Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #1 Skrevet 2. juni 2007 Denne "fantastiske" guden som har skapt menneskene. Det er da sørgelig rart at han ikke skapte de med "ferdig avskjært" forhud. Jeg kan ikke skjønne å forstå at folk som gjør en ting pga religionen, tror at gud ikke skapte dem fiks ferdig slik det er ment at man skal være... Man må kutte litt i snoppen, før en er klar liksom. Forstå det den som kan??? De religiøse har mange rare fikse ideèr, det er alt jeg kan si.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. juni 2007 #3 Skrevet 2. juni 2007 Jeg holder fast på at dette er noe som har oppstått i en kulturell sammenheng, og at det hadde sin hensikt den gangen det oppsto.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Men det har ikke sin hensikt lengre. Ikke det, jeg har hatt sex med en som var omskjært, den var slettes ikke verst! ;-))) Men jeg skjønner ikke at religiøse mennesker, kan tro at de må gjøre noe med kroppen, for å vise sin tilhørighet noen plass... Det er bare ikke logisk for meg. HI
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. juni 2007 #6 Skrevet 2. juni 2007 Nå er både jødedommen og islam lydighetsreligioner. Det viktigste er ikke å forstå alt, men å underkaste seg Gud. Man skal ikke stille spørsmål med alt, men godta at man ikke kan forstå alt. Man skal ha tillit til Gud.
♥Prinzessin♥ Skrevet 2. juni 2007 #7 Skrevet 2. juni 2007 Jepp, og det at det tydeligis ikke er rom for å tenke selv, er skremmende.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. juni 2007 #8 Skrevet 2. juni 2007 Det er fåtallet som praktiserer full lydighet til toraen eller koranen. Dette er ortodokse jøder og en del muslimer i land hvor det er lite sekularisering. Mange jøder velger å se bort fra de fleste av de 613 budene i Moseloven, men akkurat omskjæring er noe de aller, aller fleste praktiserer.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #9 Skrevet 2. juni 2007 Men hvordan kan de tro at Gud mener de skal fikse noe på hans verk?? Eller er ikke mennesket skapt i guds bilde lengre? HI
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. juni 2007 #10 Skrevet 2. juni 2007 Fordi de er mennesker, og akkurat på prikken lik alle andre mennesker i verden. En hver har sine forestillinger fullstendig blottet på logikk. Jeg tror ikke det er enestående for jøder og muslimer.
nickoline og supermann Skrevet 2. juni 2007 #11 Skrevet 2. juni 2007 Siden du blandet inn gud.........gud ga mennesket egen fri vilje:)
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #12 Skrevet 2. juni 2007 Nei, det er riktig. Der er andre rare ting som overbeviste mennesker gjør. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal lage alt så komplisert. Det skal ikke være det. HI
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #13 Skrevet 2. juni 2007 Ja, fri vilje til å lage seg de rareste regler som fins. Gud mener ikke på noen som helst måte at man skulle måtte fikse noe på hans verk.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. juni 2007 #14 Skrevet 2. juni 2007 Likevel står det skrevet at mennesket skal "forvalte" verden. Hva det nå enn menes med det?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. juni 2007 #15 Skrevet 2. juni 2007 PS: Hvis mennesket virkelig er laget i Guds bilde, er det ikke rart at vi må ha regler og system for alt hvor enn vi går. Bare se på hvordan verden er skapt. System og orden er ordene for å beskrive både mikro- og makrokosmos til det krysser grensen for sinnsykdom. Ergo: Vi er sinnsyke hele gjengen.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #16 Skrevet 2. juni 2007 Menneskene gjør ikke akkurat den beste jobben med forvaltingen. Jeg vil si de forvrenger mest.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #17 Skrevet 2. juni 2007 Det er fordi vi ikke er i kontakt med kilden, kilden er den ikke fysiske delen av oss.
nickoline og supermann Skrevet 2. juni 2007 #18 Skrevet 2. juni 2007 Hi hi.......... jeg tror gud er mer en slags livsfilosofi da..... lev livet og lev det så riktig som du kan:) Meeeeeeeeeeeen ingen krever at du er perfekt. For det er det ingen som er. Men det er da jammen mange ting som er verre en en omskjært gutt.... har du hatt sex med en omskjært gutt. Det har jeg.... flott, sexy og renslig.............
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 2. juni 2007 #19 Skrevet 2. juni 2007 Tøys. Vi er laget som små kopier av denne kilden fra starten av. Mennesker har hatt et gigantisk, altoverskyggende behov for å danne system fra dag en. Alt fra små grupper på 2-3 stk. til grupper på flere millioner. Jeg er tom sikker på at en enslig sjel selv ville dannet regler for sine egen hverdag.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #20 Skrevet 2. juni 2007 HI her. Ja, jeg har hatt sex med en omsjært mann. ;-) Han hadde en fin snopp ja. Det er ikke noe gale med den biten... ;-DD *slafs* Men jeg liker å sette spm.tegn ved det folk gjør.
lilja70 Skrevet 2. juni 2007 #21 Skrevet 2. juni 2007 Forklaringen er såre enkel: Jødene praktiserer omskjæring for å kunne kjenne hverandre igjen. Dette er ikke et utelukkende religiøst fenomen, så godt som alle folkegrupper har måter å kjenne hverandre på. Noen grupper trær ringer rundt halsen på kvinnene, så mange at halsen nesten går ut av ledd, andre fester plater i leppene til de blir totalt deformerte, noen tatoverer seg, andre lager hull i seg... Alle for å vise tilhørighet, identitet eller markere territorium på et eller annet plan. Jødene er ikke spesielle i så måte, de ble bare kjent som de ivrigste blant de som hadde oppdaget den helsefremmende eller hygieniske fordelen ved mannlig omskjæring, sikkert ved en tilfeldighet. -De absolutt fleste religiøse skikker har en funksjonell forklaring.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #22 Skrevet 2. juni 2007 Det er bare pussig at folk stort sett retter pekefingrene sine mot andres kulturer når de skal sette slike spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #23 Skrevet 2. juni 2007 Hahaha!! Jødene går altså å kikker ned i underbuksene til hverandre, for å se om det er en av gjengen? :-DD Jeg fikk et morsomt bilde i hodet her altså!! Det er det jeg sier, overbeviste mennesker gjør rare ting.
lilja70 Skrevet 2. juni 2007 #25 Skrevet 2. juni 2007 De trenger ikke det. De blir innviet når de er åtte dager gamle, siden så hører de til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå