Gå til innhold

hvorfor døper du/døper du ikke barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget er at de kristene har ikke monopol på jula- den ble feiret i lang tid før kristendommen.

Det viktige er vel at man selv veit hvorfor DU personlig feirer, enten det er av hedenske, kristene eller buddistiske normer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis datteren evt finner ut at hun ikke tror på dåpen, så gjør det vel strengt tatt ikke noe for henne at hun er døpt? For da vil hun vel oppleve det som en meningsløs handling?

Skrevet

Ja du kan jo melde henne inn i FRP også! Kan jo hende hun ikke bryr seg noe om det og ser på det som en meningsløs handling?

Skrevet

...og jødene feirer pesach. Så ja.

Hvis man først ikke ønsker å feire en kristen jul burde man vel heller ikke gi hverandra gaver, da? I og med at det oppsto med den kristne tradisjonen? For å ta det helt ut...

Jeg bare er litt kranglete her. Ikke noe vondt ment!!

Skrevet

Å gi julegaver er en gammel hedensk skikk i Norge, men det var ikke barna som ble til gode sett med gaver. Det var stormenn som ga julegaver, kanskje for å skape seg nye og stadfeste gamle allianser. Stormenn gav også julegaver til sine undersåtter. Ifølge Snorre fulgte Eirik Jarl, på begynnelsen av 1000-tallet, stormenns skikk og ga folkene sine jolagjøf (julegave) på åttende dag jul og at de hadde mye moro over øldrikkingen. Likeledes kan en lese i flere sagaer om at kongen ga julegaver, oftest da som form av en kostelig kappe til den respektive helten i sagaen.

Skrevet

Nå har ikke vi barn enda (håper at det er en liten spire i magen akkurat nå *krysse fingre*), men vi har snakket om det. Vi er begge både døpt og konfirmert i kirken, men har vel litt ambivalent forhold til Den Norske Kirke (mye jeg ikke er enig i). Føler at vi at vi er mye nærmere en gudstro enn å være ateist, jeg ønsker og håper og tror at det er noe mer, men jeg er slettes ikke sikker på at Den Norske Kirke er den som har rett. Men jeg tror på det overordnede budskapet i det Nye testamentet, og dette ønsker jeg å lære våre (fremtidige) barn, og vil derfor døpe de. Vi kommer også til å gifte oss i kirken.

Det har vært en ganske lang vei for meg å komme til dette, jeg vurderte å melde meg ut for endel år siden, men jeg kom aldri lengere enn å fylle ut skjemaet, og selv etter at jeg innså at jeg tror, så var jeg usikker på om det er rett å melde inn barn mot deres vilje. Har etterhvert kommet til at vi som foreldre tar mange avgjørelser på vegne av våre barn, og derfor er det greit for meg å også ta ta en slik avgjørelse. Skulle mitt barn ønske å melde seg ut/ikke konfirmeres når den tid komme så er dette selvsagt helt greit.

Skrevet

Uvitende er det nok ikke jeg som er her lille venn, husk at vi har alle våre egne sannheter!

Julen, i den form den blir feiret i dag, er en kristen ide. Ja, man hadde feiringer før julen også, det er jeg meget klar over. Og hvis du vil feire midtvintersblot, så gjør for guds skyld det, men kall da hva det er! Du er vel klar over at vikingene også ble kristen etterhvert? Det var selvfølgelig veldig praktisk at julen kom på samme tidspunkt som den feiringene de allerde hadde. Og jeg er IKKE personlig kristen, bare så det er sagt, men jeg er så dritt lei at alle bare finner på egne tolkninger av tradisjonelle høytider, man kan ikke bare velge og vrake! Jeg liker det, men ikke det.... Man får ta det som det er eller la det være, det er hele mitt poeng!!!

Skrevet

Ja jeg feirer midtvintersblot og kaller det hva det er: JUL!

Slå opp ordet JUL så finner du ut hvor det kommer fra!

Og den jula jeg feirer har ikke noe med kristendommen å gjøre.

Jeg feirer med god mat og juleøl og julegaver dette er ikke kristent

Er klar over at vikingene måtte bli kristene etterhvert men det har jo ingenting med saken å gjøre? Jula er fortsatt opprinnelig en hedensk tradisjon- og visste du at det faktisk er mange kristene i verden som ikke feirer jul fordi det egentlig opprinnelig var en hedensk fest!

Så fortsett å feir at jesus ble født du, så skal jeg fortsette å drikke Jol.

Skrevet

Til dere som feirer midsommerblot og gudene vet hva når vi andre feirer jul.

Å bruke en unnskyldning til og få gaver, spise god mat og samle familien er vel og bra.

Men siden det er så viktig for dere og presisere at det ikke har noe med kristendom og gjøre antar jeg at dere ikke har røde jule duker i hus, eller nisser eller advendtstake eller julestjerne osv...?

Jeg antar også at ettersom det blir påstått at jul definitivt er en form for religiøs høytid (bare ikke kristendom) så bekjenner dere dere også til denne religionen??

Altså for eksempel mytologi om tor og odin osv... Eller tar vi bare høytidene for å kunne påstå at vi ikke er kristne men samtidig feire jul og få gaver?

Poenget er at så fremt julen tilhører en annen religion en kristendommen, håper jeg virkelig at disse få spesielle ildsjelene også bekjenner seg til nettop denne religonen når julefeiringen er over..

Jeg har nemlig ikke hørt om den "vikingsekten" som har gått tilbake til tilbedelse av frøya tor og odin..( mulig jeg er dårlig opplyst)

De eneste jeg kjenner til i så måte er Vigrid, og det er jo klart at om dere er slike unyanserte, fanatiske moldboere så er jo diskusjonen over.

Skrevet

Nisser og røde juleduker er veldig hedensk, men julestjerne og adventstake er kristent.

Vil det da si at du tilber Tor og Odin, fordi du har rød duk og nisse på døra?? Neppe, så hvorfor må andre tilbe de da?

Skrevet

Heheheh...

Til din opplysning kommer julenissen fra en kristen sankt ett eller annet, nicolaus eller noe lignende.

Og poenget var at tydelivis du blandt annet er en av dem som påstår at du feirer slett ikke den kristne julen som oss andre for du er ikke kristen, du feirer jul, eller det vil si du: feirer en helt annen høytid, samme dag som oss andre og den arter seg tilfeldigvis helt likt........

Da lurer jeg på hvilket trossammfunn du i så tilfelle tilhører?

Ettersom vi alle tydeligvis er enig om at dette er en religiøs høytid og vi andre er en del av det kristne samfunnet, hvilket også resulterer i at vi feirer påske på bakrunn av den kristne lære og det trossammfunnet vi bekjenner oss till HELE året, og ikke bare sånn når vi er i mot kristendom men gjerne vil ha pakker og den koselige julefeiringen:)

Jeg bare kverulerer litt her jeg.. Har nemlig slett ikke noe imot at folk feirer jul fordi det er tradisjon og en fantastisk koselig høytid, for og være sammen med familie, gi pakker, få pakker osv.. julen er jo en herlig feiring hvor ganske mange ikke tenker på jesus et øyeblikk hele julekvelden:)

Mitt poeng er bare at det blir latterlig og skulle feire jul men prinnsippfast IKKE være kristen, da heller dra frem et par tusen år gamle religioner og si at DERFOR feirer Jeg jul, eller som over her påstå at man feirer "midtsommerblot".

Da håper jeg du vet hva et blot faktisk er og er klar over at "bloting" blir man ofte arrestert for i våre dager, jeg håper da også at din julefeiring foregår dansende rundt en offerhaug og ikke har noe med ribbe/pinnekjøtt og juletre og gjøre:)

Skrevet

Nei, jeg feirer at sola snur, den eldste tradisjonen når det kommer til "Jul".

Først feiret man at sola snudde,

så feiret man "Jol",

også i dag feirer man "Kristmesse"

Siden jeg ikke er religiøs, men synes tradisjon med en fest på mørkeste vinteren er en fin tradisjon- så feirer jeg at sola snur som var den opprinnelige feiringen før de begynte med "bloting"

Påske feirer jeg ikke siden det er en ren religiøs høytid!

Men pynter med litt av hvert hjemme - som kristen stjerne på treet og hedenske gaver under. Ene og alene for at det er tradisjon.

Skrevet

vi velger å døpe barnet vi venter, det er en tradisjon i begges familie. vi er begge døpt og komfirmert. Vi begge har vår barnetro og jeg er oppvokst i speideren. i voksen alder fikk jeg interesse for det mere paganistiske og fått en del nye synspunkter men jeg vil ikke si at jeg har glemt eller lagt vekk alt jeg har lært som barn. Jeg er blitt mere bevist på naturen og menneskene rundt meg og hvilken krefter som finnes. vi giftet oss i kirken og fikk en håndfesting året etter på bryllupsdagen vår. ja jeg mixser og ser ikke på det som er galt. jeg markerer høytidene både de paganistiske og de kristene. julen er vel den som blir lagt mest i men vi feirer også Yule 22 desmber.

om det finnes en navnesermoni for barnet kommer vi til å ha det og

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...