Gjest Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Nå har jeg vært på sykehuset... For og forsøke og vende bebisen, som lå i seteleie. Det gikk ikke. Kom liksom halvveis rundt, så "poppet" den tilbake på plassen sin... Fikk sånn Bricanyl-sprøyte på forhånd, det er grusomt. Er helt skjelven i hele kroppen, og uvel i musklaturen. Sitter i enda, selv om det er noen timer siden nå. Gynekologen begynte å snakke om setefødsel og at de har akkuttberedskap i tilfelle hastesnitt m.m... Jeg ble så deppa, begynte å grine... Heldigvis var sambo med, så han forklarte min panikk for setefødsel, og redsel for at denne som de andre skal komme tidlig og fort, og at det dermed ska ende med hasetsnitt. Med de risikoene det fører med seg. Jeg greide nesten ikke snakke selv... Så nå skal jeg tilbake på torsdag, gyn-dama lovte meg at jeg skal få bestemme selv, ingen kommer til å tvinge meg til å føde vaginalt. Hun kan ta planlagt KS i neste uke... Regner med vi blir enige på torsdag om hvordan det blir. Føles så innmari urettferdi altså. Tror ikke det er noen i verden akkurat snå som ønsker seg en vaginal hodefødsel mer enn meg... Syns stadig jeg leser om dem som ønsker seg planlagte KS, og ikke tør/vil føde... Og her sitter jeg, og ønsker meg det mer enn noe annet i hele verden... Ikke er jeg redd, ikke gruer jeg... Ønsker bare at det skal være mest mulig naturlig og trygt for den lille... Tror ikke jeg kommer til å slutte å grine før det hele endelig er over...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Føler med deg, lille venn. Men du - har du prøvd akupunktur som visstnok skal hjelpe med å få babyen til å snu seg selv. Hører om flere som har prøvd det med hell. Kanskje noen her inne har erfaring? Ellers er jo et planlagt keisersnitt veldig trygt, da. Går som regel etter boka.
attpåklatt!! Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Uff og uff, ble helt rørt av de sterke følelsene du har rundt dette. Forstår deg igrunn veldig godt. Er ikke god den følelsen av at ting går så fort at en mister kontrollen.. og er redd i tillegg. Slik som du har det nå anbefaler eg deg veldig et planlagt ks.. da vil du jo føle at du har litt kontroll, vet hva som skjer og når! Sa de noe om bekkenet ditt,om det evt vil klare en setefødsel? Men, det er vel en sjanse å ta uansett siden du har vært så plaget med bl. Høres ikke godt ut.. Føler virkelig med deg i dag, hadde det bare vært noe en kunne gjøre for å hjelpe/trøste deg. Godt du har mannen hjemme, og at han vet hvordan du har det.. Godt med noen som kan snakke for en, er ikke lett å forklare seg når følelsene tar overhånd.. Tenker på deg, ønsker deg masse lykke til med valget! Og det beste av alt... snart ligger nurket der og titter så fornøyd på mammaen sin, og du kan vite at du foreløpig har gjort alt du kunne for den lille.. Klemmer fra meg!!
Forskeren Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Huff, jeg føler virkelig med deg, og tror jeg skjønner følelsene dine da jeg også måtte ta hastesnitt sist gang. Da lå babyen i seteleie, men de fikk såvidt snudd henne. Så om det er noen trøst, hjalp det ikke meg den grann at hun de siste 3 ukene lå med hodet ned. Hun ble kjempestressa av vendingen og fødselen begynte med misfarget fostervann. Denne gangen prøver jeg å ikke innstille meg altfor mye på vaginal fødsel, selv om det er det jeg håper på. Denne babyen ligger med hodet ned, men hadde den ikke gjort det ville jeg valgt planlagt KS. Jeg ville ikke prøvd å snu en gang, etter mine erfaringer fra sist. Tror det blir bedre når du får innstilt deg på det, selv om jeg skjønner at du er frustrert nå. Hadde du hastesnitt med dine to (?) barn fra før eller? Skjønte ikke det helt ut fra det du skrev... Da er det vel uansett sjelden/ikke vanlig å føde vaginalt, eller? Ønsker deg masse lykke til!
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Stakkars deg moniccen, har tenkt på deg i hele dag og håpet virkelig at den lille hadde snudd seg..... ( Skjønner deg kjempegodt...hadde grått mye selv... Godt du har en så snill samboer som kan trøste og støtte deg. Du skal se det går bare godt, snart har du gullet i armene dine... Kanskje allerede i neste uke... (Selvsagt ikke lett å tenke slik nå antar jeg..) Ønsker deg alt godt!!! Krysser fremdeles fingrene og hååååååper den snur seg!!!!! Klem
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Heisann ! Håper bebisen plutselig finner ut at det er smart å snu seg....Hvis ikke kan legene gjøre noe som heter pelvimetri,-hvor de måler størrelsen på bekken-inngang og -utgang, og utifra disse tallene si noe om hvordan en setefødsel vil bli for deg, jeg mener hvis du har et inderlig ønske om å føde vaginalt. Lykke til uansett hva du velger !!
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Heia "attpåklatt" Takk for gode ord. Sovna litt jeg, heldigvis. Godt å våkne til omtanke! Tror nok at bekkenet mitt greier en setefødsel... Er bare redd for at noe skal skje underveis, og at det ender med hastesnitt... Er så glad sambo var med på sykehuset, og kunne forklare de damen hvor redd jeg er og slikt. Greide jo nesten ikke snakke selv :'( Gleder meg sinnsykt til dette er over, har ikke greid å kose meg den siste delen av dette svangerskapet, dels pga BL, men også pga redselen og bekymringene for dette seteleiet.
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Snart2. gangsmamma*høygravid*: Fant dem ut det med misfarget fostervann da fødselen begynte eller? er det noe jeg trenger å tenke på??? Huff, hørtes ikke bra ut. Det er nå 5 timer siden hun forsøkte å snu den, og jeg syns fremdeles den er mer aktiv/urolig enn den pleier å være. Men kan være at jeg kjenner det bedre siden magen og livmora er øm etter snuinga også da... De to først er født normalt. Hodeleier begge to, raske ukompliserte fødsler som jeg mer enn gjerne hadde gjort om igjen! Takk for lykkeønskningene
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Hallo Lofotjenta HØYGRAVID! Prøvde å rope på deg i går, men du ble borte Har vært en grusom dag, er d enda i grunn... Men begynner å slå meg til ro med at det blir KS i neste uke. Og om fødselen skulle starte før det, tar de KS da også... Sukk... Godt at sambo er her ja! Og snart er det over. JM trodde ikke den kom til å snu seg, den ligger visst veldig godt der den ligger Var noen som foreslo akupunktur, lurer på om jeg skal prøve... Tror faktisk d er ei dame her som gjør det... Eller så må jeg bare la ting gå sin gang, og roe meg ned med det. Om den skulle finne på å snu seg nå likevel, blir jeg vel så sjokka at jeg føder direkte )) Takk for omtanken!!!
bekks Skrevet 5. juni 2007 #10 Skrevet 5. juni 2007 moniccen - jeg har d på akkuratt samme måte. babyen min har ligget i hodeleie til 2 uker siden, så snudde den seg til seteleie, og så nå ligger den i tverrleie. skal til sykehuset på kontroll i mårgen. er i uke 39, og det ser ut som det ender i keisersnitt, noe jeg er velig lite lyst til. men vi får trøste oss med at babyen har d bra, så får vi bare gjennom det. lykke til til meg og deg:-) d ordner seg alltid for snille piker:-)
Forskeren Skrevet 5. juni 2007 #11 Skrevet 5. juni 2007 Ja, fødselen startet med at vannet gikk (på termin) og det var misfarget. Det tyder på at babyen har vært stresset, i alt fra 3 uker tilbake sa de til meg (det var da vendingen skjedde). Det var ikke meningen å sette flere bekymringstanker i hodet på deg, ville egentlig bare si at selv om de hadde fått til vending er det ikke sikkert det ville blitt normal fødsel. Men jenta mi var veldig stresset, dvs høy fosterlyd, lenge etter vendingen, lå over en time med ctg-registrering før de "slapp meg ut". Regner med at de sjekket at babyen din har det bra før du dro hjem i dag. Så det beste er vel å prøve å la være å bekrymre seg! (Selv om det kanskje er lettere sagt enn gjort, jeg bekymrer meg hele tiden nå, er 2 dager over termin, bekymret for om det blir vanlig fødsel eller hastesnitt igjen...)
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er 37+0 i dag da...Så i teorien KAN den jo enda snu seg... Men JM trodde ikke det, den har ligget slik de siste to mnd omtrent, flytter seg litt rundt, men havner alltid tilbake på "plassen sin"... De to første mine er født 37+5 og 38+1, så jeg tør nesten ikke vente med et planlagt KS til i uke 39, da er jeg redd fødselen starter... Men d var gyn og JM enig i, så det blir nok over helga. Ja vi må bare tenke slik som du sier, det viktigste er at bebyen har det bra. Og at den kommer ut med minst mulig om og men. Og vi er jo snille piker, så da må det jo ordne seg
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #13 Skrevet 5. juni 2007 Ja lå ei god stund med registrering, og JM sa den så fin ut. Merker selv nå hjemme at den er mer aktiv enn vanlig, så hvis den ikke roer seg uteover ettermiddagen ringer jeg føden. Kanskje jeg kan stikke innom der og ta ei ny registrering hvis det er rolig der oppe. Er bare 2 min å kjøre dit. Er så rart å være bekymret på denne tida, har aldri vært d før. Guttene lå så fint tli, ikke var jeg redd for å føde eller noe, bare koste meg... Er vel bortskjemt...
Line*28.06.07* Skrevet 5. juni 2007 #14 Skrevet 5. juni 2007 Hei! Føler med deg. Er selv i samme situasjon og skal inn til vendingsforsøk i morgen - er i uke 37 og tulla mi har ligget med hodet opp i ti uker nå så tviler på at hun vil snu seg. Er førstegangsfødende og skal ikke ha noe setefødtsel så da blir det keisersnitt for min del. Er livredd for hastekeisesnitt eller at noe skal gå galt ved setefødtsel. Men klarer de å snu babiesn så er jo det det beste. Men har ikke helt tro på det jeg da. Så har begynt å innstille meg på keisersnitt.. Hvordan var vendingen? Hvilket sykehus var du på? Var det vondt? Fikk du noe smertestillende/muskelavslappende? Kasnkje det denne Bricanyl-sprøyten var til? Jeg er kjempespent for morgendagen...
M-overtid Skrevet 5. juni 2007 #15 Skrevet 5. juni 2007 Hei hei Jeg vil bare sende deg noen trøstende ord om at en setefødsel kan være en kjempefin fødsel.Første jenta mi kom i sete og det gikk kjempeflott. Kom helt naturlig uten noen ekstra hjelp eller medikamenter. Men før fødsel var jeg på røntgen og ul så jeg viste at jeg var stor nok og at jenta ikke var veldig stor. Men uansett må jeg innrømme at i dag er jeg mer "redd" enn da, de er også usikker på leiet mitt så jeg skal sjekkes denne uka.Tenker mer nå som det er tredje fødsel. Uansett lykke til med valget
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #16 Skrevet 5. juni 2007 Heisann Line, ser vi har samme termindato faktisk Kommer vel neppe til å snu seg hos deg heller da, høres veldig likt ut som meg :/ Tanken på setefødsel, og risiko for hastesnitt skremmer meg veldig, så jeg ender nok med planlagt keisersnitt ja. Gyn-dama greide liksom å snu den halvveis, men den skled tilbake flere ganger så hun måtte bare gi opp. Var ubehagelig, men ikke vondt. Bricanyl skal gjøre livmoren avslappet ja, funket fint det. Ble litt svimmel og skjelven, og fikk litt høyere puls av den, i tillegg til at jeg måtte komme fastende så blodsukkeret var dårlig. Så følte meg ikke så bra sånn generelt da. Tror sprøyta sitter litt i enda, men er litt bedre nå. Jeg var på det lokals sykehuset, i Lofoten.
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #17 Skrevet 5. juni 2007 Takk Mari Janne Er det alderen som gjør oss mer redde eller? Har aldri vært redd for å føde før, men har heller ikke hatt seteleie på noen av dem da... Tror det er det som skremmer meg. Om bebisen mot formodning skulle snu seg til hodeleie er jeg ikke i tvil om å føde vanlig, det er det største ønsket mitt akkurat nå...
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 5. juni 2007 #18 Skrevet 5. juni 2007 Heisann moniccen!!! (Jeg var lite på nett i går.....) Pussig det der...har ikke vært bekymret i det hele tatt med de tre første,men med denne har det vært ganske mange bekymringer... Kan godt hende det er alderen ja... Tror definitivt jeg hadde valgt KS dersom jeg var i samme situasjon som deg, siden det virker mer betryggende på en måte... Seteleie høres så ukjent og skummelt ut (men nå har jeg jo ikke peiling.....) I allefall så tror jeg du skal prøve å få "slappet"av litt nå. Tror det er lettere å forholde seg til dersom en har innstilt seg på noe (i ditt tilfelle KS, hvis jeg har skjønt deg rett). Det som kommer det kommer,og jeg er HELT sikker på at det går bare fint. Du er i trygge hender. Så får dere gjøre opp "status" nå på torsdag..... Og snur den lille seg,er det jo SUPERT.... Krysser fingrene for det siste enda...... Må du til Bodø forresten, ved KS??
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #19 Skrevet 5. juni 2007 Ja jeg tror jammen d må være alderen :/ Glad det er siste runde, orker ikke dette en gang til d er sikkert. Ja, d går sikkert fint, er bare så utrolig skuffende og uventet og litt skremmende... Må ikke til Bodø, gyn Miriam gjør det her. Like greit d i grunnen, godt å være "hjemme" Bebisen er enda urolig etter "showet", men det er vel ikke så rart...
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 5. juni 2007 #20 Skrevet 5. juni 2007 Alderen er noe dritt ja.... æssssj Ja tenk hvor fort ting kan snu seg......man forventer vanlig fødsel,så blir det plutselig ikke det. Blir en skikkelig omstillingsprosess kan jeg tenke meg. Man skjønner vel ikke hvor heldige man er som får føde "normalt" før en plutselig står i en slik situasjon som deg.... Så fint at Miriam kunne gjøre det her på sykehuset da!! Hun er skikkelig flink........ Du får ringe føden dersom den lille ikke roer seg iløpet av kvelden.....Trenger ikke gå å bekymre deg for enda mere nå. Sannsynligvis er den bare litt oppkavet etter "julingen" den fikk før i dag......men du har jo kort vei opp til føden... (du skal se den holder på å snu seg!!! - for det har jeg sendt en telepatisk mld om!!!!)
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #21 Skrevet 5. juni 2007 Ja, den omstillingsprosessen er ikke lett... I tillegg har jeg liksom et lite forbehold i bakhodet om at hvis den plutselig snur seg likevel, så blir det vanlig fødsel... Kan jo bli schizofren av mindre... Men men, snart er det over uansett. Og da blir forhåpentligvis alt bra Ja, har bare hørt positive ting om Miriam... Hun er jo veldig rolig og grei, forståelsesfull. Ble litt roligere nå i magen. Men jeg selv har enda høy puls etter den sprøyta... Skikkelig ekle greier altså.
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 5. juni 2007 #22 Skrevet 5. juni 2007 He he he:) schizofren ja.... Ja på en rar måte er du heldig som sannsynligvis er ferdig iløpet av neste uke.....mens jeg skal gå her feit som en gris i 1 mnd til....pust pes.... men vet jo at du ville foretrukket vanlig fødsel som startet av seg selv....Men nå skal vi se det positive istedet!!!! Det ender vel opp med at jeg føder alene,siden samboer og unger skal på ferie til Sverige i slutten av mnd....uhuuuul.... Neida jeg skal vel klare det tenker jeg, men håper nå helst at gubben er hjemme når det skjer noe.... Hva sier gutta til at de blir storebrødre snart da?? Ungene mine bare maser og maser om at nå må den vel komme snart...nesten like utålmodige som meg.. Ja Miriam er en rolig, omtenksom og ikke minst en dyktig dame!! Så bra at den lille har roet seg litt ned nå. Jeg hadde fått høy puls av å vite at jeg skulle bli mamma neste uke.. ( av spenning altså) Det må være merkelig å forholde seg til en eksakt dato.....hmmmm Var det nå på torsdag du skulle tilbake til føden??
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #23 Skrevet 5. juni 2007 Ja, er jo bra å bli ferdig, gleder meg enormt til det hele er over nå! Men si meg, de må jo ikke reise fra deg på ferie før bebisen er kommet?!?! Gosh altså! Hadde jeg ikke klart Helt avhengig av sambo i den situasjonen... Har ikke snakket så mye om dem at det blir i neste uke enda, tenkte å vente til vi får en dato i hvertfall, da blir det liksom senest den dagen. Men de gleder seg jo ellers da, så godt som de kan forstå hva som skal skje Skal på føden på torsdag ja. Sikkert lage en plan da. Og sjekke om den enda ligger som nå. Har grusomt vondt i magehuden nå, er øm og sår etter all gnuinga. Men d går vel over det også Gleder meg til å sove i natt, trenger hvile, ikke minst mentalt.
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 6. juni 2007 #24 Skrevet 6. juni 2007 Sloknet visst tidlig i går jeg.....gjeeeesp. Har vært oppe siden 5.30 nå. Nydelig vær ute,så jeg klarte ikke la være.... Joda de må nå bare dra, jeg har ikke hjerte til å si nei. Ungene gleder seg så til ferien.... Vil jo selvsagt at de skal være hjemme, men men.. Egentlig skulle jeg være med, men der tror jeg at jeg melder pass. Fødsel i en campingvogn...grøss og gru... og i Sverige...nei nei nei Håper du har fått deg en skikkelig god natts søvn!! Godt for kropp og sjel.... Ønsker meg 3t sammenhengende søvn...... men det blir vel ikke før etter fødselen en vakker dag.... Blir spennende i morgen da. Håper den lille har hørt etter og snudd seg rette veien......
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #25 Skrevet 6. juni 2007 Jøssenam du er tidlig oppe!!! Våkna faktisk halv sju jeg også, med hodet fullt av tanker, og bebisen en helt annen plass i magen. Den flytter stadig på seg, men bare fra side til side... :/ Prøver å gjøre hodet mitt mottakelig for både vanlig fødsel hvis den skulle "dykke" ned, og planlagt KS, og stopp av fødsel, med KS dersom den skulle starte i seteleie :/ Ikke så lett... Blir en fiiiin dag i dag uansett. Skal handle bebis-sengetøy og kose meg alene Eldstemann skal på tur med noen venner, så jeg er hjemme alene. Må bare få minsten i bhg så. Skjønner godt at du ikke vil føde i campingvogn i Sverige ja! Du er nå veldig snill da, som sender dem avgårde... Tror nok jeg hadde bedt dem vente til bebisen var ute i hvertfall... Syns d er så godt å ha sambo der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå