ramløsa- nok en gang Skrevet 30. mai 2007 #26 Skrevet 30. mai 2007 Hei Synes også dette er interessant. Synes det er viktig å ikke moralisere, men det er forskjell på å gjøre det og på å tie ihjel en problemstilling. Selv jobber jeg med analysearbeid, og har ikke tidligere vært så bevisst helt konkrete sammenhenger mellom økning i sykefravær blant yngre kvinner og svangerskap. Er enig med de som skriver at det er bra vi har gode ordninger. Vet om tilfeller av de som føder for tidlig der årsaken ser ut til å ha vært høyt stressnivå på jobben. Også klart mange har fysisk krevende jobber, og om jobben ikke kan tilpasses er det for mange ikke forsvarlig å jobbe. Endel blir veldig dårlige, da er det som en sa at man ikke må gjøre seg tøff bare for å bevise at man ikke er en snylter. Dessuten er det ikke rimelig at alt overskudd skal brukes på jobben og ingenting skal være igjen for ens eget liv, slik flere er inne på. Og så godt er sjelden kvinner lønnet heller at det virker særlig rett og rimelig:) På den annen side: hører også som Ninah veldig mange som nærmest oppfordrer til å "ta litt fri", og jeg er også skeptisk til en slik kultur. Har selv vært 100 prosent i jobb med unntak av få dager. Har også en jobb som er lite slitsom, men der jeg må kunne bruke hodet- og er man trøtt og har hodepine er jo det vanskelig. Har begynt å helle mot at det bør være liknende ordninger for gravide som for eldre folk- en slags tilpasset nedtrapping for de som trenger det, uten at man må være "sykmeldt" når man ikke er syk. Tror kanskje det ville hjulpet for den store gråsonen av litt, men ikke kjempeslitne gravide. Så kan disse fortatt gjøre en innsats i arbeidslivet utfra hva de kan klare, og slipper å gå hjemme og kjede seg, mens sykmeldingene spares til de med de helt store plagene.
Tvilling 76 Skrevet 30. mai 2007 #27 Skrevet 30. mai 2007 Jeg er 36 uker på vei med nr 2 og gleder meg stort til permisjonen som begynner om 2 uker. I første svangerskap jobbet jeg 100 % frem til permisjonsstart. Det har jeg også gjort så langt. Har nå den siste uken fått endel kynnere som jeg ikke hadde i forrige svangerskap, og drømmer om permisjonsstart. Men som fastlegen min sier; kynnere er normalt, og ikke vondt så sykmelding er ikke aktuelt. Var til årlig sjekk hos bedriftslegen igår og fikk beskjed om at hun var liberal når det gjaldt sykmelding av gravide. Hun var villig til å gi meg 100% sykmelding frem til permisjonen. Det følte jeg ble feil, siden det er fastlegen min som kjenner meg. Nå har jeg 11 dager igjen på jobb, så det skal jeg klare :-) Sykmelding nå vil være et slags nederlag for meg... Noen leger er liberale på sykmelding av gravide og gir sykmelding om man er trøtt og sliten. Det er selvsagt jeg også, men hva annet kan man forvente seg? Jeg er høygravid, og ikke syk. Men det er meg..
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #28 Skrevet 30. mai 2007 Blant de jeg kjenner er det i alle fall ingen jeg vet om som har tatt sykemelding med lett hjerte, de fleste har nok stått på for lenge, dårlig samvittighet overfor jobben er vanlig. Fint at noen holder helt til permisjon, de må bare takke og bukke. Vi andre som klarer å fake på oss høyt blodtrykk, begynnende svangerskapsforgiftning, bekkenløsning eller hva det måtte være, vi får bare leve med at noen tror vi har lav moral...
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #29 Skrevet 31. mai 2007 Syns det er så trist at noen skal tro jeg har lav arbeidsmoral, for det har jeg absolutt ikke. Legen ville egentlig sm meg fra begynnelsen av desember (11 uker på vei) men jeg nektet og holdt ut til februar. Er sm pga bl, får skikkelig dårlig samvittighet de dagene jeg føler meg ok. Og om ikke det er nok ser folk stygt på meg viss jeg sier jeg har vært en tur på senteret feks, for hvrfor er jeg ikke på jobb da? Noen tror visst bl bare er ett påfunn, og det sårer meg skikkelig, for jeg vil ikke folk skal ha det inntrykket av meg jeg er ikke sånn.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #30 Skrevet 31. mai 2007 Synes dette var en usmakelig debatt, skal være unødvendig fo oss som er sykemeldte og har dårlig samvittighet oppover ørene å forsvare at vi har blitt sykemeldte. Det er jo ikke som om vi har valgt å bli sykemeldte, man blir jo sikkert fortere sykemeldt under svangerskapet på grunn av hensyn til barnet. Jeg har lyst å jobbe og føler meg fullt i stand til, hadde nok gjort det hadde det ikke vært for at jordmora og legen anbefalte meg sykemelding av hensyn til barnet.
9nah Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #31 Skrevet 31. mai 2007 jøss, her traff jeg visst ømme punkter. som sagt; de fleste som er sykemeldt er det pga at det ikke er forsvarlig å jobbe. men som jeg skriver vet jeg om mange som ber om sykemelding fordi de er 'litt slitne' og 'vil kose seg litt' og synes 'de fortjener det'. jeg var nysjerrig på om noen ville svare det samme her. jeg mener da ikke å prøve å gi dere som er sykemeldte med god grunn dårlig samvittighet...??? merkelig reaksjon.....
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #32 Skrevet 31. mai 2007 Merkelig innlegg.. Klarer ikke å forstå hvorfor du er så nysgjerrig på akkurat det. Vet ikke om noen som sykemelder seg fordi de er litt slitne eller vil kose seg litt, det synes ikke jeg noe om. Men forstår de som er VELDIG slitne og sykemelder seg.
9nah Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #33 Skrevet 31. mai 2007 he he, du trenger vel ikke forstå hvorfor jeg er nysjerrig på det vel. noen er nysjerrig på hvordan man får kålrabistappe orange, andre driter langt i det... som sagt har jeg gode venninner som forsvarer det å be om sykemelding (og de har fått det), og de har til og med sagt til meg 'smør på når du skal til legen' når jeg har sagt jeg sliter med nattesøvnen. DERFOR lurte jeg på om mange andre forsvarer noe sånt, eller om moralen er bedre her inne. enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #34 Skrevet 31. mai 2007 Jeg tror de fleste reagerer negativt på moralryttere, uansett hva de måtte mene om saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå