FruV Skrevet 5. juni 2007 #26 Skrevet 5. juni 2007 Når man ansetter deltidsansatte så er det jo som regel studenter og sjefene vet jo at det ereksamens tid på denne tiden av året.. Den dama der er bare vanskelig spør du meg... Kom deg hjem etter møtet og les vidre,det går nok bra skal du se =) lykke til
Snooopi Skrevet 5. juni 2007 #28 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er selv butiksjef, og ville aldri drømt om å innkalde til møte pr sms. Og hvis det ikke er i arbeidstiden er det 4 ukers varsel - jeg jobber i Danmark, så dette er reglene her, men jeg tror ikke de er mye forskjellig i Norge. Siden det er så viktig for henne, prøv og legg din lesepause til dette møtet, og gå så snart det viktige er tatt opp. TviTvi på eksamen!
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #29 Skrevet 5. juni 2007 i min jobb er sms brukt nesten like mye som mail... for å bekrefte om man ikke får tak i noen på tlf, for å purre osv.. Det er opplest og vedtatt at det er forskjell på ledere og sjefer. Hun her er definitivt en sjef. Med ekstremt markeringsbehov. Sånne hadde jeg aldri ansatt... De er dårlig likt, har en enorm høy turn over, og skaper mye usikkerhet og "dårlig inneklima!"
gla_mamma Skrevet 5. juni 2007 #30 Skrevet 5. juni 2007 vis til personalhåndboka, som er basert på arbeidsmiljøloven. Der står det klart om permisjonsreglement ved eksamen. og da kan hun ikke mene at du skal komme når du faktisk har lovlig fri for å lese!
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #31 Skrevet 5. juni 2007 Fant dette inne på http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/sag-ferie99.html#Heading45 ---------- Andre permisjoner Eksamen Rett til fri ved eksamen er ikke lovregulert. Noen tariffavtaler har imidlertid regler her. Generelt er det vanlig å gi fri med full lønn ved eksamen, og fri uten lønn for å kunne lese til eksamen (vanligvis en til to dager for hver eksamensdag). ------------------ Det ser altså ut som om du ikke har RETT på fri, men at det er vanlig praksis å gi fri. (Dette er fra 1999 ser det ut som, men det gjelder vel enda... ?) Synes det er synd at du har en så lite forståelsesfull sjef.... hvis du har lagt det frem på en fin måte, at du gjerne skulle kommet, men at det er vanskelig å komme/umulig fordi du har eksamen dagenn etter, så burde jo de fleste sjefer ha forståelse for dette. Hvertfall når sjefen vet at du er student ved siden av, og jobber deltid av den grunn.... Håper det ordner seg for deg, og at du får lest nok... er ikke bare bare å si opp en deltidsjobb heller, og konsentrere seg om eksamen som det blir påpekt over her... de fleste studenter i dag trenger sårt ekstra-inntekt, og det er ikke så lett å finne deltiddsjobber bestandig heller.... Lykke til med eksamen !!
Kristin* Skrevet 5. juni 2007 #32 Skrevet 5. juni 2007 Det er ingen lov som gir fri til lesedager før eksamen, men mange har det i tariffavtalen sin. Du bør derfor spørre tilltsvalgt hvilke bestemmelser som finnes på ditt arbeidssted. Hos noen står det i permisjonsreglementet. Lykke til :-)
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #33 Skrevet 5. juni 2007 På min arbeidsplass har fått beskjed om at vi har krav på to lesedager før eksamen dersom du er ansatt i 100% stilling. Ved deltidsstilling har du krav på 1 lesedag. Det er ingen selvfølgelighet at denne/disse lesedagene skal taes dagen før eksamen.
Bobine Skrevet 5. juni 2007 #34 Skrevet 5. juni 2007 Signerer på Kristin* sitt svar. Snakk med fagforeninga som har tariffavtale i denne bedriften. Jeg er selv butikksjef. Jeg vet hvor viktig skole er for mine deltidsansatte, og planlegger jobbing og møter og sånn for de ut fra sånne ting som vi vet om på forhånd. Jeg tror ikke (uten å ha sjekket det ordentlig) at man har _krav_ på fri i forbindelse med eksamen uten at det står i tariffavtalen, men jeg som sjef er ikke tjent med å ha ansatte som ikke liker å være på jobb. De selger jo virkelig dårlig. Hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå