Gå til innhold

Er barna mine altfor lenge i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ofte dårlig samvittighet for å la barna mine være i barnehagen ca 7,5 t, 3 dager i uka. Mannen min jobber, men ikke jeg. Jeg pleier å levere og hente barna samtidig med at jeg kjører og henter ham på jobb, og syns det er en veldig grei løsning.

Og de trives jo godt i barnehagen.

Problemet er bare det at jeg føler meg så utrolig teit når jeg henter dem, jeg føler at de ansatte der tenker at jeg venter lengst mulig så jeg kan sløve på sofaen hjemme.

Jeg har prøvd å hente dem en time tidligere noen ganger, men et blir bare styr og stress. Kjøre hjem, full fart inn og spise litt middag og så på med klærne igjen og skynde oss og hente mannen min på jobb.

Barna er 18 mnd og snart 3 år. Syns dere de er for lange dager i barnehagen? Vet at det er mange barn som har lengre dager, hver dag, men nå er jo jeg tross alt hjemme på dagtid da..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

personlig hadde jeg ikke hatt dem så lenge i barnehagen vis jeg var hjemme.

 

men, høres jo ut som dere har funneten løsning som funker for dere=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj....hvor lenge du har barna dine i bhg, skal vel ikke personalet bry seg om...så lenge du ikke la vær å hente dem etter stengetid. Jeg har sønnen (2år) min i bhg like lenge jeg, og er hjemmeværende akkurat nå for er ferdig med skolen. Sønnen min går full tid i bhg, og jeg har betalt for den plassen (selv om vi tar fridag innimellom). Så lenge barna dine trives i bhg, så gjør det vel ikke noe syns jeg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at eldste er i bhg, siden det trenger han sosialt og alt det der. Men hvorfor har du minsten i bhg når du alikevel går hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til anonym kl. 10.17: tar hun ut minsten fra bhg nå, så blir det nok vanskelig for å henne å få plass igjen senere når sønnen er blitt større. Dessuten går dem jo bare 3 dager i uken. Helle bedre å ha han hjemme og beholde plassen, enn å miste plassen for så å søke igjen senere og ikke få plass i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener... Hvorfor søke muinsten inn uansett når du alikevel bare går hjemme og later deg liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi barna hennes trives i bhg?? tenkt på det? Selv om man er hjemmeværende, så betyr det vel ikke at man MÅ ha barna gående hjemme.? Er du helt tett i nøtta? Hva skal ellers hun gjøre når barna begynner på skolen? Ha dem hjemme, selv om hun er hjemmeværende?

 

Tenk før du snakker...er det noe som heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de går 3 dager i uken, og dette er løsningen som fungerer best for dere :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. jeg syns ikke det!

 

Så lenge barna trives og har det bra og det fungerer fint for dere så ser jeg ikke noe problem med det nei!

 

Jobber i barnehage og vi har mange barn som har lengre dager og fulltidsplass (fra 1 år og oppover)..

 

Vær glad dere har funnet en fin løsning som fungerer bra for dere:)

 

 

ped.leder`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det plutselig dukket opp en ledig plass i barnehagen, som vi ble tilbudt til minstemann.

Dessuten trenger han det han også, han begynte å kjede seg veldig hjemme med meg, og vi hadde lite muligheter til å treffe andre barn på hans alder på dagtid.

Han storkoser seg i barnehagen, og jeg har massevis av tålmodighet og overskudd når jeg henter dem.

Og dessuten går jeg ikke "bare hjemme", det er alltid masse ting som må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også dårlig samvittighet en del ganger når mannen min leverer i 7-730 tiden og henter i 1530-1600 tiden, mens jeg går hjemme hele dagen. Minste på litt over 2 år blir sliten av det, men han på snart 5 synes det er helt ok å være lenge i bhg.

 

Skulle gjerne hentet han minste tidligere, men formen min tillater det ikke alltid, så da jobber jeg heller med å ikke ha dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også pedleder, og mener at hvis dere har en ordning som passer dere så fører det til at dere er førnøyde. Og fornøyde foreldre er gode foreldre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke bry deg om. Sønnen min er riktignok 2 år, og jeg har han noen ganger fra 7.30-1600. Jeg gikk på skolen, men nå som eksamen er ferdig, går jeg bare hjemme. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordet, for sønnen min trives kjempe godt i bhg, særlig nå som det er fint vær og han kan være ute nesten hele dagen og sykkle.

 

Jeg tenker bare så lenge barna dine trives, så skader det ikke å ha lange dager i bhg noenganger. Dessuten er det bare snakk om 3 dager i uken, ikke sant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge :) I barnehagen der jeg jobber er det ei som leverer gutten sin på 1 1/2 år i b.hagen mellom 07-07.30 å kommer ikke å henter han før i 16-16.30 tida..Å da er det hver eneste dag..Det synest jeg blir litt for lenge..For hun jobber ikke heller...Hadde vært noe annet hadde hun hatt full jobb,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei,synes ikke det er lenge.Har selv en 3åring og en 5 åring full tid i bhg,mens jeg går hjemme med minstemann.Har prøvd å ha de hjemme noen dager,men det er nytteløst.De vil i bhg!!!Helt klare når de våkner.Der er alle vennene.Når det regner,henter jeg dem gjerne tidlig.Ellers sent.Får dem ikke hjem,hvis jeg henter tidlig og de er ut og leker.Har ikke dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på snart 4 er i bhg fra ca 830 - 1615 hver dag. Jeg går hjemme, men er sykmeldt pga bekkenløsning. Og trenger tiden for meg selv. Han stortives i bhg, og hjemme hadde det nok mest blitt tv-seeing, og vi hadde blitt lei av hverandre. Derfor har jeg ikke dårlig samvittighet. Men min mann synes nok at jeg skulle ha hentet han tidligere. Gjør det noen ganger, sånn rundt 15, men da blir det ofte mye sutring og styr fordi middagen ikke blir klar noe tidligere uansett.

Enig med de som sier her at fornøyde foreldre, gir fornøyde barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke barna dine er for lenge i barnehagen. Det er et underlig fenomen at dette med antall timer skal gi foreldrene dårlig samvittighet. Dersom barnet ditt var hjemme, det var masse unger i gata og de sprang mye ute hele dagen og lekte, ville du da hatt dårlig samvittighet og syns det var bedre de var inne med deg? Hva er egentlig en barnehage? I allefall ikke et "nestbest-hjem". Det trenger ikke barn, for de har jo et hjem. I barnehagen er det tilrettelagt for lek og læring for barn som har som hovedaktivitet i livet å leke og lære. Her knyttes vennskap, her er det omsorg, her er det lek, moro, latter og tårer. Kort sagt er barnehagen et sted med personal (fagfolk og andre) som kan noe om barns utvikling og som kan tilrettelegge for optimal utvikling. Og kanskje viktigst av alt- i barnehagen er det mange barn! Barn trenger voksne, men de trenger også andre barn å knytte viktige relasjoner til. Jeg blir så frustrert over dette med antall timer! At en 2 åring er sliten etter barnehagedagen handler om at han har vært i stor aktivitet, lekt mye, lært mye og har hatt gode opplevelser sammen med andre barn og voksne. Men viktigst av alt er selvfølgelig foreldrene. Hvorfor alltid debattere barnehage eller hjemme? Hva med å være litt Ole Brum og si: Ja takk, begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg til deg anonym over meg! :)

 

Jeg er i samme situasjon som deg, HI. Vi har en bil, og jenta vår kjører til og fra bhg sammen med far. Noen ganger tar jeg bussen og henter bil, deretter datter. Men det er i grunnen liten vits i det da hun sover ett par timer likevel, våkner like før henting kl 15. Derfor er hun der stort sett 3-4 dager i uka, fra ca 8-15. Hun er en sosial krabat på snart 2 år, og stortrives i bhg. Slik har jeg gjort det i dette barnehageåret. Og jeg er bare hjemme og "later" meg med babyen på halvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten har vel akkurat like stort behov for å leke med barn på sin egen alder vel?!!! Iallfall merker jeg at tulla mi er glad og fornøyd når hun får være sammen med andre barn. Og her i nabolaget gåt alle barna i barnehage. Derfor ville det blitt ganske kjedelig å være hjemme, selv om mor er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i barnehage....og syns jo selvfølgelig at barna har godt av å være i barnehage..men jeg syns at det beste for de fleste barna er å ha litt kortere dager.. ettermiddagene i bhg er ofte litt kjedelige.. mange som er gått hjem osv...

 

kan ikke mannen din bare kjøre til jobb så går du å henter dem i bhg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...