Gå til innhold

Mange som fullammer ennå?


Lillypia

Anbefalte innlegg

tulla er født 1.januar og vi fullammer ennå. Ikke gitt henne noe annet enn vann, mm og tran;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fullammer, og skal gjøre det så lenge som mulig:-) Selma ble født 30. januar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fullammer jeg og, men hvor lenge det veit jeg ikke. lillegutt har fått to tenner og biter mye. har prøvd brystsjold, men det nekter han å spise av:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det anbefales, men det er jo mange som gir januarbabyen sin grøt om kvelden for at de skal få tilbake natta og søvnen sin. Jeg ønsker å fullamme så lenge som det går. Det kan jo hende at man plutselig ikke har nok melk. Men så lenge jeg har nok melk og det er nok for Selma, så skal jeg gjerne stå opp om natta for å mate henne!! Det er jo det beste for å forebygge allergi, og styrke imunforsvaret til skattene våre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orker desverre ikke å stå opp 7 ganger om natta for å amme. nå ammer jeg 4 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fullammer her.. men vurderer begynne med grøt.. han sover nesten ikke på dagtid,det gjør meg ganske sliten,og så skal han ha mat hver 3.time om natta. føler meg som en ammemaskin.Synes det er koselig å amme så vil jo gjøre det så lenge som mulig,men skal gi han grøt på kvelden og se hvordan det går.Har hatt mye melk hele veien så det går vel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes veldig kjent ut januarpins!

 

Jeg var fast bestemt på å fullamme i minst 6 mnd. Nå har vi så vidt begynt å gi 1 tskje risgrøt blandet med morsmelk på flaske på kvelden. Da sover hun bedre og i opptil 5 timer i strekk, i stedet for bare 2 timer.

 

Og både mor og barn er i bedre humør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg vil vel egentlig si at jeg fullammer enda =) Får bittelitt velling på kvelden i mm.. men så og si ingen ting. har ikke tenkt til å begynne med noe mer før 6 mnd =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i grunn at de fleste som gir januarbabyen grøt om kvelden ikke gjør det bare for å "få tilbake natta og søvnen sin". Det er barn som våkner opp til en gang per time natta gjennom, natt etter natt. Det er klart disse mødrene er slitne, ønsker mer søvn osv, men det ligger jo mye mer bak valget om å gi grøt! At babyen sover såpass urolig, og våkner så ofte er jo et tegn på at barnet kanskje trenger litt mer enn bare melk. Dersom barnet prøver å si fra at det har et større næringsbehov enn hva mor kan gi alene, så er det jo veldig dumt dersom moren skal overhøre dette, fordi det er anbefalt å fullamme til fylte seks måneder. Det er jo langt viktigere at alle oss mødre skal få bestemme hva som er best for barnet vårt, utifra de behovene barna gir signal om, enn at vi på liv og død skal følge ekspertenes råd og anbefalinger i hver eneste lille ting. Så dersom noen velger å gi grøt for at babyen skal sove lenger, så er det jo ikke fordi det er det beste for mor - det er også det beste for babyen. Vi vet jo at søvn er utrolig viktig for den lilles utvikling også! Og selv om man ikke fullammer, så betyr jo ikke det nødvendigvis at man ikke ammer. Antistoffene konsentreres når man ammer mindre, så barnet får jo fortsatt nyte godt av de fleste fordelene ved amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he. Her var det en del meninger ja. Jeg fullammer ikke, men det er absolutt ikke fordi at jeg synd det er bekvemt å sove mer på natten. SNuppa mi la ikke på seg, og vi var derfor nødt till å begynne å ge henne mer næring. Unger som soiser ofte på dagtid og/eller natten og dermed er urolige trenger mer næring enn hva mm kan tilby, og da er det det beste for babyen å få mer næring. Velger man da å fortsette å fullamme syns jeg man er en mye dårligere mor enn dersom man begynner med litt grøt/velling. Det å være en god mor innebærer også å ta hensyn til barnets behov og ivareta dem. Ja, det annbefales å fullamme til 6 mnd (bortsett fra smaksprøver fra 4-5 mnd), men det er en generell annbefaling. Dersom ungen trenger mer næring annbefaler IKKe fullamming. Og det trenger ikke gå på melkemengde. Jeg har mye mer melk enn snuppa klarer å spise, men hun er ikke noen storspiser og trenger derfor mer næring i det lille hun tar til seg. Nå er hun mye blidere hele tiden, sover bedre både dag og natt, og legger fint på seg.

 

Ser dette hørtes litt krasst ut. Det er ikke meningen. De som har unger som klarer seg med bare mm til 6 mnd får gjerne gjøre det. Kjempeflott. Men det er ikke slik at de som gir grøt har tapt og de fullammer enda har vunnet god-mor-kampen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeppers her fullammes det som bare det...vi heldige som kan det. alt blir mer tungvindt når man må begynne med mat....det er jo så enkelt å vippepuppen å gi litt mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, at dersom barnet trenger mer enn mm så må det få det:-) Har aldri hevdet noe annet heller! Og jeg mener ihvertfall ikke at de som kan fullamme har "vunnet" og at de andre har "tapt".... Og som spesialpedagog vet jeg veldig godt hvordan barn som ikke blir hørt kan få det... Og jeg har full forståelse for at noen ønsker å gi babyen sin grøt, og at det også er behov for det!

 

Men jeg har også lest endel innlegg om babyer som sover 4 timer i strekk, der mor sier at hun synes det er slitsomt, og at grøt er løsningen for å få tilbake natten. og for all del deres baby og deres liv, men jeg synes det høres litt rart ut.. Soveøkter på 4 timer om natten er bra det for babyer som er 3 - 4 mnd gammel. Det er de færreste som sover noe sælig mer, og enda færre som sover hele natta. Men igjen, mente absolutt ikke å støte noen... Ha fin dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen ble litt hårsår for dette spørsmålet, hvorfor det?? Jeg synst dette snakket om "god mor" greiene bare er tull jeg. Man må gjøre det som passer en best selv, og selvfølgelig det som er best for babyen.

 

Men, ja, jeg fullammer. Har fått mme et par ganger når jeg har vært borte noen timer. Og d-dråper hver dag da=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg!! Alle må gjøre som de vil og mener er riktig! Så må man også få mene hva man vil:-) Kommer nok til å bruke mme når jeg skal være lenge borte fra Selma. Hun får også d-dråper når jeg husker det i tåka mi:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg spesifiserte var ikke innlegget ment krasst i det hele tatt. Ingen grund til å bli hissig. Jeg bare komenterte at fullamming var bra dersom det er nok for ungen, og at grøt var bra dersom mm ikke er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte deg litt lengre opp på tråden, oppfattet deg overhode ikke som krass. og er ikke hissig:-) Ha en fin dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfattet deg heller ikke som krass, men synst det virket som om flere her følte de måtte "forsvare" seg når de ikke fullammet. Det synst jeg ikke de bør trenge, som jeg sa så må man jo gjøre det som er best for babyen, så jeg er altså enig med deg!=)

 

Har også flere ganger vært snakk om god/dårlig mor på bl.a. Småtroll 0-1 år, når det er snakk om bl.a. amming, alder på mor osv. Mener at slikt ikke har noe å si, at man kan være god mor selv om man er enten 18 år eller 38 år og gir grøt fra de er 4 måneder. Mener det ikke er det som har noe å si om man er en god mor.

 

Håper du skjønte meg, og at det ikke var ment som noe negativt mot ditt innlegg, siden jeg er enig=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opfattet det ikke slik heller. Syns det har tatt helt av inne på småtroll. Herregud da. Legens annbefaling om paracet på 39 grader blir lett ignorert fordi Paracet er FARLIG for de små. Og folk snakker om kiropraktorregninger til de STAKKARS små som sitter i babybjørn eller på fanget før de kan sitte selv. Hehe. Lurer på hvordan livet til de folka er. Må jo være et kjempepes å holde på på det viset. Og sutrer ungen i to sekunder mens man løper på do og tisser er det jo nesten barnemisshandling. :-) Jeg syns det er mye koseligere her inne på januar jeg Her har vi utrolig nok klart å holde det slik det bør være. Her er det ikke ofte det er drittkasting osv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...