker som bare det. Kjøp avensis sine BOMULLS-INNLEGG, så slipper du våte flekker på alle gensrene.

Kjøp inn en god salve til såre brystvorter - PURELAN - som du får kjøpt på apoteket.

Du får aldri nok av GASSKLUTER OG HANDDUKER

Går til frisør, tannlege, optiker, you name it, før du føder, etterpå har du ikke tid.

Og som Kanutten & Småen sier; ikke kjøp inn for mye produkter, jeg bruker kun OLJE til babyen. I badevannet og til å smørre inn tørr hud.

Lykke til alle sammen, det er slitsomt med en ny sjef i huset, men det er fantastisk.

Skrevet

Ja, halleluja!!

Skrevet

skulle ikke være innlegg her..

Skrevet

Rydd bort det fine serviset og sett kopper, glass og fat frem i skapet, de som du ikke blir lei deg om de knuser. For knuses gjør det mye de første slitsomme månedene!

Skrevet

Min erfaring er følgende:

Mye av det som ble kjøpt inn i forkant var unødvendig og det meste kan faktisk kjøpes de første dagene etter at man kommer hjem.... Bare å sende mannen ut på tur!

Og gjør ting etter eget hjerte og eget hode!

Skrevet

Tenk veldig over maten du spiser rett etter fødselen, magen kan bli veldig treg og det er ikke sikkert du synes det er så lett å gå på do som før. Mye fiber og mye vann gjør det litt enklere.

Chicco ammeinnlegg suger veldig godt opp om du lekker, brystet føles tørt hele tiden, selv om ammeinnlegget blir fullt.

Apotekets mesoft-kompresser str. 10¤20 er geniale til vasking av babyen. De brukes også på sykehuset her.

Skrevet

Ja - mesoft kompresser fra apoteket er geniale. Vi bruker str. 10x10 cm.

Skrevet

*Pakk baggen i god tid!!! så slipper man at mannen pakker i all hast, og kun tar med hvite bukser som er for trange, små stringtruser og korte sommertopper ( jeg fødte i september og det skjedde meg :o)

* kjøp den vogen du vil ha, selv om den er dyr, så slipper man å angre og ende opp med å kjøpe den dyre gode allikevel.. det blir mye trilling, iallefall her..

* Kjøp behagelige klær til den lille, og husk at man stort sett får mye gaver og ender opp med for mye klær.. de vokser så fort!

Skrevet

Vær forberedt på at når fødselen er over så er det fortsatt vondt, vondt å sitte, tisse, bomme-lomme... Sting og hemoroider og andre faenskaper!! Jeg syns faktisk DET var verre enn fødselen jeg! Ikke for å skremme altså, men jeg var liksom NULL forberedt på at det skulle bli sånn.

Skrevet

Det uventede skjer ALLTID = ) Ellers mange bra tips her !

Skrevet

BRYSTVORTEKREM ; begynn med en gang på sykehuset, ikke vent til det gjør vondt

STORE BIND ; en blør mye de første ukene

TISSELAKEN I SENGA FØR FØDSEL ; Som Ellie83 sier, i tilfelle vannet går om natta. Redda meg for dyr rens.

INOTYOL ; Bedre for såre romper enn Zinksalve, virker raskere og bedre

IKKE KLIPP AV LAPPENE PÅ GAVER ; Det som virker som en flott og nyttig gave (klær) før fødsel, kan virke helt håpløse og upraktiske etter fødsel

KJØP EKSTRA T-SHIRTS TIL DEG SELV ; Jeg trodde jeg skulle inn i mine gamle, men puppa vokste jo og dermed ble de for korte. I tillegg trengte jeg mange om dagen fordi puppa lakk som en sil.

Det er mye mannen kan kjøpe i ettertid, men du verden så koselig det var å gå i barnebutikker sammen mens en var gravid og kjøpe litt nå og da :)

Skrevet

Jeg også, Ligg på tisselaken selv, etter fødselen. Bedre å svette litt, enn å ffå madrassen full av melk! Jeg lakk hver eneste natt, og madrassen luktet ikke akkurat godt etterhvert!

Bukser og gensere kjøpte jeg veldig mye av til gutten før han ble født, men fant ut at det var veldig upraktisk!! da synes jeg det var bedre med body og bukse i såfall..

Og ja, brystvortekrem, det fant ikke jeg ut at fantes for flere måndter etter fødsel!:(

Og angående frekke og ukoselige pleiere på sykehuset, SI IFRA TIL NOEN!! Jeg hadde veldig koselige jordmødre under fødselen, men rett etterpå kom det ei helt forferdelig dame, jeg kunne ikke tro at det var mulig at det skulle gå an å være så frekk, og jeg sa ingenting, bare unnskyldte meg masse til henne.. Og i dag angrer jeg skikkelig på det, går fortsatt og irriterer meg, og tenker at hun sikkert oppfører seg slik mot noen akkurat nå.. Du tenker en del på fødsel, sykehusopphold og slik i ettertid, så er godt å sitte igjen med gode tanker, ikke sitte å irritere seg..

Skrevet

Ikke forvent at du skal være fresh og slank etter et par uker.

Ikke forvent at du skal sitte på en kafe og amme et halvsovende nurk og nyte livet etter en liten stund.

Ikke planlegg noe for permisjonen før du blir kjent med ungen din, kanskje det ikke går. Sånn var det her.

Ta i mot all hjelp du kan få! Jeg hadde ønsket svigermor hjertelig velkommen, men hun kunne ikke.

Fødselen er piece of cake i forhold til den første spebarnstida...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...