Gå til innhold

Hva har han/vi rett på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

mannen min hadde også problemer med å få jobb. så han startet ett enmannsforetak som snekker. han snakket riktignok godt norsk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei igjen.

Det som er når man søker familiegjennforening med en som er UNDER 23år er at da må den personen vise til at den sannsyneligvis kan førsørge ektefellen i 3år fremover, om han ikke får jobb.

Det jeg mente å ha hørt, er at om vi hadde søkt om sosial stønad så kunne saken til mannen min blitt lengre enn 3år. Men de sjekker ikke inntekt når han søker om fornyelse... Han skal søke om bosettningstillatelse i des i år, og dama hos politiet sa at om han ikke har gjort noe straffbart eller har bøter, eller oppholdt seg i utlandet mer enn 7 mnd på 3år så vil nok han mest sannsyneligvis få permanent bostedstillatelse :)

Dvs at den regelen med at man må vise til at man kan forsørge ektefellen er kanksje ikke så viktig etter de har fått komme til landet..

Du bør gå på sosial kontoret med alle opplysninger om faste inntekter og utgifter og søke. Ikke snakk med de om noe, bare lever inn søknaden. Du blir sikkert kalt inn til samtale der.

Dere burde hvertfall få noe til dere får bostøtta. Den blir jo ikke utbetalt før i januar når du ikke får søkt før sept vel?

Om du er usikker på om det kan ødelegg noe for saken hans å søke så kan du jo ringe anonymt til UDI og spørre. Jeg vet ærlig talt ikke om politiet har sjekket mine inntekts opplysninger når han har søkt.

Skrevet

"Det som er når man søker familiegjennforening med en som er UNDER 23år er at da må den personen vise til at den sannsyneligvis kan førsørge ektefellen i 3år fremover, om han ikke får jobb"

Ja, og det er det som er tilfelle hos oss, og derfor vi fikk besjed på sosialkontoret at vi ikke kunne få støtte.....

Skrevet

Hei.

Vi måtte levere inntekt på begge ved fornyelse.Tror nok ikke at du har krav på sosialstønad, du har jo måttet underskrive at du har forsørger ansvaret for han, ellers hadde han ikke fått kommet inn i landet.Staten vil ikke ha noen utgifter.

Men jeg ville ha rådet deg til å kontakte NAV, de kan ordne praksisplasser,eller de kan gi tilskudd til en bedrift i noen måneder så han kan prøve seg der og så kan de velge om de vil ansette han.Som regel er de veldig hjelpsomme på NAV.

Min mann hadde samme problem i begynnelsen.Fikk ikke engang vaskejobber,overalt ble han møtt med at han måtte kunne norsk.Han snakker godt engelsk så det burde ikke vært noe problem.

Men nå har alt ordnet seg,Har 100% jobb,men språket er ikke helt bra enda og han har vært her i 1 1/2 år.

Ønsker dere lykke til

Skrevet

Hei

Foreslår t du kontakter nav jobb. Spør om arbeidspraksis for han. De har praksisplasser f.eks i barnehager for de som trenger å lære norsk. Får utbetalt ca 6000 kr i måneden med 1 barn + at en får dekka utgifter til barnepass.

Skrevet

Da har du jo et problem..

De skulle jo ikke latt han få bli/kommet til Norge om du ikke har tilstrekkelig inntekt!

Han må bare få lært seg norsk nå da, og søke på alle ledige jobber han finner.

Mannen min hadde vaskejobb først, da kunne han lite norsk.

Så fikk han jobb i Adecco og Manpower. Lagerjobb. Men man må kunne en del norsk for de har talesystemer og plukkskjemaer.

Håper dere finner ut av det. Ikke greit å slite økonomisk...

Skrevet

Men kan sosialkontoret virkelig nekte dere penger når dere ikke har nok??

Greit vi har skrevet under på at vi skal forsørge dem, men om vi blir sagt opp pga nedbemanning, hva skal vi gjøre da?

Må jo være sånn at dere kan få sosialstønad i en periode, men spm er da om det vil ødelegge for saken hans.

Hadde du samme inntekt som nå da saken ble innvilget??

Skrevet

Eg har ikke inntekt og har ikke hatt det på 2 år ca da eg har jobbet frivillig....bortsett fra noen mnd i fjor, men under skattegrensa (ble sykemeldt i 5 mnd ca). Eg har ikke noe lyst å søke sosialhjelp, men at han skal få jobb...det er bare så vanskelig. Eg har 7000 i mnd (lån og barnetrygd)...er litt lite ja....Vi skal ta oss en tur på NAV kontoret neste uke og se hva de sier og om de kan hjelpe. Han har jo slkt MASSE jobber, og hvert på bare 1 intervju....

Uff...synes det er så urettferdig at de som trenger jobben mest ikke får den!

Skrevet

Har man barn sammen, faller kravet om inntekt bort. det er lett å få vikarjobb i noe som heter workshop, men de utnytter folk litt, betaler ikke alltid overtid osv.

Skrevet

'Har man barn sammen, faller kravet om inntekt bort.*

Hvor har kan jeg lese mer om dette? Skjønner det er på udi, men helst en direkte link..

Kanskje derfor de ikke har sjekka min inntekt da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...