Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 At sykepleiere tjener for lite?? De har gått gjennom et ganske så lett (jepp, jeg har gått 3 år på sykepleien) studie, og jeg vil ikke kalle arbeidet særlig krevende. Jeg har også fullført et annet studie på høyskolenivå, og det var MYE vanskligere enn sykepleien. Så sånn sett så synes jeg at sykepleiere tjener godt jeg, synes egentlig ikke de har noe å klage over når det gjelder lønn!
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 De tjener dårlig i forhold til andre yrker! Her jobbes det med mennesker, med et utrolig stort ansvar! Også tjener de mye mindre enn folk som står og trykker på en maskin! Så derfor!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Nei, spl er ikke et vanskelig yrke og slettes ikke et vanskelig studie og komme igjennom. Men for pokker er det til tider veldig veldig krevende, både fysisk og ikke minst psykisk. Lurer litt på hvor du har jobbet hen da du jobbet som sykepleier. For der skulle jeg gjerne ha fått meg en jobb. Tips meg gjerne. For der jeg har jobbet i 10 år er det veldig krevende. Syns du har lite du skal ha sagt så lenge du ikke står og går i en sykepleiers sko til daglig. Du syns tydeligvis ikke det var så stas, siden du byttet yrke. Og hvorfor har du da valgt deg et annet yrke når lønna var så knallbra da? Og når jobben var lekende lett? Og JA jeg signerer...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 Men det finnes da utrolig mange yrker med stort ansvar. Og de stedene jeg har jobbet som sykepleier, så har faktisk ikke sykepleierne så utrolig stort ansvar. Det er jo legene som bestemmer og som tar alle viktige beslutninger, vi som sykepleiere hadde jo egentlig svært lite vi skulle ha sagt. Det går jo egentlig mest i rutinearbeid og enkle oppgaver, det som ikke legene vil gjøre, det settes sykepleierne til!
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 GRR, jeg er journalist, men utdannet lærer-tjener ca 280 000 i året. Det er ingenting! Men sykepleierne har en krevende jobb med turnus osv. så de fortener absolutt den lønna de får, kanskje tilogmed enda mer. Jeg vil også ha mer!
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 11. mai 2007 #6 Skrevet 11. mai 2007 Det er DITT ansvar når du gir ut medisiner, ikke legen! Det er DU som er i pleien med levende mennesker! Det fortjener høyere lønn! Hadde det vært en superlett og bra betalt jobb så hadde det vært mange flere som jobbet som sykepleiere vettu!
Gjest Skrevet 11. mai 2007 #7 Skrevet 11. mai 2007 Man trenger kanskje ikke å være Einstein for å bli sykepleier, men man må jammen meg være Mor Theresa! Sykepleien krever ikke at du skal være så smart, at du skal kunne avanserte formler eller store ord, men det krever at du er flink med mennesker, flink til å lytte og å by på deg selv, det krever omtanke og medfølelse. Og det kan ingen lære deg heller, det er noe man bare må ha, fra naturens side... Og det kan være utrolig krevende å være sykepleier. Det kommer an på hvor man jobber og med hva slags mennesker. Sykepleiere er nemlig ikke bare de hvitkledde som rusler rundt i gangene på sykehuset med kaffebegrene sine. Det er de som står der med pårørende når noen dør, det er de som vasker tiss, bæsj og spy, renser liggesår, mater de som ikke kan spise selv, lytter til dem, tar vare på dem... Så jeg synes at det å være sykepleier later til å være et veldig vanskelig yrke... Men når jeg ser hva jeg har skrevet her; det er ikke vanskelig å være sykepleier, det er vanskelig å være en GOD sykepleier! Og jeg kan legge til at jeg tror ikke min man har en lett jobb, han er noe ala sykepleier (dvs han har ikke hele utdannelsen) på et psykriatrisk sykehus. På hans avdeling er pasientene mennesker som er farlige og er for syke til å være i fengsel, opptil flere av dem er drapsmenn/kvinner... Å det å pleie, behandle og forholde seg til disse menneskene er ingen lett jobb, det tar på, spesielt psykisk...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #8 Skrevet 11. mai 2007 Med den holdningen der er jeg glad du ikke valgte å fortsette som sykepleier. De har jo et ansvar. Det er sykepleierne(evt hjelpepleiere) som rapporterer videre til legen om pasientens symptomer. Det er sjeldent at det er legen som oppdager at pasienten har en pågående blødning eller har sepsis. Gjør ikke sykepleieren jobben sin, så vil det gå drastisk ut over pasienten. Så TAKK for at nettopp DU valgte å ikke fortsette som sykepleier. Så er det litt tryggere å værepasient her i landet.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #9 Skrevet 11. mai 2007 For det første så har jeg jobbet mange forskjellige steder som sykepleier, så det er ikke bare snakk om et sted. Selvsagt var det til tider krevende og travelt, men mitt poeng er at det er det i utrolig mange andre yrker også. Jeg har ofte et inntrykk av at sykepleiere ser på seg selv som ekstra utsatt i form av krevende arbeid og lite lønn. Og derfor reagerer jeg. For jeg synes faktisk ikke sykepleiere har så mye å klage for i forhold til andre yrkesgrupper! Hvorfor jeg tok meg en annen utdannelse? Fordi jeg ble lei av det til tider rutinemessige arbeidet og av oppgavene. Synes rett og slett at det ble kjedelig. Og den nye utdannelsen jeg tok var både vanskeligere og mer tidkrevende enn sykepleien, men lønnen har faktisk ikke steget noe særlig!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #10 Skrevet 11. mai 2007 Hvilken rolle spiller det egentlig at studiet er lett?Man har uansett gått glipp av 3 år i arbeidslivet(i motsetning til de med bare vgs), og de fleste har også studielån.....Hvor lønnsomt er det egentlig da når man heller kan ta fagbrev på vgs og tjene bedre?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 11. mai 2007 #11 Skrevet 11. mai 2007 fantasiløs: hva med hjelpepleiere da? Som ligger laaaangt under s.pl. De gir også medisiner.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 Hjelpepleiere gir kun ut medisiner sykepleiere har dosert på forhånd!!Det er ikke hjelpepleieren som står ansvarlig hvis noe er feil....
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #13 Skrevet 11. mai 2007 Men alvorlig talt! Greit nok at det er et ansvar å gi medisiner, men det er jo noe av det helt elementære man lærer på skolen og når man er ferdig utdannet så er jo ikke dette noe krevende??Så lenge man følger med og dobbeltsjekker, så er det jo ikke noe hokus pokus! HI
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #14 Skrevet 11. mai 2007 Takker nok en gang for at du har forlatt yrket. Så må jeg spørre hvorfor du i det hele tatt gidder å bruke energi på dette? Hvis du tjener like dårlig, så ta opp kampen selv og gi katten i hva andre driver med. Livet er altfor kort, det burde du vite som i bunnen er sykepleier. ps. les tillabs innlegg nøye. Der var d en del visdom du kan tenke over.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 11. mai 2007 #15 Skrevet 11. mai 2007 Anonym: Jo, det kan være hjelpepleieren sin feil. Vedkommende skal sjekke dosetten med medisinlista og signere at med er gitt. I det hele tatt å sørge for at livsviktigemed blir gitt, er jo et ganske stort ansvar.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #16 Skrevet 11. mai 2007 Hvis det var meg du siktet til HI så svarte jeg bare på det innlegget om at også hjelpepleiere gir ut medisiner...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #17 Skrevet 11. mai 2007 Det var snilt av deg, men jeg trenger verken råd eller takk. Det eneste jeg gjorde var å stille et kritisk spørsmål om hvorfor sykepleiere ofte setter seg selv i en særstilling som de som har den krevende jobben som tjener for lite. Dette her er et DISKUSJONSforum vet du, men det var kanskje litt for mye forlangt å få noen saklige svar, i stedet for personangrep?
Gjest Skrevet 11. mai 2007 #18 Skrevet 11. mai 2007 Nå klarte du å provosere meg noe voldsomt! Sykepleiestudiet er nok ikke spesielt krevende, det ligger vel på linje med utdanningene, som f eks. førskolelærer, vernepleier, barnevernspedagog, sosionom osv..men så tjener disse det samme også. Jeg mener selvfølgelig at alle disse skulle hatt høyere lønn!! Å jobbe som sykepleier er utrolig krevende psykisk og fysisk. Jeg har jobbet på en medisinsk avdeling i mange år. Der har jeg ofte ansvar for 10 - 15 pasienter med ulike diagnoser og pleiebehov. Opplever ofte at jeg har pasienter, både unge og gamle, som ligger for døden. Hverdagen vår er preget av tidspress. Vi er alt for få ansatte på alt for mange pasienter. Vi skal klare å gi pasientene riktig medisinsk behandling. Samtidig skal vi klare å være et medmenneske for mennesker som ofte er i en personlig krise, pga at de selv, eller en nær er alvorlig syk. Jeg lurer på hvilken type avdeling du har jobbet på, jeg lurer også på hvilken type utdanning du har tatt som er så mye mer krevende enn sykepleien?
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 11. mai 2007 #20 Skrevet 11. mai 2007 Jeg er hjelpepleier selv, så helt enig med deg =)
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #21 Skrevet 11. mai 2007 Takk for et saklig svar! Jeg har jobbet både fulltid og deltid på sykehus og i hjemmesykepleien, og så har jeg hatt praksis på sykehjem. Jeg vil nok en gang påpeke at jeg aldri har sagt at det ikke innimellom kunne være krevende og travelt, men det som jeg mener er at det er det utrolig mange andre yrker som er også!! I en ideell verden så hadde alle tjent mer, men slik er det desverre ikke... HI
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #22 Skrevet 11. mai 2007 Enig i at hjelpepleiere tjener for dårlig, dere har på mange måter et mer krevende yrke enn sykepleierne. Men når det er sagt så synes jeg høyskoleutdanning skal lønne seg ved at det er bedre betalt enn vgs-yrker.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #23 Skrevet 11. mai 2007 Var det det beste svaret du klarte å gi? Så du kan ikke svare for hvorfor du mener at det er rett at sykepleiere blir fremstilt som en ekstra utsatt yrkes gruppe altså? Det er jo det som er interessant her da... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå