Gå til innhold

Fjollete stemor, jeg må le.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge siden jeg har skrevet selv her inne, men titter i nye og ned på hva andre har skrevet.

Noen ganger blir jeg kraftig provosert (skal ikke så mye til :) ), andre ganger holder jeg på å le meg skakk.

Denne gangen tar jeg det hele med humor. Jeg har en stemor til datteren min. De første årene (6 år) han hun som ett slips på eksen min i hente og bringe situasjoner. Uansett vær eller vind. Jenta kom for å hente og levere. Det "artige" var jo at hverken hun eller eksen min sa hverken Hei eller hade til meg. De stod der begge to som to utstillingsdukker. Kikket ikke på meg heller. Hva var da vitsen med å følge eksen min til døren for å hente eller avlevere barnet? Heldigvis oppførte eksen min seg ett lite hakk bedre når hun ikke var med. Merkelig det der. Han tør vel ikke annet for hun må jo være fyktelig usikker og sjalu den jenta der.

Jeg skal være den første til å inrømme at de første årene etter at jeg ble alene med datteren min ikke var lett. Og det var ikke lett å se min eks sammen med ny jente. Men jeg forstod jo etter hvert at det var ikke noe jeg kunne gjøre med det. Selv om jeg opplevde stor smerte i meg, viste jeg jo ikke dette for sønnen min, og jeg oppførte meg hyggelig mot eksen og hans nye. Smilte og sa hei. Men det var det vist ikke mye vits i. Klart det såret meg. Men jeg var ikke stygg mot dem.

Nå ser jeg ikke samboeren til eksen min noe særlig mer. Etter at hun ble gravid, sluttet hun å bli med eksen i hente og bringe situasjoner. Kanskj eble hun først da endelig trygg på seg selv og deres forhold? Jeg hadde innen den tid hatt samboer i flere år, før hun ble gavid, og hadde det veldig godt med miin samboer. En annen ting er at hun be ganske stor under graviditeten... kanskje ville hun ikke komme pga det? (hun er tilbake i normalstørelse nå da :) ). Uansett så kommer hun ikke noe særlig mer, og hun smiler til meg de få gangene vi møtes.. Hehe, eller kanskje ikke til meg egentlig. Hun forsøke å holde en fasade, og det er jo flott gjort det, bedre enn å oppføre seg så respektløs som tidligere.

Men, jeg kan ikke fatte og begripe jeg, at hun i

ikke gidder å stille opp for datteren til samboeren sin når hun er der. Datteren min er nå ti år, og forteller jo det meste av hva som skjer til mannen min og meg. Vi synes jo vrkelig dama burde ta seg sammen i mange tilfeller. Hun har hatt en syk samboer over lengre tid. Min eks har hatt store problemer, men har alikevell forsøkt å stille opp for datteren sin. Han har skjerpet seg masse. Men, så gidder ikke hans nye samboer å hjelpe han med noe som helst når datteren er der. Han må gjøre alt med henne. Hun løfter ikke en finger. Synes hun er forferdelig fjollete og barnslig. Men, det er ikke stort jeg kan gjøre med det desverre... om ikke noen av dere har noen gode tips eller råd til meg? Men, jeg antar at det beste er å ligge lavt lavt i terenget for ikke å få skrulle til å oppføre seg ennå værre når datteren min er i hennes varetekt,... nei.. det blir feil.. for hun passer jo ikke på henne!!! HEhe, tenk at voksene mennesker kan ha så lite vett mellom ørene?? Blir helt satt ut jeg.

Kunne sagt så mye mer.. men gidder ikke skrive mer.. :)

Det finnes sikkert mange flotte stemødre der ute.. skulle bare ønske at stemoren til min datter gadd å bry seg litt om henne når hun var der. Er jo ikke så rart at en jente på 10 år ikke har lyst til å være hos pappa`n sin når stemoren helt tydelig gir utrykk for at hun ikke vil ha henne der. Faren desverre gjør helle rikke noe med det. Her er det stemor som regjerer!!!! Hurra!! For noen naut :)

Jaja.. smil og vær glad for hver dag som går.. vel, forsøker å smile av det hele i hvert fall...

ha en fin dag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det er ikke alltid like enkelt, hverken for den ene eller andre parten:)

Jeg er jo i den heldige situasjonen at mamman til stesønnen min og jeg snakker veldig godt sammen, og vi kan omgås alle fire voksne helt naturlig. Men skjønner at det ikke gjelder i alle tilfeller. Nå er det jo ikke sikkert at ALT det datteren din sier er den hele og fulle sannhet... Det hender stesønnen min kommer med ting som enten er misoppfattet eller direkte oppspinn (som: jeg får aldri se på TV hos pappa) osv. Det er sånt vi får oppklart i etterkant, og vi snakker jo selvfølgelig med guttungen også om dette, og hvorfor han sier som han sier. Barn kan dikte opp litt ekstra, og får man i tillegg respons på det når man sier det, så blir det av og til bare mer og mer sjokkerende ting de kommer med.

Det verste er vel at barnet ikke vil til pappa pga at stemor ikke vil ha henne der. Sånne tilfeller er alltid triste, og jeg håper at vi aldri kommer opp i samme situasjon. Det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre dersom man ikke kan snakke åpent om tingene. Blir fort enda mer ufred av det.

Skrevet

Ja det er klart at barn kan overdramatisere.. eller bare fortelle deler av en helhet for at det skal bli ett utfall i deres tanker som de vil.

Derfor tar jeg ofte telefonen opp og ringer faren for å høre med han om det stemmer eller ikke stemmer det jenta vår sier. Han har stort sett alle ganger bekreftet det hele. Noen ganger har det vært snakk om for meg helt håreisende ting. Men,min eksmann han vil helst ikke snakke med meg om noe som helst, for da bare maser jeg. Så det å ringe med han å sjekke ut om det er sant eller ikke... blir bare negativt. Så i flere år gjorde jeg det ikke.. men har nå funnet ut at det får da fader meg være måte på barnsligheter. Han får heller bli paddesur og tenke at jeg "invanderer" deres privatliv ved å spørre om hvordan hun har det der oppe, og om det er sant det hun sier.

Men det er klart at barn kan si mye rart ja :)

Skrevet

Får høre mye rart når stebarna er hos oss vi stemødre også... Men kunne ikke falt oss inn å ringe moren for å høre om det barnet forteller, stemmer... Og hadde vi gjort det, så hadde vi nok ikke fått høre sannheten...

Ikke bare stemødre som er fjollete nei...

Skrevet

Shiloh...

Hvis stebarnet ditt sier til deg at moren hennes lugger henne når hun er slem. Sjekker du ikke opp dette da? Fordi du ikke skal høre på alt barnet sier, fordi de sier så mye rart?

Skrevet

Det kan jo hende at stemor var interresert i hvem sin unge hun skulle ta seg av annenhver helg og i ferier... Kanskje hun virkelig ønsket å bry seg om barnet... se hennes familie og hennes hjem...

Jeg selv er overasket over at mitt stebarns mor ikke bryr seg om hvem som tar seg av barnet hennes annenhver helg og ferier. At hun ikke er interresert i hvem som er søsken til hennes barn... For hun slipper barnet av i svingen bak huset vårt, når hun leverer henne hit. Hun hilser ikke på hun som tar seg så mye av barnet hennes, og så må hun høre fra sine søsken og sine foreldre hvordan barnets søsken ser ut etc... fordi de hilser på oss når vi møter dem, og de viser barnebarnet/tanteungen at de bryr seg. De skryter over hvor lik hun er søskenene sine, og får henne til å være stolt. Men moren gir totalt blaffen...

Skrevet

Oktobermirakel...

Da hadde jeg selvfølgelig sjekket det opp... ( Hvis jeg hadde mistanke om at barnet ble mishandlet...). Men ikke andre ting, som ikke er mishandling av barnet. Det har en ikke noe med...

Skrevet

har sett søsteren som min datter har hos sin far mange ganger jeg. Søt unge det :). Snakker med min datter om henne når hun har vært hos pappa`n sin. Forteller henne at hun har en flott lillesøster. Det er viktig for meg at datteren min får ett nært forhold til denne lille jenta. De er jo søsken. Jeg gir ikke blaffen jeg :) I mitt tilfelle er det ikke jeg som gir blaffen :) "Din" biologiske mor er nok sjalu... (kanskje). Eller takler ikke det at barnet har en stemor å forholde seg til.. eller ny familie...

Skrevet

Tanken har streifet meg, men samtidig kan jeg ikke tro det... fordi det er utrolig mange år siden de gikk fra hverandre, og hun har giftet seg selv. Men det kan være at hun har problemer med å se at datteren har en fin familie et annet sted også. Synd dersom det er grunnen, for jeg tror datteren har et ønske om at moren skal vise interresse. Hun er kjempestolt av søskenene sine. I tillegg har jeg lagd et flott rom til henne som hun har her, og det vet jeg at hun vil vise moren. Jeg har lagd en fotoalbum som inneholder bilder fra når hun er hos oss. Jeg har sagt at hun skal få den når hun blir voksen. Har lurt på om jeg skal la henne få " låne" den med hjem for å vise til venninner, men tror ikke det ville vært så populært pga moren. Men nå har jenta begynt å ta bilder med mobiltelefonen sin, av søskenene sine, som hun viser til venninner...kan jo hende moren ser de...

... Så flott at du viser interesse for datteren din sitt liv... for hennes familie hos faren er jo en del av hennes liv. De fleste mødre burde vel være interessert i å vite mest mulig om sine barn.

Skrevet

Ja det var det da. Viser min interesse for hva som skjer når hun er hos sin far og hans samboer og deres barn.. men de vil helst ikke at jeg skal vite noe om deres liv. Det har jeg bare ikk enoe med. Når datteren min var liten og var hos dem (og ikke klarte å redgjøre selv for hva hun hadde opplevd) Fikk jeg bare ja og nei svar, når jeg spurte om daker og ting. MEd andre ord, jeg hadde ikke noe med hva datteren min hadde gjor den helgen,... for da invanderte jeg deres liv?!??!?! Skjønne seg den som vil... Heldigvis kan hun nå gjøre rede for hva hun opplever selv!

Skrevet

Selvfølgelig må en kunne spørre barnet hva det har opplevd, men en behøver ikke å forhøre barnet om ting en vet en ikke har noe med. ( En vet jo selv hvor grensene går...). Jeg som stemor, og barnets far spør jo også barnet når det kommer til oss, hva det har opplevd siden sist. Men vi driver ikke avhør om ting vi ikke har noe med. Kun relevante ting, som har med barnet å gjøre. Opplever ofte at barnet informerer oss (av seg selv), om ting vi kan tenke oss at moren og stefaren ikke ønsker at vi trenger å vite, og da pleier vi faktisk å lede henne inn på noe annet. Synes det er viktig å respektere hverandre på denne måten.

Skrevet

Oktober mirakel: Det mest fjollete her, maa vel väre innlegget ditt. Det lyser sjalusi lang vei...

Skrevet

Til abcdefghijklmnop.

Ja nå må jeg i hvert fall le :)

Artig at det kan bli oppfattet som om jeg er sjalu. Men det blir vel litt ut fra hvem som leser. Hååper ikke det er mange som oppfatter det slik, for jeg finnes i hvert fall ikke sjalu. Mener at jeg skrev lenger oppe her at JA jeg har hatt vannsker med det hele. De første årene alene var tøffe, og ja jeg var nok sjalu. Men den tidne er forlangst forbi. Og jeg har funnet meg en mann jeg elsker og vil dele livet med. Beklager om jeg har forklart eller utalt meg klønete tidligere.. for dette dreier seg ikke om sjalusi fra min side. Jeg er bare oppgitt over barnslig og umoden oppførsel fra stemoren. Synes tilogmed at hun ikke er real mot sin samboer jeg. Synes godt hun kunne tatt bedre hensyn til han. Og det tenker jeg fordi han er faren til sønnen min og da er det aller beste om han har det godt. Jeg synes hun burde ta bedre hensyn til han og til barnet hans.

*drar ut stikkontakten av den lampen som så tydelig lyser mot abcdefghijklmnop av sjalusi* ;)

Skrevet

Du får bestemt deg da.. - om det er en sønn eller datter du har med eksen.. Hehe..

Skrevet

Beklager den store skrivefeilen Laila. Det var klønete av meg :)

Skrevet

forglemmelsen, heter det vel.. Du nevner sønn og datter om hverandre..

Skrevet

Jeg ser det Laila :) Som jeg skiver, klønete av meg :)

Hehe.. kan tenke meg du gnir deg i hendene og tenker at nå fikk hun.. Men det er jo strengt tatt ikke det inlegget handler om. Forstår at du reagerer på feilen min. Men om du ser bort fra feilen jeg gjorde, kanskje du heller vi svare på selve innlegget? Det var jo det som var tanken med det jeg skrev :)

Skrevet

Sorry, men når du starter med en fjollete overskrift, så klarte jeg ikke å dy meg.. Innlegget virker sarkastisk og jeg får problemer med å plassere deg. Syns du er litt fjollete også..

Skrevet

Oktober mirakel....

Du skriver at du tror stemoren sluttet å bli med for å hente/bringe... fordi hun hadde lagt på seg... Hva mener du med det? Hvorfor skulle hun la være pga det da? Fostår ikke helt hva du mener med det jeg. Kan du forklare?

Skrevet

:) Det må du gjerne mene. Synes overskriften er veldig passende jeg da :) Synes jo hun er en fjollete og umoden stemor, som ikke tar ansvar.

Skrevet

Kanskje hun har nok med å ta seg av sine egne barn når mannen hennes er syk. Det er ikke alle som greier å være super stemor og selvoppofrende for andres unger. Ja, det er et stebarn, men hun er like fullt andres unger.

Skrevet

Du kan ikke paa noen maate kreve noe av stemor annet enn at hun ikke skader barnet fysisk eller fysisk. Du kan ikke kreve at hun SKAL involvere seg, eller at hun skal ta seg av dattera/sönnen din naar faren ikke kan. Hvis du först skal ta noen her, saa maa det vel bli faren til barnet ditt og at HAN maa involvere seg mer. Stemoren til barnet ditt trenger hverken väre fjollete eller umoden som ikke tar ansvar. Kanskje det er slik stemoren og faren har blitt enige om aa fordele ting seg i mellom. Og det har du faktisk ikke noe med!

Bakgrunnen for mitt tidligere innlegg er den utrolig nedlatende tonen du har naar det gjelder stemor i innleggene dine. Alt det der "ha, ha" "he,he" "datteren min er i hennes varetekt" "hun er tilbake i normalstörrelse naa da:-)) " "ha,ha"

Maaten du skriver paa viser at du fryder deg over hennes eventuelle sjalusi. Og det virker som om du leter etter tegn paa at hun er/var sjalu paa deg. Hvilken annen grunn skulle du har for aa i det hele tatt sjenke en tanke ang. hennes vektökning under graviditeten?? Hvem i huleste bryr seg egentlig??

Og helt til sist: Du sier at stemoren til barnet ditt har hatt en syk mann i lang tid. Kanskje det er det som er grunnen til at hun ikke kan ta seg av datteren/sönnen din slik DU vil... Hun har en baby selv, og en mann hun maa passe paa/pleie, og kanskje ogsaa en jobb?? Hva vet jeg?? Men om det er slik er det vel ganske saa urimelig aa kreve at hun i tillegg skal ta seg av DIN datter. Du höres ganske sä storforlangende ut...

Skrevet

Beklager at jeg bare må le ennå mer av det hele :)

Ikke av mitt eget innlegg men svaret som Läkerol og abcdefghijklmnop gir her.

Ja jeg ler.. "hahaha", "hehehe", for hva vil du jeg skal gjøre av det hele da? Det er så mange episoder og situasjoner hvor jeg vil si at JA stemoren til sønnen min oppfører seg barslig og umoden. Sånn tenker jeg om saken. Enkelt og greit.

Videre skriver abcdefghijklmnop at :"Du kan ikke paa noen maate kreve noe av stemor annet enn at hun ikke skader barnet fysisk eller fysisk. Du kan ikke kreve at hun SKAL involvere seg, eller at hun skal ta seg av dattera/sönnen din naar faren ikke kan. Hvis du först skal ta noen her, saa maa det vel bli faren til barnet ditt og at HAN maa involvere seg mer".

krever eller ikke krever. Klarer ikke å forstå en slik oppførsel av en stemor nei. Stemoren til barnet mitt har sikkert hatt sitt å stri med. Tvile rikke på det. Det blir jo alltid litt ekstra om mann, kone eller barn er syke. Sånn er det bare når en lever i en familie. Sånn er det for oss.. men.. nei, det er vist ikke slik for dem?!?

Svar meg nå på dette da abcdefghijklmnop... neste gang JEG blir syk.. neste gang JEG ikke klarer å ta vare på mitt barn.. skal jeg da sende barnet mitt til faren sin (de evt ni månedene jeg er 90 % sengeliggende i fob. med svangerskap)? Jeg har en mann som stiller opp 100 %, for biologiske- og særkullsbarn... men det er jo ut fra hva dere skriver IKKE hans jobb. Det er FARS jobb!!!!! så om jeg hadde vært den biologiske moren som dere hadde hatt med å gjøre, og ut fra hva dere setter som "rettningslinjer", så skal jeg sende barnet til FAR disse ni mnd.. (ikke til dere så klart for dere ar jo ikke noe med dette å gjøre, dere booooor jo bare sammen med far).

Unnskyld meg, men hva skal jeg gjøre. Ler meg skakk jeg. Påviser bare ytligere barnsligheter, elle rumoden oppførsel.

Men som sagt tidligere (elle ri en annen link) så er det faktisk stemødre som stille ropp.. og takk for det. Skal forsøke å ikke dra alle under en kam her.

Noen stemødre er rett og slett ikke skikket til å være stemødre. Kanskje de burde fått seg sitt eget helgehjem.. de helgene barna komme rog besøker far.. slik at stebarna ikke ødlegger hele dagen for dem ? :)

Og jeg gjentar.. merkelig at stefedre ikke oppfører seg på denne fjollette og umodene måten som det enkelte stemødre her inne gjør.

Og at jeg er storforlangende? Jaja.. om noen mener det så får det så bare være. Jeg forsøker bare å t avare på barnet mitt! Noe jeg ville tro at enhver gode mor ville gjøre... (og beklager at jeg sier det, men med stemødre som noen her inne er.. så er det jammen ikke rart at en må undre seg litt til tider :) )

Skrevet

Det er jo godt at du beholder humøret ditt da...

Skrevet

Fyttikatta så lettet jeg er nå...

Utrolig glad for at det ikke er du som er moren til stedatteren min... Hun er iallfall noenlunde oppegående...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...