Gå til innhold

Hva har han/vi rett på?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har nettopp fått oppholdstillatelse (familigjenforening med meg) for et år...Har han eller eg rett på noe økonomisk støtte? Han søker jobb, men det er fryktelig vanskelig da han ikke snakker skikkelig norsk. I august skal han på norskkurs og det er obligatorisk (sa damen), noe som bare gjør det enda verre mht jobb....er ikke så mange sommerjobber nå fram til august for en som ikke snakker norsk (eller engelsk). Eg har stipend(lån) fra lånekassen, dette + barnetrygd er vår eneste inntekt! Noen i samme situasjon? Hva har dere fått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke han har rett på noe som helst, bare norsk- og samfunnskunnskapskurs. Han har jo ikke opparbeidet seg noen rettigheter her i Norge enda.

Skrevet

Alle som har lovlig opphold i Norge og som er uten tilstrekkelige midler til å klare seg selv har krav på sosialstønad... Regner med at det du har fra lånekassen + barnetrygd ikke er i nærheten av det en liten familie trenger pr mnd for å klare seg... Fyll ut søknad og dokumentér alle inntekter + alle utgifter og ikke minst kopi av passet hans med gyldig oppholdstillatelse... Det burde hjelpe :-)

 

Skrevet

Eg hadde dette oppe på skravlesiden også, og der var det ei som jobba på sosialkontor som sa at han ikke hadde rett på sosialstøtte siden han var her på familiegjennforening med meg...da har jo eg liksom sagt at eg skal forsørge han....på en måte...slik eg forstod det på henne. Det er jo en viss inntekt en må ha for å få familiegjennforening, som eg ikke har, men han fikk bli likevel.....(siden vi er gift og også har barn)

Skrevet

dere har ikke krav på noe annet en at du blir skattet i klasse 2..

Skrevet

Kurs kan han jo gå på om kvelden.

Skrevet

Dette stemmer IKKE, da tror jeg nok at hun som påsto at hun jobbet der løy for deg. Er nemlig i NØYAKTIG SAMME SITUASJON selv. Det finnes flere måter å få opphold på, og ikke alle måtene har krav til underhold! (noe du selv har sett siden du ikke har inntekt....).

 

Reglene ER klare - så lenge dere har lovlig opphold i norge så har dere rett til sosialstønad så lenge dere er uten tilstrekkelig inntekt selv.

 

Det eneste sosialkontoret spør om fra ham er kopi av passet som viser gyldig oppholdstillatelse, ingenting annet - så du kan levere inn søknaden med god samvittighet! :-)

 

 

 

 

Skrevet

Hei!

Da vi søkte fam.gjenforening var jeg under 23år. Jeg måtte da vise til at jeg kunne forsørge mannen min om han ikke fikk noen inntekt i 3år. Men jeg vil tro du ikke har det samme siden du har lån og stipend og det er vel ikke så mye i mnd, tror jeg måtte tjene ca 15000 min i mnd.

 

Det skader ikke å gå på sosial kontoret og søke, vil tro dere får penger derfra, det eneste jeg har HØRT (altså ikke sikkert det er sant), er at om jeg hadde gått på sosial kontoret og søkt om penger til livsopphold/husleie så kunne saken til mannen min blitt lengre enn 3år før han fikk permanent bostedstillatelse. Men igjen, det er ikke sikkert dette er sant :P

 

Mannen min tok norskkurs på dagtid først, hver dag hele dagen da han ikke hadde jobb. Etterhvert så fikk han to kvelder i uka a 3timer eller sånn. Men det er jo nye regler at noe er obligatorisk.

 

Mannen min sin første jobb var vaske jobb. Det går jo fint å utføre uten norskkunnskaper, men det ble alltid jeg som måtte ordne opp i ting :P Skikkelig slitsom tid som jeg er gla er over :D Han ble veldig fort flink i norsk og fikk da først små oppdrag gjennom vikarbyråer og nå får han lange oppdrag a flere mnd av gangen. Da får han også erfaring, så vil anbefalde det når han kan litt norsk :)

 

Lykke til!

 

Skrevet

Eg holder en knapp på deg, Happiness....eg har jo på en måte lovt at eg kan forsørge han, selv om det ikke ble sagt sånn direkte og selv om han fikk opphold på tross av at eg ikke hadde nok inntekt. Virker rimelig egentlig at vi kan få vanskeligheter med søknad senere...han må jo søke igjen om et år, og da vil de jo vere skeptiske visst de ser at eg ikke har klart å forsørge han slik eg sa.....æsj....

 

vi var forresten på sosialkontoret å spurte og det var en VELDIG lite hyggelig opplevelse:( Dama var så sur! "Nei, dere får ikke støtte, men alle kan jo søke, da" *falskt smil* "Hvorfor snakker ikke han da visst han da, når det er han som skal søke?" Da eg forklarte at han ikke snakker norsk (eh...hva trodde hun da, at eg var sekretæren?!) himla hun bare med øynene! Ikke kunne hun svare på det eg spurte om, bare henviste meg til et annet kontor i bydelen der vi bor (eg var ikke klar over at de hadde ulike avdelinger). Eg forklarte at eg gjerne ville ha svar på endel spm slik at vi kunne ordne alt og så bare levere søknaden på det andre kontoret....om hun ikke kunne svare på spm mine? Det var jo ingen som ventet....Nei, da innrømmet hun at hun ikke visste! Visst hun ikke kan jobben sin og ikke engang klarer å være hyggelig så har hun ingenting der å gjøre! Eg synes det er pinlig og trist at mennesker i en vanskelig situasjon skal møte så sure mennesker, eg!

 

Og så bestemte vi oss for at vi ikke gidder å søke likevel:P blæh....neida....men vi har nok ikke rett på noe.....

 

Mannen min har søkt på masse jobber i nesten 6 mnd nå, men har ikke engang fått svar fra noen! Skikkelig vanskelig....han har søkt på vaskejobber og i oppvasken på resturanter o.l, altså jobber der en ikke trenger å snakke noe særlig.....Hvordan gikk dere fram? Skrev dere i søknaden at han ikke snakket bra norsk (det har vi gjort)? Noen tips? Eg søker også på jobb, men så lenge eg ammer er det ikke så lett da....holdt nesten på å søke på nattevakt på 7-eleven, men tok det i meg...hadde nok daua! :P Skal jo ha overskudd til dattera mi og....

 

Vi tar det med godt humør da....(ikke hu dama!) Vi kan alltid låne penger av pappa eller mamma, selv om eg lever en stund på vann og brød før eg gjør det....Mannen min har blitt flink å samle flasker da:)

 

Lykke til til alle andre som strever:)

Skrevet

Dersom dere bor litt sentralt, kan han vurdere å bli ringevikar for barnehager. Det er ofte veldig mangel på slike, og det teller positivt at han er mann - det er dessuten veldig fremmende for norskkunnskapene. Dette forutsetter selvsagt at han snakker noe norsk, men det behøver ikke være flytende.

Skrevet

men hvordan finner vi slike jobber? Vi ser på nav, finn osv, men har ikke sett noe slikt enda....finnes det noe vikarbyrå der en kan "melde seg på" og så gir de beskjed visst det finnes jobb?

Skrevet

Det kommer an på hvor dere bor. I Oslo finnes slike byråer, i andre byer vet jeg ikke. På mindre steder gjør man det ved å ringe rundt til alle barnehagene i nærområdet og spørre om de trenger tilkallingsvikarer. Eventuelt stikke innom, sikkert enda bedre.

Skrevet

Vi har akkurat levert søknad om fornyelse, og måtte ikke levere noen dokumentasjon på inntekt. Det de sa til oss hos politiet er at de ser på om vi fremdeles bor sammen, som er grunnlaget for at han fikk opphold. (Vi har barn, men er ikke gift). Inntekten er ikke relevant her, sa de til oss, og ærlig talt tror jeg UDI og politiet gir F.. i hvor man får penger fra.

 

Når man søker om bosettingstillatelse etter 3 år trenger man heller ikke levere inn dokumentasjon på inntekt, i følge nettsiden til UDI. Så jeg tror ikke det har noe å si (uten at jeg skal si det for sikkert så klart, UDI kan jo finne på å spørre etter de rareste ting).

 

Ellers vil jeg gi deg et lite tips: BAB barnehager har to spansk-norske barnehager i Oslo. Kanskje mannen din kan få noe vikarjobbing der? Datteren min går i en av de barnehagene. Et annet tips: Barnehagen har en voksen ekstra som er der som praktikant fra NAV (tidligere Aetat). Ta kontakt med dem og hør om de har noen kurs eller noe han kan melde seg på. Da tror jeg man får litt betalt også (ikke så mye, men alt er jo mer enn ingenting!).

 

Selv om dere egentlig har bestemt dere for å ikke søke om hjelp, så kan dere jo henvende dere til det andre kontoret? Kanskje de som jobber der vet mer? Selv om dere ikke skulle få noe støtte taper dere jo ingenting på å levere inn en søknad. Og hva med bostøtte?

 

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

 

Det er annerledes visst han har oppholdstillatelse på grunnlag av at dere har barn....da spiller ikke økonomi noen rolle....Min mann har oppholdstillatelse fordi vi er gift, og da er økonomi viktig....forklarte politiet meg. Kommer nok til å gå til det andre kontoret ja, men er ikke så positiv siden flere nå har sagt at vi ikke har rett på noe....Satser heller på at han får seg jobb, det er jo mye bedre for han også. Han vil jo integreres og ikke bare sitte hjemme!

 

Vi skal søke bostøtte, men må vente til september da vi ikke var registrert i folkeregisteret der vi bor nå 1.mai (såkalt situasjonsdato). Har snakket med dem, men fikk nei...vi må vente....

 

Vi bor i Bergen da...vet du om de har slike barnehager her? Det hadde vert supert! Han har søkt masse jobber, men virker som om han trenger "en dytt"...noen som kan anbefale han eller noe visst dere skjønner....Tror det er få som vil annsette noen som ikke snakker skikkelig norsk når en kan velge noen andre som er like bra og snakker norsk liksom....

 

Men vi gir ikke opp!

 

Skrevet

Jeg snakker ikke om fast ansettelse, men om å jobbe som tilkallingsvikar. Det betyr at barnehager ringer en om de plutselig får besøk for en vikar, det kan være samme dag som en ansatt er syk e.l. Det er rimelig lett å få slike jobber fordi det ikke finnes så mange som går hjemme på dagtid og bare slenger og kan steppe inn på kort varsel.

 

 

 

Skrevet

Men henvender han seg direkte til barnehagen da? eller gjennom et byrå? Har ikke sett noen annonser for barnehager som trenger slike nemlig.....

 

Også lurte eg på om noen vet om det finnes spansk-norske barnehager i bergen?

Skrevet

Vi er gift, og har ikke trengt å levere lønnsslipper ol når vi har søkt om fornyelse.

Skrevet

Noen steder finnes det byråer, men det er uansett ikke alle barnehager som bruker det. Det er ikke vanlig å annonsere slike jobber, selv om det skjer av og til. Han bør ta en ringerunde, eller hvis norsken er for dårlig en besøksrunde, til alle barnehagene i området og spørre om de kan sette ham på ringevikarlista si. Vektlegge at han er tilgjengelig nesten når som helst, og at han studerer norsk så fort han kan.

Skrevet

ve er også gift, og både jeg og mannen min måtte levere lønnslipper og selvgangivelse ved fornyelse..

Skrevet

Jeg vet ikke om det er norsk-spanske barnehager i Bergen. Ring bydelene og spør! Et annet tips er å høre med andre latinos om de kan hjelpe ham til å få noe. Her i Oslo er det i hvert fall flere chilenere som driver renholdsfirmaer, som nesten bare har andre spansktalende ansatt hos seg.

 

Jeg kan ikke skjønne at hvis mannen din har fått opphold nå uten å dokumentere inntekt, at de kan kreve det senere? Greit nok at politiet sier at det er viktig, men det avgjørende her er jo om vilkårene han har fått den første tillatelsen på fremdeles er tilstede når han søker fornyelse. Det er i hvert fall det vi har fått beskjed om. Så hvis de krevde at du hadde inntekt M*3 første gang han søkte, så må du fortsatt dokumentere det. Kan jo hende det varierer litt fra sted til sted også hva de krever av papirer.

Skrevet

Vi har heller ALDRI måttet levere dokumentasjon på inntekt, nå har vi nettopp levert søknad om fornyelse for tredje periode..

 

Iht søknadsskjemaene om fornyelse av opphold for borgere av land utenfor eu/eøs området og som er pga familiegjenforening så er det ingen spørsmål om inntekt i det hele tatt...

 

Og, som sagt flere ganger tidligere - vi har vært og er i nøyaktig samme situasjon. Null inntekt, kun det vi mottar i sosialstønad + av vi får bostøtte. Det eneste sosialkontoret har stilt som betingelse inntil videre er at han deltar på norskkurs så lenge han trenger det.

 

Så, i det minste - fyll ut en vanlig søknad og send inn, dere har jo absolutt ingenting å tape på det!

 

 

Skrevet

han har rett på lån og stipend fra lånekassen! det kan dere sjekke opp med skolen han skal begynne på.....

 

Skrevet

Lån og stipend? Nei, det tror eg ikke.....det er jo bare norskkurs, ikke skole....

 

Inntekt var absolutt viktig når vi søkte, og eg måtte dokumentere alle inntekter, sparepenger, ALT! Dette på grunn av at han søker familiegjennforening med meg, og ikke med dattera vår. Uff, blir så forvirra....alle vi har snakka med på sosialkontoret har jo sagt nei, dama hos husbanken bare lo av meg og sa at det var ikke vits i å søke engang....Skal ta meg en tur på sosialkontoret der vi bor nå og spørre, men tør ikke håpe på noe....

 

Har selvfølgelig mest lyst at han skal jobbe....men han snakker omtrent ikke norsk! Skulle ta en blodprøve idag, og alt var klart og nedskrevet og likevel måtte de ringe og snakke med meg på telefonen fordi han ikke forstod og ikke klarte å forklare seg. Eg skjønner ikke hvordan han skal klare å spørre etter noe arbeid!

 

Nå har eg bestemt meg for å søke på jobb (og det blir nok ikke så vanskelig for meg å få noe....), men sitter her med tårer i øynene når eg tenker på lille jenta mi...eg ammer jo enda, og hun trenger meg så veldig! Eg studerte videre rett etter at hun var født og har nettopp blitt ferdig med eksamen, og tenkte liksom at nå skulle eg få være med henne....men nei....

 

Uff, ble litt trist dette (bare overse sytinga, eg kommer over det, det er så mage andre som har det verre enn oss).....men eg hadde jo så mange planer, hvordan vi skulle kose oss sammen eg og jenta mi....

Skrevet

1. Han har lovlig opphold her.

 

2. Du har ikke tilstrekkelig inntekt for alle 3.

 

Ergo så har dere krav på sosialstønad.

 

Ville ikke engang laget krøll på sosialkontoret med å forklare akkurat den delen med at du måtte dokumentere inntekter for å få ham hit... Og selvfølgelig, hvis du ringer dem og sier at du har fått mannen din hit pga din inntekt, så vil jo de automatisk gå ut fra at da HAR du nok penger så selvfølgelig vil de si nei at du ikke har krav på noe!!!

 

En ting de fleste ser ut til ikke å tenke på er det at sosialkontoret har faktisk INGENTING med hvordan og hvorfor han har fått opphold her, det er private opplysninger som ikke har noe med dem å gjøre! Det eneste de har lov å spørre om er om han er her lovlig og da må han fremvise oppholdstillatelsen, noe mer enn det har de ikke lov å spørre om. De har lov å spørre om dere er gift eller samboere, og de har også lov til å spørre om bekreftelse på at dere faktisk bor sammen (bostedsattest fra Folkeregisteret), men det er også det eneste!!!!!

 

Det ENESTE du bør gjøre er å gå ned, fylle ut en søknad med det de spør om av opplysninger (ikke skriv så mye som et komma mer enn akkurat det du må fylle ut).

 

- legg ved all dokumentasjon på faste utgifter som husleie og strøm

- kontoutskrifter for de siste 3 mnd

- kopi av hans pass (navn/bildesiden + oppholdstillatelsen)

 

Lever dette inn sammen med søknaden og vent på svar fra dem :-)

 

Den eneste måten du kan finne ut av dette på er å levere inn en søknad, anbefaler deg å huske ovenstående punkter når du er i kontakt med dem :-)

 

Lykke til!

 

 

Skrevet

En liten tilleggskommentar: Sosialkontoret kan ikke forlange at du skal ut i jobb, de MÅ gi deg et år hjemme sammen med den lille (alle mødre har krav på å få være hjemme med sitt barn første året enten du jobber eller ikke) før de kan begynne å pushe at du må ut i aktivitet igjen!

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...