Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere kjøpt ammepute eller stol eller noe?

Jeg har ikke så god plass og vet ikke hvordan jeg skal gjøre d. Sofaen tror jeg ikke funker så bra til å amme i og har ingen stoler m armlen. Hvor kan jeg finne noe fornuftig? Har dere anbefalinger? Er førstegangsfødende og har lyst til at amminga ikke skal bli alt for slitsom, vet jo at d kan ta ganske lang tid i starten.

Ideer og forslag mottas m stoor takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke ammepute heller. Du kan godt bare støtte opp med vanlige puter. Etter hvert pleier det å gå seg til. Jeg pleide å sitte med beina i kors og liksom støtte litt med kneet og så hadde jeg en vanlig pute under armen. Går jo fint å ligge å amme også da.

Skrevet

Hei... du trenger vel egentlig ikke noe spesielt, jeg har ikke følt jeg har gjort det i allefall.

Jeg har sittet i sofa-kroken jeg, og brukt ei vanlig pute til støtte ved behov, og det funka helt supert.

Det eneste som jeg føler er viktig ang amming er at man lærer seg hvordan få babyen til å få "nok pupp" inn i munnen, og at det er viktig å holde seg varm så man ikke får betennelse. Og så er det smart å tenke at bayen skal ligge med sin mage mot din..

Kjøp deg gode amme-innlegg i ull, gjerne store...

Ammestol eller amme-pute har jeg aldri følt jeg har trengt.

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Satser på å klare meg m en vanlig pute eller to da, kjekt å spare litt penger for d er jo så mye som skal kjøpes..

Ja, leste i går at hud mot hud er bra..

Ha en fin dag!

Skrevet

Hei!

Jeg brukte i grunnen ikke noe spesielt utstyr. Ammet noe liggende i senga, og ellers sittende i sofaen, i en god stol eller et annet passende sted. Da han var helt liten syns jeg ofte det var greit å brette dyna hans og legge under ham slik at han kom litt opp.

Har ikke prøvd ammepute så kan dessverre ikke gi noen gode råd i forhold til bruk av det.

Det det kan være lurt å være obs på er at du ikke spenner skuldrene for mye mens du ammer, og at du prøver å slappe godt av. Sett på litt rolig musikk kanskje, eller titt litt på TV. Når pappaen er hjemme (eller andre) kan du be ham komme med et stort glass vann (eller annen god drikke) som du kan drikke av mens du ammer, for man blir tørst av denne amminga. Og kanskje litt å bite i også :-)

Lykke til!

Skrevet

Kjøpte ammepute selv,men samme hensikten oppnås med en stor pute.

Så lenge sofaen er god å sitte i, så tror jeg ikke du trenger armlener - du bruker puta som støtte.

Husker ikke helt hva jeg kjøpte, men ammeinnlegg i papir og ull.

De i 'papir' - gjerne de som er litt mer always aktie - du finner de på apoteket. De setter seg ikke så fast i puppen.

Melkeoppsamlereinnlegg (Husker ikke helt hva de heter), er lure, for overflødig melk som lekker, samles i sånne 'kopper'.

Ellers finner du fort ut av hva du trenger, og da er det bare å sende mannen på apoteket :o)

Skrevet

Anbefaler ikke å investere i ammepute. Kjøpte selv en med forrigemann men den ble ikke brukt. Jobber endel med spedbarn og premature, det som pleier å funke best er en (eller to) vanlig sovepute som er litt stor, og myk, slik at du kan forme den. Det kommer jeg selv også til å bruke denne gangen. Ellers er det bare å prøve seg fram. Lykke til.

Skrevet

Fikk vite på svangerskapskurs at papir ammeinnlegg ikke anbefales på grunn av at det er mye lettere å få såre brystvorter eller noe.. Tenkte jeg skulle bare si fra:)

Skrevet

Ammeputer og ammeutstyr er oppskryt, og de selger nok mest til førstegangsfødende.

For meg gjaldt det å ha god tid og ro slik vi fikk kosa oss sammen. Jeg lå som oftes på siden i sofa eller seng, og holdt ungen tett inntil meg. På den måten fikk ungen "trampa" litt med fotene, og fikk også godt tak i brystet. Viktig at vorten kommer langt inn i munnen, slik som en flasketut ville ha gjort.

Det er også viktig å amme når ungen vil ha mat- ikke til bestemte tider.Så ikke vær sjenert- amming kan gjøres overalt spør du meg. Vi er da ikke redde for å vise frem litt av puppen når det er snakk om mat til et mirakel ?

Når jeg ikke kunne ligge, satt jeg med beina i kors, og holdt ungen inntilmeg med begge armene- armene fikk hvilt seg på knærne. Måtte bøye meg litt fremover så ungen fikk puppen lang ned :-)

Å det blir så koselig med amming igjen!

PS. Ikke begynn med smokk og flaske fortidlig. da blir ungen flinkere til å suge av dette, og mindre inrt i pupp. Jeg vil vel anbefale å droppe det helt. Mye mas med koking og holde temp riktig etc etc + nye mas med at smokk detter ut på natta. Og ikke minst avvennning... mange gir ikke slipp på koseflaske/smokk før de MÅ- og er ofte da både 4 og 5 år...

Skrevet

Dere er så flinke å gi råd jenter!

Ang. dette me ammeinnlegg... Hvor får man kjøpt de i ull?? Er de dyre? Må man ikke ha veldig mange? (jeg har en oppfatning av at de raskt blir gjennomvåte og må vaskes.......)

Skrevet

Kjempekjekt å høre deres erfaringer! Takker og bukker for alle råd!!

Skrevet

Ull fåes i hvert fall kjøpt på apoteket. En kan jo ha papir innlegg uten på Ull kanskje. Selv var jeg fornøyd med Avent sine papir innlegg, men det er jo veldig individuelt hvor mye du lekker. Litt sår blir man nesten uansett, men godt tips er å smøre brystet inn med melk og la de luft tørke mellom hver gang. Kanskje ikke aktuelt når man er på besøk, men hjemme går det jo fint an da.

Skrevet

en gang jeg fødte fikk jeg tilbud om å strikke ammeinnlegg selv på barsel :) senere har jeg kjøpt ett par i ullfrotte hos nøstebarn.no,og ved siste fødsel,august -06,fikk jeg ett par gratis på barselavdelingen.vent å se hva du får :) vanlig å få masse reklame, hilsener og vareprøver på barselavdelingen etter fødselen.

Skrevet

Hei,

jeg ville ha ventet og sett hvordan det gikk jeg - se hva som passer best for deg.

Jeg fikk ikke til ammingen med nr 1 og var veldig nedpsyket pga det fordi jeg hadde så mange forestillinger om hvor fantastisk det skulle bli. Denne gangen skal jeg ta det som det kommer - og heller kjøpe pute etc etterhvert. Hadde ammepute forrige gang uten at det hjalp oss en millimeter - tror det er veldig individuelt hva som fungerer - se an. De har ammeputer på sykehuset (iallfall der jeg var) så da kan du jo prøve det der først og se hvordan det fungerer - så slipper du å kjøpe noe du ikke trenger.

Til den over som frarådet bruk av smokk/flaske osv - det er nok fornuftig å vente til ammingen er godt i gang - men etterhvert er det helt supert - også for at mamma skal få litt avlastning - og at pappan skal få slippe til med matingen. Brystpumpe ville jeg iallfall ha kjøpt inn - også fordi det kan være greit å få unna melk hvis babyen ikke drikker jevnt til å begynne med - brystspreng er vondt, og brystbetennelse er fryyyyyyyyyyktelig vondt. Og da er pumpa kjekk og ha. Jeg brukte både en Medela elektrisk og en håndpumpe - kommer helt an på hvor mye du skal pumpe ift hva du bør ha. SKal du bare pumpe av og til vil jeg si at en håndpumpe holder i massevis. Blir du som jeg var som pumpet flere ganger om dagen i flere måneder så bare må du ha elektrisk.

Ammeinnlegg er også kjekt å ha - jeg brukte Natusan sine og var fornøyd med dem - vet at flere andre ikke er fornøyd med dem. Ullinnlegg er et must - spesielt på høst/vinter for å unngå betennelse. Kjekt å ha flere par.

Skrevet

Jeg anbefaler ammepute på det varmeste, det gjør ammingen til en drøm. Men, og det er et stort men, IKKE kjøp ammeputer som inneholder isporkuler/saccosekkuler (f.eks. den fra KID). Det gjorde jeg først, og de bare faller sammen slik at du ikke får den støtten du trenger. Jeg ble superavhengig av min ammepute fra Notizia. Den var sykelig dyr (800 kr?), men det er den beste investeringen jeg har gjort, mye viktigere enn alt annet jeg kjøpte. Du sitter ufattelig mange timer og ammer! I begynnelsen ammer du faktisk en tredjedel av døgnet. Jeg har venninner som syntes de greide seg fint uten ammepute. Alle hadde de det til felles at de fikk stive skuldre når barna ble eldre og tyngre.

Ellers vil jeg absolutt anbefale ammeinnlegg av ullfleece. Da er ullen fluffy og ullfibrene tynne, slik at melken trekkes fort unna brystvorten + at fibrene ikke gnager på brystvorten. Jeg kjøpte mine ammeinnlegg i ullfleece hos Nøstebarn og var superfornøyd med dem. Fikk noen ullinnlegg fra Sparkjøp, men de ble så våte når jeg lakk. Nøstebarn sine er i ullfleece, og det anbefaler jeg på det varmeste.

Når du lekker i ullfleece er det bare å skvise innlegget mot en klut, og vips har du et tørt ammeinnlegg igjen.

Kjøp ull som ikke er superwashbehandlet. Da sørger ullens natulige bakteriehemmende stoff lanolin for at innlegget aldri lukter eller føles skittent eller ekkelt. Det kjennes som det er nyvasket hele tida, og det er svært, svært sjeldent du behøver å vaske det. Naturen har rett og slett laget et vidundermiddel som industrien ikke klarer å etterligne.

Jeg bor i Bergen og kjøpte ammeinnleggene direkte i Nøstebarns butikk. De har også utsalgssted i Oslo. Bor du et annet sted i Norge kan du bruke nettbutikken deres på www.nostebarn.no

De er faktisk rimeligere enn dem du får kjøpt på apoteket. De vanlige i ullfleece med 14 cm diameter koster 68 kr per par. De store, ovale på 15x20 cm koster 78 kr per par. Begge typene har et dobbelt lag med ull, slik at du kan klippe dem opp og putte inni en klut hvis du lekker ekstremt mye (jeg fikk aldri behov for det, for ullen har veldig god sugeevne).

Det var mine to absolutt viktigste ammetips. Ja, pluss at jeg hadde utrolig hjelp av lanolinsalven jeg kjøpte på apoteket. Den utgjorde forskjellen mellom blødende brystvorter (slik mange får) og bare litt såre brystvorter (noe det er vanskelig å unngå for alle som ammer for første gang.)

Skrevet

Engangsinnlegg er berømt for å skape såre brystvorter. Bruk heller ullfleece! (se innlegg lenger nede)

Skrevet

NB: Det var bare den aller første tida jeg var litt sår. Etter det sørget ullinnleggene for at jeg aldri igjen var plaget med såre pupper.

Skrevet

Det aller viktigste trikset mot såre brystvorter den første tida er å smøre dem med morsmelk og la dem lufttørke før man kler på seg igjen.

Såre pupper skyldes to ting:

1, Friksjon (fra barnets munn + fra dårlige innlegg)

og 2. Fuktighet (kan unngås med lufttørking + gode ullfleeceinnlegg).

Skrevet

Jeg hadde også god nytte av min ammepute - selv om jeg hadde en ganske billig en.

Som sagt - du ammer MYE den første tiden, og jeg kunne ikke ligge å amme for da fikk babyen vondt i magen med en gang (etter noen måneder hadde hun lært seg det bedre så da gikk det bra å ligge)

Pappaen syntes også ammepute var en fin oppfinnelse når han skulle sitte med den lille i fanget - brukte han den til å støtte henne opp så hun kunne ligge midt i mot han og få øyekontakt.

Skrevet

Det er to fordeler med å bruke en høykvalitets ammepute:

1. Den kan vaskes (isoporkuler tåler ikke vask, der kan kan bare trekket vaskes)

2. Den gjør ikke bare at barnet ligger godt, den sørger i tillegg for at du har det godt.

Når du bruker vanlige puter får du fort en lett sammensunket stilling som gir belastning på ryggskivene. Hvis du ikke bruker noen pute som helst er du nesten garantert belastningssmerter i skuldrene og nakken.

Notizia-puten gir meg god støtte i korsryggen, det gjør ikke ammeputene som bare er beregnet på at barnet skal ligge på dem.

Puter med plastkuler tåler full belastning fra voksne i dag etter dag. Isoporkuler tåler bare vekten av barnet. Sånn. Nå har jeg sikkert sagt nok. Jeg kan bare ikke få forklart nok hvilken revolusjon det var for meg da jeg oppdaget hvor komfortabelt ammelivet er med en god ammepute... Du kan jo lese mer på www.notizia.se.

Skrevet

Lindex har 25 prosent på alle sine bh-er nå. Da jeg var gravid sist slo jeg til på tilsvarende tilbud på Cubus. Kjøpte ulike størrelser, og hadde ingen problemer med å bytte slik at jeg fikk alle i riktig størrelse etter fødselen. Bare husk å ta vare på kvitteringen.

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale hverken ammepute eller ammeinnlegg. En pute funker like godt, eller dynen til babyen når dere er ute. Man blir ganske fort så rutinert at man stort sett kan amme hvor som helst uten pute. Ammeinnlegg er grobunn for sopp. På ammepoliklinikker har de gått bort fra å anbefale ullinnlegg. Hvis ikke du lekker særlig vill jeg heller kjøpt en god ulltopp. Jeg hadde mange topper fra Calida som var en blanding av ull og silke.

Mitt beste tips for å få til ammingen er å ikke forlate sykehuset før du KAN det. Og får du problemer etterpå så ringer du ammehjelpen MED EN GANG. Ikke vær beskjeden! En dårlig ammestart kan ødelegge mye av barseltiden, mens en god ammestart er gull verdt.

Lykke til - dette kommer til å gå bra:-)

Skrevet

Jeg hadde mye melk og lakk masse, brukte ull ammeinnlegg mot brystet og flere i papir utenpå. For meg var dette en nødvendighet, kunne ikke gå noen steder uten ekstra innlegg, så bare en ulltopp hadde ikke fungert, men dette finner du ut av selv. Du finner ut hva som er best for deg, lykke til.

Skrevet

Takk for alle svar!

Ser ut til at d er veldig forskjellig hva folk liker så får bare se an hva som fungerer for meg...

Lykke til m alt dere andre også!

Skrevet

Jeg lærer så mye klokt av dere alle!!!

Stooooooor takknemlighetsklem!!! Spesielt til "09.09.07- mamma" for gode forklaringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...