Gå til innhold

Er folk sjalue eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til stadighet er det mennesker her inne som snakker dritt om oss som er alene med barn...hvorfor? Er de sure fordi vi har en mulighet til å være hjemme med våre barn.(da snakker jeg om de som får os). Eller lever de i et så jævlig forhold at de har nødt til å rakke ned på andre for å føle seg bedre selv?

Noen ganger skulle jeg ønske at de kunne prøve å gå en dag i mine sko å se hvor lett det er.. hadde holdt ut i en time tenker jeg.

Grunnen til at vi kanskje "syter" litt på nett er fordi det er her vi møter andre i samme situasjon. Det hjelper å høre at en ikke er alene.

Så hvis noen blir så plaget av oss så slutt å delta på denne siden da vel..

Synes folk er utrolig barnslige... Men en burde kanskje synes synd på de.. kan jo ikke ha mye å ta seg til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er slik at de er sjalu.....men enig med deg, om at mange av oss som er enslige - og kanskje ikke kommer oss ut blandt andre som har avlastning etc., så blir det viktig å ha et sted man kan kommunisere med andre og få utløp for innestengt frustrasjon.

Også enig med deg - i at om det er så ille å lese- - så hvorfor GIDDE å lese da? det er vel bare å hoppe videre det?

Skrevet

er helt enig. vet om flere mødre i parforhold,og drar mannen vekk i en dag eller flere så er der full krise, kaller inn både foreldre og svigerforeldre til å hjelpe til. de blir jo helt hjelpesløse og alene og ensom og du skulle tro jorden sank under de! så de skal fan meg ikke komme her å klage på oss, vi får i det minste ikke samenbrudd om vi må vere alene i med ungene!

de prøv å styre en husholdning på en inntekt. det går helt fint for oss som e vant til det, men jaggu om jeg hadde sett endel mødre gi opp luksusen men dyre klær og tilbehør, og turer på byn og slikt, da de plutselig endag står der alene og må stå for sin egen inntekt. tipper de ikke er så høy ihatten da, når de kommer inn her å klager på hvor god råd aleneforeldre har det!

Skrevet

Skjønner ikke hvordan folk kan si det er klaging her?!

Vil heller kalle det litt utløp for frustrasjon.

Er det klaging folk leter etter anbefaler jeg forumet "mine,dine, våre barn". Etter å ha lest litt innlegg der fratar jeg personlig Askepott prisen for verdens ondeste stemor!!!

Skrevet

*prisen for å HA verdens .......

Skrevet

JA jeg er utrolig sjalu på mange alenemødre... Jeg er gift, og vi har det utrolig bra i vår familie, men jeg er sjalu på feks min søster som er alenemor... ikke fordi hun er alene med barnet, for det er det siste jeg kunne tenke meg...men jeg irriterer meg over at hennes barn får ha moren hjemme, og at hun ikke trenger å jobbe før barnet er 3 år... hun får penger uten å måtte løfte en finger... I tillegg får hun fri annenhver helg fra barnet ( for da har faren barnet), og da kan hun og typen slappe av og kose seg. ellers så stiller våre foreldre mye opp for henne som barnevakter... for stakkars hun er jo alene med barnet.... Hun har til og med fått barnehageplass til barnet fra høsten av... noen dager i uka, for det heter seg at barnet trenger noen å leke med... Aleneforeldre stiller først i barnehagekøen, selv om de ikke jobber selv. Det er jo helt sykt... Vårt barn har ikke fått barnehageplass, selv om både jeg og min mann er i full jobb... Vi får ikke tilbud om å være hjemme med barna våre,og i tillegg få penger. Klart vi blir forbanna av disse urettferdige reglene... Har noen rett til å klandre oss for det??? ... I tillegg må jeg bare si at det verste er all den sytingen til søsteren min, om hvor dårlig råd alenemødre har... Generelt er det ingen som fester mer enn dem... Minst annenhver helg... og som oftest er det ingen som har finere klær enn dem... ( fordi de er jo ofte på sjekkeren, og da må en ha en del klær...) JA jeg er sjalu, for det irriterer meg at samfunnet er lagt opp slik at får du deg ikke en utdanning, vel så bare få deg en unge uten å ha et forhold til faren. Ikke rart så mange er alenemødre. Hadde jeg ikke vært så glad i mannen min, og ønsket at barna mine skulle ha en "skikkelig" familie, så hadde det jammen kunnet friste...

Skrevet

Snakk om selvmedlidenhet da!

Stå på dere eneforsørgende mødre. Dere er flinke. Ikke bry dere!

Skrevet

Ja, vi har kjempegod råd, og alle har jo en far å sende barna til. Faren til min lille har sett sin sønn 2 ganger på snart 6 mnd.. Han bor 30 min unna oss, Jeg har barnefri en helg i mnd (da mini er hos min mor) men jeg har ikke råd til å dra ut å feste av den grunn, pengene jeg har er akkurat så det holder hver mnd. Jeg får heller ikke bidrag ennå, fordi barnefar ikke betaler inn det han skal, får forskuddstrekk da, men det er jo ikke all verden..

Jeg har nå slitt med en infeksjon i 2 mnd, siste 4-5 ukene har jeg måtte bruke rundt 2500 tusen kroner på medisiner, legetimer, rekvisisjon til taxe, men alle respetene på medisinene er på hvit resept så jeg får ikke frikort. Ikke heller vet legen hva de skal gjøre siden jeg ikke blir bedre, men de vil prøve alt og jeg får ikke legges inn på sjukehuset. Sønnen min har vært en del hos min mor denne tida, men det er jo ikke akkurat lagt opp for at det skal være så forbanna lett å være aleine.. Men barnet mitt er det flotteste og beste i verden og selv om det er aldri så tøft til tider vil jeg aldri være han foruten. Man klarer det man vil og ønsker!

Skrevet

Godt sagt silje! Stå på:)

Skrevet

Alenemødre får ikke plass før andre i barnehagekøen, hvertfall ikke i min kommune. Jeg er alene og går på skole men vesla mi har ikke fått barnehageplass. Jeg har ikke kjøpt meg en klesfille på 1,5 år.

Ikke har jeg fri annenhver helg heller, for faren gidder såvidt å ha henne 1 dag i mnd. Å det får jeg vite dagen før, så går aldri ann å planlegge noe.

Jeg er kjempeglad for at jeg mottar støtte så jeg slipper å bo i bilen med dattera mi. Joda skulle gjerne jobba, men velger å få meg en utdanning nå.

Skulle heller ønske pappaen hadde skjerpa seg et par hakk så kunne vi faktisk levd lykkelig sammen alle tre. Men jeg takker staten for at jeg midt oppi alt problemer og bekymringer slipper å lure på om jeg har råd til å spise hver dag.

Så jeg unner alle aleneforeldre å få de stønadene de får, å jeg tar de imot med glede. Har 13 000 kr i regninger hver mnd å skal i tillegg ha råd til mat,bensin, og klær til vesla. Så kan ikke si jeg lever fett, men vi har det bra.

Det er nok fler alenemødre som meg som ikke har masse penger å rutte med, som ikke har en barnefar som bryr seg så mye som han burde gjøre osv. Den alenemoren du snakker om er fåtall av alenemødre. For hvem alenemødre har råd til å kjøpe klær til seg selv hver mnd?? Kjøper en gang i året max.....................

Skrevet

Hm, det som slår meg er jo at du er sjalu på din søster, ikke majoriteten av oss alenemødre! Himmel, det er jo endel av oss som jobber hue og ræva av oss for å få ting til å gå i hop, og hadde det ikke vært for de ordningene som finnes i regi av trygdekontoret så hadde mange av oss overhode ikke hatt mulighet til å bli likestilt med det du så fint kaller en "skikkelig" familie. (Tenker her i hovedsak på utdannelsesmuligheter) Og ja, kanskje vi syter litt av og til, men hvem gjør da ikke det? Men, kan bare svare for min egen del, det jeg oftest syter over er at jeg har blitt forlatt og såra av den jeg trodde var mitt livs kjærlighet og at han ikke kan se det samme fantastiske i barnet vårt som jeg kan - ja, det gjør vondt.Og siden jeg ikke kommer noen vei med å sitte med tankene mine på egen hånd, så påberoper jeg meg faktisk retten til å kunne syte litt når jeg føler verden går meg i mot;) Men en ting jeg er enig med deg i, som jeg også ser, er problemene rundt det å få barnehageplass, det er ikke alle som har mulighet til at den ene går hjemme med barnet. Men hvis du kan unne oss alenemødre muligheter til å skape et godt liv for våre barn og oss selv, skal jeg unne deg et langt og lykkelig liv med din skikkelige familie. For hvis jeg kunne velge hadde jeg jammen meg valgt et liv sammen med mannen jeg elsker og barna våre!

Skrevet

Jeg som er sjalu på alenemødre...

Noe annet jeg faktisk også er sjalu på ( du var inne på temaet Charlie...), er det med at alenemødre får støtte til utdanning. Jeg tok høyere utdanning før jeg fikk barn ( ville ha noe å tilby mine barn, og ikke være avhenig av andres skattepenger...), og da måtte jeg fint ta studielån... (hørt om det?). Sitter med en stor utgift pga det per måned, men jeg er stolt for jeg har greid det alene. Du nevner også at du har masse utgifter i måneden, og at du ikke har hatt råd til å kjøpe klær på halvannet år (noe jeg nekter å tro på...)osv. Vel vi har også mange utgifter per måned, men vet du hva? .... vi jobber, og tjener pengene til disse utgiftene selv... Alle kan få en jobb hvis de vil vet du ;-)

Til og med alenemødre.... Men jeg har ingen problemer med å forstå at dere velger å la være å jobbe Som en venninne av meg, som er alenemor sier: Som alenemor for min datter på 2, så svarer det seg for meg å heller være hjemme... Jeg og hadde selvfølgelig valgt det dersom jeg var alenemor. Uten tvil ! Men jeg er uenig i samfunnets system når det gjelder dette. Og som gift mor, synes jeg det er blodig urettferdigt. Spesielt mot mine barn... De burde komme på lik linje med skilsmissebarn, og få ha mor hjemme til de er 3 år. ( Med samme vilkår økonomisk). Med alle støtteordningene til alenemødre, tør jeg påstå at alenemor tilværelsen kan virke veldig fristende på mange. Utrolig mange par som sliter økonomisk, og da kan det fort friste for noen å være alenemor. Trist for barna da, men det er sannheten

Skrevet

du som er sjalu..

du tuller vel nå? kan ikke fatte og begripe at du skal være sjalu på det?

Alså om søstra di har familie som støtter a og en ny type som også sikkert bidrar økonomisk så har da vel ikke alle det sånn??

Skrevet

Jeg tuller alldeles ikke. Vis det jeg har skrevet til mødre som ikke er alenemødre... da vil de fleste være enige med meg. NESTEN alle alenemødre synes jeg er helt på blåbærtur (... men det er faktisk noen som tør innrømme at jeg er inne på noe... men de sier at de selvfølgelig tar i mot det de kan få...). De fleste som har vært alenemødre, men som ikke er det lenger, har som regel ingen problemer med å innrømme at det faktisk er veldig sant.

Kanskje ikke alle har mye å rutte med ( forskjell på de som bor i feks Oslo...hvor husleiene/boligprisene er skyhøye, og de som feks bor i små byer, der det er mye rimeligere). Men hovedpoenget mitt er at som alenemor kan en være hjemme med barna til de er 3 år, og få penger til livsopphold av staten ( Arbeidernes skattepenger). Hvis det er så utrolig kjipt å være alenemor økonomisk, så lurer jeg veldig på hvorfor de fleste velger det... framfor å jobbe. Ærlig talt...Dere lurer jo bare dere selv når dere nekter for at jeg har grunn til å synes det er urettferdigt.

Skrevet

Til Silje & Sara...

Sier du : " stå for egen inntekt" når en blir alenemor????

Den var god ! ... Som alenemor står en som regel ikke for egen inntekt... Faren betaler da bidrag ( hvis ikke gjør staten det), en får ekstra barnetrygd, Kan søke om bostøtte, barnepasstilskudd, overgangsstønad... you name it!!! Og når en må i jobb, når barnet er 3 år, så blir en jaggu skattet i klasse 1 ( mye mindre skatt enn folk som lever med barnefar...). Klarer du virkelig å lure deg selv til å tro at du står helt for egen inntekt? Blir helt satt ut jeg...

Skrevet

igjen et innlegg til du som er sjalu! Det må virkelig være noe feil her, du kan da virkelig ikke basere din sjalusi til alenemødre og stønadene de får på grunnlag av hvordan søstra di har det? Hun er da bare en av mange alenemødre, og det er like mange variasjoner blant oss som alle andre?! Ja, jeg mottar stønader, men ja, jeg jobber i tillegg til at jeg går på skole (som jeg forøvrig også mottar studielån slik at jeg har råd til å ta en utdannelse). I og med at jeg ble gravid på et tidsspunkt da livssituasjonen min var en helt annen en det den er nå, kunne jeg ikke forutsi at jeg kom til å trenge den hjelpen jeg får nå, men jeg vil da ikke si at jeg snylter på andre folks skattepenger av den grunn! Jeg har da nesten 40 år igjen av yrkeslivet mitt, og da vil jeg jo skatte fullt og i såfall betale "tilbake" det jeg mottar nå! Vet jeg snakker på vegne av kun meg selv nå, men jeg tror virkelig ikke at jeg er den eneste som har prøver å gjøre det beste ut av en ellers ganske kjip situasjon! Og hvis det at foreldrene dine støtter så opp om søstra di og det er et stort problem for deg, tror jeg det beste ville være om du tok det opp med dem, de ønsker nok å hjelpe deg også, da må du bare svelge stoltheten din og spørre om hjelp og avlastning (hvis det er det du ønsker).

Skrevet

Til silje og sarah...

Glemte forresten å spørre hvor mye du egentlig tror alenemødre selv står for av inntekten ( når de er hjemme de tre første åra... eller tiden etter at de er blitt alenemødre)? Det sier seg jo selv det, at da står de ikke for noe...da jobber de jo ikke... ( Noen få gjør det nok kanskje, men ikke de fleste).

Skrevet

Du er jo ikke akkurat særlig opplyst heller da...Sjalu på alenemødre? Stakkar, du må ha et tråkig liv...

* Det er slutt på aleneforeldreprioritering i bhg. Kun et fåtall kommuner som fortsatt praktiserer dette, og da er det gjerne slik at de blir prioritert via helsesøster elns..

* Joda ,en kan få støtte til utdanning når en er aleneforsørger, men det blir studielån det også.. ( stort sett)..Og er det da ikke en fordel at folk velger å få seg en skikkelig utdanning når de har muligheten for så å få seg en god jobb når os perioden er slutt, ja for du har fått med deg at man bare får den i 3 år eller? det er ikke evigvarende liksom..

* Og det er faktisk ikke alle av oss (enslige forsørgere altså) som har et såpass forhold til den andre av foreldrene og derav har ''fri'' annenhver helg..Og om de alenemødrene du kjenenr til er ute og fester annenhver helg, så betyr ikke det at flertallet gjør det eller?,og evnt trenger man ikke nødvendigvis å bruke masse penger for å dra på en fest?..

* Enslige forsørgere betaler også skatt kjære deg..

Og et aldri så lite lys til deg; Uredusert Os utgjør 116 000 kr i året, x 3 = 348 000... 348 000! det er mindre enn hva en 'normal' husstand har i året det...Er det fortsatt urettferdig?..

Om man er 2 om ting, det sier seg vel selv at en har en større frihet i forhold til jobb bl.a...

Skrevet

selvmedlidenhet...

hehe du er uten tvil eneforsørgende mor selv. Sikkert flink... er nok ikke no å si på det ( ikke det det er snakk om da jente...). Og jeg er enig med deg.. ikke bry dere. Ville tatt i mot jeg også i deres situasjon(helt klart),det jeg prøver å si er at samfunnet gjør forskjell på skillsmissebarn og barn som bor med begge foreldre. Og det gjelder på mange ting...Feks det med at de får ha mor hjemme (med betaling ) til de er 3 år,og så blir deres fraskilte far tvunget til å betale bidrag til de er ferdige med videregående skole ( selv om de er over 18 år), mens "barn" som har mor og far boende sammen kan bli tvunget ut på egne bein. Skalsmissebarn får stipend når de går på skole, mens andre barn kan nektes det fordi mor og far bor sammen, og tjener godt.... mange av disse barna må ta opp studielån fordi foreldrene ikke vil betale. Både alenemødre og skilsmissebarna får fordeler i samfunnet, som er veldig urettferdig, det er dette jeg blir sjalu på.

Skrevet

Til PierC...

Du sier at enslige forsørgere også betaler skatt.... jada... men av hva??? Det de først har fått av staten... ( sikter da ikke til enslige som har jobb, og tjener pengene selv) Herlighet...

Skrevet

Og igjen var en mer opphengt i detaljer, altså som denne skatten da, enn det faktum sammelikningen av hva os utgjør vs en husstand med to inntekter på årlig basis.0 Nice....

Skrevet

Jeg har aldri sagt at dere har mer penger enn oss med to inntekter... jeg har sagt at jeg er sjalu på at dere har så mange fordeler... og at dere får pengene uten å gjøre en dritt... DERE KAN VÆRE HJEMME MED BARNA TIL DE ER 3 ÅR, OG FÅ PENGER FOR DET ( hjalp det at jeg skrev det med store bokstaver???)...

Jeg synes at det burde rettferdiggjøres ved at det første året en har rett til permisjon med lønn, burde utvides til tre år. Da ville det være likt for alle barn, og barnehagekøene ville blitt redusert betraktelig.

Skrevet

Jammen da er det jo pengene det går på?...

Fordeler? At man i en kjip situasjon, får støtte gjennom en OVERGANGSPERIODE!! ( du skjønte nå at os ikke er evig eller?,siden jeg skrev med store bokstaver?)

De aller fleste går nok ikke hjemme for ''morro''skyld vett, barnehageplass? er ikke alle som får det?dagmamma, jo flott det ,men med de priser som er er det ikke alle som faktisk har råd til det..

Du får kutte ut jobben da vettu, gå hjemme med barnet ditt i 3 år og la gubbens inntekt være ''staten'' så får du jo prøvd ut?!

Skrevet

Hva som definerer en skikkelig familie er vel ikke opp til deg..

Selv om vi bare er to så er vi en like fullverdig famile som din. Å det er ikke alle alenemødre som er hjemme med barna sine i tre år. Det kunne vel du ha klart også.. Flytt til et mindre sted, hvor utgiftene ikke er så store, kutt ut bilen osv.. d kan kanskje du også være hjemme med dine barn. Men det kommer jo ann på prioriteringene dine det da. Du kan leie istedet for å eie.. mange muligheter. Kontantstøtte får du også. i tillegg kan du ta deg en kveldsjobb. da kan gubben passe ungene så kan du jobbe å tjene litt mer. Så ikke syt for at noen ikke ser på de matrielle verdiene like viktig som kontakten med ungene. Å sitte å være sjalu på noen som er alene viser at du ikke aner hva du prater om.

Jeg har nesten aldri barnefri, faren vil ikke passe barnet. Og jeg bor heller ikke i nærheten av familen.

Hvis foreldrene har godt med penger er det vel forstålig at barnet får mindre stipend. Men du mener vel at vi skal ta fra de som allederehar lite. Dumme nek... Håper virkelig du havner i en situasjon hvor gubben din reiser og gir faen i dere... da burde du vel bli glad.. da får jo du også alle disse godene..

Skrevet

DU KAN OGSÅ VÆRE HJEMME MED BARNA I TRE ÅR(KONTANTSTØTTEN)... men som jeg sier mye vil ha mer og mange vil ha fler...

Å forresten jeg har studielån på 320000, så kom faen ikke her å si at jeg har fått alt opp i ræva.. I tillegg har jeg jobbet siden jeg var 14 og betalt skatt som alle andre. Staten er der fordi den skal hjelpe folk som har kommet i en vannskelig situasjon. Men du vil vel heller at barna skal lide fordi pappa ikke ville være med dem.. kan du ikke unne de barna et nogenlunde godt liv da. eller vil du at de som har det vanskelig etter et vanskelig brudd også skal slite med økonomien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...