Gå til innhold

Hvorfor sier alle..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal du bli lege, fysioterapeut eller jordmor?? Det er vel innenfor disse yrkene man er turnuskandidat. Er blitt nysgjerrig jeg nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må le litt av deg HI!!Hvordan kan du si at legeyrket ikke er noe særlig bedre betalt enn sykepleien??Og dessuten er det ikke høykoleutdanning men universitetsutdanning.Tror du bare er ute etter å provosere jeg.

Skrevet

Hvorfor poster du denne på småtroll? Vi har en krangleside her vet du. Det er jo åpenbart provoserende.

Skrevet

For det første: Hvorfor er det ingen som kan ta en saklig diskusjon om temaet hvis dere brenner slik for det? Jeg stilte et spørsmål, men nå handler det plutselig om hva jeg driver med nå?

 

Grunnen til at jeg ikke nevnte hvilken utdannelse jeg tok etter sykepleien i mitt første innlegg, var jo akkurat fordi jeg ikke ville ha fokus på dette. Det er jo ikke det innlegget mitt handler om!

 

Men siden dere lurer og flere er mistenksomme: Jeg begynte å studere medisin etter noen år som sykepleier. Jeg er nå turnuskandidat på sykehus, og skal senere ut i distriktene og jobbe som lege på legekontor/legevakt.

 

Til deg som tvilte på meg pga lønnen: En turnuskandidat tjener faktisk ikke så utrolig mye mer enn en sykepleier, på tross av flere hunder tusen i studiegjeld.

 

Og helt til slutt: Du som hengte deg opp i at jeg sa at jeg hadde tatt ny utdannelse på høyskolenivå: Jeg ser faktisk ikke det store skillet, høyskolenivå representerer for meg det høyeste nivået av utdannelse. Et eksempel: Sykepleien i Stavanger foregår nå på Universitetet i Stavanger. Jeg ser ikke på en 6-årig utdannelse på universitet som høyere enn en 6-årig utdannelse på en høyskole.

 

HI

Skrevet

Må støtte HI litt her , jeg har ikke lest alle svarende på denne tråden men oppfatter HI slik at Det ikke er noe som tilsier at akkurat sykepleierne skulle ha så mye høyere lønn på grunnlag av at det ikke er en MER krevende utannelse eller et MER annsvarfylt /krevende yrke.

 

Det er jo også slik at om en privat bilmekaniker har ansatte som gjør en god jobb og sørger for at bedriften gjør det bra, har MULIGHETEN til å lønne bedre, det betyr ikke at sykepleierne MÅ følge automatisk i en lønnsøkning.

 

Selvfølgelig skulle vel mange ønsket at nettopp de tjener mer, og i en lønnskamp så spiller man vel nettopp på ansvar, press , arbeidsforhold og lignende.

 

280.000 er ingenting - det var rimelig provoserende du.

Jeg jobber i en helt annen kategori enn det vi diskuterer her, men etter utdannelse og erfaring vil likevel mange ferdige studenter ikke starte med noe høyere lønn enn det.

 

Riktignok kan man si at man har større potensiale for en "fet "lønn etter hvert. i andre yrker enn offentlige.

 

Ellers så er jeg enig i Sykepleiernes ansvar i forhold til medisiner

 

(som ufagleræt miljøarbeider så syns jeg at jeg tjente godt i helsenorge faktisk)

Skrevet

For det å sitte på et legekontor er en krevende jobb mener du?????Å slå opp i bøkene og PRØVE finne en diagnose skulle jeg klart også!Og hva du tjener som turnuskandidat er uinteressant her, men hva kommer du til å tjene etter endt utdanning?Andre utdanninger har ikke betalt under praksis(noe jeg anser turnuskandidat-tiden er)!

Skrevet

For guds skyld, jeg har ALDRI sagt at ikke leger tjener mye. Men det er viktig å skille mellom leger. De legene som har egen praksis og som jobber på legevakt/akutt poliklinikk osv har ufortjent høy lønn etter min mening. Men det er viktig å huske på at andre leger ikke har de samme lønnsbetingelsene, selv om de også tjener godt.

 

Det med at å sitte på et legekontor ikke er en krevende jobb...vel, i mine øyne er det hvertfall det. Kanskje ikke for alle.

 

HI

Skrevet

Jeg mener at leger har verdens mest krevende yrke. De har ansvar for menneskeliv!!!

 

Jeg vil bare gi deg et lite tips med på veien:

 

Leger samarbeider veldig nært med sykepleiere, spesielt på intensiv og overvåknings avdelinger. Du burde sette deg godt inn i hvilke oppgaver sykepleierene egentlig har på disse avdelingene, og virkelig respektere den jobben de gjør.

 

Jeg har sett unge turnuskandidater bli fullstendig overkjørt av erfarene sykepleiere på disse stedene. Som ung og ny kan det være lurt å vise litt ydmykhet og respekt ovenfor en annen yrkesgruppe. Intensiv sykepleire og anestesi sykepleiere sitter ofte inne med enorme mengder kunnskap.

 

Lykketil som lege:)

Skrevet

Jeg skal love deg at jeg har respekt for den jobben sykepleierne gjør, jeg har jo vært der selv! Det er ikke det dette handler om, det handler om at jeg er imot "rangering" av yrker der noen yrker blir sett på som ekstremt mye mer krevende enn andre og med mye dårligere lønnsbetingelser.

 

Og en ting skal være helt klart: Jeg har selv blitt overkjørt av erfarne sykepleiere opptil flere ganger, det må man regne med. Erfaring kan ofte telle mye mer en ren skolegang.

 

Mitt hovedpoeng her som jeg har prøvd å få frem hele tiden: Man kan ikke si at jeg fortjener mer lønn for mitt yrke er så mye mer krevende enn andre, det være seg butikkmedarbeider, sykepleier eller lege!!

 

HI

Skrevet

ps. jeg har jobbet noen år. Så sammenlignet m ansinitet, utdannelse og arbeidstid så tjener jeg lite. Nå når jeg er ute i perm m 80 pr lønn fra en deltidsstilling har jeg utbetalt 8.300.

Skrevet

Der kom du med et godt poeng nederst anonym 10:37. Du tjente godt som ufaglært miljøarbeider!

I Norge blir man oppfordret til å ta en utdanning, men da bør man også få lønn etter utdanning, ansvar, arbeidsoppgaver og erfaring. HelseNorge trenger kompetanse.

 

Skrevet

Mamma`s mirakel, jeg er helt enig med deg. Godt poeng:))

Skrevet

Kommer vel ikke an på hvor vanskelig utdannelsen er, men på hvor lang den er og hvor mye studielån du må ta opp. Blir mye gjeld på 3 år, å det er da ikke akkurat 9-16 jobb heller, synes de skal få bedre lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...