juni-august-mai gull:):):) Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 leser her at far kan ta 6 uker med lønn,men det skal vel ikke gå ut over mor sine uker....skal ha et år med 80%lønn å da har vel far rett på 6 uker med lønn som ikke skal trekkes av mine uker?? å når bør jeg søke?? å kan man ha ferie inni permisjonen for så å forlenge permisjonen??
Lily* Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Far har mulighet til å ta to uker når barnet blir født, om arbeidsgiver betaler dette eller ikke er opp til dem. Men han kan ta to uker. Du bør ta ferie inni permisjonen, du får jo feriepenger fra jobben din, da kan det være lurt å ta ferien og det utvider den litt. Du har tatt et år, men 1mnd tilhører far, den måneden trekkes av dine uker, de to ekstara ukene er bonus.... husk du går ut 3uker før termin og det trekkes også av permisjonen så det blir ikke fult ett år. søk noen mnd før, slik at du kan sjekke at alt er ok før du går ut
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2007 å far skal her ha en mnd av meg s då vil det si at jeg får kun rett over ni mnd?? noen sa til meg at det va nye regler om far å permisjon at de skulle få 6 uker uten at det gikk ut over min permisjon...prøvde snakke med nav men de sa bare les på nettet så det var ikke mye hjelp å få der...
@nemone Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Hei, Permisjonen er totalt det antall uker man bestemmer seg for (ift 80 eller 100% av lønn). Permisjonen er jo ikke din permisjon - det er foreldrene i fellesskap sin permisjon. 3+6 uker (3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel) er forbeholdt mor, 6 uker er forbeholdt far (her står man fritt ift når de 6 ukene avvikles). Resten fordeler dere selv ift hva dere synes er best/mest hensiktsmessig. Ift de 3 ukene før så "mister" du dem hvis du føder før tiden. Permisjonens varighet beregnes også etter fødselen - dvs så så mange uker etter fødselen. Du kan ta ferie i permisjonen, da stoppes foreldrepengene i perioden du har ferie - og så starter de å løpe igjen når du er i permisjon igjen. F.eks permisjonen vi akkurat er ferdige med: jeg måtte ut i perm 3 uker før fødsel - fødte 2 uker før. "Mistet" da 2 uker. Tok 5 ukers ferie i permisjonen, og far overtok, og var hjemme i 3 mndr. Vi hadde da permisjon til barnet var 12,5 mndr gammel.
Loglady Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Hittil har det i hert fall vært slik at 6 uker er forbeholdt far - og disse kommer ikke i tillegg til de ukene den totale permisjonen varer. Har ikke hørt om nye regler her.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2007 da er det bare jeg som er skikkeligt forvirret å ikke helt er fått med meg det riktige her...synst ennå det er litt vanskeligt,men er litt klokere nå...takk for hjelpa jenter:)
Lily* Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Har forstått det slik at de ukene som er fars er det bare 4 av de 6 som trekkes av mors permisjon.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2007 men når jeg er sykemeldt nå da har det noe påvirkning på permisjon??
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2007 men hvis 3 uker før mor å 6 uker ittepå er til mor å resten til å dele ser jeg ikke helt det med de blåser opp i media at blåser opp at far skal få seks uker nå,i fjor var det fem uker....for di trekker jo permisjonen fra mors eller dele permisjonen....forsto dåkk ka eg meinte her...blei rotete....
mamamaria Skrevet 15. mai 2007 #10 Skrevet 15. mai 2007 Som en av de andre svarte her, så er permisjonen til begge foreldre. Men de første 6 uker etter fødsel MÅ mor ta for å komme seg etter fødsel. Etter dette kan det deles likt, men for å gi papsen rettigheter, så er noen uker (trodde det var 4, men har ikke lest så mye siden sist permisjon 2 år siden) forbehold han. Hvis han vil ha mer, så er det også mulig. Men forresten så tror jeg ikke du må dra ut i jobb når pappa tar ut fedrekvoten, tror dere begge 2 kan være hjemme da, men er litt usikker ang. det. Det går an å søke å overta fars del av permisjonen, men tror ikke det er så lett å få det til. Det er jo fint for far også å få litt tid med babyen. Forstår hva du mener forresten. Hvorfor blåser media det opp hvis det ikke blir mer total-permisjon. Tsja... fordi de skryter av at pappa har fått mer rettigheter kanskje? Det har blitt mye bedre for fedre nå, har tjener opp egen rettigheter og er ikke så avhengig av mors stilling før fødsel lenger. Synes det er bra jeg!
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 15. mai 2007 ja jeg mener ikke at det min permisjon liksom,men det har blitt sånnt...han skal da ha totalt ti uker for han skal ha en av "mine"mnd til å være hjemme å kose å stelle medd en lille å huset noe jeg synst er kjempe flott:) så får han ta seg av tilvenning i barnehagen og,hehe:) har vært sikker på jeg skulle ha 52 uker å han 6 uker så fikk han 4 av "mine"uker så jeg hadde tisammen 48 uker.......innviklet:)
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #12 Skrevet 15. mai 2007 Avhengig av mors stilling er de vel uansett fordi det far får utbetalt i permisjonstiden, regnes jo av stillingsprosenten til mor. Desverre...
Loglady Skrevet 15. mai 2007 #13 Skrevet 15. mai 2007 Diskuterte nettopp permisjonsmulighetene med jobben, og slik jeg har forstått det, er ståa denne: - Far har rett på, og er også pliktig til å ta 6 ukers permisjon. I tillegg til dette kan han ta to uker fri i forbindelse med fødsel, men han har ikke krav på lønn disse to ukene. Fars permisjon er innlemmet i "dine uker" (dvs. det er jo ikke dine uker per definisjon, bortsett fra 3 uker før fødsel og seks uker etter som kun kan tas av deg). Altså: Hvis du velger 52 uker perm, er seks av dem fars. Dere kan søke om overføring, men det skal mye til å å få dette innvilget. - Er du sykemeldt nå, går det ikke ut over permisjonen din. - Mange ordner det slik at far avvikler permisjonen mens mor også er hjemme, men dette kan kun gjøres ved at mor tar ut evt oppspart ferie i denne perioden. I utgangspunktet skal du jobbe når far tar perm.
ruffen Skrevet 15. mai 2007 #14 Skrevet 15. mai 2007 Fra 1. juli 2006 ble permisjonstiden utvidet til 54 uker for 80 % lønn eller 44 uker med 100 % lønn. Tre uker før fødselen og seks uker etter fødselen må tas ut av mor. I tillegg er seks uker satt av til far. Utenom dette, kan en dele permisjonen som man ønsker, men mor kan altså ikke få mer enn 54 - 6 altså 48 uker. Men de fleste har jo 5 uker ferie da, så da blir det jo 53. ) To uker til far i forbindelse med fødselen er utenom disse 54/44 ukene. Disse har far rett på, men han har ikke rett på lønn. En del arbeidsgivere betaler lønn, blant annet stat og kommune. Håper dette var litt oppklarende. Viss du lurer på mer, så mener jeg at det stod en ganske oppklarende artikkel i denne utgaven av Gravid om akkurat dette med permisjon.
hm hm Skrevet 15. mai 2007 #15 Skrevet 15. mai 2007 Den sjette uka som har kommet i etterkant er ikke tatt fra din permisjon, den kommer i tillegg. Når jeg fødte sist hadde far krav på 5 uker, året før 4 uker - og nå 6 uker. Det som skjer er at foreldrepermisjonen totalt sett har økt. Det som imidlertid er en betingelse er at det er far som har rett på den "ekstra" uka.
Pimienta Skrevet 15. mai 2007 #16 Skrevet 15. mai 2007 80% permisjonen er på 54 uker (mot 52 som det var før da fedrekvoten var 4 uker. Ingen har altså tatt av "dine" uker... Men av de 48 ukene som er igjen er altså bare 9 uker dine, resten kan (og bør etter min mening da...) deles. :-)
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 15. mai 2007 #17 Skrevet 15. mai 2007 Jeg har fått beskjed på nav at man kan jobbe helt frem til fødsel om man vil det. Ingenting som sier (bortsett fra babyverden.no) at man MÅ ta ut 3 uker permisjon før termin.
Pimienta Skrevet 15. mai 2007 #18 Skrevet 15. mai 2007 Hvis du ikke tar de 3 ukene så mister du dem. Jeg er også veldig glad i jobben min, men altså, jobbe når jeg er høygravid og egentlig skal ha fri... hehe, der går grensen.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #19 Skrevet 15. mai 2007 så me har 54 uker med fars 6 uker å mine 9 uker totalt?? da er jeg mer med...da jeg føder i august kan jeg ta 4 uker ferie i år å fire uker ferie neste år i permisjonen??
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #20 Skrevet 15. mai 2007 bra RUFFEN du hadde den beste forklaringa, nå skjønner vel alle?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #21 Skrevet 15. mai 2007 Ja, sånn har jeg også skjønt det. Man mister i så fall også uker om man får før terminen? Hvordan er det forresten om man går på ovetid, disse teller vel også med da? Altså: hvis jeg går 2 uker overtid, mister jeg i praksis to uker jeg kunne hatt etter fødselen da?
mamamaria Skrevet 16. mai 2007 #22 Skrevet 16. mai 2007 Jeg fikk beskjed om at far opptjener sin egen rett på permisjon nå og ikke er avhengig av hva mor har opptjent og hvor mye hun har tjent. Hvis far tar permisjon og han er i full jobb, så får han full permisjon. Da må jeg ha forstått feil da?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #23 Skrevet 16. mai 2007 "Dine" uker er jo bare 9 uker da. 3 før fødsel og 6 etter fødsel. Så har far 6 uker som er bare hans, og resten av permisjonen deler dere slik dere vil. Du kan ta ut ferie i permisjonen for å forlenge den ja, det gjorde vi. Du finner info om foreldrepenger inne på NAV: http://www.nav.no/page?id=263
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #24 Skrevet 16. mai 2007 Men det har jo blitt flere uker totalt... Nå er det 54 eller 44 uker totalt til mor og far (avhengig av om man velger 80 eller 100% lønn), da det var 4 uker fedrekvote var permisjonen 52 eller 42 uker. Så disse ukene som fedrekvoten er økt med de siste årene er kommet i tillegg. (Og "stjeles" ikke fra mor som enkelte her inne mener ;-) )
Gjest Skrevet 16. mai 2007 #25 Skrevet 16. mai 2007 Det fikk ikke jeg beskjed om hos nav, så ingen andre her som kunne svare på det?? Jeg fikk beskjed om at far får persmisjonspenger utfra mors stillingsprosent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå