Gå til innhold

Han har begynt å skrike hysterisk når han skjønner at det er leggetid.


Brokade

Anbefalte innlegg

Kommentaren min var ikke ment direkte til deg, bowie71 - mer en generell oppfatning om at folk her på dib har en tendens til å hyle "barnemishandling" litt for ofte (ref: hull i ørene-debatten osv).

 

Jeg er enig i at det å la en 3mnd baby gråte til den hyperventilerer ikke er særlig bra, men må få lov til å legge til at det ikke alltid er en enkel sak å roe dem heller. Jeg har hatt et par episoder med både eldstejenta og minimais der jeg faktisk ikke har greidd å finne ut av hva som feilet dem, de hylte og hylte og ikke en gang puppen klarte å roe dem. Så viste det seg rett og slett at de var så trøtte at de hadde "klikka", dvs låst seg fast i skrikemodus. Når småttiser skriker intenst så hender det de ender opp med å hive etter pusten.

 

Jeg lot overhodet ikke ungene mine skrike "med overlegg", jeg prøvde alt for å roe dem. Kanskje HI gjør det samme? Blir litt forhastet å trekke konklusjonen "barnemishandling" uten å sette seg nærmere inn i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du skal holde deg til kranglesidene viss du ikke er interessert i å se hvordan situasjonen egentlig er. Du får ikke noe napp her hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Ka-ping,

Jeg synes det er merkelig at så mange her inne diskuterer rutiner for bittesmå babyer. For meg er dette et tegn på umodenhet. Det er faktisk slik at man må legge om livet etter at man har blitt foreldre. Voksentid/egentid og søvn må nødvendigvis komme i andre rekke den første tiden. Det er vi som må tilpasse oss babyen, og ikke omvendt! Det naturlige når en baby på 3 mnd skriker er å gjøre det man kan for å trøste og ro den ned.Hi skriver sitat:

"Idag bestemte jeg meg for å "gjennomføre leggingen" på soverommet... og 1 time med skriking måtte til før han endelig sovnet. Da hyperventilerte han nesten tilslutt..."

 

Som sagt: Jeg får vondt langt inni hjerteroten av å lese slike innlegg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære februargutten; jeg har egentlig masse råd å komme med men ser du allerede har fått veldig mange gode råd her...

Men jeg vil bare si både til deg og til Bowie71;

Det er langt fra snakk om barnemishandling her...

Da må det være barnemishandling å ha en kolikkunge også, som ikke slutter å hyle...

 

Og jeg synes det er ufint og drøyt å bruke ordet barnemishandling.

Det kunne du godt spart deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår skrek han til han heiv seg etter pusten (ensbetydende med hyperventilering)... når det har gått så langt så er det ikke så mye som nytter - men selvfølgelig prøver jeg å roe han ned.. og det gjorde han tilslutt og sovnet. Jeg ser nå at istedet for å bære han rundt i rommet så kunne jeg prøvd å tatt han med ned i stua... men selv om det hjalp i forgårs var det ingen garanti igår.

 

Jess.. jeg får se hvordan d går i kveld da... Planen er å prøve å legge han som vanlig viss han er trett.. og gråter han mer da så tar jeg han opp igjen. Så får jeg fortsette slik til han bestemmer seg for at han vil sove - for problemet er ofte at han er trett og vil være utkvilt, men skjønner ikke at han må sove for å bli det.

 

Jeg har alltid pleid å legge han når han har vært våken 3-4 timer... da viser han tegn til at han er trett, og "klager".. så da har jeg gått på soverommet hvor det er ro og mørkt.. det har gått fint før. Så leggetid varierer mellom 18:30 og 21:00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, greier ikke dy meg for å svare - igjen...

 

bowie71: Tro det eller ei, men vi er faktisk ganske enige... jeg har også reagert på alle her inne som prøver å skape leggerutiner (les: faste leggeTIDER) til småtroll under 6mnd. De første månedene bør det meste gå på barnets premisser. Vi har leggetid for yngstejenta kl 1930, men det er fordi hun selv gir tydelig beskjed om at hun vil ha det sånn. Eldstejenta la seg ikke før 21 før hun ble over ett år.

 

Samtidig så syns jeg at når jeg først har involvert meg i denne tråden så vil jeg prøve å gi HI best mulig råd istedet for kritikk. Hun ber om råd, og det prøver jeg også å gi henne. Så får heller min misnøye med de som legger barna sine "for tidlig" komme innpakket i konkrete tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du skal trå varsomt når det gjelder å kalle ting barnemishandling også jeg.

Ser ingen grunn til at du med vilje skal gå inn for å være slem med noen som bare ber om råd for å SLIPPE at barnet gjør det du kaller mishandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at måten jeg har skrevet innlegget på kan tolkes på to måter - og den ene måten i dens verste betydning. Jeg skulle nok ha omformulert det litt. Så her må man altså nøye tenke seg om og forklare alle detaljer før man skriver noe slik at det ikke kommer noen fra kranglesidene og stempler en som barnemishandler hehe... Jeg lurer på om hun jobber i kommunen jeg hihihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er dib... på et internettforum kan ikke folk se kroppsspråk, vite bakgrunnshistorie eller lese mellom linjene. De leser kun ordene du har skrevet, og måten man formulerer seg på kan tolkes mange veier. Folk har også en tendens til å lese hovedinnlegget raskt, gjøre seg opp en mening raskt og skrive et (til tider forhastet) svar. Det gjelder dermed å være så presis som mulig i hovedinnlegget - og ofte må man presisere i senere svar på samme tråd. Ulempen er at mange leser bare hovedinnlegget og ikke senere svar - dermed mister de en del av den presiseringen en har fått gjort etterhvert.

 

Ønsker deg lykke til med legginga framover, Februargutten :) Har allerede gitt deg et par råd, men kan godt komme med et par til: gjør kveldsstellet til en fast rutine, legg inn et par momenter du vet gutten slapper av med. Det kan være et lite bad, massasje, sang osv. Da spiller tidspunktet mindre rolle, mens selve kveldsstellet blir guttens signal på at nå er det natt. Sitt litt med ham ved sengekanten og syng en sang (gjerne samme sangen hver kveld), og gå inn og roe ham istedet for å la ham pludre for lenge (jenta mi har en tendens til å snakke seg selv våken hvis hun får holde på uten "inn-med-smokk-kosebamse-nuss-på-kinnet").

 

ps: det BLIR rutine på leggetidene til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Måtte svare jeg også da :) Jeg ser også at vi er ganske enige. Du er nok flinkere enn jeg til å legge irritasjonen til side og være konstruktiv. Jeg var kanskje litt krass, men jeg begynner som sagt å bli litt lei av dette hysteriet med rutiner på supersmå babyer som bare trenger nærhet...

 

Ha en fin dag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...

Måtte lage bruker for å kommentere dette.

Herregud!!! jeg er helt SJOKKERT av hva jeg leser! Jenter/kvinner/damer, skjerp dere! Det er helt utrolig hvor stygge noen av dere er. Her er det en mor som spør om råd/erfaringer/tips til noe hun opplever som ubehagelig, så rotter noen seg sammen og anklager henne for barnemishandling... I mitt tilfelle har vi en 10 mnd gammel gutt (jeg er far til 2, jente 5 og gutt 10mnd) som begynner å hyle så fort vi kommer inn på soverommet, og blir rolig så fort vi går ut. Ikke rart at man søker opp info eller spør om råd fra andre om noen har opplevd det samme. For vår del har dette pågått nå i mange måneder, med flere turer til legen, helsestasjon ol., nå skal vi ta turen til kiropraktor for å se om det kan være noe spenninger i nakke/rygg som påvirker nerver, eventuelt om massasje av rygg/føtter hjelper. Hvis noen tror at barn blir lagt til "fast" tid fordi det er til gunst for foreldre, sier det mer om personene som tenker dette. Barn blir lagt når de er trøtte! Det er da ingen som gidder å kaste bort det lille man har av potensiell egentid for å legge et barn som ikke viser tegn på at de er trøtte... Noen barn lager selv tydelige rutiner på mat, powernap, bleieskift og søvn, men dette er jo ikke alltid på minuttet. Noen dager sover de lengre på morgenen som igjen forsyver alt. Noen dager er det forstoppelse og powernap uteblir... Asså, det er utallige ting som kan gjøre at klokken 17-19 er "riktig" leggetid. Noen netter er det nesten ikke noe søvn, mener dere som snakker om barnemishandling da at man skal tvinge barnet til å holde seg våken til feks. 20:00 fordi man personlig syntes 16-17 er for tidlig... Kom dere til BINGOEN eller Syklubben så kan dere baksnakke og kritisere hverandre til den store gull-medaljen. Brokade, hvis du vil ha normale og fornuftige tips/råd, kan jeg anbefale pappa sider/grupper. Jeg er medlem i flere, men fant ikke noe angående dette problemet desverre, men det gjorde jeg forsåvidt ikke her heller. Jeg har vært medlem i over 5 år og aldri sett lignende oppførsel fra noen av de tusenvise  fedrene i gruppene. Eneste problemet kan vel være at du ikke kan bli medlem, (kan jo nå skjønne hva man vil unngå) men da anbefaler jeg at barnefar blir medlem og kan spørre om råd. Ønsker deg alt det beste.

Anonymkode: d51b0...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brokade skrev (På 17.5.2007 den 21.11):

Han er nå 3,5 mnd'er. Den siste uken har han begynt å skrike når han skal legge seg. Han har helt ny bleie, og jeg vet han er mett + han er litt trett. Jeg tar han inn på soverommet (ca 18:30) hvor det er mørkt og vogger han forsiktig.. han begynner å sutre og skriker mer og mer til det blir ganske hysterisk. Jeg prøver da forskjellige stillinger både oppreist og sittende - jeg synger, vogger og stryker han også.

 

Igår ville jeg ikke la han skrike for det er noe av det verste jeg vet så jeg tok han tilslutt ned i stua igjen og der lå han i fanget mitt i 2-3 timer før han sovnet (mens jeg så på tv) . Da var han helt rolig og fornøyd.

Idag bestemte jeg meg for å "gjennomføre leggingen" på soverommet... og 1 time med skriking måtte til før han endelig sovnet. Da hyperventilerte han nesten tilslutt... synes det er litt skremmende. Når han skriker svelger han luft og det gjør jo at han får vondt i magen av det også. Men basert på hvordan han oppfører seg i stua kontra soverommet virker det ikke som om det er mageverk han gråter av. I stua kan han fint ligge i fanget og er strålende fornøyd.

Er dette protest - at han vil være våken lenger? Kan han være redd mørkret? Noen med lignende erfaringer?

Synes det er leit at han skal gråte seg i søvne hver dag - da vil jeg heller la han ligge i fanget i stua og la han sovne der... men ønsker jo ikke at det skal være slik bestandig.

Å, gode deg, håper dette blir bedre, for det er slitsomt. Babyen er liten enda, og det er ikke sikkert rytmen er «innstilt» på natta da enda. Ha babyen med deg, om han sover i stua eller sammen med deg, det er ikke så farlig. Bare vær nær. Han er for liten til å forstå noe av hva som skjer, hva med å ha en vugge, liten seng på stua som du kan legge ham over i når han sovner? Er soverom i nærheten av stua går det an å ha døren åpen, så det ikke er så mørkt å stille. Gjør det magefølelsen sier, en liten baby trenger ikke å sove alene på er mørkt rom.

Anonymkode: 66c9d...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Anonym bruker skrev (På 11.9.2022 den 8.47):

Å, gode deg, håper dette blir bedre, for det er slitsomt. Babyen er liten enda, og det er ikke sikkert rytmen er «innstilt» på natta da enda. Ha babyen med deg, om han sover i stua eller sammen med deg, det er ikke så farlig. Bare vær nær. Han er for liten til å forstå noe av hva som skjer, hva med å ha en vugge, liten seng på stua som du kan legge ham over i når han sovner? Er soverom i nærheten av stua går det an å ha døren åpen, så det ikke er så mørkt å stille. Gjør det magefølelsen sier, en liten baby trenger ikke å sove alene på er mørkt rom.

Anonymkode: 66c9d...c99

"Babyen" er vel nå rundt 15 år så jeg håper virkelig HI slipper å vugge han i seng nå 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokade skrev (På 17.5.2007 den 21.11):

Han er nå 3,5 mnd'er. Den siste uken har han begynt å skrike når han skal legge seg. Han har helt ny bleie, og jeg vet han er mett + han er litt trett. Jeg tar han inn på soverommet (ca 18:30) hvor det er mørkt og vogger han forsiktig.. han begynner å sutre og skriker mer og mer til det blir ganske hysterisk. Jeg prøver da forskjellige stillinger både oppreist og sittende - jeg synger, vogger og stryker han også.

 

Igår ville jeg ikke la han skrike for det er noe av det verste jeg vet så jeg tok han tilslutt ned i stua igjen og der lå han i fanget mitt i 2-3 timer før han sovnet (mens jeg så på tv) . Da var han helt rolig og fornøyd.

Idag bestemte jeg meg for å "gjennomføre leggingen" på soverommet... og 1 time med skriking måtte til før han endelig sovnet. Da hyperventilerte han nesten tilslutt... synes det er litt skremmende. Når han skriker svelger han luft og det gjør jo at han får vondt i magen av det også. Men basert på hvordan han oppfører seg i stua kontra soverommet virker det ikke som om det er mageverk han gråter av. I stua kan han fint ligge i fanget og er strålende fornøyd.

Er dette protest - at han vil være våken lenger? Kan han være redd mørkret? Noen med lignende erfaringer?

Synes det er leit at han skal gråte seg i søvne hver dag - da vil jeg heller la han ligge i fanget i stua og la han sovne der... men ønsker jo ikke at det skal være slik bestandig.

Det jeg gjorde med min var å lage en liten legge rutine .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 11.9.2022 den 3.12):

Måtte lage bruker for å kommentere dette.

Herregud!!! jeg er helt SJOKKERT av hva jeg leser! Jenter/kvinner/damer, skjerp dere! Det er helt utrolig hvor stygge noen av dere er. Her er det en mor som spør om råd/erfaringer/tips til noe hun opplever som ubehagelig, så rotter noen seg sammen og anklager henne for barnemishandling... I mitt tilfelle har vi en 10 mnd gammel gutt (jeg er far til 2, jente 5 og gutt 10mnd) som begynner å hyle så fort vi kommer inn på soverommet, og blir rolig så fort vi går ut. Ikke rart at man søker opp info eller spør om råd fra andre om noen har opplevd det samme. For vår del har dette pågått nå i mange måneder, med flere turer til legen, helsestasjon ol., nå skal vi ta turen til kiropraktor for å se om det kan være noe spenninger i nakke/rygg som påvirker nerver, eventuelt om massasje av rygg/føtter hjelper. Hvis noen tror at barn blir lagt til "fast" tid fordi det er til gunst for foreldre, sier det mer om personene som tenker dette. Barn blir lagt når de er trøtte! Det er da ingen som gidder å kaste bort det lille man har av potensiell egentid for å legge et barn som ikke viser tegn på at de er trøtte... Noen barn lager selv tydelige rutiner på mat, powernap, bleieskift og søvn, men dette er jo ikke alltid på minuttet. Noen dager sover de lengre på morgenen som igjen forsyver alt. Noen dager er det forstoppelse og powernap uteblir... Asså, det er utallige ting som kan gjøre at klokken 17-19 er "riktig" leggetid. Noen netter er det nesten ikke noe søvn, mener dere som snakker om barnemishandling da at man skal tvinge barnet til å holde seg våken til feks. 20:00 fordi man personlig syntes 16-17 er for tidlig... Kom dere til BINGOEN eller Syklubben så kan dere baksnakke og kritisere hverandre til den store gull-medaljen. Brokade, hvis du vil ha normale og fornuftige tips/råd, kan jeg anbefale pappa sider/grupper. Jeg er medlem i flere, men fant ikke noe angående dette problemet desverre, men det gjorde jeg forsåvidt ikke her heller. Jeg har vært medlem i over 5 år og aldri sett lignende oppførsel fra noen av de tusenvise  fedrene i gruppene. Eneste problemet kan vel være at du ikke kan bli medlem, (kan jo nå skjønne hva man vil unngå) men da anbefaler jeg at barnefar blir medlem og kan spørre om råd. Ønsker deg alt det beste.

Anonymkode: d51b0...5f8

Du måtte det, 15 år senere? 

Anonymkode: 2ea80...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...