Gå til innhold

Ny her.....


hjemmekanskje???

Anbefalte innlegg

Hei!

Var på laproskpoi på tirsdag og da fant de ut at jeg har endometriose. Har en sønn på 3,5 år og det tok kun 3 pp å få laget han. Nå har vi slitt i snart to år. Sliter med lavt stoffskifte og trodde kanskje det var årsaken. Har hørt at man kan få tett eggleder etter fødsel så jeg regnet med at det kanskje var det. Endometriose hadde jeg ikke tenkt på. Ingen store mensplager og har regelmessige sykluser.

Noen som aner hvor gode sjanser man har for å bli gravid etter lap? Hvor fort kan endometriosen komme tilbake igjen?

Ønsker alle her inne lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endometriose behøver ikke å være hindring for å bli gravid, men det kan dessverre også skape store problemer. For oss er det dessverre det siste, uten at jeg er noe særlig klok på nettopp det. Jeg har hørt mange solskinnshistorier om de som har blitt gravide ved hjelp av ivf som har endometriose, og du er forhåpentligvis i den kategorien:-)

 

Jeg har blitt fortalt at homeopati kan hjelpe mot endometriose, det samme med akupunktur, men slike behandlinger har jo ulik effekt fra kropp til kropp.

 

Håper du oppfyller ønsket om en til om kun kort tid! Nå har du iallefall en diagnose å forholde deg til, får hjelp - i tillegg har kroppen vært gravid før og vet hvordan den skal reagere!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, leit å høre at endoen gjør det vanskelig for dere... Kjedelige greier... Siden vi har en fra før er jeg ganske optimistisk. Vet jeg kan bli gravid og fullføre et svangerskap. Så satser stort på at lapen har gjort underverker. Ingen fysiske endo plager så hele greia er rart. Men regner med legen vet hun så.....

Ønsker deg og masse lykke til. Hva gjør dere videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er optimistisk, og jeg er helt enig i at siden du har barn fra før, så har du vissheten på plass. Og merkelig at man får en slik diagnose når det ikke finnes tegn i kroppen som tilsier noe slikt. Lapen har helt klart gjort underverker, nå er jo det meste fjernet.

 

Jo, vi er i gang med ivf. Jeg setter av litt tid mellom hvert forsøk, fordi jeg tenker at kroppen trenger å komme seg etter hver hormonkur. Jeg har ikke store plagene av prosessen, bortsett fra det mentale. Så håper jeg at alt strevet ender i en liten prøverørsbaby!

 

Takk for lykkeønskene, det samme til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende for dere :D Måtte dere vente lenge før dere fikk første forsøk? Håper jammen det blir klaff på dere snart. Slitsomt psykisk å gå sånn og prøve, prøve og prøve.... Vi har jo en så vi kan ikke klage lissom... Men jeg er ikke fornøyd. Barn er mitt høyeste ønske her på jord. Så jeg skal gjøre alt for at det skjer igjen :o)

 

Tvi, tvi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en spennende prosess på mange måter. En viktig lærdom er hvor utrolig forplantningsprossen er, og hvordan kroppen ordner opp på egen hånd. Litt av et maskineri!

 

Vi ventet ikke så lenge på første forsøk. Etter en samtale gikk det noen uker til lap. Deretter noen måneder til ivf. Mellom lap og ivf hadde vi også en aih. Det som tok tid, var henvinsing fra fastlegen, vi ventet fire måneder før vi fikk innkalling. Men når vi først kom inn, synes jeg det har gått smidig.

 

Ja, at dere har en er jo kjempe bra! Skjønner at dere ønsker en lillesøster eller bror da. Vi har hele veien tenkt på adopsjon. Blir faktisk mer og mer interessert i dette, og ser egentlig ikke på det som et alternativ, men mer som et riktig valg å ta.

 

Har dere fått en dato for ivf, eller får dere tilbud om inseminering først?

Eller kan hende får dere det til på egen hånd! Det hadde jo vært strålende i så fall,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at ting kan gå litt kjapt... Kjenner jeg er skikkelig utålmodig nå....

 

Ingen dato ennå. Papirene er ikke sendt. Jeg har tatt blodprøver. Det må samboer også. Så det skjer nok ikke noe før etter ferien. Skal prøve pergo denne måneden så får vi se om det hjelper.

 

Hun som opererte meg mente vi hadde gode sjanser med inseminering. Kan du fortelle litt om den prosessen? hvor mye kostet det? Blei det mange sykehusbesøk? Tar ting litt med ro nå. Men lar ikke eggløsning gå meg hus forbi ;o) Må jo prøve hver måned. Og som du sier så er forplantningsprosessen helt utrolig. Mye som skal til for å få klaff. Men noen ganger virker det litt motsatt... Noen bare plopper ut unger, for det om de har brukt prevensjon... ja, ja... Vår tur kommer :o)

 

Ha en flott helg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som dere er i systemet tar det ikke lange tiden før dere får innkalling til aih, sånn var det ihvertfall for oss. Informasjon i brevet er veldig forklarende, så det er bare å forholde seg til det. Vi hadde en aih, og prosedyren var slik:

 

et par kontroller hos legen, før en eggløsningssprøyte, og deretter inn for inseminering. Den prosessen er kort og uproblematisk, som en vanlig sjekk hos gynekologen egentlig. Det er ingen bivirkninger i etterkant heller. Jeg husker ikke hva det kostet, men det er utgiftene til medisiner som koster, samt en egenandel, mener jeg. Spør inne på assistert befruktning, der er det sikkert noen som har hatt aih nylig:-)

 

Selvfølgelig må dere ikke slurve med eggløsningstiden! Selv har jeg ikke fulgt med på det så nøye, men jeg vet at det dagene fra dag 8 og utover er lure dager....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksen her og. Nå blei jeg super glad når du forteller at det gikk ganske kjapt der... Sett for meg år og dag med venting... Blir sikkert ikke noe før etter ferien da, men det går jo fort. og hvem vet, kanskje sol, varme og ferie gjør susen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i og med at du har hatt laproskopi, så er du i loopen allerede. Jeg hadde lap i september, og hadde aih oktober/november allerede. Og bestemte meg etter denne ene aih at jeg ønsket å gå rett på ivf. Og hadde derfor ivf for første gang jan/feb 07.

 

Enig i at sol og sommer helt sikkert gjør susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv EL test idag :o) Jeg er super glad... Lurer litt på om jeg ikke hadde EL forrige periode. Idag blir det garantert sex. Og imorra også. Jeg krysser fingre og tær for at det blir klaff :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott, det er godt å ha kontroll på syklusen:-) Jeg krysser jeg også, og håper på en positiv tilbakemelding innen en måneds tid!

 

Lykke til med spiren,

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... veldig rart det her. Hadde positiv EL test på søndag. Normal temp mandag. Mandag var EL testen negativ. Og temp har fortsatt ikke steget. Veldig rart. Har visst skjedd noe etter lap. Virker ikke som eggene løsner???!!! Ikke vet jeg.. Skal inn og ta blodprøve for å sjekke om je har hatt EL, veldig glad for det i alle fall. Da får jeg et ordentlig svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det kan jo være en av to: at måleren er unøyaktig, eller at det ikke har vært eggløsning denne måneden (men det er jo rart med tanke på testen). Din teori høres logisk ut.

 

Kan jo komme med en ekstra info om eggløsningen; i løpet av ett år løsner eggene åtte av tolv ganger(!) i gjennomsnitt, og av de åtte gangene er det ikke sikkert at eggene alltid er helt optimale, at mannen er tilstede, at begge er friske, at mannens spermier er helt optimale osv osv.

 

Så at det er 20% sjanse for å bli gravid per gang er jo forståelig.

 

Godt at du følger med på syklusen din, da har du kontroll på det ihvertfall!

 

Så fint at du får oppfølging fra lege underveis:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har tempen steget :o) 3 døgn etter positiv EL test. Rare greier... Siden jeg går på pergo denne måneden er det rart om det ikke blir EL. Ja, ja, vi får sett. Har hatt endel sex disse dagene så det kan jo være håp.

 

Endelig har gubben fått tatt blodprøver også så nå er vell det meste klart til sending av papirer for assistert befruktning. Blir veldig spennende framover.... Godt med ferie og sommer. Håper det gir et ekstra puff *S*

 

Åssen går det med dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, da var det en teroi vi begge overså, og det er at kroppen har sine egne veier:-) Og godt er det. Men, i ettertidens klokskap, det er jo helt innlysende at eggløsning ikke er en hendelse som skjer som på et samlebånd.

 

Så spennende dette er da! Med pergotime som en ekstra puff kan jo dette føre til resultater... Blir helt revet med her jeg:-)

 

Så igjen, jeg håper på positivt innlegg innen 14 dager!

 

Joda, med oss går det bare bra. Det skjer ikke noe med oss for til høsten nå uansett, og jeg har tatt sommerferie mentalt i hele prosessen. Så det jeg tenker på for tiden, er hvor det blir av sol og varmen??? Nå skal vi nemlig bare nyte sommerukene med late dager, god mat og drikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornuftig å nyte sommeren :o) Alt blir et jag og et mas... Hele tiden tenker man på det... Klarer ikke la være å tenke på EL og det som hører med. Vi får se. Om en uke regner jeg med at jeg vet om det blei klaff eller ikke.... Temper så jeg får jo en liten indikasjon der. Temp pleier å synke 2-3 dager før mens.

 

Man tror liksom at det å få barn er noe alle klarer... Så feil kan man ta. Skulle jammen vært sperre på noen mennesker... Rart at det er så mange som sliter. Men verden går videre og det er mye hjelp å få. Sjelden man hører om noen som aldri får barn som vil det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forsåvidt enig i det du sier.

Men heldigvis er det slik at med en regelmessig syklus vet vi sånn cirka når eggløsning foregår, og det gjør saken litt lettere. Trenger ikke å gruble så mye på akkurat det.

 

Når det gjelder ufrivillig barnløshet, så er det et fakutm at 10% forblir uforklarlig barnløse etter ett års prøving. Når det for disse 10% er 25% mulighet for å bli gravid med assistert befruktning (ivf) ved et forsøk, så vil det alltid være noen som dessverre ikke får barn.

 

Jeg har erfart hvor vanskelig det skal være å forsøke å bli gravid. Lærdommen er at man ikke skal ta noe for gitt, men være utrolig takknemlig om man lykkes. Jeg har alltid sett for meg å ha barn, og når dette ikke skjer, må man ta noen runder med seg selv. Hva gjør man om vi ikke får barn? Synes dette er forferdelig vanskelig. Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle være den personen som kanskje ikke er så heldig å få egne barn.

 

Men, kanskje lykkes jeg en dag, og du har jo allerede lykkes - så jeg kan ikke tro annet enn at dere snart lykkes på nytt:-) Og kanskje allerede i denne omgang. Krysse fingrene for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. hei.. Jeg tok en lap i Mars 07 og jeg fant ut i går at jeg er gravid.. Jeg har endometriose og legene sier det er størst sjans for å bli gravid like etter en lap.. Legene fortalte meg at det tar ca 6 mnd (hvis ikke lenger) før endometriosen kommer tilbake.. så det er bare å kjøre på... Hvis du prøver å bli gravid, blir man ikke satt på noen hormonkur for å lindre smertene, så man må bare holde ut mens man prøver, men det positive med det er jo at de fleste blir bedre etter at de har vært gravide....Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei te80

 

Takk for oppmuntrende ord :o) Skjønner at man har litt tid på seg før endo kommer tilbake. Men jo fortere, jo bedre....

Har heldigvis ingen smerter i forbindelse med endo så det går fint :o)

 

Gratulerer så mye med graviditeten. Masse lykke til og kos deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei til dere begge,

det er ikke så mange på dette forumet, så litt gøy å høre om andre i "samme" situasjon:-)

 

Gratulerer med positivt svar, det må være utrolig spennende! Er det første barn, eller har du noen fra før?

 

Jeg har heller ingen smerter, og siden det er langt over et halvår siden jeg hadde lap, er jeg usikker på om det har blomstret opp. Jeg har jo ingen symptomer på det. men jeg spottet mer og mer før inngrepet, og det er helt borte nå. Og det tar jeg som et tegn på at jeg ikke har fått tilbake endoen enda (kunne også kjenne at det stakk på venstre side, ved eggstokk i lutealfasen (dagene mellom eggløsning og menstruasjon, men vet ikke om det var relatert til endo).

 

Og spent på hvordan det er med deg innen kort til "ønsker en til", jeg krysser fremdeles fingrene!

 

selv venter jeg på neste forsøk, og tar sommeren med stoisk ro - hvor den enn er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Enig, lite aktivitet her. Håper det snart kommer en link så flere blir obs på denne siden. Må da være flere med samme problem??!!! Desverre...

 

Jeg fikk mensen igår så da blir det ny pp på meg.... Syklusen har vært veldig rar denne gangen. Må høre litt når jeg skal på sjekk på sykehuset. Har brukt pergo så jeg skal sjekke om det har blitt cyster.

 

Håper papirer på ass befruktning er sendt og at vi snart er i systemet... Meget utålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så synd. Det var dumt og leit. Søren klype. Det er så kjipt å få mensen etter å ha forsøkt, man vil jo bare oppdage å være gravid. Vet alt om det der...

 

Men! Det er ingen vits å grave seg ned for det:-) Det er jo helt helt helt naturlig å ha noen pp før spiren endelig sitter, så det der er en del av gamet.

 

Siden du fikk pergo, er det naturlig at syklusen også blir litt annerledes. Fint at du kan snakke med fagfolk!

 

Papirene er nok sendt, men mas litt om det allikevel hvis du har anledning til det:-)

 

Forsøk å vinkle dette til noe positivt, at dere har en spennende tid foran dere, og at det jo blir masse fin "øving" i deres prosjekt:-)

 

Det er jo viktig å ikke foregripe begivenhetene også, for da blir man så skuffet hver måned når mensen allikevel kommer.... Vær snill mot deg selv og spill på lag med kroppen din!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...