StorkeMammaen Skrevet 5. juni 2007 #27 Skrevet 5. juni 2007 1. SV 2. 22 3. hjelpepleier Jeg er hvertfall glad for at det kom fram mange Ap, Sv, Rv ere nå, forrige gang det var politisk spm, så var jeg i sterkt undertall, med frp på topp, veldig skremmende.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 5. juni 2007 #28 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er 25 år, har 3-årig høyskoleutdannelse og aner virkelig ikke hva jeg skal stemme... Har stemt SV de siste årene, pga at jeg har likt helse- og skolepolitikken de fører, men ærlig talt synes jeg vi skulle skiftet ut hele politiker-Norge...Synes d bare er tomme løfter og nye krav hele veien... Er strengt tatt ikke fornøyd m et eneste parti eller politikken de fører...dessverre....
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #29 Skrevet 5. juni 2007 Syns man ikke skal dømme FrP for mye.. De har aldri sittet i regjering, så hvem vet hva de er gode for?? Syns det er på tide de får prøve seg..så kan jeg være med å diskutere hva FrP står for etterpå.. når vi vet hvordan de fungerer i regjering.. Ser jo nå hvilken politikk den rødgrønne regjeringen bedriver.. Hadde det vært helt opp til dem så hadde ikke vi hatt noe her som heter stemmerett og valgfrihet lenger.. Alt skulle vært styrt og regulert av staten. Er det positivt?? Syns det er på tide å legge jamteloven på hylla snart... Vi lever jo tross alt i 2007!!!! Jeg stemmer for demokrati og valgfrihet... FrP.... er medlem også! Sykepleierstudent... 22... De fleste i min familie er høyskoleutdannet/universitetsutdannet.. De fleste stemmer Høyre eller FrP.....
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #30 Skrevet 5. juni 2007 1. stemmer ikke, de lover og lyger uansett svina. 2. snart 25 3. hjelpepleier
Trultemora er presseklar!! Skrevet 5. juni 2007 #31 Skrevet 5. juni 2007 1: FRP 2: 26 år 3: Utdannet Prosessoperatør i treforedling (jobber som bhg ass nå)
Brenda med 2 ute Skrevet 5. juni 2007 #32 Skrevet 5. juni 2007 1. Ap 2. 27 år 3. Høyskole utdanning tre år. Kurs. Statsvitenskap, Engelsk, Idehistorie etc etc, the works=)
~Roskva~ Skrevet 5. juni 2007 #33 Skrevet 5. juni 2007 Hei jeg tror ikke nødvendigvis du har rett i at de unge med lite utdannelse stemmer FrP. Min erfaring er at når man er ung, er man ganske kompromissløs, og stemmer gjerne på de litt "ekstreme" partiene som det er lett å forstå forskjellen på.Er man høyreorientert stemmer man lett FrP, er man venstreorientert stemmer man lett RV eller SV. Jeg tror det er en del av en prosess for å finne ut hva man egentlig mener. Enkelte fortsetter å stemme på disse partiene ettersom de blir eldre, mens andre velger seg de mer sentrumsnære partiene ettersom de finner at de orker/klarer å sette seg inn i hva de står for. Selv heller jeg mot venstresiden i norsk politikk, så da jeg var 18 stemte jeg RV. Nå er jeg 31, har et hovedfag under beltet, og stemmer Venstre. Kan teorien min stemme, eller beskriver jeg bare meg selv?
snelladella Skrevet 5. juni 2007 #34 Skrevet 5. juni 2007 1. sp 2. 25 3. jobber i telenor til dere som ikke stemmer fordi "de bare lyver uansett" : stem blankt, da har du sagt din mening væffal!
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #35 Skrevet 5. juni 2007 hei roskva!! Både og vil jeg si... Tror det er mye familiært også.. hehe hva man har fått inn med "morsmelken".. Men jeg tror nok det at det er mange som stemmer "bare for å stemme".. at de ikke har satt seg så mye inn i de enkelte partiprogrammene, men følger resten av flokken eller den vennekretsen man er i ..
CAT77 Skrevet 5. juni 2007 #36 Skrevet 5. juni 2007 1. Høyre 2. 30 3. Bachelor i markedsføring + et år statsvitenskap på UiO
CAT77 Skrevet 5. juni 2007 #37 Skrevet 5. juni 2007 Det er ikke lov å stemme blank i Norge....! Desverre! Men det går ann å engasjere seg selv også....!
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #38 Skrevet 5. juni 2007 Men det man ikke kan gjøre idag er å "sette i båser" hvem som stemmer hvilket parti.. Greit nok for et par tiår siden så stemte arbeiderne og de fattige arbeiderpartiet, mens de rike borgerne stemte høyre.. Ett borgerlig parti og ett arbeiderparti... Så enkelt er det nok ikke idag!!!
2søtesmåh Skrevet 5. juni 2007 #39 Skrevet 5. juni 2007 Min teori: Frp har enkle svar på vanskelige spørsmål og snakker et språk som alle forstår, dette appelerer til eldre og yngre/folk uten utdanning. Samtidig fremmer de et markedsstyrt system som appelerer til selvstendig næringsdrivende og andre folk som jobber for seg selv og for å bli rik selv uten at de bekymrer seg så mye for hvordan det går med andre, iallefall ikke andre utenom aller nærmeste omgangskrets. Litt alla "survival of the fittest"-prinsippet. Dette kan være høyt utdannede folk, med karriere innenfor yrker med gode lønnsbetingelser, iallefall etter hvert... Problemet er at disse to gruppene i utgangspunktet har to så helt forskjellige krav til staten og hva den skal gi/ta og hvor den skal investere, at det ikke er praktisk mulig (min teori dette)å tilfredsstillt disse to gruppene samtidig... Tror at politikken til Frp i utgangspunktet er best egnet for sistnevnte gruppe (pga survival of the fittest prinsippet), arbeidsledige, uføre og sosialklienter vil trolig komme mye dårligere ut med en Frp-politikk.. (min teori igjen) Har større tro på Frp som et lokalparti enn statlig parti. I og med at deres løsninger ofte er enkle (ofte for enkle til å kunne være praktisk gjennomførbar), så kan de kanskje være istand til å løse mindre, lokale problemer på en like bra måte som andre parti, men når det kommer til statlige og internasjonale saker så blir politikken deres såpass "enkel" og sneversynt at den aldri vil kunne fungere særlig lenge i praksis. Jeg; 30år Høyere Økonomiutdanning Fast jobb Stemmer rødt, men holder meg også unna de mest ekstreme på den siden også. Ekstremisme i alle former synes jeg er skummel, det være seg politsk, religiøst eller livsstilsmessig.... Lykke til med kommunevalg alle sammen.
mamma til 2 små:=) Skrevet 5. juni 2007 #40 Skrevet 5. juni 2007 Frp 25 år Mamma på heltid noe som er veldig bra for barna mine!!! Mener du at jeg er mindre smart pga jeg ikke har en høy utdannelse? Det er et valg man tar i livet og vil bare si at jeg syns du er veldig arrogant...
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #41 Skrevet 5. juni 2007 når jeg ser måten HI fremstiller andre (OG seg selv) på, så velger jeg å holde min partipolitikk for meg selv. Og JA, jeg er over snittet samfunssengasjert, ELDRE enn deg, har høyskoleutdannelse og ikke minst fast jobb.. Er vel om man har jobb man trives i som er det viktigste, ikke nødvendigvis HVA man er utdannet til. Og som en liten viktig ting tjener jeg også langt over snittet. Men det var ikke sånne svar HI ønsket seg tror jeg.
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #42 Skrevet 5. juni 2007 må også legge til at dette er et kranglete tema man har på BIM innimellom, alltid startet av en AP tilhenger og nevner ALLTID lavt utdannede og yngre mødre her på BIM. Sjekk AP' s egne rekker. Og Valla/ Yssen. de rekrutterer kun uutdannede mennesker som ungdomssekretærerer i LO. Men det er kanskje ikke en bra nok jobb? Høh.. er sååå glad jeg ikke er like fordomssfull som deg! Jeg har venner fra alle partier OMTRENT, og familie medlemer inne på tinget. Og vi har valgt veiene våre selv enten de har en lang eller kort utdannelse.
2søtesmåh Skrevet 5. juni 2007 #43 Skrevet 5. juni 2007 Dette var min TEORI, og ja, jeg generaliserte litt (....), jeg vet det. Og det finnes sikkert MANGE Frp-velgere som ikke kommer inn under disse to gruppeen, men jeg har inntrykk av at dette er hovedgruppene innenfor FrP ( og vet av en del, for å si det sånn...). Og jeg sa ingenting om at folk uten utdannelse/høyere utdannelse er mindre smart, men det har seg sånn at med mer utdannelse, så får du nødvendigvis inn en del kunnskap som en som IKKE studerer gjør (man setter seg ikke ned og leser om markedsøkonomiens historie hvis det ikke er et fag man MÅ ta liksom..), men det gjør ikke en person dummere/smartere. Men jo mer kunnskap man har om flere ulike tema, jo mer stoff har man bak seg for å vurdere ting som blir sagt av av andre. Også kommer personlige egenskaper inn som bestemmer hvordan man velger å prioritere den kunnskap man har fått inn,- og det er jo der forskjellen mellom folk kommer frem, Utdanning eller ikke. Egne erfaringer og familiebakgrunn vil ofte være avgjørende også for politiske valg. Og vi som går hjemme med svangerskapspermisjon drar jo virkelig nytte av de sosiale godene de norske skattene bringer med seg. Gratis oppfølging av lege hele svangerskapet, gratis lege til barn fram til skolestart og full lønn under hele permisjonen,- som ikke bare er på noen uker, men et helt år faktisk ) Ikke mange land som slår oss der, betaler skatt med glede for at ALLE skal kunne få mulighet til å nyte blant annet disse godene )
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #44 Skrevet 5. juni 2007 1) stemmer høyre 2) 23 år 5) går på lektorutdanning
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #45 Skrevet 5. juni 2007 Så morsomt :-) Det ble litt temperament i debatten! Men, for å klargjöre noe; jeg synes på ingen måte at FRP velgere er dummere enn andre. Så ingen grunn til forsvarstaler her jenter! Dette skulle jo bare väre en liten, uformell undersökelse! Beklager om jeg har stött noen, ikke min mening :-)
Gjest 5 andre Skrevet 5. juni 2007 #46 Skrevet 5. juni 2007 Hvis man ser bort i fra frps innvandringspolitikk som jeg synes er helt på jordet, sier de mye fornuftig som apellerer til folk...(Men som jeg på ingen måte klarer å svelge) Rent økonomisk - hvis de bruker opp oljefondet, fjerner mange av avgiftene,kutter skatter, selger seg ut av statlige bedrifter som gir penger til statskassa m.m. - hvordan skal de da i lengden finansiere veier, høyere pensjoner og forbedre de tilbudene det offentlige tilbyr i dag??? Klarer ikke å få dette til å stemme. Ja jeg hater som de fleste alle skatter og avgifter som suger pengene ut av lommeboken min, men har insett at disse er nødvendige for at hjulene skal gå rundt. Hvis jeg ønsker det beste for meg i dag, hva er da igjen til barna / barnebarna mine???? Jeg stemmer fremtidsrettet. 1. SV 2. 30 3. 3/4 utdannet allmennlærer.
Raych Skrevet 5. juni 2007 #47 Skrevet 5. juni 2007 1. FrP 2. 31 3. Sosionom, holder på med jusstudiene nå Kan godt hende at stemmingen endrer seg til valget, hvem vet:)
snelladella Skrevet 5. juni 2007 #48 Skrevet 5. juni 2007 nei det stemmer det. men vi kunne det før ja. hadde helt glemt det jeg.
VinterSol+2 Skrevet 5. juni 2007 #49 Skrevet 5. juni 2007 1. SV 2, 23 år 3. Er ikke ferdig utdannet, men har ca fire års utdannelse etter vgs.
1+1=2+1+x Skrevet 6. juni 2007 #50 Skrevet 6. juni 2007 KRF / Høyre (For valgfrihet! Eks kontantstøtte) 21 år Midt i æreutdanning Har forøvrig et inntrykk av at mange unge stemmer SV/FRP. Det disse partiene har til felles er jo at de har vært lite i regjering. Hadde jeg hatt mye penger hadde jeg stemt AP/SV. SV har forøvrig en banal skattepoitikk. Det er jo ikke sånn at det å gi høyere skatt gir mer i felleskassa - Høyre senket skattene, flere bedrifter ble etablert - MYE mer skattepenger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå