Gå til innhold

hvorfor døper du/døper du ikke barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

du er enig med løvinnen, men du velger å gifte deg i kirken å stå der å lyve om at du skal leve etter "kristne regler"???? det er jo dobbeltmoral da..herregud er det mulig sier jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår sønn er ikke døpt for vi ønsker at han skal finne ut av det selv og velge hvilken religion han vil tilhøre. Vi følte ikke vi trengde å lage et alternativ til dåp for barnet og droppet navnefest via HEF.

Under permisjonen gikk jeg av og til på barnetreff i regi av den lokale menigheten og jeg kommer ikke til å holde han unna kristelige aktiviteter som speider, kor, KRIK. o.l.

For å kunne ta et valg senere i livet er det viktig å få informasjon om kristendommen og andre religioner.

Synes det er en del som ikke døper barna som er litt for opptatt av at barnet ikke skal være i "nærheten" av aktiviteter som har et kristent budskap. Forstår ikke helt poenget med det, da blir det jo som om foreldrene velger for barna.

Skrevet

Vi skal IKKE døpe barnet vårt i kirken. Ingen av oss er døpt, konfirmert eller gift i kirken - og vi mener religion er noe unaturlig. I alle fall å innføre et lite barn inn i noe som det er helt forsvarsløs for. Dåpen er til fordi barn er født syndig og må "renses" - noe så forferdelig i seg selv er helt uholdbart til å velge å døpe barn i kirken. Ingen barn er født syndige!

Skrevet

Verken jeg eller barnefaren er kristne,så da er det heller ikke naturlig at vi døper våre barn!!

Vi hadde navnefest gjennom human etisk forbund og det samme skal vi ha til nestemann=)

Skrevet

Her var det mange innlegg gitt.... For det første: "grunnen til dåp er fordi barn er født urene og må renses" er feil. Barn blir døpt i kirken for å bli guds barn. Ikke fordi de er urene.(Misjonskirken har barnevelsignelse fordi barna ER Guds barn) Mange her sier også at de ikke vil ta et valg, og at ungene ikke skal presses til å gjøre noe de er helt forsvarsløse mot. Trodde noe av det med å være foreldre er å ta valg for barna våre. For all del, er enige i at de som ikke vil døpe barna sine i kirka ikke skal gjøre det, men ikke si at det er fordi dere ikke vil gjøre noe med barna deres som de ikke bestemmer selv. :-)

Vi døper barna våre. Både pappa´n og jeg har barnetroen vår, det er tradisjon i familien, og jeg synes selv det er en utrolig fin tradisjon og en vakker dag.

Skrevet

Jeg er overhodet ikke kristen og har egentlig ikke et ønske om å døpe mine barn. Døpte jentungen fordi far absolutt ville det pga tradisjoner. Og så lenge vi har en statskrike her til lands og vi er medlemmer, har vi vel rett til å bruke kirken til akkurat det som passer oss.

Skrekk og gru, det har kommet frem at min nye partner er litt kristen og regner med han vil ha døpt våre kommende barn. Kan være villig til å jenke meg i bytte mot et ekteskap inngått i den norske ambassaden i Roma eller i Paris.

Men er altså i utgangspunktet veldig motstander av barnedåp.

Skrevet

Kommer forresten til å kjempe med nebb og klør for å få mine barn til å konfirmere seg humanistisk.

Skrevet

og hva slags holdning var DET til barns rett til å bestemme selv? Eller tar du det forgitt at de ikke kommer til å ha en tro når de er 15?

Skrevet

Vi døpte gutten vår av den simple grunn at det er tradisjon...

Ingen i familien har hatt navnefest og vil ville ikke ødelegge en så fin tradisjon...

Selv om gutten ikke er kristen når han blir eldre så gjør ikke det meg noen ting...han kan få melde seg ut av statskirka da og konfirmere seg borgelig(jeg gjorde det), men jeg ville beholde tradisjonen, også pga av min bestsemor som er veeeeeeldig kristen...men jeg døpte ikke gutten pga bestemor...

Gjest anouschka with Love
Skrevet

Døper ikke fordi jeg ikke er medlem av statskirken. Døpte 1.ste mann, han er nå 10 år. Når jeg melde meg ut lot jeg han stå igjen siden han da kan velge fritt som 18 åring hva han vil være medlem av.

Selv så er jeg med i buddhistforeningen og kommer til å ha navnedag til dattera :).

Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men om jeg en dag får et barn så kommer vi nok ikke til å døpe barnet.

Jeg er baptist, og mener personlig at dåp er en bekjennelse av personlig tro. Derfor vil jeg ikke døpe mitt fremtidige barn. Det jeg kommer til å gjøre er å arrangere en velsignelsesseremoni. Jeg ble selv velsignet som baby.

Samboeren min er ikke kristen, og er enig med meg i at vi ikke skal ha dåp. Hva hans mor kommer til å si, vet vi ikke. Hun har laget en flott dåpskjole som jeg antar at hun vil at alle hennes barnebarn skal døpes i. Kanskje den kan brukes i en velsignelse også, jeg vet ikke...

Jeg syntes ikke det var noe problem å vokse opp uten å være døpt. Det var som regel jeg selv som brakte det på banen blant vennene mine når dåp ble nevnt, at jeg ikke var døpt og hvorfor. Det gjorde også at jeg var mer bevisst på hva konfirmasjonen var og betydde i og med at jeg måtte gjøre et valg om hvordan jeg ville gjøre det. Nå har jeg alltid vært moden for alderen, og jeg vet ikka hva mine barn vil være. Men jeg velger å tro at mine barn vil takle å gjøre valget for seg selv når den tid kommer.

:-)

Skrevet

De skal få konfirmere seg i kirka dersom de er blitt personlig kristen når den tid kommer, noe jeg betviler kommer til å skje i hedningfamilien vår. Tipper datter vil følge mors fotspor i den saken. Takk og lov!

Dåp er èn ting, men konfirmasjon!!! Skrekk og gru!

Skrevet

Vi skal ikke ha dåp for jenta vår.

Jeg er ikke døpt, konfirmerte meg borgelig.

Sambo er døpt, men ikke konfirmert i kirka, men borgelig og ikke medlem av statskirka og det er ikke jeg heller.

Ingen av oss er kristne.

Vi skal ha navnefest gjennom HEF.

Og hvis jeg noen gang skal gifte meg så blir det ikke i kirka men gjennom HEF

Skrevet

Jeg er en av de som i utgangspunktet ønsker å døpe barnet mitt, mest av hensyn til tradisjon, er også selv fadder for to barn. Mannen min er ikke døpt og ikke medlem av statskirken. Etter nylig å ha vært i en dåp heller også jeg mer mot ikke å døpe vårt eget barn, og heller la det ta valget selv senere - selv om det sikkert er lettere å melde seg ut enn inn... det er noe med den følelsen du får når du hører alt som blir sagt i dåpsseremonien - hvordan disse barna som er født syndige nå blir renset og ønsket velkommen av Gud. Hva med de udøpte barna? Er de bare syndige og utenfor stakkars? Og hvem har rett til å dømme andre, generelt? Og spesielt spebarn, på den måten? Jeg så et innlegg her som sier at dette ikke er sant, men det var nå ganske nøyaktig disse ordene som ble ytret i den dåpen vi nylig var i... de heldige barna som ble døpt ble med dette "innenfor", mens de andre fortsatt var "utenfor". Synes i utgangspunktet dåpen er en vakker seremoni, men det blir for vanskelig å følge en så vinglete logikk som det jeg hørte nå sist...

Flott med tradisjoner synes jeg, men det går en grense for hva man kan høre/overhøre, eller love uten å være enig...

Vet ikke hva vi gjør med barnet vårt... dåp, navnefest, eller kanskje bare en privat markering - funker vel like bra - og vi vil også velge faddere til barnet vårt - med et noe annet innhold enn faddere i den kirkelige dåpen...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg velger å ikke døpe av samme grunn som HI, og på grunn av at vi som foreldre ikke er kristne. Jeg er døpt og konfirmert kirkelig, men ikke kristen, har liksom ikke tatt meg bryet med å melde meg ut av statskirken. Sambo er ikke døpt. Så valget var veldig enkelt og enstemmig her i huset:)

Skrevet

Fordi jeg vil han skal være ett av Guds barn vel, skal døpe meg samtidig jeg også

• 1 måned senere...
Skrevet

er så mye synsing og mening om hva andre sier og skriver her synes jeg. det er ikke nødvendig å kommentere og/eller rakke ned på andres meninger. debattstarter spurte etter deres meninger, vær glad for at alle disse gidder å dele dem med oss! ikke kritiser dem som ikke mener eller står for det samme som deg. vi er ulike. sånn er det.

Skrevet

Kjære Fiamor

Alle barn er Guds barn , Himlenes rike hører barna til sa Jesus.

Man blir ikke Frelst i dåpen - frelsen skjer ved å tro på Jesus og bekjenne Ham som det står i Romerne 10.9-10

Men dåpen er en troshandling som skjer på din egen tro og bekjennelse når du er i stand til å forstå denne handlingen og hva det innebærer, før den tid har det ingen betydning.

• 2 uker senere...
Skrevet

Både jeg og sambo er døpt, men ingen av oss er konfirmert, eller medlem av statskirke, fordi vi tar avstand fra religion. Vi kommer ikke til å døpe eller holde navnefest hos HEF´. Vi kommer nok til å holde en markering når den blir noen måneder gammel med venner og familie.

Skrevet

Åja, herregud, konfirmasjon er verre en den verste terror! Uff, uvitenheten og fordommene her inne er ekstreme!

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er jo flott at det er mange her som ikke vil døpe barna med den begrunnelse at de ikke er kristne, det er nå er ærlig sak.

Men, dere feirer vel ikke jul heller da? Det er jo en kristen høytid, der man feirer Jesu fødsel.... Og ikke kom og si "vi feirer noe annet", julen er og blir en kristen tradisjon, man kan ikke mekke og vri den til noe annet! Da bør dere ihvertfall være så ærlige med barna deres at dere forteller hvorfor man feirer jul i utgangspunktet og så kan man heller si at "mamma og papppa tror ikke på gud, men du kan tro på det du selv vil"

Skrevet

Hvor uvitende går det an å bli???

Julen er så absolutt ikke opprinnelig en kristen tradisjon!

Hvis du søker litt på ordet "JUL" så finner du fort ut at det "JUL" er veldig hedensk!

Legger ved en link til et tidligere innlegg:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/10144255

Skrevet

Jeg døpte datteren min fordi det var riktig for oss. Punktum! Jeg trenger ingen grunn for å gjøre det, eller rettferdiggjøre noe som helst.

Skrevet

Riktig for dere ja....... men det er ikke sikkert det er det riktige for datteren deres- men det driter dere i!

Skrevet

La oss heller kalle det Christmas... Det er vanlig med noen av de kristne høytidene at de er knyttet til en høytis som allerede eksisterte

Og med en sånn type argumentasjon om det opprinnelige vil man vel også lande på at påske ikke er en kristen høytid, i og med at det opprinnelig ble markert som da Jødene ble reddet ut av Egypt og slaveriet.

Men for all del: Drikk jol hvis det passer best!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...