Gå til innhold

tror jeg vil slutte å amme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære Hi.

Det ser virkelig ut til at du har fått en baby med litt magetrøbbel og at det virkelig plager deg.

Jeg kan vel egentlig ikke trøste så mye men i allefall by på noen råd;

god regel er, det du får luft i magen av får babyen vondt i magen av (alle typer kål, rå løk, hvitløk for noen, erter og noen reagerer på melkeprodukter og kullsyre.)

Men egentlig er det ikke så mye du trenger å gi opp, og heller ei så lenge. Embla tålte alt jeg spiste innen hun var 3,5 mnd. (12 uker ca)

Kål: Når det kom til kål så ga jeg henne enten sukkervann eller minifom som forebyggende (eeeelsker nemlig kålrabistappe og hun er født rett før pinnekjøttsesongen)

Brus; Kullsyre så fant jeg ut at trollbrus og rødbrus kunne jeg drikke (og julebrus) samt VillaFarris. Boble med eple også. Cola derimot var "fyfy":(

Løk; noen reagerer på hvitløk, andre ikke. Det finner du ut. Dersom barnet reagerer på hvitløk så bruk andre krydder i stedet for å få mye smak. (basilikum, oregano osv)

Når det kommer til vanlig løk, purre, vårløk osv så kan du spise det så lenge den er stekt! Det fjerner mye av stoffene som plager små mager.

Melkeprodukter; stort sett så kan man finne ut om det er melkeprodukter ved å kutte det ut i endag eller to. Er det ingen forskjell så er det jo bare å fortsette som normalt:) Evt så er det veldig mange gode produkter som ikke inneholder laktose eller er laktoereduserte. Er selv laktoseintolerant men har faktisk funnet en løsning på det med å variere produkter, ikke ha for stort inntak og bruke soya eller laktosereduserte produkter. Går veldig fint:)

Og jeg drikker masse milkshake ; Hihi...

Annet; ryktet sier at man ikke kan spise jordbær, det er tøv. Men vær forsiktig første gang bare og sjekk om barnet reagerer. Samme med nøtter. (det er sånn tilfelle barnet er allergisk)

Og sist men ikke minst, dersom det er noe du VET barnet får vondt i magen av som du skal spise, gi forebyggende! Det hjelper kjempemasse.

Ønsker deg masse lykke til, håper at uansett hvilket valg du gjør så blir det rett for dere. Her er noen råd på veien dersom du fortsetter å amme, men hva du gjør er jo helt og holdent opp til deg:)

Jeg har veldig god erfaring med amming, og ville ikke vært det foruten. Nå er hun 9 mnd og til tross for fast føde er fremdeles mm hovednæringen hennes og hun elsker litt pupp;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en sønn som er 6 uker i morgen jeg kan heller ikke spise så mye rart for lillegutt reagerer på det,jeg full ammer ...men prøver meg frem flere ganger for å se nå har jeg sluttet helt m salat...spå får jeg vente å se om noen uker for å prøve ijen

Skrevet

Jeg tok vel kanskje litt kraftig i, men ble provosert av hvordan man vil slutte å amme fordi man "ikke gidder". Gidding blir for meg en holdning som viser litt likegyldighet. Jeg og min mening synes at det er litt for tynt når babyen er så liten som 5 uker, man har jo knapt rukket å prøve/feile på ulike matvarer på den tiden.

Og jeg vil tørre påstå at en baby med veldig sart mage kanskje har litt ekstra godt av mm nettopp fordi den er full av milde nyttige og næringsrike stoffer.

HI, beklager litt krasst innlegg, jeg håper du har noen som kan avlaste deg litt innimellom når du trenger å sove litt ekstra og kanskje amme litt lenger.

Skrevet

Hvordan vet du at hun kommer til å reagere bedre på mme? Det kan jo være at hun er sånn som veldig mange når de er så små, nemlig at de er sensible i tarmsystemet, så det trenger ikke bety at hun ikke tåler noe av det du spiser. Som regel går dette seg til etter en stund, og da er det synd du sluttet unødvendig.

Nei, jeg råder deg til å prøve litt til, hun er ennå så liten. Hun trenger alle de antistoffene hun kan få en stund til.

Kan skrive under på at det er slitsomt å holde på med flaske (jeg ga litt begge deler, så ingen skal kalle meg ammepoliti nå altså). Kan love deg at hvis du orker å komme gjennom den slitsomme første tiden, så vil du være sjeleglad du ikke sluttet.

Orker ikke dette evige peset fra de som er uenige med meg rundt dette, derfor anonym nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...