Gå til innhold

Han har begynt å skrike hysterisk når han skjønner at det er leggetid.


Brokade

Anbefalte innlegg

Han er nå 3,5 mnd'er. Den siste uken har han begynt å skrike når han skal legge seg. Han har helt ny bleie, og jeg vet han er mett + han er litt trett. Jeg tar han inn på soverommet (ca 18:30) hvor det er mørkt og vogger han forsiktig.. han begynner å sutre og skriker mer og mer til det blir ganske hysterisk. Jeg prøver da forskjellige stillinger både oppreist og sittende - jeg synger, vogger og stryker han også.

 

Igår ville jeg ikke la han skrike for det er noe av det verste jeg vet så jeg tok han tilslutt ned i stua igjen og der lå han i fanget mitt i 2-3 timer før han sovnet (mens jeg så på tv) . Da var han helt rolig og fornøyd.

Idag bestemte jeg meg for å "gjennomføre leggingen" på soverommet... og 1 time med skriking måtte til før han endelig sovnet. Da hyperventilerte han nesten tilslutt... synes det er litt skremmende. Når han skriker svelger han luft og det gjør jo at han får vondt i magen av det også. Men basert på hvordan han oppfører seg i stua kontra soverommet virker det ikke som om det er mageverk han gråter av. I stua kan han fint ligge i fanget og er strålende fornøyd.

Er dette protest - at han vil være våken lenger? Kan han være redd mørkret? Noen med lignende erfaringer?

Synes det er leit at han skal gråte seg i søvne hver dag - da vil jeg heller la han ligge i fanget i stua og la han sovne der... men ønsker jo ikke at det skal være slik bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ikke være litt for tidlig leggetid? At han ikke er klar nok for natta? Da vi prøvde å "senke" leggetida til eldstejenta vår endte vi opp med en time med hyling... da vi ga opp og la henne til den tida hun var vant til, sovna hun med en gang...

 

ps: hvis du mistenker mørkredsel kan du kjøpe en sånn liten nattlampe, fins små fine som du putter rett i stikkontakten og som begynner å lyse når det er mørkt i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres slitsomt ut, ja.

Har du forsøkt å ikke vugge han til sengs, bare legge han i sengen og la han roe seg der?

 

Jenta mi vil ikke synges, vugges eller dulles med når hun skal sove. Jeg går inn på soverommet ved 18:30 og går litt med henne - hun begynner å skrike og gni seg i øynene. Da legger jeg henne ned i sengen, og legger en koseklut (som bare finnes i sengen) på kinnet. Jeg holder en hånd på hennes bryst. Da roer hun seg for og snur seg mot kosekluten. I det siste har jeg laget et rituale hvor jeg synger Byssan lull 2 ganger og så stryker jeg henne på kinnet og sier god natt, så går jeg ut. Hun roer seg fort, og sovner. Hun sovner også bedre på siden med hodet godt inni kosekluten (= 0 stimulanse). Når hun har sovnet så snur jeg henne på ryggen.

Barn sovner fortere når man tar fra de stimulanse. Jeg har oppdaget at jeg er stuimulanse og vesla sovner fortere når jeg ikke er der, og det er jo greit slik at jeg ikke må rugge og vuggen min kommende 5 åring til søvne hver natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal la gutten din være våken noen timer ekstra om kvelden. Han er alt for liten til både skrikemetode og faste leggetider. Det vil selvsagt ikke være slik bestandig, selv om du tilpasser deg babyen en god stund til. Å la en baby på 3 mnd gråte til den hyperventilerer synes jeg nesten er barnemishandling. Får helt vondt inni meg av å lese slike innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med deg, bowie71... nå har jeg to jenter, med to fullstendig forskjellige personligheter og vaner/rutinebehov. Eldstejenta på 3 hadde leggetid rundt kl 21 helt til hun var over ett år. Minimais er 4.5mnd, og blir dritsur hvis leggerutinene ikke er iverksatt når klokka tipper 19. Hvis legginga er i rute, er hun blid som ei sol hele kvelden, til hun sovner av seg selv i senga si rundt 1930. Rent personlig mener jeg at det å tvinge fram legging så tidlig som 1830 er litt underlig, småttiser på noen få mnd trenger da ikke å være i seng så tidlig? (det er en generell mening altså, ikke nødvendigvis kritikk til HI!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med bowie71.

Da vi begynte med faste leggetider, fungerte det noen kvelder og andre ikke. Men de kveldene det ikke fungerte gjorde vi ikke noe stress ut av det. Har aldri latt han ligge å hyle i senga heller, tror ikke det er med på å skape trygghet rudt legging...

Han var vel rundt 4mnd da det plutselig nesten hver kveld var greit å bli lagt våken i senga når det var natta. Etter hvert ble han tidligere og tidligere trøtt på kvelden, og vi la han etter det ikke etter klokka.

Nå legges han rundt 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

victoria er 4 mnd nå, og hun har hatt leggetid rundt kl 21.30 i én mnd nå kanskje. det er helt passe for henne. noen ganger er hun trøtt før det også, men vil liksom ikke sove før det tidspunktet! men hvis hun skriker og blir hysterisk, utsetter vi bare leggetiden den dagen. tar henne ut i stua litt til hun blir trøtt. jeg synes 18.30 er alt for tidlig jeg, når står dere opp da?? hehe.. venninna mi sin baby på 1 år legger seg 19.30 liksom. det er først de siste dagene at victoria har sovnet av seg selv i sengen sin også forresten. tidligere har det vært opprør hvis vi prøvde, så jeg har ammet henne i sengen vår til hun sovnet. siden han er så liten, kanskje han må få styre litt selv enda? lykke til da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm barna våre er nok ganske så forskjellige ja ser jeg,prinsen min vil sove helst før kl 18 men jeg greier å drøye han til max 19 da blir han nesten overtrøtt. Er ikke jeg som har ordnet den rutinen men han har skapt den selv og har hatt den leenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var poenget mitt, at han kanskje skal få regulere det litt selv:) (hvis det var meg du svarte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg legger han tidlig var at vi hadde motsatt problem med at han ble overtrett og krakilsk. Det har fungert kjempefint å legge han tidlig inntil nå. En ting som er misforstått er jo at jeg legger han fordi han ser trett ut. Etter han har fått bryst kjemper han nesten for å holde seg våken. Han har i sin levetid hylskreket skikkelig 2 kvelder totalt (ca 1,5t) så jeg kan forsikre deg om at han har det godt. Forrige gang han hylskrek var fordi han var overtrett.

 

Basert på svarene her så forstår jeg at jeg må la han sovne i fanget mitt i stua - evt. vente noen timer før jeg legger han.

 

Ps. synes det er trist å bli kritisert når jeg prøver mitt beste. Beklager min uvitenhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg ville fram til jeg også ja... at så små småttiser ikke kommer med leggetidsfasit... hvis knotten til HI er så urolig som hun beskriver, kan det jo være at 1830 som leggetid rett og slett er litt tidlig for ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Februargutten: jeg har ikke kritisert deg, jeg har prøvd å komme med et par råd og innspill, dette med tidlig leggetid for småttiser er en generell betraktning, det poengterte jeg også i svaret mitt :)

 

Holder meg fortsatt til det første svaret jeg ga:

- kanskje kan du la ham ha en dupp i fanget ditt eller i vogga på stua rundt barne-tv-tid, og ta selve kveldsstellet litt senere, rundt kl 20-21?

- prøv nattlampe, verdt et forsøk :) Husk at det ikke skal være et sterkt lyspunkt, bare svakt så det ikke blir helt stappmørkt på rommet.

 

Lykke til framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skrev over så var det noen kvelder legging gikk helt fint, andre ikke. De kveldene han absolutt ikke ville ligge på soverommet da han ble lagt ble han jo hysterisk. Men vi tok han bare opp da og lot han være oppe litt før vi prøvde igjen.Noen ganger ble det til at han sovnet i fanget eller måtte puppes i søvn. Men det gikk seg til etterhvert. :)

Babyen din er jo såpass liten at jeg tror ikke rutiner blir ødelagt av at du tar han opp når han ikke vil sovne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var mest rettet mot den som mente jeg nesten drev med barnemishandling... Folk bør være litt forsiktig når de bruker dette ordet.

 

Glemte å takke for de råd jeg fikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, HI - min februargutt ligger for øyeblikket og sover på sofaen etter å ha blitt puppet i søvn for 6. gang i kveld, og NÅ tok han endelig natten... Leggevanene hans har gått opp og ned hele veien, og jeg blir mer og mer oppgitt over hvor fort det endrer seg og at det som fungerte i går ikke virker i dag osv - trodde for eksempel at vi hadde kommet inn i en kjempefin rutine her, han hadde nesten to uker hvor han sovnet kjempefint i vugga kl 2040 og mammaen var overlykkelig - men i dag var det kun puppen som virket.

Men han er bare 3 1/2 mnd og det kommer nok til å gå seg til igjen - ikke for å være slem, men litt godt å se at andre også sliter. Stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man lett kan bli litt bitt av basillen.. Noen her har babyer som legger seg kjempe tidlig, og det blir fokusert endel på det. Andre velger å gi babyen grøt/mme for at de skal sove gjennom natta når de er 3 mnd osv. Jeg har Selma som er født 30. januar, og jeg kjenner meg nesten desperat noen kvelder for at hun ikke vil legge seg.. Men jeg tror at både du og jeg skal så oss til ro med at babyene er så små enda, og at ting vil gå seg til:-) Man må prøve ulike ting, og erfare dette. Jeg tror nok ikke at du skal tenke barnemishandlig eller noe annet:-) Nyt kvelden med babyen din du:-) Han sovner når han skal! Din og min er vel ca like gamle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer det- min ble født 1.Februar. Han sovnet tilslutt ja i armene mine nærmere 19:30... Har ikke skreket i ett da altså, men sånn puljevis. Dupper av og så er det påan igjen liksom. Flere ganger jeg hadde lyst å ta han ned i stua.. det hadde jo vært det enkleste liksom - men ikke sikkert det hadde hjulpet selv om det hjalp igår.

Man får så mange motstridende råd også - noen mener at barnet blir bortskjemt om man legger til slike uvaner tidlig.. og at man skal lære dem til å sove i senga si.. men jeg har vært veldig flexibel sånn -trodde kanskje jeg var for "snill". Godt å se at andre også mener at det ikke er mulig å skjemme bort et lite barn.

Ikke lett det der å finne balansen mellom ikke trett og overtrett. For å være helt ærlig så tror jeg ikke han gråter fordi han ikke er trett, men heller fordi han ikke vil sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja han begynte å gråte med det samme jeg la han ned i senga.. før jeg begynte å dulle med han... Så gikk d over i skriking etterhvert selv om jeg gikk rundt i rommet og bysset han forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen rutiner heller ift. leggetidspunkt.. Jeg la han 18:30 idag.. fordi han virket trett... men igår la jeg han 20:00 men måtte ta han ned i stua igjen fordi han gråt når jeg prøvde å legge han - og dermed sovnet han ikke før i halv-elleve tiden. Så eneste rutinen vi har hatt som forøvrig har fungert fint inntil nå er at han legges til å sove på soverommet og ikke i stua... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar han smokk? Her hjalp det veldig da han begynte å ta smokken. Han roet seg med smokken og en gulpeklut over ansiktet.. Nå er gulpekluten byttet ut med en liten bamse som han borrer ansiktet i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med at det er mye forskjellige råd! prøv å gjør det som føles rett for deg og dere! jeg hører feks folk si at etter man har lagt de i sengen, skal man ikke ta de opp hvis de skriker, bare roe de ned. det klarer jeg ikke å gjennomføre, snuppa blir jo helt hysterisk! så jeg tar henne opp og holder henne jeg:) det fungerer og føles rett for meg:) hs sa til venninna mi at man ikke kan skjemme bort en baby under 6 mnd, og at etter det må man være litt mer konsekvent. håper ikke du følte at svaret mitt tidligere var ment som kritikk! vi gjør vel alle vårt beste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Triks nr 1. jeg har når det gjelder å få barnet til å sovne er å minimere stimulanse. Det finker for oss, til alle døgnets tider.

Det virker også som om barna ordner det der med rutiner ganske greit selv.

Når vesla var liten la vi henne i bagen i tv stua. Vi laget det litt mørkt rundt bagen. Der sov hun til hun skulle ha kveldsmåltidet. Har du noe å legge han i i stua, eller skriker han like mye der?

Når velsa var 2 mnd, begynte hun å sovne for natten ved 20 tiden og det var da ganske håpløst å legge henne i bagen i stua.

Etterhvert sovnet hun for natten tidligere og tidligere. Vi måtte lage skikkelig natta rutiner, nå er rutinene godt innarbeidet og hun er i seng (stuptrøtt, for hun sover ikke mye på dagen) kl 18:30 og sover til 07. Hun er 5 mnd nå.

 

Håper du får orden på leggingen hans. Jeg skjønner at du blir både frustert og sterssa av at han skriker så veldig.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hva du vil, men jeg synes det er nærliggende å sette merkelappen "barnemishandling" på en handling der man med overlegg lar en 3 mnd baby gråte til den hyperventilerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...