Gå til innhold

Epidural eller ikke???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere gjort dere opp en mening om hva dere ønsker og hvordan dere ønsker å gjennomføre fødselen??

Har hele tiden tenkt at å få epidural må være det beste, men da må man være på Føden på KK og på Storken er det jo mye roligere, og man får enerom etterpå og mulghet for å føde i vann om alt går som det skal. Så jeg er plutselig ikke så sikker lengre. Hva med dere andre???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ha epidural. Heeeelt klart.. Hehe.. Har en fødeplan som de MÅ følge når jeg kommer inn på sykehuset. Men etter å ha lest masse innlegg her inne så må jeg nok få spesifisert den litt mer.

Skrevet

Jeg er førstegangs og veit ikke hva som føles best og ikke av alle alternativer en får under fødselen...........!

Men jeg skal heeeeelt klart ikke ha epidural......jeg er totalt i mot sprøyter og stikk i ryggen,enkelt og greit!!!!!!!

Dessuten tar fødselen lengre tid i seg selv hos de som får epidural!

Jeg ønsker å kunne slappe av i badekar om jeg får vonde rier, og kanskje akupunktur hvis det blir aktuelt.

Ønsker også å ha lystgass tilgjengelig under fødselen.

Skrevet

never say never.du kan fort forandre mening under fødsel at du absolutt vil ha epidural,hehe

Skrevet

Nei jeg er så i mot den epiduralen at det kommer ikke på tale uansett...........hehe!

Svigerinna mi fødte på tirsdag med epidural.......og det frister ikke meg og gå gjennom det samme!

Men ingen fødsler er like da...........og alle har sine egne meninger om det meste regner jeg med=)

Skrevet

tenkte å ta alt som det kommer, det jeg planlegger o fødselen nå kommer garantert ikke til å skje uansett... lystgass er et høyt ønske men ikke mulig på sykehuset jeg skal føde på. synd altså.

Skrevet

Vil bare slutte meg til sistemann her, man kan forbrede seg, ja, men ikke planlegge... sistgang sa jeg ifra til jordmor om at jeg var åpen for å bruke epidural, og at hun kunne si ifra til meg når jeg var på et stadium i fødselen der det var aktuelt, og ihvertfall når jeg begynte å nærme meg at det var for sent. Det var egentlig ganske ok, så kunne vi ta vurderingene sammen underveis.

Jeg hadde litt sliten livmor etterhvert, jeg vet ikke om det var derfor, men for meg var det ikke aktuelt, nei. Ikke det at jeg liksom følte at jeg skulle og måtte ha, og ba på mine knær, slett ikke, men når jeg spurte om vurderingen deres, så sa de bare at det var ikke aktuelt. Jeg fikk derimot veldig god hjelp av saltvann/steriltvannspapler som de satte der jeg hadde mest vondt. Det er rett og slett at de sprøyter inn litt sterilt vann rett under huden, svir litt, og så hjalp det - for meg - som bare det!

Vi får være åpne for alle forløp og variasjoner av fødsler, og kreve gode råd og hjelp underveis...!

Lykke til alle dere andre spente!

Skrevet

Jeg er førstegangs og har mest lyst til å føde naturlig.

Altså, lystgass, akkupunktur og vann har jeg lyst til å holde meg til....

Så B7 er mest fristende for meg i fredrikstad, men jeg vet jo ikke.

Epidural har så mye bivirkninger og kan forlenge fødselen ganske mye...

Skrevet

Jeg skal definitivt ha epidural! Skal føde på Haukeland selv, og har til og med fått det i journalen min at jeg skal få epidural med en gang jeg blir innlagt på føden + at jeg ikke skal på Storken (siden det kan skje om det er fullt på føden) - dette pga min forrige fødsel hvor jeg lå med voooooonde rier i 18 timer uten å få mer enn 3 cm åpning. De ventet og ventet på de 4 cm som måtte være der før jeg kunne få epidural - men de kom jo aldri:o( Til slutt fikk jeg epidural likevel siden jeg var så sliten og smertepåvirket at jeg fikk høy feber og bare kastet opp....og det var drømmen! Sovnet faktisk en liten stund:o) Historien endte med hastesnitt da....

Kunne ALDRI tenke meg å være på Storken...og får ikke lov heller pga sånn som det ble sist, og da vil de være sikker på å ha god nok overvåkning over meg og babyen, og det får en ikke på Storken.

Er en på føden og alt går fint kan en jo komme på barselhotellet etterpå da, like bra det som på familierom på Storken....

En venninne av meg fødte sin første på Storken og hun angret som en hund! Hun slet veldig med ammingen og fikk absolutt ingen oppfølging, måtte klare det helt selv...

Men for noen funker sikkert Storken veldig fint....

Skrevet

...og jeg prøvde epidural og petedin også (mens jeg ventet på epiduralen). Petedinen var suuuuper, mens akupunkturen var helt forjævlig...ble bare sinnsykt trett av det, men hadde så vondt at jeg fikk ikke sove akkurat:o( Var ikke smertelindrende i det hele tatt for meg i allefall...

Skrevet

Venninna mi har akkurat omventd erfaring av deg Rutletutt, petidinen gjorde henne bare sløv, men tok ikke smertene i d hele tatt... Og hun fikk bare det... :/

For min egen del, så skal jeg ikke ha noe. Såfremt det er en normal fødsel da. Har født to uten så mye som en paracet, og det gikk fint d, så det er mitt største ønske å få oppleve det igjen.

Nå vet jeg ikke om bebisen ligger i seteleie enda, hvis den gjør det, blir d vel KS, og da blir d jo andre boller desverre.

Jeg tror ikke det er noen som ønsker seg en normal fødsel mer enn jeg, uten noe ekstra liksom... Griner hver kveld, fordi jeg er redd for setefødsel/KS...

Og til dere som har en detaljert plan: det kan faktisk hende at alt går så fort at dere ikke rekker si ordet plan engang, så ikke bli skuffet hvis dere ikke får epidural og petidin og badekar og alt d dere har på lista...

Vær forberedt på det meste, og vær positive, vi er da skapt for å føde :)

(Min første var ute etter 45 min på sykehuset, rakk aldri komme inn på ei fødestue engang... Langt mindre diskutere smertelindring... )

Skrevet

Folk er så forskjellige, og alle har meninger om dette... Dessuten vet man aldri hvordan fødselen blir før man er midt oppi det. Jeg hadde skrevet fødselsbrev sist, og alt ble akkurat sånn jeg ønsket, bortsett fra at det absolutt ikke fristet til å ligge i ro lenge nok til at man fikk satt klyster, så det droppet jeg. Fødte naturlig på ABC, med vann og akupunktur. Nå har jeg flyttet og på nærmeste sykehus (18 mil unna) tillater de ikke vannfødsler, så nå må jeg opp fra bassenget når pressriene kommer. Gruer meg veldig til det, og vurderer å prøve lystgass hvis det blir for ille. Akupunktur vil jeg også ha hvis det er kvalifisert personell tilstede. Det tok toppen av de smertene som var værst sist, presset mot endetarmen. Også massasje fra min kjære da.. ville aldri overlevd uten! Når det gjelder epidural så er jeg ikke fristet, nettopp pga at det kan forlenge fødsel (gjøre det værre for den lille) og at det kan være værre å vite når man skel presse. Men blir fødselen veldi lang og tøff så skal man aldri si aldri.

Skrevet

Forbered deg på at fødsel er en opplevelse som kan ta mange uventa vendinger... Du kan måtte ta keisersnitt, det er mer/mindre vondt ennn du tror, du får ikke slappe av mellom riene (og kaster gjerne opp), fødselen kan ta laaaaang tid....

Alt i alt er det viktig å ikke føle nederlag og personlig svikt dersom man velger anderledes under fødselen. Du er ikke noen pyse hvis du velger smertestillende!

Fokuser på babyen som skal komme, kos deg med den når du endelig er ferdig å føde og "glem" at noe ble anderledes eller mindre bra enne du tenkte. Det at du setter et liv til verden er fantastisk nok!

Skrevet

så heldig du er som har så gode fødselsopplevelser bak deg, det er godt for oss andre å høre om, at det både kan gå fort og "som det skal"... Fint! og så to slike fødsler, supert!

Jeg skal love deg at når du står i det igjen, og skulle få beskjed om at du må ta ks, ja, da blir du såååå glad for at de gjør hva de kan for barnet ditt! Ikke vær redd, vi er skapt for å komme oss etter store inngrep også, det er utrolig hva kroppen greier å lege. Jeg har et hastesnitt bak meg etter 19 timer fødsel - pose og sekk mao, og vet hva det vil si å komme seg etter ks. neida - ingen spøk, og det tar sin tid, men du greier det også. Og så ble jeg og gutten min fort kjent etter at jeg våknet. selvfølgelig skulle jeg gjerne født normalt, men det ble som det ble. Pass bare på at pappan har forbredt seg på at han kan få noen timer alene ed babyen, kan jo være et lite sjokk for ham...

Heisann, dette handlet mest om ks, og mindre om epidural - det får gå som en illustrasjon på at vi ikke kan planlegge fødselene våre...

Lykke til,

Skrevet

just det!

en liten trøst; etter min erfaring går tiden så fort! 19 timer fødsel er ikke som en 19 timer lang økt på jobben, jeg følte at timene fløy... som forrige her sier - det skjer stadig noe, og det endrer seg hele tiden... En første øvelse i å "henge med" og tåle å ikke ha helt kontrollen, det skal man jammen få oppleve i månedene etterpå med en liten baby også...

Skrevet

Min plan er å rekke til sykehuset:) Jeg hadde bare to og en halv time fra første veer til jenta mi var født første gang og rakk ingenting...

Jeg er skikkelig redd for å føde på bussen eller lignende denne gangen.

Skrevet

Se der ja! Stemmer for et eget sete på 20-bussen (sorry, int. oslo-greie) med spikermatte-trekk, epiduralsprøyte i ryggregionen og lystgass dinglende fra taket. ...Og en liten ammemanual sammen med rutetidene. Så kan vi bare ta hele greia på vei til jobben en dag, som de bissi super-laidisene vi er, allways in charge...

Skrevet

Jeg skal ta det som det kommer. En fødsel er uforutsigbar.

Men jeg har skaffet meg oversikt over hvilke tilbud som fins innenfor smertelindring generelt, og ved sykehuset.

Forrige gang fikk jeg petidin og lystgass. Petidin gjorde meg sløv/dopa, og jeg anbefaler det ikke. Da tror jeg epidual er bedre.

Satser på å klare meg uten smertelindring denne gangen. Men blir det for ille, sier jeg ikke nei takk til litt dop ;)

Skrevet

Må bar si mer om petidin: Den tok ikke smertene. Men gjorde at jeg sloknet mellom riene. Følte meg dopa og fanget. Ikke noen god opplevelse.

Det er min erfaring. Vil bare at folk skal vite det....

Skrevet

Har ei venninne av meg som fødte for ikke så lenge siden som brukte Morfin som smertelindring, og det funket visst veldig bra for henne. Noen som har erfaring med dette?? Leser jo på alternativene at det kan hende at babyen trenger motgift etter det da...

Skrevet

Hva med bare å ta ting som de kommer? Begynne uten smertelindring, og føler du behov for det etterhvert, kan du heller be om det da?

Eneste ønsket jeg har for hvordan fødselen skal gjennomføres, er at de vennligst holder alle disse ctg remmene, elektrodene og ledningene unna meg lengst mulig, og vil ikke ha sjekket åpning i hytt og pine. Mest mulig fred og ro mao., så tar vi resten som det kommer, når det kommer :)

Skrevet

Må humre litt for meg selv når førstegangsfødende sier at de absolutt ikke skal ha epidural. Det sa nemlig jeg også, men det endte med epidural allikevel. Og takket være den, så synes jeg at jeg hadde en fin fødselopplevelse.

Skrevet

ALDRI MER EPIDURAL!!!

Jeg hadde en grusom opplevelse med epidural, som jeg ikke unner min værste fiende. Har dere hørt om spinal-hodepine? Det er en bivirkning man kan få av å ha fått epidural, og den er helt jævlig. Greit nok at fødselen går tilnærmet smertefritt og at man kan ha flott fødselsopplevelse med denne bedøvelsen. Men bivirkningene kommer ikke før seinere. For meg gikk det nøyaktig 12 timer fra epiduralen ble satt til jeg ble fullstendig pleiepasient i 6 dager! Hele kroppen verka, greide ikke bevege meg pga store smerter i muskler og ledd, enorm hodepine og hadde ingen mulighet for å reise meg. Var sengeliggende i 6 dager, måtte ha hjelp til ALT, og greide ikke å ta vare på den nyfødte gutten min slik de andre nybakte mødrene på avdelingen. Men andre ord, jeg skal IKKE ha epidural denne gangen.

Jeg ble advart tidligere om at slikt kunne skje, men jeg bare "blåste" det bort for det var jo så sjelden man hørte om sånne ting. Jommen sa jeg smørr!!!!!!!!!!

Lykke til med fødslene deres, og husk at det finnes flere andre alternativ til bedøvelse.

Skrevet

stemmer dette som hun over her skriver? har ikke hørt om spinalhodepine før jeg.......

Skrevet

Spinalhodepine er en kjent bivirkning av spinalbedøvelse, ja. Men vet ikke hvor ofte det inntreffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...