Gå til innhold

hva skal til for å få os=?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det egentlig? hvor mye er det egentlig? ser ut som dere alenemammaer har mer å rutte med en mange familier. lever på staten, jaja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er 9800 kr i mnd før skatt. Har du arbeid i tillegg minsker det. Og de fleste barnefamilier har vel mer enn 9800 kr å leve for i mnd.

Skrevet

mer å rutte med en vanlige familier??

jeg er alene med sønnen min og har tilsammen utbetalt ca 14.000 kr (dette inkludert kontantstøtte som alle kan få) som skal dekke husleie, strøm,studielån,telefon,klær,mat...alt man trenger rett og slett...og med faste utgifter på 11500 er det ikke mye igjen til mat,klær etc...

men klager ikke og vi klarer oss vi..

men å si vi har mer enn en vanlig famile å rutte med blir feil å si.

der er det gjerne to inntekter , men ikke dobbelt så mye utgifter av den grunn...

Skrevet

Jepp, jeg har nok mer å rutte med enn de fleste familier. Men så lever jeg heller ikke på staten. Hadde jeg gjort det hadde jeg nok ikke hatt igjen noe etter at husleie og lån var betalt.

Skrevet

Og jeg informerer igjen; Uredusert os ( som betyr overgangstønad, altså en stønad i en -overgangsperiode- ,dvs IKKE en varig inntekt..)

utgjør 116 000 kr i året... Os kan man få i 3 år..116 000 x 3 = 348 000 kr... Det er mindre enn en ''vanlig'' familie har i året det!

I tillegg er man i et forhold såpass heldig at man deler på utgiftene, man har litt fler muligheter i forhold til jobb..og lista er forøvrig lang, og jeg syns ærlig talt synd på de som er sjalu på aleneforeldre.. Da kan man ikke ha det mye bra i forholdet en er i..

Skrevet

menga...

Klart du klarer deg bra... ellers ville du vel ha fått deg jobb, og tjent pengene selv...

Du skriver at du får samlet 14000 kr... og at du etter å ha betalt alle faste utgifter, kun har 2500 kr å bruke til mat, klær, kosmetikk, vaskemidler etc. TROR DU VI ER DUMME I HODET ELLER? Hvem tror du at du lurer? Hm du har 2500 kr igjen av de 14000 kronene som skal dekke mat etc og du sier at du ikke klager, og at du klarer deg bra... Da må jeg spørre deg om en ting : Klarer du å gi til barnet/barna dine det de trenger? Uansett hvor mye jeg prøver, så kan jeg ikke få meg til å tro at det du skriver kan stemme..

Skrevet

Enig med deg PierC, dette blir for dumt ! Vi bør ikke svare på disse folkene, det må jo være skinnhellige mennesker som feks aldri har vært syk og fått sykepenger osv. "for de klarer seg jo selv".

Tipper at de ikke har tenkt på at mange av oss har jobbet i mange år før alt dette oppstod, så vi har vært med på å betale skatt i mange år. Huff det må jo være mindre intelligente mennesker som skriver slike tåpelige innlegg og tror de skal få ut frustrasjon. Jeg tar det iallefall ikke til meg :)

Skrevet

svare til*

Skrevet

...jeg har det utrolig bra i mitt forhold...

Men jeg er sjalu på at alenemødre kan være hjemme med barna sine til de er tre år, og få penger for det. Jeg har høy utdannelse,og en godt betalt jobb, men min mann har ingen utdannelse, og en usikker jobb. Vi bor og lever enkelt, men er totalt avhengige av begge inntekter. Vi har ingen mulighet for at en av oss kan være hjemme med barnet til det er ett år. Det knuser mitt hjerte at jeg snart må levere gullet mitt i fra meg mens jeg må på jobb. Jeg synes det er så urettferdig at barn med skilte foreldre har denne muligheten. Kan dere virkelig klandre meg?

En ting jeg lurer på : hvorfor velger dere å være hjemme og leve på stønad, i stedet for å jobbe dersom dere ikke synes dere har fordeler med det? Dette har jeg vanskelig for å forstå...

Skrevet

Hvis du har så god råd kan du jo holde gubben hjemme og slutte å syte. Du kan, som mange aleneforeldre må uansett, leve litt trangt hvis det er så viktig for deg å holde ungen hjemme.

Skrevet

Kan ikke helt skjønne hva du mener her når du sier at alenemødre kan være hjemme til barna er 3 år. Jeg har da ingen mulighet til å være hjemme lenger enn de 53 ukene jeg har blitt tildelt. Man kan jo velge å være hjemme et ekstra år, men da uten lønn, og hva får man da??? Barnetrygd, OS, barnebidra og kontantstøtte???

Jeg har huslå, billån og div andre utgifter, så jeg må nok jobbe etter endt permisjon. Men om det er noe mer jeg har krav på som jeg ikke vet, så er jeg selvfølgelig takknemlig for å få info om det.

Hadde nok også vært hjemme med snuppa om jeg hadde hatt råd til det, men dengang ei. Er vel ikke privilegiet de fleste alenemødre har tror jeg.

Skrevet

til st. sunniva...

Uten lønn ja... men du får Os ( penger uten å måtte jobbe for det....), hvis jeg skal være hjemme uten lønn, får jeg kun kontantstøtten, og den alene rekker jo ikke langt... tror dere forstår hva jeg mener, selv om dere later som det motsatte...

Skrevet

Jeg forstår hva du mener, men jeg visste faktisk ikke at jeg kan få OS når jeg selv velger å være hjemme f.eks et år ekstra. Men vil uansett ikke tro at den vil gi meg like mye som om jeg jobber, og da velger jeg jo selvfølgelig å jobbe.

Men sett at det var du som var alenemor ...ville ikke du tatt imot det du kunne få og kanskje samtidig kunne få være masse sammen med barnet ditt? Man vil vel at barna skal ha det best mulig?

Skrevet

Men det er jo ikke sikkert jobben står der å venter på en, om man velger å fortsette permisjon fordi man vil være hjemme et år til...

By the way - ble alene da pjokken var 8 mnd. Hvor lenge tror du jeg kunne gå HJEMME? jo i 4 mnd, da måtte jeg på skolebenken, for å prøve å få meg en utdannelse - og pjokken i barnehage. Det er vel neppe mange alenemødre som går hjemme i 3 år og bare mottar OS. Vi har jo denne muligheten i en OVERGANG - og har man ikke utdannelse, bør man i alle fall få en fort. Og har man utdannelse og jobb, ja, så må man jo fortsette med det!!

Kjenner du mange alenemødre som går hjemme og daffer med barna i 3 år kanskje?

Skrevet

Nei, det gjør jeg nok ikke. Tror de fleste jeg kjenner heller vil jobbe, og det vil jo jeg også, men om jeg kunne fått til en løsning med å jobbe f.eks 80 % så hadde jo det vært glimrende, men tror jeg taper for mye på det.

Jeg har vært alene med snuppa fra første stund, så jeg vet at det er veldig hardt. Jeg er vant med å ha full jobb + ekstrajobb, men den ekstrajobben har jeg jo ikke lenger mulighet til å ha. Det er ca 100.000 i året som jeg faktisk har valgt å se bort i fra ved å ha barn alene. Vet det vil bli tøft, men da får jeg nedprioritere andre ting. Aner faktisk ikke om jeg da evt kan få høyere OS enn jeg har i dag, for det har jeg ikke tenkt på engang. Frem til nå har jeg klart meg på fødselspenger (ca 16000 i mnd), dobbel barnetrygd og OS. Mener jo at jeg klarer meg greit, men det er INGENTING til overs til meg selv etter utgifter er betalt. Kjøper heller ting vesla trenger enn klær til meg selv.

OS er forresten 1025 kr etter skatt, så det er ikke mye ekstra.

Skrevet

Hva skal man egentlig svare på sånt? Når mennesker, som ikke har peiling, slenger fra seg med mindre smarte komentarer? Hvis du syns at 9000 utbetalt i mnd er mye, så lurer jeg fælt på hvilken jobb du har. Jeg er alene med tre barn og har tre forskjellige jobber, for å overleve. Hadde aldri klart meg på 9000 i mnd.

Lurer også på hva du mener alternativet hadde vært??

Skulle vi jobbet fra dag en syns du? Gått i fra de nyfødde? Eller skulle det vært ulovlig å få barn i Norge hvis man ikke var i fast arbeid? En slags tvangs abort? Eller skulle vi hatt det som i GB at fedrene, uansett omstendighet, hadde forsørgeransvar? Eller liker du bedre Thai varianten; blir du gravid og er under utdanning, ikke i jobb eller ikke er gift så må du gå på gaten?

Vil virkelig vite hva sånne som deg tenker. Gleder meg til svar=)

Skrevet

Meget bra skrevet Kyria :-)

Jeg har faktisk utgifter for mer enn 9000 i mnd jeg, så det sier seg selv at det ikke funker for meg.

Skrevet

hvis du går hjemme??Ja men du er jo ikke alene, da er det vel ingen problem å gå hjemme.....Spes for en som deg som syns 9000 er bare velstand!!!!

Skrevet

Og det er nok sjalusien din som taler. For du har ingen grunn til å være sjalu, innleggene dine her tyder kun på uvitenhet og ingenting annet. Blir så lei meg når jeg ser at det finnes mennesker i 2007 som virkelig tror alenemødre lever fett. At det går an. Det kan høres ut som om du blander mellom fakta og spekulasjoner her? Du skriver tre år og ett år om hverandre. Hvis du hadde hatt en god lønnet jobb i Norge, ville du hatt null problem med å gå hjemme det første året, du ville til og med kunne velge å gå hjemme i 2 år med 80 %.....

Du skriver at du syns det er så urettferdig at barn med skilte foreldre har denne muligheten....Tenker du i det hele tatt?? Er det flere gunstige ting du kunne tenke deg å erge deg over som kun er forunt de barna som lever med kun en mamma eller pappa???

Skrevet

Er det mulig å være så trang i nøtta egentlig? det er nesten så jeg ikke finner ord, sitter bare å måper etter å ha lest dette.. Er du virkelig sjalu på oss som er alenemødre fordi vi sitter med LITE penger og får være hjemme med de små en stund???

Skal jeg fortelle hva vi savner som dere har?Spesielt vi som har vært alene fra starten av!!

En å dele gleden med da testen viste positiv, en som ikke kjeftet for at vi ikke tok abort, en som ikke er bitter på oss for at vi beholdte barnet, å slippe å forholde meg til en stemor, slippe krangle ang samvær, ikke kunne gå noen plass for vi må være hjemme med den lille.

Vet du hva alenemødre har?? En seng der det bare er en ensom kald madrass der barnets far burde vært, ingen armkrok å søke trøst i, ingen mann som stiller opp når vi trenger han...

I svangerskapet mitt har jeg grått, vært alene, sørget, osv Ikke hatt noen mann å dele gleder og sorger med, ingen mann som gledet seg over barnet med meg, ingen mann som koste med magen min, hold rundt meg om natten, hjalp meg når jeg trengte hjelp...

Vi har ingen mann å dele fødselsopplevelsen med, som gleder seg over den lille og gråter noen søte tårer over det nye livet, som elsker barnet og ønsker han velkommen til verden.. Vi har ingenting av det dere har i ett forhold.. vi har oss selv.. ingen kjære som vi deler alt med..Ingen å dele økonomien med og alt annet dere deler.. så ER DU SJALU PÅ OSS FOR AT VI FÅR VÆRE HJEMME MED DEN LILLE!!! HAR DET FALT DEG INN AT VI KUNNE TENKE OSS Å JOBBE NOEN AV OSS, MEN KANSKJE IKKE KAN???

og du er sjalu på en beskjeden inntekt... jeg får ca 14 tusen.. 7-8 går til leie og regninger.. resten går med på mat og alt annet, er du sjalu for at man sitter med 6-7 tusen til ALT man skal ha iløpet av en måned???? Fy søren så smålig og forutintatt du er, jeg får rett og slett bakoversveis over at du i det heletatt tillater deg å være så frekk å komme å være sjalu på de som sitter med det dårligste kortet i kortstokken!!! SKAM DEG!!!!

Skrevet

Var den til meg eller HI? Jeg er nemlig ikke samme anonym.

For mitt innlegg som du svarte på var et svar til anonym. Selv er jeg også lei av å høre at alle alenemødre(-fedre) har så veldig god råd. Det vet jeg ikke stemmer.

Jeg har veldig god råd selv, og sitter sikkert igjen med mer penger hver måned enn HI og gubben, men jeg jobber for pengene mine og forsørger mine to barn.

Slike som HI ser ut til å tro at alle som er enslige med barn har barn under tre år. I tillegg så kan ikke personen regelverket. Men mot dumskap ...

Skrevet

Applaus til siste anonym over meg !

Skrevet

Signerer også anonym!!!!

(samme som EnJente_m_EnJente)

Skrevet

Flott skrevet anonym!

Skrevet

Applaus til Anonym med det laaaange innlegget! Du fikk sagt alt det jeg hadde på hjertet ;-)

MEN dere som da har svart her og ikke er alene... Spesielt du som sa at din mann/samboer ikke hadde utdannelse og usikker jobb. Har dere satt dere ned og regnet på hvis han skulle være hjemme? Du som forsørger går over i annen skatteklasse, dere betaler ikke barnehage, dere får kontantstøtte. Mindre utgifter på transport etc etc... Flere av mine venninner har regnet på det og kommet frem til at de kunne være hjemme litt ekstra.

Bare som et lite tips altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...